Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:43

Ik mag er, op basis van een normale leefstijl (dus zonder sporten) 1350 om ongeveer 0,5/1kg per week af te vallen.

Ik hou m'n beweging alleen bij als dit minimaal een half uur is (fietsen, paardrijden en sportschool). Alles daaronder voer ik niet in.

Ik gebruik trouwens lifesum.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:15

Hoi allemaal,
Mijn naam is Diana en na mijn wintersport was ik even klaar met mijn semi 'ongezonde' levensstijl (ik noem het semi omdat ik al bezig was met hardlopen (niet consequent) Paardrijden en gezond eten (ook niet consequent).
Ik ben 29 jaar en heb gemerkt dat na mijn 25e de kilo's eraan vlogen... (ik geef stofwisseling de schuld maar het op jezelf wonen doet ook niet veel goed..)
Op het moment ben ik 65 kg en 1.65m BMI zit dus wel goed en voel me ook prima in mij vel (sinds deze week).
september 2015 woog ik 73 en ik vertikte het om nieuwe kleding te kopen dus er moest wat gebeuren.
Sinds 3 weken (na mijn wintersport dus) ben ik begonnen met koolhydraat arm en zo veel mogelijk suiker vrij te eten...
De eerste week was ik vooral heeeeeeeel erg moe en sacherijnig, hier moest ik blijkbaar even doorheen.
Vanmorgen heb ik mij ingeschreven voor de dam tot dam dus ik heb weer een doel om naartoe te werken en weer consequenter te gaan sporten.
Dit jaar begonnen met wedstrijden.
De alcoholische versnaperingen in het weekend en af en toe door de weeks vind ik moeilijk om te laten staan.
Stiekem hoopte ik dat mijn vriend mee zou doen, maar helaas dus ik moet extra mijn best doen om lekkere dingen te laten staan.
Gelukkig lukt dat mij aardig!
Op naar week 4 inc mijn hardloop programma!
Fijn dat ik dit even op een topic kan delen... ik voelde mij namelijk nogal eenzaam met mijn 'dieet' en moeilijke momenten.
Op naar een Bikini proof lijf en een betere levensstijl :)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:29

Welkom! Goed bezig allemaal.

Darah3 waar heb je je eiwitshakes vandaan? Er zit namelijk nogal verschil in... qua inhoud :) sommige beloven namelijk iets heel anders dan dat er in zit. Welke smaak had je?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:31

Via Body&Fit, cocossmaak. Maar smaakte meer naar vanille of zo.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:37

Body en fit kan je beter niet kopen. ... ik stuur je vanavond even een pb :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:55

Welkom Diana!

Hier nu officieel over de 2 weken suikervrij. *\o/*

Geen last meer van verlangens, wel dat ik niet even snel een koekje kan pakken maar direct een gezond alternatief moet maken. :')
Net in de keuken gestaan voor heerlijke, gezonde tahinkoekjes (van tahin(=sesampasta), vermalen noten, vermalen havermout, kokosolie en honing).
De afgelopen twee weken heb ik ook geen zoetvervanger gebruikt, nu dus wel honing omdat ik geen zwaar verlangen meer heb naar suiker. Uiteindelijk wil ik ook gewoon af en toe wat maken met een natuurlijke suiker als honing, agavesiroop of ahornsiroop. De glycemische index is hiervan heel erg lang waardoor je lichaam het langzaam opneemt en je niet schommelt in bloedsuikerspiegel (geen dips dus) en veel minder verslavend. Al wil ik dit nog steeds echt voor de af en toe bewaren.

Afgelopen dagen héél veel gefietst, wat ik nogal in mijn bovenbenen en kont voelde. Maar gelukkig niet in mijn knieën! Vooruitgang dus. Wel zijn beide knietjes lekker knalroze in getaped nu, dat trekt mijn knie recht, heb wel het idee dat dit al een heel verschil maakt omdat de druk nu recht op mijn knie komt in plaats van naar scheef (x-benen).

Krachttraining schiet er alleen vaak bij in, daar baal ik wel van.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:19

Wow goed bezig!!!
Daar ben ik wel jaloers op hoor. Al die gezonde dingen vind ik echt smerig. Zou t wel willen. Gewoon wat lekkers en gezond als tussendoortje. Nu neem ik wel fruit enzo. Maar echt vullen doet t ook niet hahah. Sowieso heb ik een lintworm volgens mij ;)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:40

Niet lusten kan ik slecht tegen...
Gezond eten kan je volgens mij leren... Wij 'stomme' wezens zijn zo onder invloed geraakt van 'suiker' en e nummers (neem bijvoorbeeld E269 volgens mij... Daarvan krijg je meer hongergevoel...)
Ik voel me nu na 3 weken zo veel beter als daarvoor!
In het weekend of als ik bij vrienden eet eet ik gewoon mee
Ik kom niet aan met nee dat mag ik niet of zo... Ze weten wel dat ik oplet en houden er aardig rekening mee maar als ik nu een toetje eet vind ik dat onwijs chemisch en zoet smaken.
Ik heb net z'n perzikje van haribo gegeten Bah
Dus ik aan de wortels met humus yummie!!!
Waar ik ook ontzettend gek op ben zijn de bananen pannenkoekjes met rozijnen

