Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:16

Coma heeft er niks mee te maken, dat is een heel ander niveau.

Binnen twaalf uur is echt geen norm.
Wat er aan de hand kan zijn geweest is dat organen begonnen te falen. De patient gaat dan hoe dan ook dood, of er dan orgaan donatie is of niet en het afscheid had dus net zo snel gemoeten.
Als iemand donor is en er kan niks gebruikt worden omdat er in zo´n geval te lang gewacht wordt, is dat ook cru.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-07-19 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:17

Ailill schreef:
xU_Blinghx schreef:
Het is jammer dat er in dit topic vooral ervaringsverhalen bestaan van nabestaanden met een nare smaak. Geen ervaringen van de mensen die weer konden leven dankzij de organen die gedoneerd zijn.

Helaas is het bij orgaandonatie echt een kwestie van leven en dood. Die paar dagen om 'afscheid' te nemen betekent voor sommige wachtende gewoon de dood.
Maar die 'verantwoordelijkheid' ligt toch niet bij de persoon die gaat doneren, lijkt me?

Ik denk niet dat het reël is als iemand wilt doneren een paar dagen moet blijven liggen zodat de nabestaande afscheid kunnen nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:21

Nikass schreef:
Quera Als iemand geschikt is, en geen familie heeft, neem ik aan dat er wordt overgegaan tot transplantatie.
Anders heeft dit nieuwe systeem natuurlijk nog geen enkel effect.

Margrathea ik weet niet of je mij bedoeld? Ik zeg nl niet "dat zoveel wilsonbekwame mensen als donor op de operatie tafel terechtkomen"
Ik zeg wel dat jij niet aan de buitenkant kunt zien dat iemand verstandelijk beperkt is, en dat niet iedereen een sociaal netwerk heeft.
Daarbij zijn er nog meer mensen die om wat voor reden dan ook (mentaal) niet in staat zijn om zich te registreren.

Overigens hoop ik niet (en ik denk ook van niet) dat nabestaanden een geregistreerde NEE kunnen overrulen.
Ik zou zelf ook nooit een JA overrulen.

Elnienjo artsen beslissen of een behandeling wordt gestaakt. Dat staat los van orgaandonatie.
Als iemand blijft leven nadat hij van de apparatuur wordt gehaald is het aan de nabestaanden om eventueel te beslissen tot actieve of passieve euthanasie. Het lijkt me sterk dat artsen een paar uur na een ongeluk hier al op aandringen.

Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Deze mensen durven vaak überhaupt geen handtekening ergens onder te zetten omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Zij zouden daarmee geregistreerd staan als "geen bezwaar", terwijl ze niet eens weten wat orgaandonatie is. Naar mijn persoonlijke mening is dat onethisch.

Nogmaals; in het zeldzame geval dat iemand de nee-knop niet heeft kunnen vinden, en er geen nabestaanden beschikbaar zijn om te overleggen, wordt er NIET overgegaan tot orgaandonatie. Mensen komen NOOIT zomaar op de operatietafel om er organen uit te halen.
Dat zou idd onethisch zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:26

Ik krijg het gevoel dat sommigen niet doorhebben dat een patient feitelijk langer "in leven" wordt gehouden. Als een trauma patient hersendood binnenkomt, of een patient in een ziekenhuis hersendood raakt, kunnen ze die ook gewoon laten gaan. Dan moet je ook snel afscheid nemen of er is geen tijd geweest voor afscheid....
Het feit dat ze aan de machines gehouden worden is dus eigenijk een voordeel voor de nabestaanden omdat die dan meer tijd hebben om afscheid te nemen.
Dus hoe het in deze discussie wordt opgevoerd als minder tijd, is mij een raadsel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:27

Nikass schreef:
Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Deze mensen durven vaak überhaupt geen handtekening ergens onder te zetten omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Zij zouden daarmee geregistreerd staan als "geen bezwaar", terwijl ze niet eens weten wat orgaandonatie is. Naar mijn persoonlijke mening is dat onethisch.

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... emente-oma

Er wordt dus alleen overgegaan tot transplantatie als de registratie wordt bevestigd door wettelijke vertegenwoordigers. Als zij ontbreken, wordt er sowieso niet getransplanteerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:30

verootjoo schreef:
Nogmaals; in het zeldzame geval dat iemand de nee-knop niet heeft kunnen vinden, en er geen nabestaanden beschikbaar zijn om te overleggen, wordt er NIET overgegaan tot orgaandonatie. Mensen komen NOOIT zomaar op de operatietafel om er organen uit te halen.
Dat zou idd onethisch zijn.

