Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:46

Heb ik een vraag voor je 269, is het slachten van dieren voor vleesproductie altijd onacceptabel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:18

Kuggur schreef:
Heb ik een vraag voor je 269, is het slachten van dieren voor vleesproductie altijd onacceptabel?

Hij is niet aan mij gericht maar ik zal toch antwoorden :)
Het doden van dieren voor menselijke consumptie is per definitie onnodig (op die 0,01% na dan die door een vervelende combinatie van allergieën en dingen moeilijk opnemen vlees zou moeten eten - en zelfs dan, als je echt zonder vlees wil leven kun je supplementen nemen). De gemiddelde mens is perfect in staat om gezond te leven zonder vlees - kijk maar naar de steeds groter wordende groep vegan bodybuilders en andere atleten. De enige andere reden dat je dan vlees wil eten is omdat je het lekker vindt. En om op consistente basis dierenlevens te nemen voor het genot van je smaakpapillen vind ik onacceptabel, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:59

269_life schreef:
enzino schreef:
Wat ik zie en hoor is zo stelselmatig dat ik weinig reden heb om aan hun woord te twijfelen. De enige bron die iets anders laat zien is een groep extremisten die een duidelijke agenda hebben en niet schuwen voor geweld, propaganda en manipulatie. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.

Dan kijk je toch niet zo goed. Als voorbeeld zou je eens de keuringsdienst van waarde-aflevering (of zijn dat ook extremisten? ;-)) moeten terugkijken van 19 mei. Zeugen in baarkooien, overvolle stallen met varkens die het daglicht nooit zien en een boer die met een stalen gezicht over zijn 'producten' praat. Als je dat diervriendelijk durft te noemen is een discussie aangaan bijna zinloos, dan wil je het gewoon niet zien. -O-

Het probleem is dat het bij jou allemaal zwart-wit is: iets is diervriendelijk of dieronvriendelijk. Er is geen middenweg.

De voorbeelden die je noemt zijn niet diervriendelijk.
Maar dat wil wat mij betreft niet per definitie zeggen dat het dieronvriendelijk is.

Voor mij is er een groot grijs gebied tussen die twee uitersten waar zowel de belangen van de consumenten en producenten meespelen en waarbij het een voor mij acceptabel "lijden" voor de dieren oplevert. Geen enkel dier kiest ervoor om geslacht te worden, en zolang we het welzijn kunnen verbeteren zonder de belangen van andere teveel te schaden ben ik daar alleen maar voorstander van.

En een discussie aangaan lijkt me inderdaad zinloos. Ik heb je enkele pagina's terug al ge-quote met wat opmerkingen en vragen maar die laat je links liggen. Bovendien ben je zo overtuigd van je gelijk dat je totaal niet open staat voor een andere mening en er is niets dat jou kan overhalen je mening te veranderen. Dat maakt een discussie dan inderdaad zinloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:06

Magrathea schreef:
En om op consistente basis dierenlevens te nemen voor het genot van je smaakpapillen vind ik onacceptabel, ja.

Onacceptabel in de zin van dat jij geen vlees zal eten, of onacceptabel in de zin dat je bereid bent de wet te overtreden om deze overtuiging bij anderen ook af te dwingen?

(the onderwerp van de discussie is "extremisme", vandaar dat ik het vraag)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:09

Magrathea schreef:
Kuggur schreef:

Hij is niet aan mij gericht maar ik zal toch antwoorden :)
Het doden van dieren voor menselijke consumptie is per definitie onnodig (op die 0,01% na dan die door een vervelende combinatie van allergieën en dingen moeilijk opnemen vlees zou moeten eten - en zelfs dan, als je echt zonder vlees wil leven kun je supplementen nemen). De gemiddelde mens is perfect in staat om gezond te leven zonder vlees - kijk maar naar de steeds groter wordende groep vegan bodybuilders en andere atleten. De enige andere reden dat je dan vlees wil eten is omdat je het lekker vindt. En om op consistente basis dierenlevens te nemen voor het genot van je smaakpapillen vind ik onacceptabel, ja.

Maar mensem zijn omnivoren en hebben in die zin dus wel degelijk vlees nodig. Dat je ook zonder kan prima, maar dat is wel onnatuurlijk. Er zijn volgensmij nog niet echt onderzoeken naar gedaan, maar het lijkt mij minder gezond om nooit vlees te eten.
Ik vind dus dat we wel degelijk vlees moeten kunnen eten. Maar dan wel een stuk minder dan nu én het vlees wat we eten moet diervriendelijk gehouden zijn.

