Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:59

Thanks voor de tip trijnie. Kan ik best eens uitproberen.
Aniek ik heb je enquete ingevuld hoor!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:03

Supervixen schreef:
Niks om je voor te schamen piekosjj, je hebt het maar mooi gedaan.

Ik heb net een 5km wedstrijd gehad hier vlakbij. Definitieve tijd weet ik nog niet precies, maar het zou zo maar eens mijn snelste 5km kunnen zijn :D .

Ja maar met al die snelle lopers om me heen voel ik me toch wel 'n beetje een slak soms :o

Mooie tijd SV!

Aniek ik heb je enquette laatst al geprobeerd in te vullen maar ik vond 'm wat te vaag dus had ik het idee dat ik 'm niet goed kon beantwoorden voor je. Hopelijk gaat je afstuderen lukken! Wat voor studie doe je dat je je op sport apps richt?

_Aniek

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:32

Super bedankt voor het invullen!

@Supervixen: Dankjewel! En klopt die fout is super slordig... Maar ik kan het helaas niet meer aanpassen omdat de enquête al 'in gebruik' is.
@Piekosjj: Ik studeer communicatiewetenschap. Heeft niet echt te maken met sport-apps maar ik onderzoek wel variabelen invloed hebben op het (blijven) gebruiken van apps :) .

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:39

Hier ook PR op de 5km wedstrijd 28:44 netto-tijd stond boel wind en tijdens de wedstrijd vroeg ik het me vaak af waarom ik sneller wilde zijn terwijl misschien boven mijn max ligt.
Heb dus duidelijk niet genoten van loop en parcours. Zag wel via mijn horloge dat elke km mijn tempo lager werd ik begon op 5:37 en de laatste 2 km eindig ik op 5:50

Okay nu wel en heb al 2 wijntjes op en wat toastjes......
Laatst bijgewerkt door tita op 05-06-17 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:39

Winged, jij liep de HF in Stockholm dit najaar toch? :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:03

Piekosjj gaaf je eerste HV! Geeft wel een kick he? Ik had het toen ook bij km 18/19 zwaar.

Itsme_annie wat balen! Hopelijk gaat het snel beter.

Supervixen ook lekker wedstrijd gelopen. En een PR, super!!

AmoorM jammer dat het tegenviel bij de hardloopgroep. Hopelijk volgende keer beter, of is er niet nog wat anders in de buurt waar je kan aansluiten?

Tita ook een PR gelopen, gefeliciteerd! Jammer dat je alleen niet kon genieten van de wedstrijd zelf...

Ik heb denk mijn slechtste training ooit gehad haha. Ik was op zich best lekker bezig maar had het wel warm, maar bij de 9e km was ik ineens helemaal klaar. Mijn benen wilde gewoon niet meer, zat geen kracht meer in. En ik moest nog 5km naar huis, pffff.

Ik heb de laatste tijd vaker van die zware benen, vraag me af of het met de warmte te maken heeft. Ik zweet nogal veel dus misschien een vocht of zout/mineralen te kort? Ga denk maar eens kijken voor wat aanvullingen en water meenemen onderweg.
Gisteren een vlot rondje van 10km gedaan met 15x 100 meter tempo / 100 meter dribbelen. Kreeg wel weer een dip bij de 8e km maar kon er redelijk doorheen lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:11

Heb je nier teveel getraind? Daar krijg ik altijd zware benen van.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:17

Mag ik me hier weer melden? :)

In het vorige topic heb ik eens gezeten. Loop nu weer 3x per week samen met vriendje.

Tot 2 jaar geleden liep ik tot 18km. Was aan het trainen voor een halve marathon. Toen brak ik mijn been en kon niet meer hardlopen door het ijzer in mijn been.
Vorig kaar is dit verwijderd en blijkbaar is het bot nu toch weer sterk genoeg geworden. Zit nu op 6km. Loop dat nu in 33 minuten dus best alweer een lekker tempo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:01

Nou dat vind ik heel wat joh, goed bezig al.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:13

Goed vertrokken zo, Suikermeisje !

