Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:07

Ik zal me vanavond ook even wegen, maar heb me wel echt teveel laten gaan de afgelopen tijd.

Morgen afspraak om te sporten staan samen met mn oude personal training maatje, heb er zin in!

Ik denk dat ik nu 70 kilo weeg,.. wil naar de 60 of het liefst eronder. Ik ben 165 lang, dus is wel een realistisch gewicht

Samen met mn vriend gaan we afvallen, o eten letten, hij heeft van het weekend een app gedownload waar ook veel gezonde recepten in staan, iets van ya nog wat

Wij hebben ook een airfryer, maat wil me er ook nog een keer goed in verdiepen, gebruiken hem nu eigenlijk alleen voor aardappeltjes & patat

EmptyWords

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:36

Lekker zorro!

Hier geen airfryer, wel een muticooker. Kan m gebruiken als slowcooker maar ook als stoompan. Dus super snel en super langzaam. Ideaal.

Al dagen zeurende hoofdpijn, volgens mij echt van t afkicken van de suiker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:37

Anniekskie schreef:
.

Airfryer wil ik ook graag, mijn vriend alleen niet. Friet en snacks heb ik dan wel de ovenvariant. En voorheen als we bij mijn schoonouders uit de snackbar aten dan at ik een goed gevulde maaltijdsalade.

Hoezo wil je vriend dat niet? Zou er gewoon 1 kopen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:38

Hier wilden ze er ook niet aan, maar ik heb er gewoon een gekocht en nu is iedereen fan. Al gebruikt de rest hem vooral voor broodjes en snacks :+

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:40

Ik ben ook (helaas) weer van de partij!
Vastberaden om mijn doel te halen dit jaar, hoeveel kilo weet ik niet precies (rond de 20). Ik wil me goed voelen en kleding aan kunnen welke ik leuk vind, niet dat ik dat nu niet doe haha. Maar ik zou bepaalde dingen graag aanwillen, wat nu echt niet kan imo.

Woensdag naar de diëtiste, ze hebben een traject met begeleiding en 2x per week aqua fitness. Ben er benieuwd daarnaar en heb er heel veel zin in! Ik ga mijn uiterste best doen, om zo het hoogst haalbare resultaat te halen.

Ook ben ik lid van de sportschool, maar sponsor ze vooral de laatste maanden. Wil dit ook wel weer op gaan pakken, en in ieder geval mijn abonnement uitzitten. Dat ik hem op ga zeggen weet ik vrij zeker, ik wil graag naar een andere sportschool. Ook ivm verhuizen.

Let's do this! *\o/*

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:41

MarlindeRooz schreef:
Anniekskie schreef:
.

Airfryer wil ik ook graag, mijn vriend alleen niet. Friet en snacks heb ik dan wel de ovenvariant. En voorheen als we bij mijn schoonouders uit de snackbar aten dan at ik een goed gevulde maaltijdsalade.

Haha zou ik ook doen :')
Vind de airfryer echt ideaal!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:41

Door dit topic wil ik ook ineens een Airfryer :+

Ik heb echt lekker gesport deze week ook omdat ik echt alle tijd heb en niet hoefde te werken of iets:
ma: crossfit
di: 10K duurloop
wo: Rustdag
do: looptraining
vr: Crossfit en klimmen
za: Crossfit
Vandaag wilde ik graag hardlopen, maar ik ben toch wel wat stijf... Ik heb me eens aan Yoga gewaagd, best zwaar! Yoga lijkt me best heel goed om te doen als je graag thuis wil sporten zonder keihard te zweten :D Voeding was iets minder, maar we herpakken ons gewoon weer natuurlijk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:45

Een airfryer vind ik ook nog steeds interessant maar wij vinden dergelijke apparaten wel vaker leuk en vervolgens staan ze in de kast te verstoffen. De reden dat we nog steeds geen een hebben gekocht. :o

Vandaag weer -1.3 kg. Capiche, iets met vocht, maar toch!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:50

kwii schreef:
Door dit topic wil ik ook ineens een Airfryer :+

Ik heb echt lekker gesport deze week ook omdat ik echt alle tijd heb en niet hoefde te werken of iets:
ma: crossfit
di: 10K duurloop
wo: Rustdag
do: looptraining
vr: Crossfit en klimmen
za: Crossfit
Vandaag wilde ik graag hardlopen, maar ik ben toch wel wat stijf... Ik heb me eens aan Yoga gewaagd, best zwaar! Yoga lijkt me best heel goed om te doen als je graag thuis wil sporten zonder keihard te zweten :D Voeding was iets minder, maar we herpakken ons gewoon weer natuurlijk!

Lekker bezig hoor! :)
Hoe ziet je week er dan uit als wel gewoon moet werken?

