[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:46

Dinopino schreef:
o Probleem van de vaccines is dat er ook ander materiaal in zit en ze daar niet eerlijk over zijn en dat ze zich helemaal vrij pleiten, wanneer de werking van de inenting de verkeerde kant op gaat.

Van elk vaccin is toch na te kijken wat er in zit?
En in mijn ogen zijn ze daardoor wel eerlijk over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:46

Oh die moet ik even terugvragen. De beipack- de bijlage kan effe niet op het Nederlandse woord komen, die er bij zitten. En ik ben heel slecht met namen.

BigOne

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:48

Bijsluiter mag je gewoon in het duits neerzetten hoor, lukt ook nog wel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:50

Heb een apje gestuurd wacht op antwoord:-)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:01

_Cathalijne schreef:
@IMANDRA: Vaccinaties zijn in het geval van levende virussen altijd verzwakt. Deze vaccinaties worden doorgaans niet gegeven tijdens de zwangerschap. geïnactiveerde vaccins, vaccins gebasseerd op eiwitten, of vaccins gebasseerd op RNA kunnen doorgaans wel veilig gegeven worden.

Het risico bij geattenueerde vaccins is dat ze door interactie soms terug virulent kunnen worden. Deze vaccins zijn doorgaans dan ook minder stabiel dan geïnactiveerde vaccins, maar hebben als voordeel dat de immuunrespons doorgaans tegen alle aspecten van het virus/de bacterie zijn gericht, terwijl de geïnactiveerde vaccins en vaccins gebasseerd op eiwitten/RNA vaak een onvoldoende immuunrespons oproepen. Bij deze vaccins zijn adjuvanten toegevoegd om een voldoende immuunrespons op te roepen

Ja weet ik, dat bedoelde ik ook :j.

@Dinopino: de bijsluiter is gewoon online te vinden volgens mij, je moet alleen de naam van het vaccin hebben. Alleen kan een leek -en daar schaar ik mezelf ook onder- de ingrediënten imo niet goed beoordelen. Als er bijv. een aluminiumverbinding inzit wil dat niet zeggen dat dat gelijk slecht is. Het type verbinding maakt veel uit Kijk maar naar water -H2O- vs waterstofperoxide -H2O2-. Beide waterstofverbindingen maar ze hebben toch hele andere effecten. Of kijk naar Sodium Chloride (NaCl). Apart zijn Sodium/Natrium en Chloride het gevaarlijke stoffen, maar samen vormt het tafelzout.*

*: Ik ben geen scheikundige, dus als mn voorbeeld niet helemaal klopt met betrekking tot wat de stoffen doen, dan excuses haha :)). Ging even om de anekdote.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:06

ah ja als ik echt een klapper wil maken 's morgens doe ik een extra O molecuul in het water van mijn koffie :9k :')

Ingrediëntenlijsten zijn inderdaad lastig om kritisch te lezen als leek. Je kunt ook hele eng uitziende ingrediëntenlijsten vinden op internet die dan de chemische samenstelling van bloed of van een appel zijn ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:20

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:44

Magrathea schreef:
ah ja als ik echt een klapper wil maken 's morgens doe ik een extra O molecuul in het water van mijn koffie :9k :')

Ingrediëntenlijsten zijn inderdaad lastig om kritisch te lezen als leek. Je kunt ook hele eng uitziende ingrediëntenlijsten vinden op internet die dan de chemische samenstelling van bloed of van een appel zijn ofzo.

Ja precies. Dus aan de ene kant is toegang tot de bijsluiter heel goed in het kader van transparantie en je in kunnen lezen. Aan de andere kant heb je van de meeste dingen die erin staan totaal geen verstand dus kan je het niet in context plaatsen. De ingrediënten niet, maar bijv. de bijwerkingen ook niet. Als ik me niet vergis zijn dit alle gemelde bijwerkingen en is er niet van allemaal bewezen dat ze ook daadwerkelijk door het medicijn komen? En staan er ook bijwerkingen op die echt ontzettend zeldzaam zijn, zo zeldzaam dat het percentage te klein is om te noemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:14

_Cathalijne schreef:
Dinopino schreef:
oke neem het woord geschrift terug, sorry. Was mijn persoonlijke mening voor mezelf wanneer ze het mij zouden vragen. Ieder is baas over zijn eigen lichaam en ik veroordeel niet wat degene beslist. Spreek alleen uit mijn naam. Probleem van de vaccines is dat er ook ander materiaal in zit en ze daar niet eerlijk over zijn en dat ze zich helemaal vrij pleiten, wanneer de werking van de inenting de verkeerde kant op gaat.

