Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:bromfiets schreef:Dat zegt dus juist wel iets (want waarom blijf je in die situatie en dus in je bekende comfortzone) en daarmee zeg ik niet dat het makkelijk is om dat te doorbreken.
Comfortzone, ik neem aanstoot aan dat woord. Er is niks comfortabels aan.![]()
Je blijft in het bekende was genoeg geweest.
Maar waarom je dat kunt doen wordt uitgelegd.
Betreffende paard: Maar WAT beslis je dan als het een mechanisme is? En ga je zitten redeneren op het moment dat iemand met een bijl zwaait? Of daarna, hoe werkt dat in de praktijk, als je het even houd bij paard en bijl geval? IS zo´n persoon dan niet gewoon allang over je grens waar dan dus ook niks aan te bewaken valt?
Tieneke schreef:Bromfiets, natuurlijk is dat meten met twee maten. Want de twee personen hebben ook een scheef gegroeide verhouding als dit gedrag zich stelt. Het gedrag van de één komt voort uit het gedrag van de ander. Dus ja, eens daarmee.
En het is heel erg voor jou dat je dat hebt meegemaakt, zoiets wens je niemand toe. En heel knap dat je daarmee aan de slag gegaan bent. Maar dat staat los van het schadelijk gedrag naar anderen toe.
bromfiets schreef:Dat je in alle gevallen je paard pakt en vertrekt is je goed recht. Die grens ligt voor iedereen anders en is heel persoonlijk, ik kies ergens anders voor.
bromfiets schreef:De bps'er heeft patronen en de partner heeft patronen, die in de grond bij allebei op dezelfde manier opgebouwd worden. De verantwoording om die (giftige) patronen te doorbreken ligt bij beide.
bromfiets schreef:Als andermans gedrag zo schadelijk is kun je ook vertrekken. En nee, dat is niet makkelijk maar wel goed voor jezelf zorgen.
bromfiets schreef:@Lusitana: Het verschil zit er voor mij in of het de intentie is om je pijn te doen of dat het een beschermingsmechanisme is.
bromfiets schreef:Ik heb echter uiteindelijk wel heel bewust gekozen om de patronen te doorbreken.
bromfiets schreef:Het is een stoornis in de emotieregulatie, dus in prikkelverwerking. Ze komen harder binnen en blijven langer hangen. De negatieve gedragingen zijn afweer- en beschermingsmechanismen, dus uitingen van fight, flight, freeze of faint, maar dan heel groot. Deze gedragingen verschillen per persoon, ze hoeven niet allemaal voor te komen, dus stellen dat elke borderliner manipuleert is te simpel. Net als stellen dat het onderdeel van je persoonlijkheid is omdat het onder persoonlijkheidsstoornissen valt. Maar als bij voorbaat al gezegd wordt dat het niet geloofd wordt heeft het eigenlijk weinig zin om het uit te leggen.
San87: klopt, het is nooit een excuus. Dat zeg ik ook nergens. Maar de toon in dit topic is dat de partner er niks aan kan doen dat de bps'er ontwrichtende patronen verankert door schadelijk gedrag, maar de bps'er mag die patronen niet als excuus gebruiken. Schiet mij maar lek, maar dat voelt voor mij als meten met 2 maten. Ik heb er bijvoorbeeld ook niet om gevraagd om op m'n 4e ontmaagd te worden en dat dat gegeven vervolgens ontkend werd door mijn ouders. Dat heeft bij mij ook ontwrichtende patronen verankerd. Ik heb echter uiteindelijk wel heel bewust gekozen om de patronen te doorbreken.
Dat je in alle gevallen je paard pakt en vertrekt is je goed recht. Die grens ligt voor iedereen anders en is heel persoonlijk, ik kies ergens anders voor.
_San87_ schreef:Volgens mij ontbreekt begrip en empathie voor de persoon met borderline niet. Er wordt nu meer vanuit het perspectief van de partners/familie/vrienden geredeneerd omdat begrip voor hún standpunt lijkt te ontbreken.
ElviraKelan schreef:_San87_ schreef:Volgens mij ontbreekt begrip en empathie voor de persoon met borderline niet. Er wordt nu meer vanuit het perspectief van de partners/familie/vrienden geredeneerd omdat begrip voor hún standpunt lijkt te ontbreken.
Volgens mij is er echt wel begrip naar hun kant toe getoond.
Iig door mij.
Maar ook daar waag ik mij niet meer aan om hierover in discussie te gaan.
ElviraKelan schreef:_San87_ schreef:Volgens mij ontbreekt begrip en empathie voor de persoon met borderline niet. Er wordt nu meer vanuit het perspectief van de partners/familie/vrienden geredeneerd omdat begrip voor hún standpunt lijkt te ontbreken.
Volgens mij is er echt wel begrip naar hun kant toe getoond.
Iig door mij.
Maar ook daar waag ik mij niet meer aan om hierover in discussie te gaan.
bromfiets schreef:Op cynisme reageer ik niet, sorry. Wel de moeite waard om uit te zoeken waarom mijn woorden zo'n defensieve houding oproepen. Ik ben tenslotte maar een vreemde op internet die een discussie voert.
Als partner patronen doorbreken? Uitzoeken waarom je blijft? Komt dat door een laag zelfbeeld, schuldgevoel, iets anders? Dan kun je een patroon doorbreken door bewust ergens anders voor te kiezen. Heb ik ook moeten doen. Daardoor heb ik nu geen diagnose bps meer en kan ik ineens op wonderbaarlijke wijze gezonde relaties onderhouden (ja, dat is ook sarcasme, ik heb er keihard voor moeten werken).
Nikass schreef:Elvira je hebt het steeds over "de mens achter de bps"
Ik vraag mij oprecht af of dat wel bestaat. We hebben het namelijk over een stoornis in de persoonlijkheid. Je persoonlijkheid is wie je bent, niet iets wat apart van je staat.
Zoals jij het stelt maak je de bps tot iets abstracts, iets waar je van een afstand naar zou kunnen kijken, maar wat jij zelf niet bent. Maar imo is het een onlosmakelijk onderdeel. En is nou juist één van de lastige kanten dat iemand met bps niet goed in staat is om naar zichzelf te kijken.