Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:57

Sorry jongens (en dames :+ ) voor het gebrek aan reactie! Ik vind het echt supervet dat jullie allemaal zo fijn reageren en ik ben echt blij met alle adviezen en vragen die mensen (aan elkaar) durven te stellen. Dit is eigenlijk mijn vrije week en ik was van plan even helemaal bij te praten, maar afgelopen zaterdag is mijn grootvader overleden. Je kunt je dus voorstellen dat er van dat vrije weekje niet meer veel komt. :+ Ik zit trouwens niet te vissen voor condoleances en die zou ik eigenlijk liever ook niet in dit topic hebben. Mocht je écht sterkte willen wensen, doe het dan even via PB. :j (Dat klinkt heel streng, maar omdat dit topic al best inactief kan worden en al lang genoeg is heb ik liever geen hele pagina aan oneliners van 'sterkte!' :o )

Bedankt trouwens qua advies over de sollicitatie. Ik zit er echt mee namelijk. Stel ik ga nu solliciteren, zet ik dan dat ik een jongen ben in mijn brief? Ik ben met m'n sollicitatiegesprek nog niet fysiek een jongen, dus dat komt nog wel ter sprake denk ik. Zucht. Snap er niks van. Maar goed, ik denk dat ik tegen die tijd wel 'help!' schreeuw en het dan even wat beter ga bekijken. In ieder geval weet ik nu dat er tijdens mijn stageperiode waarschijnlijk geen medische consequenties zijn en ik 'gewoon' kan meedraaien. :j

pien_2010 schreef:
Ik ook Tica_81. Er is ook een serie op televisie die een aantal transgenders volgt. Vind ik ook een fijn , open en nuchter beeld geven van transgender identiteit.

Bedoel je 'Hij is een Zij'? Dat vind ik namelijk echt een fijn programma. Ik kan er alleen niet kijken omdat ik dan óf jaloers ben óf emotioneel. :')

Ik heb in ieder geval 11 februari weer een gesprek en 11 maart. Bij het gesprek van 11 maart moet ik ook iemand uit m'n gezin meenemen. Dan ben ik al gewoon over de helft van dit stomme gedeelte van het hele proces! *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:09

Citaat:
Bedoel je 'Hij is een Zij'? Dat vind ik namelijk echt een fijn programma. Ik kan er alleen niet kijken omdat ik dan óf jaloers ben óf emotioneel. :')

Ja dat bedoel ik. Dat vind ik een ontroerend mooi programma en ik heb ook emotionele momenten. Dus dat kan ik goed begrijpen van je.

Avalanche

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:57

Hiraeth: je bent toch gewoon een jongen? En dat je dat fysiek dan nog niet bent..... maakt dat wat uit? Je was altijd al een knul :)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:09

Lastige kwestie, die stage.

Vragen of het oke is zou ik zeker niet doen, zeker niet in een vakgebied waar het waarschijnlijk helemaal geen punt is. Ik denk niet dat dat de juiste insteek is. Het impliceert dat er voor hen grote nadelen/consequenties aan zitten waardoor ze er extra goed over na moeten denken, terwijl dat niet zo zou moeten zijn, denk ik. (hoop ik) Zou het dus gewoon mededelen. De vraag is alleen hoe. :+

De makkelijkste manier lijkt me om inderdaad gewoon in je brief te zetten dat je een jongen bent, dan komen ze er vanzelf achter tijdens het gesprek en kan je het dan face to face uitleggen. Aan de andere kant, ik zou het best griezelig vinden, het idee dat mensen een jongen verwachten en dat vervolgens niet zien staan en je als allereerste dat uit moet gaan leggen en misschien wil je bij zo'n gesprek wel helemaal niet dat het daar over gaat (of niet als eerste) wat over de mail uitleggen makkelijker maakt. Maargoed, misschien is het ook wel met een paar woorden afgedaan.
Wellicht dat je het in een paar zinnen uit zou kunnen leggen tijdens het maken van een afspraak (oh, en ik zie er zo uit, dit is de reden en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk stage ga lopen is dat waarschijnlijk anders), dan is het verrassingseffect eraf. Geen idee eigenlijk.

Dat gezegd hebbende, ik knijp hem nu al volledig voor mijn stage die pas over een jaar is om dezelfde reden :+

Ik denk, nu ik hier zo over nadenk, dat ik zou proberen te zorgen dat men al op de hoogte is, zonder dat ik ze dat persoonlijk/direct moet vertellen. (zodat ze er dus niet direct op in hoeven gaan of zo als ze dat niet nodig vinden, maar ze het wel weten, maar op zo'n manier dat het een beetje is alsof ze het de hele tijd al wisten). Door aan het onderwerp gerelateerde dingen in mijn portfolio te stoppen bijvoorbeeld (ik studeer illustratie). Komen ze er vanzelf achter als ze mijn werk zien. (wat ook logisch is, want wat ik maak laat zien wie ik ben en dit is toch een wezenlijk onderdeel van wie ik ben, dus het is redelijk logisch dat dat daar ook in terugkomt)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:14