:-). Ik waardeer het altijd dat mensen kritisch zijn. Ik zit redelijk in de medische wereld, en zelfs met alle kennis die ik van daaruit heb meegekregen, ben ik lichtelijk sceptisch naar vaccins toe. Dat wil niet zeggen dat ik per definitie tegen vaccineren ben, maar dat het altijd goed is je af te vragen waar je je tegen vaccineert en waarom je het doet. Ik geloof niet zozeer in alle theorieën die door "anti-vaxxers" rond gaan over het "gif van hulpstoffen", maar heb wel bijvoorbeeld heel bewust gekozen om het HPV vaccin niet te zetten omdat ik niet de toegevoegde waarde zie binnen mijn "levensstijl".

Ik denk dat het heel belangrijk is om bij vaccineren te kijken wat minimaal nodig is. En om je altijd af te vragen of de kwaal erger is dan het vaccin. Bij de standaard kinder-vaccinaties (DKTP/BMR) vind ik bijvoorbeeld dat er onvoldoende bewijs is dat ze onveilig zijn voor kinderen in normale gezondheid. Maar zeker naar nieuwere vaccins ben ik eerder sceptisch, en als niet perse nodig laat ik ze ook niet zetten (over het covid19 vaccin zal ik me nog maar helemaal niet uiten :') )

Eerlijk gezegd ben i k juist heel benieuwd naar je mening over het covid vaccin ;)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:31

@secricible: pb. Aangezien het vooral speculaties en meer een persoonlijke mening is dan iets wat heel erg gebaseerd is op wetenschappelijk materiaal, en ik graag die zaken in een dergelijk topic gescheiden houdt ;-). Anders wordt het altijd zo lastig om onderscheid te maken tussen persoonlijke mening en daadwerkelijk wetenschappelijk aangetoond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:22

Dinopino schreef:
Mijn persoonlijke mening is wel dat wanneer je een zwangere vrouw inent, je echt geschrift bent. Je verzwakt een zwangere vrouw met een nog niet voldragen foetus met een virus, afgezwakt of niet. Dat je een moeder vooraf of achteraf inent. Daar kan ik nog bijkomen, maar tijdens een zwangerschap. En niet te vergeten dat die hele varkensgriep officieel als hoax is gepubliceerd. Maar wanneer ik alleen maar mensen vindt die dat wel een goed idee vinden, dan denk ik inderdaad dat ik dat ook hier weer geef.

Het gaat er toch niet om dat je nu zwanger bent en dat zij jou willen inenten? Het gaat er toch om dat je informatie wilt hebben en als je bij voorbaat niet wil luisteren naar artsen met een mening die anders is dan die van jou, dan heeft het dus niet zoveel nut.

En dat is nou net het grote verschil tussen wetenschap en de antivaccinatie beweging. De wetenschap gaat wel in discussie met mensen die een afwijkend idee hebben, dat is de manier waarop wetenschap verder komt. En natuurlijk is wetenschap wel kritisch en proberen ze de nieuwe ideeën onderuit te halen. Maar uiteindelijk heb je dan twee mogelijkheden, of het wordt onderuit gehaald en bleek het dus geen goed idee te zijn. Of het wordt niet onderuit gehaald en het wordt onderdeel van de wetenschappelijke kennis van dit moment.
De antivaccinatie beweging is alleen maar geïnteresseerd in informatie die in hun straatje past. Daar zijn ze niet kritisch over en alle andere informatie wordt bij voorbaat al afgeschoten en dan niet op inhoudelijke wetenschappelijke gronden, maar op vage complottermen als big pharma.

Want wat is nou helemaal het gevaar als je met iemand van dat ziekenhuis gaat praten? Dat ze kunnen uitleggen wat ze doen en dat ze zo overtuigend zijn dat jouw vooronderstellingen niet meer kloppen? Dn is het dus het ergste wat je kan overkomen dat je iets nieuws geleerd hebt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:57

Karl66 ik geef toe dat ik inderdaad een immunologe ga zoeken die me verteld waarom ons immuunsysteem zo nodig vaccinaties en mcdonalds nodig heeft. Meld me weer zodra ik die gesproken heb.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:08

Een huisarts kan je zo een afspraak mee maken. Maar een immunoloog? Zonder verwijzing of aandoening oid? Laat weten als het lukt, ben wel benieuwd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:53

Dinopino schreef:
Karl66 ik geef toe dat ik inderdaad een immunologe ga zoeken die me verteld waarom ons immuunsysteem zo nodig vaccinaties en mcdonalds nodig heeft. Meld me weer zodra ik die gesproken heb.

