Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
onpaard schreef:Naast vitamine D tekort heb ik ook ijzer tekort. Nu steeg mn ijzer in het begin van de behandeling goed en nu was deze weer gezakt. Ik snapte er niks van, hoe dan? Ondanks al die pillen.
Omdat ik vaak lees dat mensen zowel laag D als laag ijzer hebben ben ik gaan zoeken. Er schijnt inderdaad een verband te zijn.
Het hormoon hepcidin, dat in de lever gemaakt, regelt de ijzeropname. Gaat het hepcidin omhoog dan kan er geen ijzer worden opgenomen. Vitamine D is erg belangrijk voor de regulatie van het hepcidin. Is het vitamine D laag dan gaat het hepcidin omhoog en kan ijzer niet meer goed worden opgenomen. Dus voldoende vitamine D is ook erg belangrijk bij het voorkomen van bloedarmoede.
Bron
https://vrouwenpoliboxmeer.nl/bloedarmo ... zergebrek/
Hopelijk gaan al mn waardes weer snel omhoog. Ik word zo moe van t moe zijn
Joy_Mennings schreef:Ik heb mijn vit D laten testen via Cerascreen maar ik begrijp hun meting niet precies. Mijn uitslag was 21,68 ng/ml (normaal wordt het in het ziekenhuis altijd via nmol/l gemeten). Hoe kan ik dit omrekenen naar dezelfde waarde in het ziekenhuis? Ik krijg halverwege januari namelijk nog een vit d test in het ziekenhuis en zou die graag vergelijken (en ook vergelijken met de eerdere metingen).
Ze geven ook aan om bovenop de onderhoudsdosis van 2000 IU voor twee maanden 7000 IU extra te slikken. Is dit een normale hoeveelheid of niet? Ik heb namelijk nog nooit zoveel geslikt geloof ik, en heb ooit eens een rare reactie gekregen toen ik 5 bolletjes van (ik denk) 1000 IU tegelijk innam.
conejo schreef:Hier net achter dat ik vitamine D tekort heb en daarbij ook ijzer en Ferritine tekort. Vitamine b12 en HB zijn wel goed.
Nu heb ik een kuur van 6 weken met 1 keer per week een tablet voor vitamine D hoge dosis en daarna 13 weken een lagere dosis wekelijks.
Voor de ijzer en Ferritine ijzer tabletten 2 keer per week.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af hoe lang duurt het vooral bij de vitamine D voor je verbetering merkt?
Vandaag de eerste tablet in genomen.