Ik vertel toch ook niet specifiek dat ik een vrouw ben en op welke tijden ik het meest last heb van mijn maandelijkse ellende?
Als je echt denkt dat het je prestaties negatief gaat beïnvloeden, dan kun je misschien beter kiezen voor een pauze met je studie en later te gaan stage lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:16

Hiraeth: volgens mij kun je het beste zoveel mogelijk doen wat je wilt dat het uiteindelijk wordt. Dus gewoon stellen dat je man bent.
En dan kun je het daarna nog wel toelichten met "Ik ben man, dit is mijn naam, alleen in mijn paspoort staat nog [...]"
Jij geeft dan gewoon hoe je jezelf presenteert, en dat geeft anderen ook weer houvast. (Want in alle eerlijkheid, ik denk dat de meeste werkgevers en stagebegeleiders eigenlijk geen idee hebben, en daarin snel jouw houding zullen spiegelen: onzeker als jij er erg onzeker over bent, gemakkelijker als jij het gemakkelijker vindt.)

En denk dan ook: dat filtert de juiste dingen. Want een bedrijf dat daar verder ook niet veel gedoe over maakt is waarschijnlijk een fijnere plek dan een bedrijf dat allemaal details wil. (En als het niet lukt dan kun je altijd nog verder zien, maar ik zou het eerst met opgeheven hoofd en een mooie M doen.)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 22:22

_roodvos_ schreef:
ik zou het best griezelig vinden, het idee dat mensen een jongen verwachten en dat vervolgens niet zien staan en je als allereerste dat uit moet gaan leggen en misschien wil je bij zo'n gesprek wel helemaal niet dat het daar over gaat.

Dit eigenlijk.

Ik denk niet dat het mijn capaciteiten benadeeld, maar ik wil gewoon niet met 10-0 achterstaan voor een eventuele droomstage en ik maak me daar gewoon een beetje zorgen voor. Om dan gelijk te gaan zeggen dat ik mijn studie maar moet pauzeren vind ik ook wat ver gaan. :o Het zijn best realistische zorgen en ondanks dat het 'simpel' lijkt vind ik het wel een beetje spannend. Ik wil gewoon uitgekozen worden op een plekje om wie ik ben en wat ik kan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:30

Aan de andere kant: voor zo'n gesprek kom je wellicht binnen bij de receptie. Daar meld je je, en de receptioniste (m/v) belt je contact dat je er bent. Dat maakt de eerste stap misschien net een tikkeltje minder lastig. De rest zou ik ook zo eng vinden! Geen tips dus.

Ik heb je 1x gezien van een klein afstandje bij een concert en daar heb ik gezocht naar een jongen met trui en Marshall-koptelefoon. En je daarom ook gespot. Dat dan die laatste stap nog moet volgen... so be it. Liever gewoon een blije stagiair toch? :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:51

Ik heb een klasgenoot gehad die ook transgender is en die toen nog niet de volledige transitie naar jongen had gemaakt. Ik had wel door dat er 'iets' anders was aan hem en dacht in eerste instantie dat hij homo was. Pas later leerde ik dat hij transgender was. Dus wat dat betreft zou ik me niet teveel zorgen maken en je gewoon voorstellen als zijnde man, want dat ben je ook gewoon, ook al doet je lichaam misschien niet mee ;)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:00

Shadow0 schreef:
Hiraeth: volgens mij kun je het beste zoveel mogelijk doen wat je wilt dat het uiteindelijk wordt. Dus gewoon stellen dat je man bent.
En dan kun je het daarna nog wel toelichten met "Ik ben man, dit is mijn naam, alleen in mijn paspoort staat nog [...]"
Jij geeft dan gewoon hoe je jezelf presenteert, en dat geeft anderen ook weer houvast. (Want in alle eerlijkheid, ik denk dat de meeste werkgevers en stagebegeleiders eigenlijk geen idee hebben, en daarin snel jouw houding zullen spiegelen: onzeker als jij er erg onzeker over bent, gemakkelijker als jij het gemakkelijker vindt.)
Hier ben ik het wel mee eens! Ik ben meegeweest op eerste jaars kamp van mijn opleiding dit jaar en we gingen de namenlijst af en vroegen om "Eva" (even andere naam) en "Eva" antwoordde "Ja, dat ben ik, mijn oude naam staat nog op de lijst maar ik ben momenteel in transitie dus ik zou graag gewoon "Adam" genoemd willen worden". En iedereen was van oke, is goed. Natuurlijk waren er wel wat vragen, maar vooral vragen uit interesse en niet uit judgement.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:51

Wordt er een cv meegestuurd met de sollicitatiebrief? Misschien werkt dit voorbeeld voor je- ik heb het recent nl een keer gezien bij een collega, die had op haar cv: vrouw (transgender) staan. Zij is wel al jaren 'out' en heel open, maar ik vond het een mooie manier om het wel te noemen maar niet de nadruk erop te leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:57

Citaat:
Eva" antwoordde "Ja, dat ben ik, mijn oude naam staat nog op de lijst maar ik ben momenteel in transitie dus ik zou graag gewoon "Adam" genoemd willen worden".

