Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:31

Ik zat eens out of de box te denken zou het niet helpen als je door iemand die daar geleerd voor heeft onder hypnose wordt gebracht en dan het hele proces van plassen stapsgewijs met je door genomen wordt? wie weet lukt het dan. Is natuurlijk ook ver uit je comfort zone maar anders doe je een grote tena luier onder je kleding aan en hoef je niet uit te kleden. Wie weet als het een paar keer gelukt is dat het gewoon weer lukt...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:12

TS sta je open voor alternatief? Zo ja heb ik misschien nog wel wat tips :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:13

Licor schreef:
TS sta je open voor alternatief? Zo ja heb ik misschien nog wel wat tips :)

Misschien beter hier plaatsen ipv pb, mits het je niet persoonlijk is? Het is altijd interessant voor anderen.

Alternatief is zo breed, een osteopaat zou ze kunnen proberen. Toch is er iets van die operatie als aanleiding..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:31

Ik vraag me af of dit allemaal wel psychisch is en of er niet toch lichamelijk iets mis is. Daar is nog helemaal niet naar gekeken volgens mij? Er zijn wel methodes dat ze kunnen onderzoeken of er zenuwen beschadigd zijn. Als ik jou was zou ik er op staan dat er eerst uitgezocht gaat worden of er niet iets lichamelijk mis is. Dan kan dat vast uitgesloten worden. Het is bizar hoe ze jou hier mee laten aan modderen. Als dit ziekenhuis jou niet verder kan helpen daarmee dan zou ik zeker kijken of je ergens anders terecht kan. Je zorgverzekering kan daar wellicht ook in bemiddelen. Maar dit duurt veel te lang, zo'n jonge meid. Ik vind het zo raar dat ze er zo makkelijk mee omgaan. Hier moet echt dringend een oplossing voor komen en dat zou ik ook heel duidelijk aan gaan geven als je bij de arts komt dat dit echt niet langer zo kan en als hij je niet kan of wil helpen je wel op zoek gaat naar iemand die dat wel kan en wil.
Sterkte met de hele situatie!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:41

Paardenfann4 schreef:
Ik vraag me af of dit allemaal wel psychisch is en of er niet toch lichamelijk iets mis is. Daar is nog helemaal niet naar gekeken volgens mij? Er zijn wel methodes dat ze kunnen onderzoeken of er zenuwen beschadigd zijn. Als ik jou was zou ik er op staan dat er eerst uitgezocht gaat worden of er niet iets lichamelijk mis is. Dan kan dat vast uitgesloten worden. Het is bizar hoe ze jou hier mee laten aan modderen. Als dit ziekenhuis jou niet verder kan helpen daarmee dan zou ik zeker kijken of je ergens anders terecht kan. Je zorgverzekering kan daar wellicht ook in bemiddelen. Maar dit duurt veel te lang, zo'n jonge meid. Ik vind het zo raar dat ze er zo makkelijk mee omgaan. Hier moet echt dringend een oplossing voor komen en dat zou ik ook heel duidelijk aan gaan geven als je bij de arts komt dat dit echt niet langer zo kan en als hij je niet kan of wil helpen je wel op zoek gaat naar iemand die dat wel kan en wil.

Hier ben ik het hartgrondig mee eens.
Natuurlijk had TS al aangegeven dat ze een lichamelijk onderzoek spannend zal vinden. Maar dan is het zaak om ook daarvoor begeleiding te krijgen.
TS, ik kan mij voorstellen dat deze situatie je extra onzeker maakt, maar ik hoop dat je nu toch echt de hulp gaat krijgen die nodig is.
Je doet je uiterste best, maar als er iets fysiek niet in orde is, gaat dat niet helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:39

Ik had allang gezwommen en het opgelost. Ik had al te veel leuke dingen af moeten zeggen en dat zou bij mij niet gaan. Ik zou een keer wat leuks overslaan op advies van een arts ook niet accepteren, ik bepaal zelf wat het beste is. Er zijn duikers die zichzelf katheteriseren, ik ken een vrouw in amerika. Dus dan moet je denken als een ander het kan, dan ik ook. Dus wat harder zijn mag best. Rust roest he.
En sinds mijn vader in januari een hartaanval had en men verder onderzoek niet nodig vond en ik op advies van de huisarts flink uit de slof geschoten ben kon er ineens wel vervolgonderzoekgedaan worden. Ik heb dus geleerd dat even boos worden helpt, dit hoeft geen schelden te zijn, maar wat stem verheffen mag best. Vergeet niet dat het niet je vrienden hoeven zijn. Een arts is gewoon een commerciele dienst die jij afneemt en als klant voor betaalt. Meer niet. Misschien helpt dat bij jou ook om zo te denken. Gewoon zeggen ik wil nu een oplossing, want wie vergoedt die verpeste maanden? En ga ook gewoon op reis. Dan moet je jezelf redden.
Zij moeten zich klantvriendelijker opstellen vind ik. Het ja en amen tijdperk is voorbij moet je maar denken. Want ik had allang vervolgonderzoek gehad. Dit duurt echt te lang. En als je wat boos worden eng vindt, bel zedan op en zeg, wat is jullie verwachting? Ik wil op vakantie en weer gewoon normaal leven.