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:49

Persoonlijk vind ik dat een beetje te kort door de bocht. Ben het er absoluut mee eens dat je dingen vaker moet proeven om te kunnen zeggen dat je iets niet lekker vind. Vaak valt het na een paar keer best mee. Maar van nootavhtige dingen.. rozijnen... sushi... ik noem gewoon wat dingen. Krijg ik letterlijk de tranen in mijn ogen en niet alleen dat... dus nee dat lust ik niet of ik zou willen of niet ;).

Ik merk inderdaad ook nu ik nooit meer frisdrank drink ( al meer dan een jaar niet meer denk ik) dat ik dat ook niet meer lekker vind die zoete bende. Watertje is prima. Maar een snoepje gaat er bij mij nog prima in haha.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:55

Persoonlijk kan ik zelf slecht tegen lust ik niet... Je vind iets niet lekker...mochten een 3e wereld oorlog uitbreken eet ik zelfs bloembollen en nee daar wordt ik denk ik ook niet gelukkig van.
Het is gewoon dat ik zo opgegroeid ben.
Dus niet persee kort door de bocht lijkt mij.
Allergie is wat anders!!! Ik weet wat allergie is helaas... (Het frustreerd mij verschrikkelijk dat ik er een paar heb) toch komen ook die medicijnen niet ik mijn lijf!
Maar goed.. Iets niet lekker vinden snap ik dus helemaal!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 09:07

Nou ja, ik kan vaak ook slecht tegen 'ik lust niet', maar iets niet lekker vinden kan wel behoorlijk ver gaan. Zo heb ik dat als ik een boterham met een smeuïg beleg eet, en ik dit te veel kauw in mijn mond, krijg ik echt kotsneigingen. Maar dan is het niet zo zeer de smaak, wel de textuur.

Maar, je smaak kan wel écht compleet omslaan. Ik was ook echt een zoetekauw, met name chocolade. Toen ik ging letten op mijn voeding en heel veel zoete ongezonde tussendoortjes ging schrappen, merkte ik dat de keren dat ik het wél nam, het eigenlijk helemaal niet zo lekker vond. Smaak zit ook heel erg tussen je oren en is uiteindelijk wel heel erg beïnvloedbaar. Hoe ik eerst verzot was op chocola maar een hekel had aan rozijnen, vijgen en dadels. Heb ik nu spijt van chocola omdat het vies tegenvalt en helemaal niets goeds voor mijn lichaam doet (op dat kleine beetje magnesium na) en geniet ik opeens van eigen baksels waar dadels door heen zit als zoetmaker (gewoon dadels eten vind ik nog steeds niet helemaal lekker maar wel oké). Maar een stukje vijgenbrood met noten vind ik nu verrukkelijk. :D
Toen ik dat ontdekte ben ik maar gewoon gekapt met suiker omdat ik er al niet meer blij van werd. :')

Al duurde het echt wel even hoor, en het was heel apart want ik had zo'n extreem verlangen naar chocola en karamel toen ik het minderde, maar als ik het dan nam was het echt zo van "oh, is dit het? Dat valt tegen. En ik wordt er ook nog eens misselijk van". Dus al met al, was het psychologische stuk veel zwaarder. :Y)
Ze zeggen ook vaak "het verlangen is vaak groter dan de werkelijkheid".

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:15

Precies dat bedoel ik... Mijn smaak is met de tijd ook verandert en ik merk dat het nu weer doet!
Dat snoepje van gister was de smaak minder lekker meer chemisch

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 09:23

Bij mij is het trouwens best wel extreem gegaan. Ik at als jonger meisje gewoon echt met een vakjesbord, alles moest apart. Groenteprutjes verafschuwde ik! Meer dan 2 groentes bij elkaar was echt not done en de meeste groentes vond ik niet eens lekker.
Ik viel ook echt wel onder de categorie 'moeilijke eter'. En nu geniet ik van zoveel mogelijk verschillende groentes bij elkaar, met kruiden en sausjes. Curry's en prutjes. Maar ook dingen als bonen, kikkererwten en linzen vond ik ontzettend ranzig en hoefde je echt niet bij me op te scheppen, nu is het regelmatig de basis van gerechten. :=
En zo kan ik echt nog heel lang door gaan met dingen die er echt niet in gingen bij mij, maar waar ik nu volop van geniet.