Ik moet hier zo vreselijk om lachen vanwege het Eva die dan Adam gaat heten.

"Hij is een Zij" was weer ontroerend mooi gemaakt vanavond.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:37

Ja ik dacht, ik ga hem niet met zn naam op internet gooien ik gebruik eben adam en Eva :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:56

Hiraeth schreef:
Ik wil gewoon uitgekozen worden op een plekje om wie ik ben en wat ik kan.

Nuchtere Drent hier: (/stille meelezer)

Als een potentiële stagiair tegenover mij zit: Het gaat mij niet om het geslacht van deze persoon. Het gaat er mij om dat je doelen helder zijn, je motivatie hebt en jezelf inzet. (en ja, als het klikt dan komt er vanzelf een moment waarop ik je zou 'uithoren' hoe en wat)

Wat Gemske aangeeft vind ik een goede. Het simpelweg benoemen. Je zit zelf in een industrie waarin mensen al aardig open minded zijn.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:05

. Reactie verwijderd zag dat dit al een wat ouder topic is dus mijn bericht was niet relevant

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:03

Lastige.

Ik zou het feit dat je transgender bent niet zo spannend vinden als werkgever zijnde. Als je in transitie zit zou ik wel willen kunnen inschatten of dat eventueel invloed zou kunnen hebben op je gezondheid/werkprestaties in de tijd dat je bij mij stage loopt. Want ik wil een stagiaire/mens die het meeste uit zijn stage bij mijn bedrijf weet te halen omdat mijn bedrijf zijn best doet om jou de beste stage te bieden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:30

Dankjewel voor alle reacties! Ik heb het idee dat ik echt van een mug en olifant maak. Ik denk dat ik de aanpak doe om gewoon ergens in de sollicitatie te schrijven dat ik een jongen ben en het vervolgens tijdens een eventueel gesprek in één zinnetje te verduidelijken. Nu maar hopen dat ik überhaupt op sollicitatiegesprek mag komen bij mijn droomstage. :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:38

Ik werk in een branche waarin nogal wat sollicitaties langs komen, en heel eerlijk, vrij veel mensen benoemen m/v niet in hun brief of cv. Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad dat wij een transgender mochten verwelkomen, maar wij kijken toch echt naar de presentatie en kwaliteiten van de persoon.

Ga er dus in als jezelf, ze kunnen er zelf over beginnen, of niet als jouw presentatie gewoon in orde is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:46

Je kunt uit de naam van de sollicitant meestal wel halen of dat een man of een vrouw is. Dat nog eens specifiek benoemen heeft niet zo veel meerwaarde denk ik. Bij niet-Nederlandse namen weet ik het soms niet en dan merk ik het wel als de persoon binnen komt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:48

Nouja, ik bedoel meer dat ik het misschien ergens wegmoffel in mijn cv oid. Niet dat er met neonletters staat: "Hey, ik ben Pietje en ik ben een jongen." :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:52

Dat snap ik, maar ook daarvan vraag ik me af - misschien als nuchtere Nederlandse - wat de meerwaarde is.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:56

Maflinger_S schreef:
Dat snap ik, maar ook daarvan vraag ik me af - misschien als nuchtere Nederlandse - wat de meerwaarde is.

Nouja, je schrijft wel:
Maflinger_S schreef:
Bij niet-Nederlandse namen weet ik het soms niet en dan merk ik het wel als de persoon binnen komt.

En ik heb dus geen Nederlandse naam. Dus als ik binnenkom snappen mensen het al helemaal niet meer. :+

Ik snap het ook niet meer. Misschien was het ook niet zo'n heel goed idee om advies te vragen, want ik krijg denk ik minstens drie verschillende meningen op mijn bord waar allemaal wel een goed punt in gemaakt wordt. :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:12

Hiraeth schreef:
En ik heb dus geen Nederlandse naam. Dus als ik binnenkom snappen mensen het al helemaal niet meer. :+

Dan is het juist perfect er niks over te zeggen in je brief/cv! Het gaat om waarvoor je staat en wat je kan, niet of je een man/vrouw of iets daar tussenin bent!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:45

Je moet doen wat jóu goed lijkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:07

Princesj schreef:
Hiraeth schreef:

Dan is het juist perfect er niks over te zeggen in je brief/cv! Het gaat om waarvoor je staat en wat je kan, niet of je een man/vrouw of iets daar tussenin bent!

Of je meldt het juist wél subtiel achter je voornaam. Als je van te voren al kunt weten dat mensen geen idee hebben of je een man of vrouw bent op basis van je naam is het wel zo handig dat even te verduidelijken.

Als wij sollicitanten uitnodigen krijgen ze een mailtje met "beste meneer of mevrouw huppeldepup, u bent uitgenodigd voor een gesprek op datum/tijd". Niks is zo banketstaaf voor PZ om een mailtje te moeten schrijven met "beste meneer/mevrouw huppeldepup etc".

En het voordeel is wel dat er nu toch ook een aardig genderdebat gaande is, dus daar kun je ook wel gebruik van maken.