Ik heb laatst een airfryer aangeschaft, maar die blijft nog even in de doos bij de opgeslagen spullen tot ik sleutels van mijn nieuwe huisje heb (maart/april).
Verheug me wel op het uitproberen van allemaal recepten! :D

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:58

DideH schreef:
Lekker bezig hoor! :)
Hoe ziet je week er dan uit als wel gewoon moet werken?

Vanaf februari ga ik weer naar school, dus dan ga ik opnieuw kijken hoeveel energie en tijd ik heb om te sporten. Vanaf september heb ik opgebouwd naar deze hoeveelheid, ik begon bij niks :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:59

Omdat ik hier toch vaak mythes en fabeltjes lees, leek me het wel interessant om dit te posten :D.
The more you know!

Mythes

- Theoretisch gezien kan je afvallen met een 'dieet' van snickers, of aankomen door alleen maar sla te eten (of het gezond is, dat is een tweede...!). Afvallen draait om een negatieve energiebalans, dus minder calorieën eten dan je verbrandt. Zie de uitgebreide uitleg aan het begin van deze OP.

- Veel bijgekomen in zeer korte tijd? Het kan dat je wat vocht vasthoudt (hangt vooral samen met het eten van koolhydraten en zout, maar kan ook door spierpijn komen). Zout zorgt dat je vocht vasthoudt, koolhydraten worden in het lichaam opgeslagen als reserve door het te binden aan vocht. Dat is ook de reden dat je zoveel afvalt de eerste periode dat je lijnt (je koolhydraatreserve neemt af en daarmee verlies je ook vocht, wat tot 4kg kan schelen). Je moet namelijk zo’n 7000kcal boven je onderhoudsniveau eten om 1 kg vet aan te komen. Heb je dat niet gedaan? Maak je dan vooralsnog niet te veel zorgen ;).

- Suikerverslaving bestaat niet. Voedsel in het algemeen zorgt voor dopamine-afgifte net als cocaïne. Maar ook net als lachen, seks, plezier maken. Dopamine is gewoon een reactie op een fijne gebeurtenis. En eten is een fijne gebeurtenis (ons leven is immers gebouwd rondom eten!). link, link, link

- Suikervrij eten kan niet. Je lichaam heeft zelfs suiker nodig om te functioneren! Zo hebben je hersenen glucose nodig als brandstof. Je hersenen verbranden ongeveer 140 gram glucose per dag. Dat is net zoveel als tien lepels suiker!

- Vetten heb je (zeker als vrouw) hard nodig, voornamelijk voor je hormoonhuishouding. Aangeraden wordt om gezonde onverzadigde vetten te eten (nootjes, olie, avocado, volle zuivel, etc.). Al is er momenteel discussie of verzadigde vetten wel zo slecht zijn, dus til er niet te zwaar aan wat voor soort vet er in zit.

- Aspartaam is in de hoeveelheden die wij drinken (zelfs in excessievere gevallen) niet giftig. Zo zal je eerder sterven aan watervergiftiging dan aan aspartaamvergifting als je (ontzettend) bijv. veel Cola Light gaat drinken. En dat is nog niet eens rekening houdend met je lever die dit eruit filtert! Dit is uit talloze wetenschappelijke onderzoeken gebleken: ga dus gerust aan die Cola Light als je een keer iets te vieren hebt! link

- E-nummers en zoetstoffen zijn ook niet giftig. Zo zorgt E621 er niet direct voor dat je meer gaat eten. Ze zijn overigens ook niet per se chemisch: veel stoffen hebben voor het gemak een E-nummer gekregen maar zijn van oorsprong wel ‘natuurlijk’. link

- Ketose is in principe niet slecht of giftig. In ketose maakt je lichaam zelf glucose van vetten. Daarmee is het een prima afvalmethode: zeker voor mensen met een kapotte glucosestofwisseling (insulineresistentie en diabetes) kan dit effectiever zijn dan alleen kcalrestrictie.

- Suiker wordt niet per definitie opgeslagen als vet. Suiker heeft slechte eigenschappen in ons lichaam, maar niet omdat die calorieën je sneller dik zouden maken dan de calorieën uit vet of eiwitten.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:04

IMANDRA schreef:
Omdat ik hier toch vaak mythes en fabeltjes lees, leek me het wel interessant om dit te posten :D.
The more you know!

Mythes

- Theoretisch gezien kan je afvallen met een 'dieet' van snickers, of aankomen door alleen maar sla te eten (of het gezond is, dat is een tweede...!). Afvallen draait om een negatieve energiebalans, dus minder calorieën eten dan je verbrandt. Zie de uitgebreide uitleg aan het begin van deze OP.

