Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gohya schreef:Vleesetende bacteriën eten niet zo snel,ik heb er zelf ook een gehad op dezelfde plek als TS.Alleen zat die bij mij nog helemaal binnenin en was er geen wond.Ik kreeg hem via een verwaarloosde pony,die had hem overgebracht op mij.Kreeg toen een AB en toen was het zo over.
bobje26 schreef:Waarom zou TS niet kunnen autorijden?![]()
Het ziet er heel naar uit, maar misschien heb ik eroverheen gelezen, waarom de keuze voor dit ziekenhuis?
Citaat:Het doet zo'n pijn, moest zelfs mijn auto aan de kant zetten omdat ik wazig ging zien en ik vermoed dat dat ook door de pijn komt aangezien het heel erg stak omdat ze er net aangezeten hadden.
lor1_1984 schreef:mrsa duurde bij mij 2 weken voor de uitslag er was, dus zou niet te hard roepen dat het niet zoiets kan zijn.
lor1_1984 schreef:Dat is mijn ervaring idd ook en bij mij was de uitslag positief en het heeft 4 jaar geduurd voor ik er officieel vanaf was aangezien je 3x een negatieve kweek moet hebben en ik de laatste 1,5-2 jaar niet zo vaak meer in het ziekenhuis kwam.
Liselot schreef:Uitslag van een kweek duurt gemiddeld 72 uur RianneOok als het een zogenaamde "ziekenhuisbacterie" betreft.
Doorgaans wordt er wondvocht met een swabje weggehaald, dit gaat naar het lab. Lang niet elk ziekenhuis heeft zelf een micro lab, dus moet het eerst vervoerd en ingeschreven worden op een andere locatie. Kan goed zijn dat je dan al wel 24 uur verder bent, je kan immers net na het ophaalmoment zitten.
Dan wordt het swabje ingezet op 9 van de 10 keer een bloedplaat, deze moet 24 uur lang de bloedstoof in. Een bloedplaat is een vrij algemeen medium waarop bijna alle bacteriën kunnen groeien. Wel zien ze er op deze plaat allemaal net ietsje anders uit en iemand met een getrand oog kan dan al een eerste inschatting maken over welke bacterie het gaat.
Echter ben je er dan nog niet, er moeten dan nog verschillende bevestigingstesten worden uitgevoerd om te kijken over welke bacterie het écht gaat. Dit doen ze tegenwoordig steeds vaker met apparatuur als PCR of Malvern. Met deze apparaten heb je snel en accuraat resultaat. Wel moet je daarvoor een reincultuur hebben, dat wil zeggen een voedingsbodem met alleen de bacterie die je wilt onderzoeken. Als er verontreiniging op zit kan de test mislukken.
Van die eerste bloedplaat worden dus reinculturen gemaakt, elke soort bacterie die er op te zien is wordt afgestreken op een nieuwe bloedplaat zodat hij verder onderzocht kan worden. Deze moet weer 24 uur de broedstoof in en dan pas kan de PCR of Malvern (of een ander apparaat wat ze voor snelle indentificatie hebben staan) worden ingezet.
Dan moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een andere analist en dan moet het allemaal nog het systeem in.
Resistentie testen duren weer minimaal 48 uur, deze heb ik zelf veel uitgevoerd toen ik onderzoek deed naar ESBL vormers
Zoals je ziet: kweekjes gaan echt niet zo snel als mensen denken