Klopt. Nog maar weer eens het citaat van de IC arts:
Citaat:
En wat als er geen nabestaanden zijn? 'Voordat iemand in de situatie belandt dat behandeling geen zin meer heeft en kan doneren, ligt zo'n patiënt al een paar dagen op de intensive care. Ik heb nog nooit meegemaakt dat we in die tussentijd geen nabestaanden hebben opgespoord. Bij navraag bij collegae in Nederland konden zij zich ook een dergelijk geval niet herinneren. Mocht een dergelijk zeldzaam geval zich ooit voordoen, dan kan onze beroepsvereniging zich goed vinden in het feit dat je donatie dan niet laat doorgaan.'

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~ba6f9777/

Dus als in dat super super super zeldzame geval dat iemand totaal geen familie/vrienden/partner heeft én niets heeft geregistreerd wordt er dus niet overgegaan tot donatie.
Wat ik probeer te zeggen met dit gesprekje is dat de context van de patient die doneert van enorm belang is.
En waarom het nieuwe systeem verschil gaat maken: het verandert die context. Het maakt het de nabestaanden makkelijker om te bedenken wat hun overleden dierbare had gewild bij geen keuze - je weet hoe die persoon was, en daarnaast heeft diegene geen zwaarwegende redenen gehad om "nee" te registreren. Daar baseer je dan de keuze op.

En nogmaals nogmaals: ook artsen hebben er geen baat bij als mensen gedwongen worden hun geliefde weg te laten gaan voor orgaandonatie. Dit is slecht voor het imago van orgaandonatie in het algemeen. Zij zullen dus naar hun beste kunnen zo goed en zorgvuldig mogelijk te werk gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:33

Sanet schreef:
Die extra rekening vind ik overigens ook belachelijk! Dat slaat nergens op..

Wellicht goed om te weten dat het gemiddelde ziekenhuis het mortuariumbeheer heeft uitbesteed, de beheerders weten vaak wel als iemand vanwege een donatieprocedure langer in het mortuarium ligt, die is verplicht dat door te geven aan de beheerder van het mortuarium (vaak een landelijk opererend bedrijf) en ja, dan kan er weleens iets misgaan met een factuur.
Heel vreselijk en ik kan me voorstellen dat je daar naar van bent als nabestaande maar dat is echt niet bedoeld om je een poot uit te draaien hoor..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:41

quera schreef:
Nikass schreef:
Soms in Marokko of Suriname, of geen contact.
Edit: vaak al van jongs af aan in internaten en familie is er allang klaar mee.

Maar heel eerlijk die familie is er dan wel... en die zal die vraag hoe dan ook krijgen.

Misschien, een Marokkaanse vader die ontkent dat deze zwakbegaafde jongen zijn zoon is, krijg je niet naar Nederland om iets over orgaandonatie te zeggen.

Of een vijftig jarige dakloze psychiatrische patiënt waarvan de ouders overleden zijn.
Wie beslist voor deze mensen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:45

Dan wordt er dus per definitie niet gedoneerd.
Staat ergens hier onder :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:46

Een psychiatrische patiënt is wilsonbekwaam en als er geen wettelijke vertegenwoordiger is die de registratie bevestigt, dan wordt er niet overgegaan tot orgaandonatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:50

_Lorette_ schreef:
Nikass schreef:

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... emente-oma

Er wordt dus alleen overgegaan tot transplantatie als de registratie wordt bevestigd door wettelijke vertegenwoordigers. Als zij ontbreken, wordt er sowieso niet getransplanteerd.

Ok, een hele geruststelling als dat klopt. Maar dan verwacht ik dat de wet weinig meerwaarde gaat hebben.
Dan ben je dus alsnog afhankelijk van de nabestaanden als iemand zich niet geregistreerd heeft. En omdat die persoon niks geregistreerd heeft heb je alsnog grote kans dat de nabestaanden geen toestemming geven.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-07-19 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:51

_Lorette_ schreef:
Een psychiatrische patiënt is wilsonbekwaam en als er geen wettelijke vertegenwoordiger is die de registratie bevestigt, dan wordt er niet overgegaan tot orgaandonatie.

Nou dat is echt niet zo hoor. Je bent niet zomaar wilsonbekwaam.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-07-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:52

Nikass schreef:
quera schreef:

Maar heel eerlijk die familie is er dan wel... en die zal die vraag hoe dan ook krijgen.

Misschien, een Marokkaanse vader die ontkent dat deze zwakbegaafde jongen zijn zoon is, krijg je niet naar Nederland om iets over orgaandonatie te zeggen.

Of een vijftig jarige dakloze psychiatrische patiënt waarvan de ouders overleden zijn.
Wie beslist voor deze mensen?

Nou, lekker stereotyperend weer :+
Die staat gewoon in het GBA als de vader hoor.
Je doet nu net alsof dergelijke situaties zich dagelijks voordoen. Verrassing: dat is niet waar. Wat zich wél dagelijks voordoet is dat mensen doodgaan omdat ze op de wachtlijst stonden voor een orgaan maar er niet voldoende waren.
Is dit systeem waterdicht? Zeker niet. Maar het huidige systeem is dat ook niet. Nu belanden goede organen in de kist terwijl de eigenaar misschien best wel open stond voor donatie.