Verder, voel je niet dat je blaas volzit en dat het daarna verlichting brengt?
Want dan zou ik denken dat er met de zenuwen wat mis is.

En masturbeer je ook? Een rare vraag misschien, maar dat levert ontspanning op en misschien dat het helpt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:28

Ik denk ook dat ze eens naar de zenuwen daar beneden moeten kijken. Wat je trouwens ook kunt doen, als boos worden je niet ligt, is gewoon gaan staan huilen daar.
Klinkt misschien gênant maar hee, het hele gedoe volhouden lijkt me toch echt veel vervelender. Je bent nu al maandenlang aan het katheteriseren waarbij je bloed, veel pijn en om de haverklap blaasontsteking hebt.

Alle hulpverleners leggen het balletje iedere keer weer bij jou, doe je oefeningen, probeer te plassen, enzovoorts enzovoorts... Maar het gaat nergens heen.

Er zal toch echt een hulpverlener iets voor jou moeten gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:38

Is de oorzaak van waarom je nog steeds niet kan plassen al bekend?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:02

senna21 schreef:
Paardenfann4 schreef:

Hier ben ik het hartgrondig mee eens.
Natuurlijk had TS al aangegeven dat ze een lichamelijk onderzoek spannend zal vinden. Maar dan is het zaak om ook daarvoor begeleiding te krijgen.
TS, ik kan mij voorstellen dat deze situatie je extra onzeker maakt, maar ik hoop dat je nu toch echt de hulp gaat krijgen die nodig is.
Je doet je uiterste best, maar als er iets fysiek niet in orde is, gaat dat niet helpen.

Ik ook!
Eerst alles uitsluiten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:41

Je bent nu dik 2 maanden martelen verder, wanneer sla je eens met je vuist op tafel of een van ke ouders??

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:16

Om gedegen onderzoek te doen naar de blaaszenuwen etcetera moet de blaas 6 weken niet overrekt zijn. Dat wil zeggen niet meer dan ongeveer 500 cc gevuld geweest. Dus dit beleid lijkt mij niet heel vreemd.
Het lijkt me wel goed om bij de afspraak bij de uroloog concreet aan te geven hoe het nu gaat. Wat je verwachtingen zijn en wat je nu wil.

Ik heb het idee dat dat van die 6 weken niet duidelijk is aangegeven. Ook al speelt het probleem nu al langer.
Ik denk niet dat je boos moet worden, of andere emoties moet veinzen. Je wil graag een volwaardig gesprekspartner zijn en je zo opstellen is het meest effectieve. Shared decision making zeg maar.

Stel vragen over de mogelijke oorzaken, de onderzoeken en de verwachtingen van de uroloog over jouw situatie en de voortgang.
Opschrijven werkt echt heel goed en is zeker niet vreemd.

Er komen goede en goed bedoelde adviezen voorbij. Maar een deel raakt kant noch wal. Realiseer je dat ook. Ze zijn allemaal goed bedoeld, maar alle reacties, dus ook de mijne moet je filteren op zinvol of niet.
Maar ga in ieder geval met een plan naar de controle. Ik neem aan dat ze ook wat onderzoeken hebben gepland?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:10

Raket, natuurlijk is het niet ideaal om boos of wanhopig te moeten worden. Maar ze wordt nu elke keer al maanden heel beleefd, aardig en zogenaamd? begripvol weggestuurd zonder concrete plannen of acties in het verschiet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:48

Ze denken waarschijnlijk dat het probleem vanzelf wel zal verdwijnen.Maar helaas is ts letterlijk en figuurlijk vastgelopen ermee. Ik vind ook dat het heel ernstig is en dat er meer aandacht aan gegeven moet worden vanuit professionele hoek.Ze kan zo toch niet doorlopen .