Er is alleen één ding wat ik nooit lekker heb gevonden, pasta met tomatensaus. :') Wie het ook maakt, als er iets is waar ik écht niet blij van wordt is dat het wel.
Voor de rest vind ik tomaten heerlijk, ook warm en meegenomen in andere dingen. Maar in de vorm van tomatensaus, no way. Al kan ik het inmiddels wel redelijk opeten. :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:53

Gelukkig lust ik bijna alles. Ik hou niet van komkommer en niet van sperziebonen, maar zelfs dat zou ik eten als iemand het me voorschuift :)

Squats, the day after.... Auw ;(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 09:59

Boontjes vind ik heel afhankelijk van hoe je het klaar maakt, meest van de tijd vind ik dat ook niet zo'n feest, maar ik at het laatst in een restaurant met een soort kaneel-yoghurt saus, verbazingwekkend lekker. En in gele curry's vind ik het goed opgaan bij de rest. :)

Hihi, je bent in ieder geval goed bezig geweest! :))

Ik heb gisteravond ook een halfuurtje krachttraining gedaan, niet heel zwaar nu het een tijdje stil lag. Maar toch wel flink mijn buik en rug, en licht mijn bovenbenen en armen. Geen spierpijn, dus vanavond wat harder aan de bak. :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:31

Ik lust bijna alles, maar ik mag niet alles helaas :') soms best frustrerend als je echt ergens zin in hebt..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:35

Dat kan ik mij voorstellen! Lijkt mij ook vreselijk.

Zelf heb ik alleen een lactose intolerantie, maar dat vind ik niet zo erg, want zo gezond is zuivel niet en we hebben het ook niet nodig.
En een glutengevoeligheid, daar loop ik af en toe wel tegen aan, maar bijna alles wat ik lekker vind met gluten bevat ook suiker dus nog meer redenen om het te vermijden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:27

Hier gaat het opzich goed. Alleen 1 probleem. Mijn benen zijn smaller geworden door het hardlopen heb ik het gevoel, ongeveer al mijn broeken zitten nu te wijd. -O- Het ziet er niet uit als broeken niet mooi aansluiten, maar ik heb nu echt geen zin om heel veel nieuwe aan te gaan schaffen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:33

[***] is het een optie naast het hardlopen wat kracht training erbij te doen? Helpt waarschijnlijk wel :) Ook voor andere delen van je lichaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:36

Ja, denk het ook. Alleen ik sport thuis, dus moet ik even zoeken naar goede oefeningen die je thuis ook makkelijk kan doen. Ik doe elke avond al planking en leg raises. Misschien dat squats goed zijn voor erbij.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:50

Squats zijn er goed. Niet alleen voor je benen maar ook voor je buik. Alles wordt er mee aangespannen. Met een beetje huis tuin en keuken artikelen lukt kracht training thuis ook wel. Bij de action verkopen ze ook kettlebells voor een paar euro. Misschien is dat ook handig.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:11

Net een rondje van 6,65 km gelopen. Geen niet zo vlot, buik deed heel de tijd pijn maar ik ben in ieder geval toch weer gegaan :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:32

Mag ik me ook melden? :D
Intussen ben ik het topic even aan het doorlezen om inspiratie op te doen en natuurlijk motivatie te houden. Mijn doel is om ongeveer 8 kg kwijt te raken en om mijn conditie te verbeteren. Ben vandaag maar eens weer begonnen met hardlopen, hopelijk kan ik de motivatie behouden om er mee door te gaan. Heeft iemand goede tips voor het ontbijt en de lunch? Ik eet vrij veel brood, maar denk wel dat het scheelt als ik dit (deels) vervang door een alternatief.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:52

Je kan inderdaad erg veel thuis doen Linda! Misschien naar leg workouts zoeken op youtube? Je hebt daar zo veel filmpjes op staan. :)

Kan je trots op zijn TrIjNiE__! :D

Welkom Dniekje, als ontbijt misschien smoothies? Met yoghurt of melk(vervanger), banaan als basis (dat smaakt bij vrijwel alles en vult goed) en dan verschillende soorten fruit erbij. Peer, bosvruchten, sinaasappelsap of mango. Probeer wel heel fruit te gebruiken en niet gewoon sap uit een pak, vruchtensap bevat enkel de fruitsuikers, het hele fruit bevat ook vezels. Ook kan je er groentes doorheen om nog een stukje gezonder te maken! Bijvoorbeeld banaan, peer en spinazie of sinaasappelsap, wortel en pompoen zijn goede combinaties. :) Ook kan je yoghurt maken met noten, havermout en fruit.
Als lunch kan je salades maken, verschillende groentes met een dipsausje, noten, slawraps (in plaats van gewone wraps), groentesoep (misschien een beetje onhandig om mee te nemen).

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:15

Smoothies zijn erg lekker om de dag mee te beginnen! <3

Ik stond gisteren op de weegschaal voor het eerst sinds 2 of 3 weken, en ben gewoon 4 kilo kwijt *\o/*
Was vrij verbaasd! Maar erg fijn :D