En inderdaad, in twijfelgevallen waarin het aannemelijk is dat iemand niet in staat was zelf een bewuste keuze te maken (zwakbegaafden, daklozen) wordt er niet overgegaan tot donatie.
Want je kunt mentale handicaps inderdaad waarschijnlijk niet aan de buitenkant af zien maar het is in Nederland echt vrijwel onmogelijk dat dit niet ergens in een systeem staat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:54

Nikass schreef:
_Lorette_ schreef:

Nou dat is echt niet zo hoor. Je bent niet zomaar wilsonbekwaam.

Als je als psychiatrische patiënt niet wilsonbekwaam bent, dan ben je wellicht in staat om de keuze die je maakt wat betreft donorregistratie te begrijpen. :) De ernstige gevallen zijn zeker wel wilsonbekwaam.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:56

Margrathea ik geef voorbeelden zoals ik ze heb meegemaakt in de praktijk. Heeft niets met stereotyperen te maken. Die vader woont in Marokko en staat echt niet in het GBA
En je zou versteld staan van het aantal vergelijkbare situaties.

Dat mensen doodgaan omdat hun organen niet werken is heel erg, maar niet iemand anders zijn schuld.

Je bent echt niet op de hoogte van de praktijk. Er lopen heel veel ongediagnosticerde mensen rond.

Lorette dat is niet waar :n

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:59

Nikass, leeft/leefde (ik weet niet of het hier over orgaandonatie gaat of dat het gewoon uitzonderlijke leefsituaties zijn) de verstandelijk beperkte jongen volledig zelfstandig zonder wettelijke vertegenwoordiger?

En dan hoor ik graag hoe het wel zit.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:59

Ben zeer benieuwd waar jij al deze mensen dan van kent.

Ze zijn eigenlijk altijd wel ergens bekend, hetzij psychiatrie, justitie enz.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:00

Nikass schreef:
Ok, een hele geruststelling als dat klopt. Maar dan verwacht ik dat de wet weinig meerwaarde gaat hebben.
Dan ben je dus alsnog afhankelijk van de nabestaanden als iemand zich niet geregistreerd heeft. En omdat die persoon niks geregistreerd heeft heb je alsnog grote kans dat de nabestaanden geen toestemming geven.

of juist wel.
Ik ben persoonlijk heel erg voor de nieuwe wet en als ik gevraagd zou worden als nabestaande (overigens voor een echt bestaand persoon waarvan wij eerste contactpersoon zijn) zou mijn eerste ingeving altijd "Ja, tenzij.." zijn..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:03

_Lorette_ schreef:
Nikass, leeft/leefde (ik weet niet of het hier over orgaandonatie gaat of dat het gewoon uitzonderlijke leefsituaties zijn) de verstandelijk beperkte jongen volledig zelfstandig zonder wettelijke vertegenwoordiger?

En dan hoor ik graag hoe het wel zit.

Ja, dat wil zeggen, op straat en bij foute vriendjes die hem voor hun karretje spanden, en zonder inkomen en sprak alleen Arabisch.

Polly, ik denk - maar dat kan ik niet op feiten staven - dat de meeste mensen bij twijfel wat de overledene had gewild nee zullen zeggen

Polly
Moderator Algemeen

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:04

dat is net hoe je erin staat. Ik ken weer heel wat mensen die eerder voor de "ja" zouden gaan. Zo maakt ieder z'n eigen keuzes die we allemaal mogen respecteren

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:04

Nikass schreef:

Ik zou mijn verwachtingen maar bijstellen dan, bij andere landen is gebleken dat er wel degelijk meerwaarde is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:05

quera schreef:

Bekend zijn bij justitie levert niet per definitie een diagnose of begeleiding op. Vooral niet als iemand niet wil.

Polly: respecteren uiteraard. Ik zei al dat ik een JA nooit zou overrulen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:06

Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn “ja, maar behalve” omgezet naar “ja”. Mijn ogen zijn gelaserd (en had ik uitgesloten) en daarom niet geschikt denk ik, maar dat mogen ze zelf mooi uitzoeken als het zover is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:07

Nikass schreef:
quera schreef:

Bekend zijn bij justitie levert niet per definitie een diagnose of begeleiding op. Vooral niet als iemand niet wil.

Polly: respecteren uiteraard. Ik zei al dat ik een JA nooit zou overrulen.

Als gedrag opvalt in een PI wordt dit wel degelijk gerapporteerd en eventueel iemand ingeschakeld. Zo komen ze namelijk uiteindelijk vaak bij ons. En die mensen hebben dan vaak voorwaardes waarin behandeling opgelegd is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:10

Je bent niet verplicht om mee te werken aan een psychologisch onderzoek. En zelfs als iemand uiteindelijk in begeleiding zou komen kan nog niet iedereen een weloverwogen beslissing nemen.