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:35

Maar dat kun je toch ook op volwassen toon bespreken? Ik heb zeker het idee dat de communicatie te wensen over laat. Want ook al is het gangbaar dat je een blaas 6 weken rust geeft voordat je he toch naar de oorzaak kunt zoeken hoort de ts dat te weten.
Nu heb je voor communicatie 2 mensen nodig, dus waar het mis gaat weet ik niet. Ik zeg niet dat het mis gaat bij de ts, maar zij kan er invloed op uitoefenen door de volgende afspraak goed voor te bereiden.
Gesprekken proberen te manipuleren vind ik zelf niet zo geslaagd. Je kunt zelf ook minder goed concentreren. Iemand meenemen en vertellen dat je een lijstje hebt en dat je je daar aan wilt houden wel.
Er is altijd nog de mogelijkheid dat de ts goed geholpen wordt he. Maar misschien zijn de beweegredenen van deze keuzes niet goed uitgelegd of aangekomen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:49

Klinkt niet aardig , en dat bedoel ik niet zo, maar je lijkt erin te berusten. Dat vind ik heel byzonder, het lijkt op ziektewinst.
Waarom niet eens wat meer ertegen doen, duidelijk zijn bij de artsen, meer ondernemen enz
Nogmaals ik bedoel het goed en gezien de bovenstaande reacties ben ik niet de enige die het opvalt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:57

tokedri schreef:
Klinkt niet aardig , en dat bedoel ik niet zo, maar je lijkt erin te berusten. Dat vind ik heel byzonder, het lijkt op ziektewinst.
Waarom niet eens wat meer ertegen doen, duidelijk zijn bij de artsen, meer ondernemen enz
Nogmaals ik bedoel het goed en gezien de bovenstaande reacties ben ik niet de enige die het opvalt

Het klinkt niet alleen onaardig, het ís onaardig.
Je kent TS niet en haar situatie, dus hou op met het rondstrooien van zo maar een term.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:57

Getsie, gebruiken mensen dat woord echt? 'Ziektewinst'?

Enne... niet iedereen is zomaar asserief. Erin lijken te berusten kan ook prima betekenen 'niet weten hoe het aan te pakken.' Gek, maar dat lijkt mij een veel waarschijnlijkere verklaring hier.

Tokedri: dit is een interessant onderzoeksrapport: 'weten is nog geen doen': https://zorgenz.nl/actueel/wrr-geeft-re ... dzaamheid/ (Link naar het hele rapport is ook te vinden, maar dit geeft een samenvatting.)
Schrap het woord 'ziektewinst' uit je woordenboek, en ga uit van onzichtbare barrieres. En... wat ik in elk geval nergens in het verhaal van de TS heb gelezen is iemand die eens rustig op een rijtje zet wat er nou precies gebeurt, wat het plan is op korte en middellange termijn. Of TS daar nou wel of niet voldoende om gevraagd heeft: dat hoort gewoon bij goede zorg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:15

Citaat:
Ik vraag me af of dit allemaal wel psychisch is en of er niet toch lichamelijk iets mis is. Daar is nog helemaal niet naar gekeken volgens mij? Er zijn wel methodes dat ze kunnen onderzoeken of er zenuwen beschadigd zijn. Als ik jou was zou ik er op staan dat er eerst uitgezocht gaat worden of er niet iets lichamelijk mis is. Dan kan dat vast uitgesloten worden. Het is bizar hoe ze jou hier mee laten modderen.

Psychisch valt er weinig zinvols te onderzoeken...
Natuurlijk is de hele situatie belastend, telkens pijn en andere mensen en dingen toe moeten laten op een intiem deel van je lichaam - er zijn mensen getraumatiseerd door minder.
:(:)

Maar er is geen psychische test die kan aantonen dat de problemen echt enkel en alleen "maar" psychisch zijn.

En in een aanverwante problematiek (vaginisme) zijn er heel veel vrouwen letterlijk weggestuurd met belachelijke adviezen 'u moet leren ontspannen' en 'het is psychisch' terwijl er gewoon het feit ligt dat bij pijn en angst de bekkenbodemspieren reflexmatig aanspannen. (En de pijn gewoon door ontstoken slijmvlies wordt veroorzaakt en er dus een eerste lichamelijke oorzaak was. Na jaren aanmodderen kan er uitseraard psychisch trauma bij komen.)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:50

Gezien het feit dat TS zelf niet voelt of en hoe erg ze moet plassen, zou je toch verwachten dat er meer aan de hand is dan alleen psychisch?