Ik moet dringend es leren met mijn gps horloge omgaan. Vooral de omrekening van min/km naar km/u heb ik moeite mee. We hadden gemiddeld 5:50 gelopen, en ik heel enthousiast: als 5 overeenkomt met 12 km/u, en 6 met 10 km per uur, dan ligt 5,5 er tussenin, dus 11 km/u. Had niet door dat die :50 geen halfje is, maar 50 seconden, dus maar een goede 10 km/u gelopen. Geen wonder dat ik mijn hartslag zo netjes laag kon houden.

Mocht iemand ook een Polar M200 hebben en weten hoe je die instelling moet veranderen van min/km naar km/u, dan hoor ik het graag.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:21

Heeft dat niet te maken met snelheid en tempo? Dus dat je nu tempo (min/km) hebt ingeschakeld en dat je snelheid (km/min) moet aanzetten? Denk ik dan :D

Suikermeisje, goed bezig joh, al zo'n tempo na een beenbreuk! Ga je opnieuw voor een halve marathon trainen? :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:59

Denk wel dat ik weer fanatiek ga lopen inderdaad. Vriendje kan tot 20 km dus daar ga ik samen mee opbouwen.

Heb wel een goede basisconditie door veel wandelen, fietsen en paardrijden. Denk dat ik het daardoor opeens wel weer zo'n stuk kon volhouden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:14

Ik vind tempo juist altijd veel gemakkelijker ook omdat het nauwkeuriger is. Maar mijn min schema worden altijd ook richttempo's weergegeven en geen richtsnelheden. Maar inderdaad dan moet je bij instellingen tempo omzetten in snelheid als je daar de voorkeur aan geeft.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:24

hwn schreef:
Goed vertrokken zo, Suikermeisje !

Ik moet dringend es leren met mijn gps horloge omgaan. Vooral de omrekening van min/km naar km/u heb ik moeite mee. We hadden gemiddeld 5:50 gelopen, en ik heel enthousiast: als 5 overeenkomt met 12 km/u, en 6 met 10 km per uur, dan ligt 5,5 er tussenin, dus 11 km/u. Had niet door dat die :50 geen halfje is, maar 50 seconden, dus maar een goede 10 km/u gelopen. Geen wonder dat ik mijn hartslag zo netjes laag kon houden.

Mocht iemand ook een Polar M200 hebben en weten hoe je die instelling moet veranderen van min/km naar km/u, dan hoor ik het graag.

Je kunt dat vrij simpel bereken door:
5,5 minuut over 1km
5,5 minuut is 350 seconde
350/60=5,8 minuut in een kommagetal.
1km/5,8 minx 60min=10,3km/h

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:24

Fijn begin Suikermeisje! Hoe lang train je nu weer?

hwn: Maarrrr nu weet je ook dat je 5.50 liep ipv 5.30 ;)

Daan_O misschien even hele rustige duurlopen doen?

Ik hoop dat mijn bestelde schoenen snel binnen zijn. Asics heeft leverproblemen en duurt dus allemaal wat langer. Mijn paar die ik nu heb is net iets te groot en ga daardoor schuiven, dus kijken of iets kleiner de oplossing is. Merk wel dat nu ik weer echt meer loop ik de steun wel nodig heb.

Vanavond 'moet' ik eigenlijk 50 minuten. Maar wat een poedersuiker-weer zeg! Gisteren in de stevige wind wel gewoon gelopen op tempo 1.. Dus mooi kalm aan :+ Denk dat ik vandaag maar hetzelfde rondje moet gaan doen. Nog iets in de luwte en door het bos.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:31

Ik train nu weer zo'n twee weken. Vorig jaar ook een tijdje getraind maar toen kreeg ik dus last van mijn scheenbeen (echt het bot zelf) omdat het blijkbaar nog niet sterk genoeg was. De pin was toen ook pas net 1,5 maand verwijderd oid.
Let er nu wel goed op dat ik voldoende calcium binnenkrijg, zodat er wel voldoende in m'n lichaam aanwezig is om het bot sterker te maken.

