Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:42

Ik zie minimalisme voor mezelf eerder als een streven (nadenken over wat je echt nodig hebt en niet teveel aanschaffen of bewaren) dan een keiharde leefstijl.
En ongemerkt verzamel je gewoon veel zooi. Als we ergens in een vakantiehuisje met basic inventaris zitten en minimale bagage bij je lukt het ook allemaal..
Voorlopig zit ik in elk geval op 150 dingen weggedaan. En aangezien ik 'm achterstevoren deed, loop ik achter. Dus blij dat ik dat gedaan heb, kan ik nog een inhaalslag maken.
Het helpt in elk geval kritisch kijken naar wat meer kost (aan tijd, ergernis, energie) dan het oplevert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:55

Interessant filmpje!
De hype is idd over, maar het concept an sich heeft imo niet gefaald. Ik heb sentimentele items weggegooid maar mis ze niet, ik heb er foto's van namelijk. Tip vd minimalists. Ook heb ik nooit iets duurs opnieuw aan moeten schaffen.

Mijn huis is niet super leeg maar ook zeker niet supervol. Door minimalisme kan ik dingen wegdoen die ik anders zou bewaren voor het geval dat, terwijl ik dus nooit spijt heb gehad dat ik iets weggooide.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:25

Voor mij is minimalisme iets om iedere dag mijn leven wat fijner te maken door wat basisprincipes in gedachten te houden en proberen uit te voeren.

Een opgeruimde omgeving geeft meer rust in je hoofd. En meer duidelijkheid wat je echt belangrijk vindt en kan je daar makkelijker je leven meer op in richten.

kleding koop ik graag tweedehands op vinted. Verkopen via vinted (merkkleding) was ik eerst ook fanatiek mee, maar nu geef ik veel spullen liever weg aan vrienden/kennissen. Het is mij nu even de tijd niet waard om wat extra geld mee te verdienen.

Veel baby/peuterspul was tweedehands en ook nu nog probeer ik redelijk wat tweedehands te kopen. Financieel en millieu technisch is het fijner vind ik. En mijn hart doet minder pijn als de dames er minder netjes mee om gaan.

Ook beide babykamers waren tweedehands en zijn daarna weer naar iemand anders gegaan.

Mijn meiden schelen 1,5 jaar, wat ik nog een beschaafde tijd vind om nette kleding te bewaren voordat de volgende het kan dragen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:32

Heeft iemand een goede suggestie voor een 1x gedragen duur maatpak? Kan ik dat doneren ergens?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:02

denice schreef:
Heeft iemand een goede suggestie voor een 1x gedragen duur maatpak? Kan ik dat doneren ergens?

Iets als "dress for succes"?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:19

cobiie schreef:
denice schreef:

Iets als "dress for succes"?

Zo tnx! Ik ben daar morgen toevallig nog geen 500m vandaan, breng het gelijk allemaal weg!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:30

Dat is ook echt een heel leuk goed doel! Mijn man heeft er wel eens sollicitatietrainingen gegeven. Ik zal de kledingzak nog even nalopen om te kijken wat ik evt aan D4S kan doneren in plaats van de kledingcontainer.

Nog een gratis tip, lees advertenties op vinted goed. Ik had twee pakketjes met inleggers voor de wasbare luiers besteld maar het zijn er meer dan genoeg voor een heel weeshuis :7. Deel ga ik direct maar weer verkopen, suffe actie van me.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:10

En voor degene die met de opruimchallange bezig zijn. Kijk eens in je sokken en ondergoed la. Bij mij kon daar veel weg wat versleten was.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:46

Super leuke tips en ideeën komen hier voorbij! Ik zit nog maar op 138 dingen dus ik kan ze wel gebruiken haha.