Had je de ingrediënten al gevonden van de vaccinaties en dan vooral die er blijkbaar inzitten maar niet op de bijsluiter staan volgens jouw informatie ? Want daar ben ik heel benieuwd naar.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:19

Dinopino schreef:

Wel goed om te lezen dat je bereidt bent het gesprek open aan te gaan :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:58

Qerty schreef:
Dinopino schreef:

Wel goed om te lezen dat je bereidt bent het gesprek open aan te gaan :+

Als je bereid bent om een open gesprek aan te gaan, dan stel je niet van tevoren eisen aan wat voor denkbeelden een immunoloog over vaccinaties mag hebben. Dan ben je juist niet open en onbevooroordeeld, dan ben je op zoek naar bevestiging van je eigen gelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:20

Daarom staat er denk ik ook een :+ achter die opmerking ;)

Maar goed, de mcdonalds ben ik ook benieuwd naar, mijn lijf schreeuwt daar altijd om als ik er langs rijd :')

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:23

Ik vrees dat dino niet echt te overtuigen is en al eigen werelddenkbeeld heeft. Waartoe ook bijv het geloof dat Corona een hoax is :x

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:16

verootjoo schreef:
Daarom staat er denk ik ook een :+ achter die opmerking ;)

Maar goed, de mcdonalds ben ik ook benieuwd naar, mijn lijf schreeuwt daar altijd om als ik er langs rijd :')

Note to myself: Eerst koffie drinken, daarna wakker worden en dan pas reageren ;)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:59

Als je een immunoloog wil spreken: als het niet perse een art-immunoloog hoeft te zijn kan je ook altijd eens kijken bij universiteiten of onderzoeksinstituten. Genoeg immunologen, maar ook microbiologen, virologen, en de meeste mensen in de biomedische hoek hebben echt wel verstand van zaken. Daarnaast kunnen mensen die het onderzoek daadwerkelijk uitvoeren vaak meer gedetaileerde informatie geven dan bijvoorbeeld een arts-immunoloog die vooral kijkt naar de klinische relevantie van... Enige nadeel, een heel groot deel van de biomedische hoek heeft momenteel wel andere zaken aan het hoofd (iets met een coronavirus :+ ), maar je zou altijd eens wat mensen kunnen mailen of ze open staan voor een mailen/gesprek.

Als ik een tip mag geven, mijn oud professor Ger Rijkers is verbonden aan university college roosevelt (onderdeel van de UU), en is naast professor ook verbonden aan het admiraal de ruyter ziekenhuis, dus in die een persoon die ook een beetje tussen het puur onderzoek en de kliniek in zit. Je zou hem altijd eens een mail kunnen sturen met je vragen. Of hij er ook voor open staat weet ik niet, maar doorgaans is het een heel vriendelijke man, die in ieder geval naar zijn studenten erg open is, en altijd bereidt is om ook zaken van verschillende kanten te belichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:30

Ik zat net ook bij een universiteit te kijken. Helaas vind je op het moment alleen maar iets over corona dit. Maar in dit artikel las ik dan toch eindelijk iets over vaccinaties: https://web.archive.org/web/20110722153 ... ticle/1716

Het is al wat gedateerd. Ik heb nog geen antwoord op mijn appje helaas. Dat vind ik eerlijk gezegd ook irritant.

Lautje ik vind het jammer dat je dingen erbij haalt over hoax dit en dat. Het gaat hier niet over corona maar over vaccinaties. Bestaande vaccinaties. Daarvoor is dit topic bedoeld.

Cahtelijne bedankt voor je tips ik lees het net pas sorry. Ga het proberen. Nooit geschoten is altijd mis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:45

Er staat toch niets raars in dat artikel? Twee mensen die verschillen van mening over de aanpak van de minister en hoe iemand had moeten reageren. Dat kan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:26

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:32

Dinopino schreef:
De neef van wijlen Kennedy, die ook verantwoordelijk is voor de film vacced heeft de farmaindustrie een proces aangedaan en gewonnen: https://www.worldhealth.net/news/landmark-lawsuit/

Heb je wel gelezen wat dat proces is? Wat ze precies hebben gedaan/gevraagd/gewonnen/bewezen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:38

Ze hebben geen bewijs kunnen overleggen dat de inentingen van destijds de afgelopen 32 jaar op veiligheid zijn getest. Ze konden geen bewijzen voorleggen dat inentingsstoffen zoals die tegen de griep, veilig is voor zwangere, laat staan ooit gekeken of het veilig was om meerdere inentingen tegelijk te geven.