Met deze wind is behoorlijk zwaar inderdaad! Fijn als je dan in de luwte kan lopen. Hoeveel km probeer je dan te lopen in 50min?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:49

Het is een rustige duurloop... Dus wil mijn tempo rond de 5.45 per km houden. Een kilometertje of 8,5 dus.

Maar gadverdarre met dit weer :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:41

Zojuist de wind wel getrotseerd. Had vandaag vrij genomen omdat ik zo naar het ziekenhuis moet. Dus ik kon vanmorgen al lopen. ik hou helemaal niet van wind maar slechts 14 graden van vandaag is zo'n vooruitgang voor wat het lopen betreft tov de temperaturen van afgelopen weken dat ik de wind voor lief neem. Korte training 70min duurloop 2 (ging ondanks de wind toch nog in 4min50km) en daarna nog 10min uitlopen. In totaal 16,5km. Brengt mijn km stand voor 2017 al weer op 2000.

Suikermeisje toch maar voorzichtig opbouwen dan als je vorig jaar gelijk met scheenbeenklachten te doen kreeg. Sowieso verstandiger na een lange periode van niet hardlopen. Dat is het nadeel als je conditioneel het allemaal best wel aan kunt dat je dan toch te snel opbouwt. Het lichaam moet tijd krijgen de specifieke belastbaarheid voor hardlopen weer op te bouwen. En dat kost vaak meer tijd dan voor conditie opbouw nodig is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:49

Wat een wind he! Ik heb voor het eerst met mijn camelbak marathoner gelopen. Heel rustig 15km gelopen in 1.35. Had nog zere benen van het fitnessen gisteren dus kwam moeilijk vooruit.
Maar de camelbak zit heerlijk! Wel even wennen aan de warmte op mijn rug en het gewicht. Had er nu 1 liter water in om mee te beginnen. In de waterzak kan 2 liter.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:56

Wauw wat knap Greetje! Mooie tijden!
Je hebt gelijk. Wil nu rond die 5 a 6 km blijven hangen en dat dan langzaam verder opbouwen.

Dat is wel lekker zo'n camelbag maar best zwaar denk ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:11

Valt mee qua gewicht. Het zit gewoon goed aangesloten op je lijf.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:45

Winged schreef:
Het is een rustige duurloop... Dus wil mijn tempo rond de 5.45 per km houden. Een kilometertje of 8,5 dus.

Huh? 5.45 is toch iets harder dan 10 km per uur.

Trijnie. Wil je me helpen met een berekening maken? Ik heb biologische ranjasiroop met een suikergehalte van 45%. Ik wil graag Sportdrank proberen te maken met keukenzout (500 ml) ben wel benieuwd hoe dat smaakt... hoeveel zou en siroop heb ik dan ongeveer nodig? Of hoe kan ik dat berekenen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:47

Susanne_ schreef:
Winged schreef:

Trijnie. Wil je me helpen met een berekening maken? Ik heb biologische ranjasiroop met een suikergehalte van 45%. Ik wil graag Sportdrank proberen te maken met keukenzout (500 ml) ben wel benieuwd hoe dat smaakt... hoeveel zou en siroop heb ik dan ongeveer nodig? Of hoe kan ik dat berekenen?

Klopt. Maar volgens mijn schema loop ik 50 minuten vandaag. Mijn 'gewone' looptempo ligt rond de 12km/u momenteel.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:27

:') oeps, verkeerd gelezen. Blond O:)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:01

Susanne_ schreef:
Winged schreef:

Ik wil wel een poging doen! Is het 45% voor 100 ml of voor heel de fles? En hoeveel zit er dan in de fles? :)