Maar, als het klaar is, is het ook klaar. Ik ga ook geen dingen wegdoen om het wegdoen. Maar op zich zijn er nog steeds een aantal plekken/dingen waar ik over twijfel. Deze challenge, door het extra kritisch kijken naar dingen, gaat misschien helpen daar definitief een keuze over te maken :j

Achteraf gezien had ik gewoon afgelopen jaar toen ik begon met dingen weg te doen dit bij moeten houden. Maar ja, dat is nu te laat :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:19

Esther_ schreef:
En voor degene die met de opruimchallange bezig zijn. Kijk eens in je sokken en ondergoed la. Bij mij kon daar veel weg wat versleten was.

Dat gaat dan nog mee op vakantie en daarna weg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:49

Wat ik ook voor moois heb, die oude onderbroeken zitten gewoon het lekkerst :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:06

Ik doe niet bewust aan minimalisme . Denk onbewust misschien wel?
Hier gaan dingen pas weg als ze echt versleten zijn en dan denk ik dat bij veel mensen dat al eerder was.
Maar dat vind ik zonde.
Kleding is uiteraard handig want dat draag ik nog tot de draad af bij de paarden.
En ik geef niets om mode, dus koop pas wat als ik het echt nodig heb, niet omdat het nu mode is.

De bank was nieuw, maar ook alweer uit 2016 nadat de andere uit 1996 kapot was.
Dressoir en salontafel en 2 bijzettafels komen uit een weggeefhoek. Alle licht eiken.

Bed en kasten zijn ook nog uit 1996, met wel nieuwe matrassen.

Tv, laptop, gsm komen er pas andere als de huidige het niet meer doet.

Betreft aankleding dat zijn op de klok na foto's van de dieren.
En wat gekregen spulletjes zoals een plateautje met kaarsen. Mijn moeder is wel van de zooi en daar krijg ik dan zoiets van. Denk dat ze het kaal vind hier :P
Al staat het naar mijn idee gewoon vol.
Ik hou niet van een kale ruimte zonder banken oid. Maar van die volle huizen word ik heel moe.

Ik zou ook niet weten wat we nog meer moeten kopen.
Wat moet je er mee?

Maar denk niet dat het onder minimalisme valt of wel?
Maar gewoon zoals ik ben.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:27

Ik vind het wel redelijk minimalistisch klinken hoor!

Momenteel lees ik “Love people, use things”. Hoewel al die boeken nagenoeg op hetzelfde neerkomen, het is namelijk geen rocket science maar zorgen voor minder tot geen meuk in je leven, heb ik nog weer met een frisse blik een aantal laatjes ontrommeld. Zo konden er bijvoorbeeld toch nog wat meer flesjes nagellak weg dan ik vorige week al had opgeruimd. De teller staat nu op 211.

Vanochtend een tjokvolle kofferbak (en ik rij een station…) met spullen naar de kringloop gebracht, ruimt lekker op zo. Ook op kantoor (eigen bedrijf) had ik namelijk de kasten ontrommeld. Ik tel die spullen niet mee voor de challenge maar het was vrij veel :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:58

Noeps, ik zet tijdens het opruimen geregeld de YouTube kanaal op van de schrijvers van dat boek. https://youtube.com/@TheMinimalistsPodcast
Dan krijg ik wat real time ondersteuning.

Andere youtubers die ik wel fijn vind voor wat inspiratie:
https://youtube.com/@TheMinimalMom
https://youtube.com/@Clutterbug
https://youtube.com/@DanaKWhite
https://youtube.com/@ahoardersheart om te zien hoe iemand die echt een hoarder was langzaam haar huis terug krijgt.

En nog een aantal anderen. Ik vind het altijd wel fijn om iets aan te hebben staan terwijl ik bezig ben.

Dp, ik vind dat redelijk een minimalistische insteek.

