Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:46

Idd wel waar wat je zegt petitparis, de opbouw naar een relatief korte afstand is veel moeilijker dan van een korte afstand naar een lange afstand.. !

Ik heb er maanden over gedaan voor ik 3km aan een stuk kon lopen en dat in een maandje (helaas veel te snel, kreeg meteen een blessure) opgebouwd naar 12km.

Nu wel rustig aan weer naar 10'opgrbouwd, maar loop meestal 5, vind ik een leukere afstand. Net toevallig m'n pr gelopen! Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:51

Netjes Renee, goede tijd! Het valt mij ook op dat het opbouwen naar een grotere afstand niet zo moeilijk is als ik had verwacht.

Ik ben nu 3 weken bezig, loop gemiddeld 4x per week. Gisteren 3,6km gelopen in (nieuw pr) 19.12. Niet een keer gewandeld :D Snelheid gemiddeld 11,38 km/uur.

Morgen ga ik naar een speciaalzaak voor nieuwe schoenen. Samen met mijn zus, zij wordt door die zaak gesponsord (krijg ik hopelijk korting :P).

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:14

*dubbel*
Laatst bijgewerkt door kim345 op 19-05-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:15

Ik was te laat voor de techniek training, college duure langer dan ik had verwacht.
Volgende week maar een nieuwe poging. Is waarschijnlijk gewoon loopscholing.

Morgen sowieso weer lopen, vanmiddag misschien bootcampen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:12

Daan_O schreef:
Benangelique dat is waar, je leert wel je grenzen kennen. Ik vind het apart dat ze je zo pushten om door te gaan. De ervaren hardlopers in mijn omgeving benadrukken juist steeds dat ik heel rustig moet opbouwen en niet moet forceren, om blessures te voorkomen.
Sowieso al knap idd dat je zondag mee doet met die 5km!

De ervaren lopers zeggen ook dat het eens goed is om te testen waar je grens nu ligt. Die ligt per persoon anders. En omdat ze zagen dat ik nog overeind stond en zelfs nog liep, hielden ze me erbij. Ik vind het ook wel fijn te weten dat ik het kán. Ik ga het niet meer doen, ga mezelf niet zo leeglopen. Daar is voor mij geen lol aan.
Streven voor zondag is gewoon lekker de 5 km in 35 minuten. Helemaal prima als ik dat vast kan houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:14

Zucchero schreef:
Ik zou eigenlijk ook wel zo'n groepstraining willen doen. Alhoewel liever niet die van Benangelique :')
Je kunt in Alphen aan den Rijn ook veel bruggen oefenen als heuveltraining (heb in AadR gewoond, gefeliciteerd met jullie nieuwe brug trouwens ;) )
Mijn nichtje loopt marathons en zij coacht mij via de app. :D Zaterdag loopt ze met mij de Night Run. Kan ze mooi mijn 'haasje' zijn ;)

Ik vind verder wel dat jullie over het geheel genomen al veel en hard lopen! Ik ben pas een week of 5 a 6 bezig, dus dat ga ik echt niet redden. Misschien wel nooit, alhoewel ik het rennen wel steeds lekkerder ga vinden... :j

hahaha bedankt voor de felicitaties! Bruggen lopen kan hier inderdaad heel goed maar is wel erg saai. Doe het wel hoor, maar als heuveltraining is het duinlandschap toch een stuk inspirerender hihi.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:15

wow renee, jij bent een harde loper zeg! daar kan ik alleen maar van dromen, dat dat mijn tijden gaan worden. Geeft niet, je moet wat te wensen houden in t leven :+

mijn benen en lijf doen nog steeds zeer, dus ga vanavond op mijn gemakje een kleine 3 km lopen en dan zondag de 5 km.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:38

benangelique schreef:
wow renee, jij bent een harde loper zeg! daar kan ik alleen maar van dromen, dat dat mijn tijden gaan worden. Geeft niet, je moet wat te wensen houden in t leven :+

mijn benen en lijf doen nog steeds zeer, dus ga vanavond op mijn gemakje een kleine 3 km lopen en dan zondag de 5 km.