En dat is toch ook al gelijk vanaf de OK zo toch?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:05

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vraag me af of dit allemaal wel psychisch is en of er niet toch lichamelijk iets mis is. Daar is nog helemaal niet naar gekeken volgens mij? Er zijn wel methodes dat ze kunnen onderzoeken of er zenuwen beschadigd zijn. Als ik jou was zou ik er op staan dat er eerst uitgezocht gaat worden of er niet iets lichamelijk mis is. Dan kan dat vast uitgesloten worden. Het is bizar hoe ze jou hier mee laten modderen.

Psychisch valt er weinig zinvols te onderzoeken...
Natuurlijk is de hele situatie belastend, telkens pijn en andere mensen en dingen toe moeten laten op een intiem deel van je lichaam - er zijn mensen getraumatiseerd door minder.
:(:)

Maar er is geen psychische test die kan aantonen dat de problemen echt enkel en alleen "maar" psychisch zijn.

En in een aanverwante problematiek (vaginisme) zijn er heel veel vrouwen letterlijk weggestuurd met belachelijke adviezen 'u moet leren ontspannen' en 'het is psychisch' terwijl er gewoon het feit ligt dat bij pijn en angst de bekkenbodemspieren reflexmatig aanspannen. (En de pijn gewoon door ontstoken slijmvlies wordt veroorzaakt en er dus een eerste lichamelijke oorzaak was. Na jaren aanmodderen kan er uitseraard psychisch trauma bij komen.)

Ik heb het ook niet over een psychische test hoor. Ik bedoelde een lichamelijk onderzoek om te kijken of er zenuwschade is. Daar zijn zeker testen voor mogelijk om uit te vinden of er schade is waardoor er niet geplast kan worden.
Hier wordt het uitgelegd.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... lemen.html

Het lijkt mij toch niet meer als voor de hand liggend dat er eerst eens gekeken gaat worden of er zenuwschade is. Als dat allemaal uitgesloten is dan is het wellicht psychisch maar dat is nu nog helemaal niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:18

Ts is er al een oorzaak aangewezen ?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:33

Ts hoe gaat het nu? Hopelijk kom je nog wel up-daten ondanks de reacties die op het laatst niet even vriendelijk waren

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:43

Dat hoop ik ook.. Niet echt makkelijk om sommige van de reacties te lezen voor ts nu denk ik.

Mocht je alleen nog meelezen: ik hoop dat het ondertussen wat beter me je gaat ts :(:)

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 23:23

Ik ben zeker nog van plan updates te plaatsen :j Ik was ook wel begonnen aan een reactie, maar uiteindelijk besloten dat het beter was om even alleen te lezen en niet te reageren. Het werd me even teveel... :)

Ik dacht, ik wacht tot de afspraak met de uroloog, dan heb ik even rustig kunnen nadenken en heb ik waarschijnlijk ook meer duidelijkheid. En kan ik jullie dus ook meer vertellen. En die afspraak is morgenochtend :)

Het gaat verder wel redelijk. Ondertussen instillagel en er zijn al wel meerdere keren geweest dat het een stuk beter ging. Maar helaas ook nog veel dat het veel pijn doet... Of dat ik het katheteriseren zelf niet voor elkaar krijg, maar de thuiszorg ook niet, dus dat er iemand anders bij moet komen. Ook al meerdere keren gehad dat de katheter wel goed zat, maar er gewoon niks kwam. Maar bij het uithalen zit er dan wel urine in de katheter.. En als ie dan na meerdere keren opnieuw inbrengen wel loopt, komt er gewoon een halve liter.
Verpleegkundige zei dat er met uithalen een keer veel geel slijm mee kwam (Sorry :+ ), maar dus geen urine, alleen in de katheter. Icm de pijn die leken op blaaskramp en m'n urine die donkerder is dan normaal en heel sterk ruikt dachten ze dat ik misschien een blaasontsteking had, maar huisarts heeft het weer gecontroleerd en weer goed.

Dus morgen genoeg om het over te hebben met de uroloog :=

Voor nu ga ik eerst maar eens proberen een beetje te slapen en dan laat ik morgen weer van me horen + ik zal dan nog reageren op eerdere vragen. Maar ik wou toch even reageren na jullie berichtjes :)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:29

Ik hoop dat je morgen echt geholpen gaat worden, en niet nog weer weken op t 1 of ander moet wachten. Wat een hel dit

Aan de ene kant ben je onwijs sterk dat je dit ondergaat, aan de andere kant vraag ik me toch af of je hier nu onnodig lang mee rondloopt. Ik hoop dat morgen dingen duidelijk worden +:)+