Ik gebruik mijn grote portemonnee niet veel meer (meer opslag dan dat hij mee op pad gaat), nu ik er doorheen liep konden er redelijk wat pasjes en visitekaartjes weg.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:00

Wij zijn bezig met emigreren naar Canada, wat dus concreet ook wil zeggen dat onze hoeve zal moeten verkocht worden, en tegen dan ook leeg moet zijn. Gisteren hadden we het erover wat een ENORME berg zooi er in dat huis en stallen verzameld is.
Dus vanaf heden ruim ik elke dag iets op. Of ik gooi het weg, ik geef het weg of ik verkoop het (al is mij dat toch wel teveel gedoe, daar heb ik nu de tijd en energie niet echt voor).
Dag 1: de kruimeldief. Dat ding staat al jaren gewoon aan de oplader, het werkt niet eens goed en het neemt plek in. Weg ermee. Ben benieuwd of ik na een maand al verschil zal merken.
Ook de jongste dochter verlaat het nest op 1 februari. Haar kamer mag dus ook direct leeg gemaakt worden, al zal ik haar meubeltjes wel laten staan voor als ze nog eens te logeren komt, zolang we nog in B. zijn.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:34

@Sevke: succes met opruimen. Dit is echt een moetje, maar wel met een leuk vooruitzicht.

Bij het opruimen denk ik ook vaak, zou ik meenemen als ik ging verhuizen. Dit maakt het voor mij een stuk makkelijker om sommige dingen weg te doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:59

ja, dat is bij mij de hoofdvraag: wil ik dit meenemen over de plas of niet? En echt bij 99% van mijn spullen denk ik: pfff, nee, laat maar.
Waarom heb ik die spullen in godsnaam allemaal gekocht en verzameld vraag ik mij nu af. En bovenal: waarom houd ik dit eigenlijk bij? Zelfde met kledij en schoenen. 75% daarvan heb ik in geen 5 jaar gedragen, want ik draag eigenlijk zowat altijd die paar dezelfde dingen. Dat wil zeggen dan ik het overgrote deel ook niet zal missen als het weg is. Maar vind het altijd zo zonde: het is nog mooi en zo goed als nieuw :o

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:06

sevke schreef:
ja, dat is bij mij de hoofdvraag: wil ik dit meenemen over de plas of niet? En echt bij 99% van mijn spullen denk ik: pfff, nee, laat maar.
Waarom heb ik die spullen in godsnaam allemaal gekocht en verzameld vraag ik mij nu af. En bovenal: waarom houd ik dit eigenlijk bij? Zelfde met kledij en schoenen. 75% daarvan heb ik in geen 5 jaar gedragen, want ik draag eigenlijk zowat altijd die paar dezelfde dingen. Dat wil zeggen dan ik het overgrote deel ook niet zal missen als het weg is. Maar vind het altijd zo zonde: het is nog mooi en zo goed als nieuw :o

Dat met kleding heb ik ook heel erg… Eigenlijk super zonde, want ik zou best eens willen shoppen in de kledingkast van een vriendin van mij tussen de kleding die zij niet meer wil. Het zou makkelijker zijn als ik iemand kon vinden die dat ook bij mij wilde doen :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:28

Sevke, succes met het niet emigreren en dus leeghalen van jullie hoeve. 2 jaar terug is mijn vader overleden en moesten wij de Boerderij leeghalen die 70 jaar lang door hem als halve hoarder gevuld was. (Ook wij waren deels schuldig met veel spullen laten staan bij het huis uit gaan.

Uiteindelijk zelfs meerdere containers laten komen om spullen af toe voeren. Was voor mij een reminder dat ik het niet zover wil laten komen voor mijn kinderen later.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:05

Ik zag net de theedoos hier staan en bedacht me dat daar best oude thee in zit. De doos gebruik ik voor diverse verschillende smaken voor visite. De thee die wij zelf gebruiken, pakken we rechtstreeks uit de verpakking.
Heb mij maar voorgenomen komende week de smaken die ik lekker vind op te gaan maken en de rest gaat weg. Daarna kan ik de doos weer vullen met verse thee.