Dit was ook eenmalig hoor, normal loop ik rond de 10km/u..
Te hard begonnen en kwam niet fijn in mijn ritme toen ik terug in tempo wilde, dan maar doorbijten, maar ben wel een paar x half doodgegaan onderweg haha.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:44

wauw Renee, dat is best snel. Als ik tegen 10km/u loop, dan ben ik blij als ik 5km haal :+

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:08

En ik ben al blij als ik in een kort stukje sprint de 10 km/uur haal. :') Hihi

Vanavond en lichte loop en dan zaterdag de 5 km. Het zal mij benieuwen!

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:39

Hoii!

Ben vandaag gaan hardlopen, ong 2 kilometer. Heb er 15 over gedaan omdat mijn hond mee was die o zo nodig overal moest snuffelen :+
Maar ik ga langzaam beginnen met opbouwen, maar dan zonder hond die meegaat :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:42

Prima toch soesje. Volg je een schema?

Ik vandaag weer gelopen na mijn marteling van dinsdag. Viel absoluut niet tegen! Zou mooi zijn als ik dit tempo ook 5 km lang vol kan houden zondag
Afbeelding

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 06:54

Nou niet perse een schema maar heb wel een echt doel! Maar een schema is wel een goed idee dankje! :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:33

Leuk dat je bent begonnen soesje, zonder snuffelende hond zal wel beter gaan ja :+

Benangelique mooi dat het niet tegen viel na dinsdag :) Ik woon bij je in de buurt, gemeente Alphen ook. Jammer idd dat we hier geen bos of strand hebben om te lopen. Hoewel in Alphen heb je natuurlijk nog zegersloot, daar kan je misschien wel leuk lopen? Ik ga meestal de polder in. Wel allemaal asfalt, dat is wel jammer.

Gisteravond heb ik het korte rondje waarmee ik ben begonnen weer gedaan. 2,7 km in 13.49 / 11,99 km/uur. Ik wil misschien meedoen met ladiesrun hier in de buurt over 4 weken. Heb als doel gesteld dat ik mee doe als ik in 25 minuten kan lopen, 12 km/uur dus :P

Ik ga zo op pad voor nieuwe schoenen, ben benieuwd waar ik mee thuis kom :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:05

Daan, ik woon aan de golfbaan bijna, dus ik loop altijd via het windepad en dan via dat gebied met runderen naar de plas inderdaad. Hier is de omgeving best leuk om te lopen, maar inderdaad allemaal verhard.
Doe je mee in Boskoop volgende maand? Is een leuk parcours :j
Je hebt een flink tempo, dat haal ik nog niet!

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:12

Hier ook een Alphense, ik lees al een tijdje stilletjes mee in dit topic.
Afgelopen oktober eindelijk de goeie hardloopschoenen gevonden en ik heb netjes max. 3x per week getraind met STR, maar in december kreeg ik helaas een blessure aan de aanhechting van mijn achillespees. Ben naar de fysio geweest, heb oefeningen gekregen en rust gehouden. Sindsdien al een paar x weer geprobeerd te starten met STR maar ik blijf last houden. Erg jammer, het hardlopen was echt een uitlaatklep voor me. Heeft iemand ervaring met deze blessure?
Mijn plan is nu om tot september helemaal niet hard te lopen, en dan maar weer bij lesje 1 te beginnen.

Voor iedereen die wel lekker aan het lopen is: veel succes en plezier!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:27

Benangelique dan zit je ook wel aan een leuke en meer groene kant :)
Ja in Boskoop idd, mits ik dan in 25 minuten kan lopen. Beetje ambitieus wel dus weet niet of dat gaat lukken ;)

Nieuwe schoentjes gekocht! Saucony, saaie :p Zo veel leuke kleurtjes en precies de saaie zitten het best haha. Ik heb extra steun aan de binnenkant van mijn voeten nodig. Alleen de schoen was niet voldoende, ook nog zooltjes er bij. Zit wel lekker!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:47

*komt even binnen vallen*

Ik heb sinds kort het hardlopen ook weer opgepakt.
Nou ja, hard gaat het niet :')
Maar dat hoeft ook niet, voorlopig vind ik het belangrijker om de afstand vol te houden dan hard te lopen.

