Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:xU_Blinghx schreef:Maar die 'verantwoordelijkheid' ligt toch niet bij de persoon die gaat doneren, lijkt me?Het is jammer dat er in dit topic vooral ervaringsverhalen bestaan van nabestaanden met een nare smaak. Geen ervaringen van de mensen die weer konden leven dankzij de organen die gedoneerd zijn.
Helaas is het bij orgaandonatie echt een kwestie van leven en dood. Die paar dagen om 'afscheid' te nemen betekent voor sommige wachtende gewoon de dood.
Nikass schreef:Quera Als iemand geschikt is, en geen familie heeft, neem ik aan dat er wordt overgegaan tot transplantatie.
Anders heeft dit nieuwe systeem natuurlijk nog geen enkel effect.
Margrathea ik weet niet of je mij bedoeld? Ik zeg nl niet "dat zoveel wilsonbekwame mensen als donor op de operatie tafel terechtkomen"
Ik zeg wel dat jij niet aan de buitenkant kunt zien dat iemand verstandelijk beperkt is, en dat niet iedereen een sociaal netwerk heeft.
Daarbij zijn er nog meer mensen die om wat voor reden dan ook (mentaal) niet in staat zijn om zich te registreren.
Overigens hoop ik niet (en ik denk ook van niet) dat nabestaanden een geregistreerde NEE kunnen overrulen.
Ik zou zelf ook nooit een JA overrulen.
Elnienjo artsen beslissen of een behandeling wordt gestaakt. Dat staat los van orgaandonatie.
Als iemand blijft leven nadat hij van de apparatuur wordt gehaald is het aan de nabestaanden om eventueel te beslissen tot actieve of passieve euthanasie. Het lijkt me sterk dat artsen een paar uur na een ongeluk hier al op aandringen.
Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Deze mensen durven vaak überhaupt geen handtekening ergens onder te zetten omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Zij zouden daarmee geregistreerd staan als "geen bezwaar", terwijl ze niet eens weten wat orgaandonatie is. Naar mijn persoonlijke mening is dat onethisch.
Nikass schreef:Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Deze mensen durven vaak überhaupt geen handtekening ergens onder te zetten omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Zij zouden daarmee geregistreerd staan als "geen bezwaar", terwijl ze niet eens weten wat orgaandonatie is. Naar mijn persoonlijke mening is dat onethisch.
verootjoo schreef:Nogmaals; in het zeldzame geval dat iemand de nee-knop niet heeft kunnen vinden, en er geen nabestaanden beschikbaar zijn om te overleggen, wordt er NIET overgegaan tot orgaandonatie. Mensen komen NOOIT zomaar op de operatietafel om er organen uit te halen.
Dat zou idd onethisch zijn.
Citaat:En wat als er geen nabestaanden zijn? 'Voordat iemand in de situatie belandt dat behandeling geen zin meer heeft en kan doneren, ligt zo'n patiënt al een paar dagen op de intensive care. Ik heb nog nooit meegemaakt dat we in die tussentijd geen nabestaanden hebben opgespoord. Bij navraag bij collegae in Nederland konden zij zich ook een dergelijk geval niet herinneren. Mocht een dergelijk zeldzaam geval zich ooit voordoen, dan kan onze beroepsvereniging zich goed vinden in het feit dat je donatie dan niet laat doorgaan.'
Sanet schreef:Die extra rekening vind ik overigens ook belachelijk! Dat slaat nergens op..
quera schreef:Nikass schreef:Soms in Marokko of Suriname, of geen contact.
Edit: vaak al van jongs af aan in internaten en familie is er allang klaar mee.
Maar heel eerlijk die familie is er dan wel... en die zal die vraag hoe dan ook krijgen.
_Lorette_ schreef:Nikass schreef:Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... emente-oma
Er wordt dus alleen overgegaan tot transplantatie als de registratie wordt bevestigd door wettelijke vertegenwoordigers. Als zij ontbreken, wordt er sowieso niet getransplanteerd.
_Lorette_ schreef:Een psychiatrische patiënt is wilsonbekwaam en als er geen wettelijke vertegenwoordiger is die de registratie bevestigt, dan wordt er niet overgegaan tot orgaandonatie.
Nikass schreef:quera schreef:
Maar heel eerlijk die familie is er dan wel... en die zal die vraag hoe dan ook krijgen.
Misschien, een Marokkaanse vader die ontkent dat deze zwakbegaafde jongen zijn zoon is, krijg je niet naar Nederland om iets over orgaandonatie te zeggen.
Of een vijftig jarige dakloze psychiatrische patiënt waarvan de ouders overleden zijn.
Wie beslist voor deze mensen?
Nikass schreef:_Lorette_ schreef:Een psychiatrische patiënt is wilsonbekwaam en als er geen wettelijke vertegenwoordiger is die de registratie bevestigt, dan wordt er niet overgegaan tot orgaandonatie.
Nou dat is echt niet zo hoor. Je bent niet zomaar wilsonbekwaam.
Nikass schreef:Ok, een hele geruststelling als dat klopt. Maar dan verwacht ik dat de wet weinig meerwaarde gaat hebben.
Dan ben je dus alsnog afhankelijk van de nabestaanden als iemand zich niet geregistreerd heeft. En omdat die persoon niks geregistreerd heeft heb je alsnog grote kans dat de nabestaanden geen toestemming geven.
_Lorette_ schreef:Nikass, leeft/leefde (ik weet niet of het hier over orgaandonatie gaat of dat het gewoon uitzonderlijke leefsituaties zijn) de verstandelijk beperkte jongen volledig zelfstandig zonder wettelijke vertegenwoordiger?
En dan hoor ik graag hoe het wel zit.
Nikass schreef:Ok, een hele geruststelling als dat klopt. Maar dan verwacht ik dat de wet weinig meerwaarde gaat hebben.
Dan ben je dus alsnog afhankelijk van de nabestaanden als iemand zich niet geregistreerd heeft. En omdat die persoon niks geregistreerd heeft heb je alsnog grote kans dat de nabestaanden geen toestemming geven.
quera schreef:Ben zeer benieuwd waar jij al deze mensen dan van kent.
Ze zijn eigenlijk altijd wel ergens bekend, hetzij psychiatrie, justitie enz.
Nikass schreef:quera schreef:Ben zeer benieuwd waar jij al deze mensen dan van kent.
Ze zijn eigenlijk altijd wel ergens bekend, hetzij psychiatrie, justitie enz.
Bekend zijn bij justitie levert niet per definitie een diagnose of begeleiding op. Vooral niet als iemand niet wil.
Polly: respecteren uiteraard. Ik zei al dat ik een JA nooit zou overrulen.