Voor de rest gaat het hier lekker, vandaag weer een mooi aantal spullen de deur uit gegaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:24

Misschien een tip voor kleding waar iemand wat aan heeft. Ik score mijn kleding van 0 (super stom) naar 10 (te gek, ik voel me een koningin als het ik draag, zo kan ik al mijn exen tegenkomen op straat etc). Ik zorg dat ik in mijn kast alleen maar items heb die ik een tien geef, of misschien een 8 of 9 maar als het lager is moet het weg. Zo winkel ik ook, ik ga gericht voor iets dat ik nodig heb en kijk alleen daar naar. Ik laat me niet afleiden door broeken, colberts of whatever als ik een t-shirt nodig heb. Dat shirt moet een 10 zijn anders koop ik het niet.

Ik heb zo eerst mijn kast aangepakt. Draag ik het en is het een 10? Dan blijft het. Draag ik het niet? Waarom dan niet? Als het is omdat het geen 10 is dan gaat het weg, als het is omdat het een 10 is maar ik het zonde vind of netjes wil houden, dan ga ik het dragen.

Het resultaat is een kast met items die allemaal met elkaar combineren (hoe dat komt weet ik niet maar ik kan écht alles bij elkaar aan) en er hangt niks te hangen. Heerlijk!

Heb ik natuurlijk niet zelf bedacht, ik luister deze podcasts: https://yolandeave.nl/dezuiverkiezenpodcast/

Vooral de eerste podcast zijn supernuttig voor dit proces.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:21

Ik gebruik de 10 regel wel bij eten. Ik zal eens kijken of dat ook met kleding gaat lukken.
Ik heb een tijdje terug een cursus gevolgd bij lauralagom en heb nu duidelijk wat voor een soort kleding ik graag draag en wat in welk seizoen en welke kleuren mij staan.
Ik vind jurken leuk, maar door er bewust er naar te kijken, blijkt dat deze alleen de zomer draag en in de winter niet. Dus dat helpt mij om niet in de winter een leuke jurk te kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:33

Esther_ schreef:
Ik gebruik de 10 regel wel bij eten. Ik zal eens kijken of dat ook met kleding gaat lukken.
Ik heb een tijdje terug een cursus gevolgd bij lauralagom en heb nu duidelijk wat voor een soort kleding ik graag draag en wat in welk seizoen en welke kleuren mij staan.
Ik vind jurken leuk, maar door er bewust er naar te kijken, blijkt dat deze alleen de zomer draag en in de winter niet. Dus dat helpt mij om niet in de winter een leuke jurk te kopen.

Is het dan ook niet, jurk is leuk want jurk is zomer en zomer is leuk?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:38

tamary schreef:
Esther_ schreef:

Is het dan ook niet, jurk is leuk want jurk is zomer en zomer is leuk?

Nee, ik hou van de winter :D . En ik vind de winterjurken ook echt leuk. Maar pak uit praktisch oogpunt en kou, in de winter gewoon sneller een broek. Dus beetje zonde om een heleboel jurken te hebben en ze niet te dragen.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:07

Voor diegene die zich afvraagt of Je Huis Op Orde werkt, voor de mensen uit de laatste aflevering (woensdag 18 januari) heeft het best gewerkt!

https://www.destentor.nl/zwolle/jeroen- ... I18Aj9UL6A

@Ir111 ik ga eens kijken of ik vandaag mijn kledingkast zo kan aanpakken :j mijn probleem is dat ik heel veel kleding al heeeeel lang heb en er daardoor wat op uitgekeken ben. Door Corona weinig nieuws gekocht en veel thuisgewerkt (en helaas ook kilo’s erbij :o )dus werd het al gauw de huispakstijl tijdens werk := dat is nu gelukkig wel weer over maar ik heb moeite met leuke outfits aan te trekken, vooral als we uitgaan. Ik heb niet meer zo’n koninginnen outfit..