Ik wil nu graag bij gaan houden hoe ver ik precies gelopen heb.
Kan wel een inschatting maken, maar wil toch wel graag het precieze aantal km weten.
Hebben julllie een tip voor een app?

Ik gebruikte Runkeeper (jaren terug), maar daar lees ik nu minder fijne verhalen over, dus eigenlijk wil ik graag een andere gebruiken, maar de vraag is dan natuurlijk: welke?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:48

DnT; Ik ben fan van Runkeeper. Heeeeel af en toe lijkt de gps van slag maar in 20 bijgehouden trainingen is dat maar 2x gebeurd. Zelf geen ervaring met andere apps.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:11

Ik gebruik sports tracker.
Erg fijn.
Net mijn nieuwe schoenen uitgetest.
Liepen lekker.
7km gelopen strand/duin.
Afbeelding
Afbeelding

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:51

Jeetje wat lopen jullie toch allemaal hard en ver! Daar ga ik nog wel een paar maanden voor nodig hebben! Echt goed hoor!

Wat ik me naar aanleiding daarvan afvraag: hoe lang zijn jullie en wat is jullie bouw? Merk je dat je misschien juist wel goed gebouwd bent om te rennen/joggen? Of misschien juist wel niet.

Ik ben zelf 1,83 en wat grof gebouwd, ben net weer iets van 6kg afgevallen en nu weer op gezonde BMI (24). Ik heb niet zo'n heel goed onderstel, dus wil het lopen liever rustig opbouwen: lange termijn belangrijker dan snelheid. Ik vind zelf niet dat ik echt gebouwd ben op hardlopen (ben ook niet de enige die dat vindt :') ) oh en misschien werkt mijn leeftijd ook niet meer mee om het echt heel soepel en snel op te bouwen. :+ Ben benieuwd hoe jullie je eigen bouw zien in relatie tot jullie lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:08

Ik ben 35 en niet erg atletisch gebouwd hihihi. Ik ben een kleine 70kg bij een lengte van 1.74. Lichter is wel de bedoeling, maar groeien zal ik niet meer hihi.
Ik ben een peer qua lichaamsbouw en moet hard trainen voor iedere meter afstand erbij of iedere seconde sneller

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:16

ik gebruik Runtastic en vind deze vrij accuraat. Vroeger ook wel eens Endomondo gebruikt en My Tracks, maar daar was ik minder tevreden van.

qua bouw... Ik ben compact (1.58m), eerder zandlopertype en stevig gebouwd. Ben begonnen met lopen toen ik meer dan 5kg was bijgekomen ondanks veel wandelen en paardrijden...
Intussen schommel ik rond 62kg en veel zakken, gaat vrees ik niet gebeuren, want krijg bij extra sporte ook snel veel spiermassa bij. (bloesjes die tijdje terug ruim zaten, zitten nu al terug krap op mijn schouders en ben nochtans al weken stabiel qua gewicht)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:21

Ik zit op 1,69m en ongeveer 88. Ben dan ook begonnen met lopen om gewichtverlies te ondersteunen. Denk dat dat wel meespeelt in de snelheid die ik kan. Maar ga nu vooral voor het lopen an sich. de rest bouw ik vanzelf uit.

Vind het leuk om van iedereen dit soort dingen te lezen. Ben soms best wel onzeker dat ik me echt een sukkeltje voel. Maar als ik dan lees hoe sommigen van jullie dingen aanpakken sterkt dat me :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:23

Mooie schoentjes Horsi en heerlijk zo over het strand lopen! *jaloers*

Ik gebruik een app, looptijden.nl, bevalt prima maar ik heb geen idee hoe deze is tov andere apps.

Ik ben 1.71 en 62/63 kg, volgens mij wel redelijk sportief gebouwd. Wat dat betreft voor mij wel goede uitgangspunten denk om het begin wat minder zwaar te maken.

Net een wandeling gemaakt met mijn nieuwe schoenen, ze lopen echt wel lekker. Morgenochtend hardlopen :)