Ik ben wel benieuwd naar jou mening hierover. Want het is toch gewoon de natuur dat wij als omnivoren ook vlees eten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:47

Die Indiers dus waar ik het over had die eten dus helemaal nooit vlees,en dat doen hun kastes dus al duizenden jaren lang zo. }:0

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:21

Echt oud worden ze vaak ook niet...

Ik ben persoonlijk van mening dat ik omnivoor ben er derhalve dierlijke eiwitten nodig heb. Dat dit vervangen kan worden door supplementen is in mijn ogen niet gezond. Nog veel erger wordt het wanneer die supplementen er niet zijn, de dieren er niet zijn en de beschikbare planten onvoldoende voorzien in eiwitten dan kom je op de situatie waarbij kannibalisme ontstaat, zoals op Papua.

Kanttekening is dat wij in deze westerse maatschappij teveel dierlijk eiwit nuttigen. Maar helemaal zonder, dat is zonder een aangepast dieet en supplementen niet geheel mogelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:21

Maar wat heeft het kastenstelsel hier dan weer mee te maken? Ik vind dat nou niet echt een goed voorbeeld van een goede samenleving eigenlijk. Voor zover ik weet eten indiers ook vlees.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:29

De lage kasten niet of nauwelijks, maar dat heeft weinig van doen met dierenwelzijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:31

anjali schreef:
Die Indiers dus waar ik het over had die eten dus helemaal nooit vlees,en dat doen hun kastes dus al duizenden jaren lang zo. }:0

Laatst een artikel gelezsn dat aziërs (even generaliseren) beter op een vegetarisch dieet kunnen leven dan oa europeanen (evolutie zal wel wat anders zijn)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:34

maaikemuis schreef:
De lage kasten niet of nauwelijks, maar dat heeft weinig van doen met dierenwelzijn.

Precies, die hebben amper geld voor een lepeltje rijst :\ de rijke kasten eten gewoon vlees alleen geen koeien. Ik zou overigens in India ook nooit vlees eten, maar dat is meer een hygiene kwestie.

En dat ze het ok vinden om uitgehuwelijkt te worden zoals erboven ook ergens stond is ook alleen omdat het alternatief is om vermoord te worden voor eerwraak.
Maar verder snap ik niet zo goed wat het kastenstelsel van India te maken heeft met dit topic :7 die mensen eten uit hele andere overwegingen geen vlees.

Ook zijn mensen uit India van een heel ander ras dan wij. Niet elk ras kan zonder vlees.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:40

Onbegrijpelijk dat mensen vol blijven houden dat de mens niet zonder vlees kan. Het is keer op keer bewezen dat wij wel zonder dierlijke producten kunnen. Bijzonder :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:48

xMercury schreef:
Onbegrijpelijk dat mensen vol blijven houden dat de mens niet zonder vlees kan. Het is keer op keer bewezen dat wij wel zonder dierlijke producten kunnen. Bijzonder :\

Niet iedereen... Er wordt niet voor niks door artsen soms aan vegetariërs/veganisten geadviseerd om weer wat dierlijke producten te nemen.

Dat minder vlees eten beter is dan de schaal waarop het nu gebeurd is een feit. Maar dat iedereen zonder dierlijke producten kan is echt een fabel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:48

verootjoo schreef:
xMercury schreef:

Niet iedereen... Er wordt niet voor niks door artsen soms aan vegetariërs/veganisten geadviseerd om weer wat dierlijke producten te nemen.

Dat minder vlees eten beter is dan de schaal waarop het nu gebeurd is een feit. Maar dat iedereen zonder dierlijke producten kan is echt een fabel.

Klopt, ik had moeten schrijven dat een enkeling daargelaten inderdaad niet zonder kan. Maar dat is echt maar een heel klein percentage he..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:51

xMercury schreef:

Dat we zonder zouden kunnen betekent niet dat we het zouden moeten. Ik vind nl niet dat ik van mijn natuurlijke (omnivoor) dieet af hoef te stappen.

Een leeuw die een gazelle eet is niet zielig want dat is immers de natuur. Ik die vlees eet is ook gewoon de natuur :)

Edit: ik voer mijn paarden zo natuurlijk mogelijk, mijn kat zo natuurlijk mogelijk en ook mijzelf ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:53

xMercury schreef:

Zie mijn stukje hierboven. We zijn omnivoren, wij horen vlees te eten. Ik ben trouwens helemaal vóór minder vlees eten, maar niet om er helemaal mee te stoppen. Ben trouwens erg benieuwd naar al die bewijzen. Heb je daar onderzoeken en bronnen van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:10

De manier waarop slachtdieren gehouden worden is nou niet echt natuurlijk meer te noemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:16

[***] schreef:
De manier waarop slachtdieren gehouden worden is nou niet echt natuurlijk meer te noemen.

