Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:52

benangelique schreef:
San, ik ben het volledig met je eens, maar ik probeer uit te leggen dat ik de terughoudendheid van artsen wel begrijp als het gaat om definitieve ingrepen. ...

Ik ook, als het wordt gevraagd door een vrouw met een gammel verhaaltje of als eerste ingeving/over een nacht ijs. Bij mij is dat absoluut niet het geval, dus zou mijn verzoek gewoon ingewilligd moeten worden vind ik :).

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:55

Zal het er ook niet mee te maken hebben dat artsen moeite hebben met snijden in gezond vlees?
Klinkt een beetje botter dan ik bedoel :+

Ik kan me ergens wel voorstellen dat een arts er geen voorstander van is om een gezond orgaan te verwijderen zonder medische reden. Ook omdat ze niet 100% zeker weten welke gevolgen dat heeft op de rest van het lijf. hormonaal etc.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:58

En ja er zijn inderdaad toch heel veel mensen die tot een bepaalde leeftijd zeggen no way, ik neem nooit kinderen die toch opeens rammelende eierstokken krijgen dus ik snap wel dat artsen wachten tot je bijvoorbeeld 35 bent.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:59

Als je 25 bent dan ben je nog wel piepjong hoor. Ben nu zelf 31 en als ik terug kijk dan heb ik echt nog een slag gemaakt de afgelopen 6 jaar. Al lijkt het dan voor jezelf alsof je er al bent. Dat is niet zo.

En inderdaad, er zijn ook een boel vrouwen die eerst zeggen dat ze absoluut geen kinderen willen en jaren later ineens haast hebben. Wil niet zeggen dat het bij jullie ook zo is, maar ik begrijp wel dat een gyn geen ingreep doet.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 09-04-17 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:59

Dat vervalt alweer bij cosmetische operaties natuurlijk.
Misschien moet er gewoon een traject zijn voor vrouwen (en mannen). Beetje zoals bij euthanasie. Dat alles maar zo even moet kunnen vind ik ook onzin bij zulk soort ingrepen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:00

Qimm schreef:
Jennyj01 schreef:
Terwijl je met de huidige techniek van invriezen, sperma en eicellen kan laten invriezen bij jonge kandidaten.

Dat vind ik dan wel voor noodgevallen en niet omdat dat wel handig is. De prut in laten vriezen en bewaren is niet gratis en zwanger worden via zo'n omweg is een hoop gedoe met hormoonbehandelingen en verhoogde kansen op meerlingen...

Helemaal waar maar je hoeft dan jonge mensen niet meer af te wijzen. Uiteraard zijn de kosten voor het invriezen voor de aanvrager.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:00

Ik ben gisteren in de supermark volgens mij acuut steriel geworden. Lieve help! Zó veel blèrende blagen. Bibbers

'Maar je krijgt er zo veel voor terug'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:01

Mendel schreef:
Zal het er ook niet mee te maken hebben dat artsen moeite hebben met snijden in gezond vlees?
Klinkt een beetje botter dan ik bedoel :+

Ik kan me ergens wel voorstellen dat een arts er geen voorstander van is om een gezond orgaan te verwijderen zonder medische reden. Ook omdat ze niet 100% zeker weten welke gevolgen dat heeft op de rest van het lijf. hormonaal etc.

Moet je even alle mogelijke cosmetische ingrepen opzij schuiven. Er zijn er om schade na ongevallen weer recht te trekken, maar ook gewoon dikkere tieten omdat ze "lijden" onder het zelfbeeld. Kan prima dat er dames immens afzien dat ze geen hebben maar je gaat me heus niet vertellen dat ze daar allemaal mee te maken hebben.
Idem met borstverkleining. Kan ook alleen maar na veel mitsen en maren...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:02

SophievdV schreef:
Als je 25 bent dan ben je nog wel piepjong hoor. Ben nu zelf 31 en als ik terug kijk dan heb ik echt nog een slag gemaakt de afgelopen 6 jaar. Al lijkt het dan voor jezelf alsof je er al bent. Dat is niet zo.

En inderdaad, er zijn ook een boel vrouwen die eerst zeggen dat ze absoluut geen kinderen willen en jaren later ineens haast hebben. Wil niet zeggen dat het bij jullie ook zo is, maar ik begrijp wel dat een gyn geen ingreep doet.

Maar het ook echt niet zo dat de mensen die zich willen laten "helpen" dat in een opwelling doen. En dat het zomaar wordt gedaan. Echter is de mogelijkheid er nu helemaal niet en dat vind ik ook niet goed.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:04

Qimm schreef:
Dat vervalt alweer bij cosmetische operaties natuurlijk.
Misschien moet er gewoon een traject zijn voor vrouwen (en mannen). Beetje zoals bij euthanasie. Dat alles maar zo even moet kunnen vind ik ook onzin bij zulk soort ingrepen

Maar iedereen mag wel, zo maar, zonder traject een kind produceren. Volgens mij net zo definitief....