Ik vind het altijd zo mooi als er mensen in mijn omgeving aan het verkondigen zijn dat ze zoveel mogen eten met hun koolhydraatarm dieet. :')
"Ja ik mag gewoon onbeperkt eten hoor! Zolang er maar weinig koolhydraten in zitten"

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:41

Ik ben nu al zenuwachtig bij de gedachte dat ik mijzelf moet wegen vanavond. -O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:45

Wegen of niet wegen, je gewicht zal niet veranderen. Beter dat je weet waar je staat toch :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:47

Wat is het ergste wat er kan gebeuren vanavond? :(:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:50

magda_90 schreef:

Dat ik veel zwaarder ben dan ik denk te zijn.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:53

Zertab schreef:
magda_90 schreef:

En dan maak je een plan en dan ga je er gewoon voor, so be it toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:54

Exact. Juist het beestje bij de naam noemen maakt het veel gemakkelijker. :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:04

IMANDRA: bedankt voor het goed samengevatte stuk wat belangrijke punten zijn om op te letten.

Gewoon wegen en vol goede moed proberen gezond te eten én te blijven genieten vanaf af en toe wat lekkers Zertab, dan komt het goed met je gewicht! Ontspannen en genieten is ook een heel belangrijk aspect bij het afvallen!

Hier was het vandaag ook niet bepaald gezond. Het enige wat gelukt is, is frisdrank en gluten vermijden. En ondanks dat het geen gezonde dag was, wel blij dat het gelukt is om de frisdrank te laten staan :D. Morgen weer een dag! :)

Ik weeg vaak op vrijdagochtend of zaterdag ochtend. Dus dat blijf ik volhouden.

Ik lees alles mee, maar vaak zijn andere bokkers mij voor met het antwoorden op een vraag, dat mijn antwoord geen toegevoegde waarde heeft, daarom zet ik er het dan vaak maar niet meer bij.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:16

Ik lees ook mee!

Heb niet persee een doel hoeveel gewicht maar er mag wel wat af. Ben 178 en weeg 78 kilo. Qua eten is het lastig om verandering te brengen want woon nog thuis dus eten wat er op tafel staat alleen de verleiding om de lekkere dingen te eten die de andere gezinsleden eten is wel lastig.

Ik drink gelukkig alleen maar water en thee en als ik iets van frisdrank drink dan is het cristal clear en dat zou alleen in het weekend zijn en als ik chips eet dan ook in het weekend.

Ik rijd 3 keer per week paard en sport 2 keer in de week. Sportte eerst bij mijn fysio alleen daar nu mee gestopt want mijn moeder is daar gestopt met sporten en werd het te duur voor mij. Dus aangemeld bij basic fit en morgen voor het eerst daar heen, ben wel beetje zenuwachtig om daar voor het eerst heen te gaan.

Mijn fitbit staat als doel 10.000 stappen, werk in de kinderopvang dus loop gelukkig veel en in onze pauze lopen we als het droog is ook nog 30 minuten.

Ik zal een stille meelezer zijn die af en toe reageert.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:17

Zertab schreef:
magda_90 schreef:

Een goede motivatie om de snacks niet meer aan te raken!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:42

Meestal heeft dat een negatief effect en denk ik: boeiend, ik zal nooit dun zijn dus...

En dan ga ik eten.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:48

MarlindeRooz schreef:
Anniekskie schreef:
.

Haha... Denk dat ie dat niet echt leuk gaat vinden! Maar ben volgende maand jarig, leuk verjaardagscadeau vond ik zo

Neverland schreef:
IMANDRA schreef:
The more you know!

Mythes

Ik vind het altijd zo mooi als er mensen in mijn omgeving aan het verkondigen zijn dat ze zoveel mogen eten met hun koolhydraatarm dieet. :')
"Ja ik mag gewoon onbeperkt eten hoor! Zolang er maar weinig koolhydraten in zitten"

Zo heb ik een collega, die eet de hele dag door bifiworstjes, want daar zitten bijna geen koolhydraten in. En het nog gek vinden dat ze niet afvallen.

Zertab... De grootste uitdaging bij jou zit er dus in om je mindset te veranderen.

Net heerlijk gegeten, wild zwijn met asperges :9

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:49

Zertab schreef:
Meestal heeft dat een negatief effect en denk ik: boeiend, ik zal nooit dun zijn dus...

En dan ga ik eten.

Als je zo denkt zul je ook nooit dun zijn nee, hup schouders eronder en gaan met die banaan. Je kunt het best!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:49

Heel eerlijk, als je zo blijft denken gaat het je nooit lukken. Geef jezelf eens een schop onder je kont als je dit zo graag wilt. Het is echt niet moeilijk om gezond te eten, maar je maakt het je zelf gewoon moeilijk zo.