Hier in lente en zomer staan de runderen 24/7 buiten in de wei hoor :) met kalfjes

Maar het eten van vlees is voor ons wel natuurlijk. En uiteraard is dierenwelzijn wel belangrijk en ik vind ook zeker dat de dieren een goed leven gehad moeten hebben

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:20

Maartje1990 schreef:
Dat we zonder zouden kunnen betekent niet dat we het zouden moeten. Ik vind nl niet dat ik van mijn natuurlijke (omnivoor) dieet af hoef te stappen.

Een leeuw die een gazelle eet is niet zielig want dat is immers de natuur. Ik die vlees eet is ook gewoon de natuur :)

Edit: ik voer mijn paarden zo natuurlijk mogelijk, mijn kat zo natuurlijk mogelijk en ook mijzelf ;)

Maartje ik kom jou heel vaak in positieve zin tegen in topics :) Ik ben ook nogal een paardnatuurlijk-fan. Paarden 24/7 buiten met schuilstal, bitloos, natuurlijk bekappen etc. Ik ga ook best ver om dat te realiseren, zoals bijna 30 km verderop in pension gaan staan (nu gelukkig niet meer). Na een tijdje ging ik het hypocriet van mezelf vinden dat ik wel hemel en aarde bewoog om mijn paarden dit te bieden, maar tegelijk nog steeds vlees bleef vreten dat zijn leven heeft doorgebracht in een stal (denk aan varkens en kippen, denk aan de koeien de hele winter), terwijl ik dat voor mijn paarden nog niet eens een nacht acceptabel vind. Hoe dieren moeten leven in de huidige bio-industrie vind ik gewoon verschrikkelijk. Toen ben ik overgestapt op biologisch vlees en vega op plekken waar geen biologisch vlees te krijgen was. Nu ben ik, na een proces van een paar jaar waarin ik steeds meer ging zien (vergelijkbaar met hoe je grens steeds opschuift als je van de tradi paardenwereld in de NH-wereld groeit) inmiddels vegetariër, neigend naar veganist. Gebruik alleen nog af en toe wat biologische zuivelproducten.

Ik vind zelf met het principe van vlees eten niets mis, maar de manier waarop dit nu gebeurt in de maatschappij is volledig uit balans. We eten veel meer vlees dan goed voor ons is en de dieren hebben klotelevens om aan onze behoeften te voldoen. Ik wil daar gewoon niet meer aan bijdragen. Naast wat vlees en zuivel betekenen voor het milieu, dat an sich zou al genoeg reden moeten kunnen zijn om vegan te worden.

Ik vind veganisme dus zeker geen extremisme, maar iets heel positiefs en ik hoop dat deze grote stijgende lijn zich voortzet. Je kunt het welzijn van een maatschappij aflezen aan hoe het zijn dieren behandelt. Plus: veganisme gaat ervoor zorgen dat we met zijn allen nog heel wat langer op deze planeet kunnen blijven. De cijfers liegen er absoluut niet om..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:23

verootjoo schreef:
maaikemuis schreef:

Precies, die hebben amper geld voor een lepeltje rijst :\ de rijke kasten eten gewoon vlees alleen geen koeien. Ik zou overigens in India ook nooit vlees eten, maar dat is meer een hygiene kwestie.

En dat ze het ok vinden om uitgehuwelijkt te worden zoals erboven ook ergens stond is ook alleen omdat het alternatief is om vermoord te worden voor eerwraak.
Maar verder snap ik niet zo goed wat het kastenstelsel van India te maken heeft met dit topic :7 die mensen eten uit hele andere overwegingen geen vlees.

Ook zijn mensen uit India van een heel ander ras dan wij. Niet elk ras kan zonder vlees.

Het is juist andersom: de hogere kasten zij vegetarier en de lage niet! En die eerwraak komt bij Moslims voor,die helaas echt geen vegetarier zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:24

VogeltjeM: ik eet ook echt niet dagelijks vlees en vind ook dat de dieren wel een goed leven gehad moeten hebben. Hier bij ons in de buurt zit een vleesboerderij waarvan de runderen het gehele jaar buiten in de eiffel lopen. En daar heb ik geen probleem mee hoor :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:25

Ik heb me ooit eens aangemeld bij een vega fb groep ( zelf ben ik 10 jaar vegetariër ).
Daar werd me min of meer opgedrongen om over te gaan naar veganist, want dat was in alle opzichten beter.
Ik schrok wel van deze manier van denken :n

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:26

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:28

Ieuw, in Veenendaal, dat is vlakbij mij.

Maar daarom dus geen vlees uit de supermarkt maar gewoon lekker van de poelier.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:35