En stel dat die vrouw (of man) spijt krijgt. Dan kost de therapie die ze zouden kunnen voorschrijven altijd nog minder dan een kind. Zowel voor hen persoonlijk, als voor de overheid die het krijgen van kinderen nog steeds financieel aanmoedigd.

SophievdV

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:07

Of mensen wel of niet kinderen mogen krijgen is een etische discussie. Die zijn moeilijk. Zou er maar niet vanuit gaan dat daar zomaar voorwaarden aan worden gesteld, behalve als je homosexueel bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:25

benangelique schreef:
San, ik ben het volledig met je eens, maar ik probeer uit te leggen dat ik de terughoudendheid van artsen wel begrijp als het gaat om definitieve ingrepen. ...

Waarom worden mannen wel vertrouwd met die beslissing?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:29

Ayasha schreef:
benangelique schreef:

Waarom worden mannen wel vertrouwd met die beslissing?

Bij mannen is een sterilisatie om te draaien. En ik vermoed dat t ook te maken heeft met de oergevoelens van vrouwen.

Maar goed, hoe verklaarbaar het voor een arts ook is het niet te doen, ik voel mij erdoor niet serieus genomen. Alsof ik mijn eigen gevoelens niet ken. En het ergste is nog, je maakt meer kans op sterilisatie wanneer er een man bij is die akkoord gaat 8)7.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:31

Bij vrouwen is het ook om te draaien afhankelijk van de methode. En bij de man is dat omdraaien ook niet zo vanzelfsprekend. Bij mijn man zeiden ze op voorhand dat om draaien Kón maar dat de kans van slagen zeker niet 100% was.
Die omkeerbaarheid wordt flink overschat vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:47

Denk dat ze er bij mannen eerder makkelijker over zijn omdat de ingreep veel minder ingrijpend is ook..

Ik wil volgend jaar een sterilisatie. Ben benieuwd hoe moeilijk ze er hier over doen. Gelukkig ben ik "al" 30... nemen ze me misschien wel serieus. Ookal denk ik er al mn hele leven zo stellig over. Bizar dat je niet gewoon simpel over je eigen lijf mag beslissen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:14

Ayasha schreef:
Bij vrouwen is het ook om te draaien afhankelijk van de methode. En bij de man is dat omdraaien ook niet zo vanzelfsprekend. Bij mijn man zeiden ze op voorhand dat om draaien Kón maar dat de kans van slagen zeker niet 100% was.
Die omkeerbaarheid wordt flink overschat vrees ik.

Klopt. Maar de slagingskans is zeer zeer klein bij vrouwen.

Daarnaast denk ik gewoon dat bij vrouwen het psychische aspect het meeste meespeelt. Dokters achten ons minder in staat onze eigen keuzes te maken op dat gebied.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:18

Dat is toch niet meer van deze tijd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:20

Ayasha schreef:
Dat is toch niet meer van deze tijd?

Is het ook niet. Dat is echter het gevoel dat ik erbij krijg.

Laatst gesproken met een man die mee ging op gesprek omdat zijn vrouw ook gesteriliseerd wilde worden. De dokter wilde het enkel doen als hij ook toestemming gaf.

Back to the middle ages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:14

Ik zou gelijk van dokter switchen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:17

Op zijn minst vragen waarom hij vindt dat mijn man mag beslissen over mijn lichaam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:36

Het was een vrouwelijke dokter |(, wat het naar mijn mening nog erger maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:42

Dan zou ik het zeker vragen en eventueel laten vallen dat je hierover eigenlijk een klacht zou moeten indienen. :r

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:43

Ik weet niet meer hoe zij erop gereageerd hebben. Volgens mij heeft hij duidelijk gemaakt dat het de keuzr van zijn vrouw is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:44

SophievdV schreef:

Dat is voor iedereen anders.
Ik heb vanaf mijn 26 echt geen slag meer gemaakt zoals jij het noemt. En vanaf de 30 ook niet. en vanaf de 40 ook niet.

Ik zei als tiener al geen kinderen te willen en er is ook geen seconde twijfel geweest over die keuze, nooit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:48

Jennyj01 schreef:
SophievdV schreef:

Maar het ook echt niet zo dat de mensen die zich willen laten "helpen" dat in een opwelling doen. En dat het zomaar wordt gedaan. Echter is de mogelijkheid er nu helemaal niet en dat vind ik ook niet goed.

Ik denk inderdaad dat vrouwen die zich willen laten steriliseren hier heel standvastig in staan. En dat een groot deel van de 'tot mn 30e zei ik altijd nee'-vrouwen deze stap te groot vinden en daarmee al een ruimte willen overlaten om te switchen.