weet iemand nog huis tuin en keukenmiddeltjes voor een wond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:53

Vleesetende bacteriën eten niet zo snel,ik heb er zelf ook een gehad op dezelfde plek als TS.Alleen zat die bij mij nog helemaal binnenin en was er geen wond.Ik kreeg hem via een verwaarloosde pony,die had hem overgebracht op mij.Kreeg toen een AB en toen was het zo over.

Liselot

Re: weet iemand nog huis tuin en keukenmiddeltjes voor een wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:00

Ik zeg ook niet dat het niet kan :) Maar het lijkt mij minder waarschijnlijk aangezien de kans erop een heel stuk lager is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:14

Lijkt mij eerder zo'n ziekenhuisbacterie, die zijn lastig te bestrijden...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:42

Liselot schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet kan :) Maar het lijkt mij minder waarschijnlijk aangezien de kans erop een heel stuk lager is.

Klopt ook wel,het is idd. ook minder waarschijnlijk. Maar het hoeft niet snel te gaan bedoel ik met een vleesetende bacterie. ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:47

Heb een nieuwe antibiotica zalf gekregen (rosex) en moet morgen weer terug komen. Het is de bedoeling dat die zalf de korst ook wat zachter maakt. Antibiotica via infuus wilden ze niet omdat het dan langer zou duren voor het op de juiste plek was en een deel afgebroken word door de lever en met deze zalf komt de antibiotica rechstreeks in de wond.

Het doet zo'n pijn, moest zelfs mijn auto aan de kant zetten omdat ik wazig ging zien en ik vermoed dat dat ook door de pijn komt aangezien het heel erg stak omdat ze er net aangezeten hadden.
Ik wil ook niet te veel pijnstillers slikken omdat ik anders inderdaad mijn hand\arm te veel gebruik en zonder word ik wel terug gefloten. Maar zelfs lopen doet pijn. iedere stap voel ik steken in die wond -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:01

Hè? Dat was toch ook al het doel van die vorige zalf?

Hebben ze al een kweek gemaakt? Is er bekend welke beestjes jouw arm ondermijnen?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:29

Nee staat nog op kweek. Dit is weer net ander soort zalf. (weet de naam ff niet heb het weer ingeleverd bij de aphotheek omdat ik het niet meer hoefde te gebruiken)
Morgen hoor ik of we verder gaan met die zalf of dat ze gaan opereren.
Hoop zo dat het met zalf kan...
Moet zoiezo nog een keer geopereerd worden ivm huidtransplantatie en zie twee keer in korte tijd echt niet zitten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:33

Ik zou sowieso geen operatie willen als die bacterie nog niet 100% weg is, op zijn minst een week al.

Zou toch wel heel zonde zijn als die krengetjes extra kans krijgen in een verse operatiewond.

Hoe gaat het met de plek op je been, geneest dat gewoon netjes?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:10

gohya schreef:
Vleesetende bacteriën eten niet zo snel,ik heb er zelf ook een gehad op dezelfde plek als TS.Alleen zat die bij mij nog helemaal binnenin en was er geen wond.Ik kreeg hem via een verwaarloosde pony,die had hem overgebracht op mij.Kreeg toen een AB en toen was het zo over.

Vlees etende bacterien kunnen in 24 uur al dodelijk zijn. Heb daar wel eens programma's over gezien om iemand te redden moesten ze armen en benen amputeren.
Kwam net op youtube een man tegen wiens benen en 1 arm en een deel van zijn gezicht geamputeerd moest worden door een vlees etende bacterie. Opgelopen door een verkoudheid.

TS waarom ga je alleen naar het ziekenhuis? Waarom niet met iemand samen die kan rijden of ga anders met het OV. Ik vind het wel onverantwoord dat je zo in de auto gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:27

Waarom zou TS niet kunnen autorijden? :)

Het ziet er heel naar uit, maar misschien heb ik eroverheen gelezen, waarom de keuze voor dit ziekenhuis?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:50

bobje26 schreef:
Waarom zou TS niet kunnen autorijden? :)

Het ziet er heel naar uit, maar misschien heb ik eroverheen gelezen, waarom de keuze voor dit ziekenhuis?

Hierdoor:

Citaat:
Het doet zo'n pijn, moest zelfs mijn auto aan de kant zetten omdat ik wazig ging zien en ik vermoed dat dat ook door de pijn komt aangezien het heel erg stak omdat ze er net aangezeten hadden.

Nu ben je er nog op tijd bij maar je kan ook ineens wegzakken van de pijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:58

Ik zou ook even geen auto rijden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:05

Volgens mij mág je niet eens autorijden als je hand/arm in het verband zit, ivm verzekering.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:05

Ik schrok er ook behoorlijk van. Morgen rijdt mijn vriend

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:07

_Karlijn schreef:
Volgens mij mág je niet eens autorijden als je hand/arm in het verband zit, ivm verzekering.

Had met de verzekering gebeld. Aangezien het me niet belemmert in het autorijden mocht dat gewoon.
Maar als er zulke dingen gaan gebeuren als wazig zien stap ik niet achter het stuur

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:24

Ik lees al een tijdje mee ;) Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een ziekhuisbacterie in zit, dan hadden ze veel strenger gereageerd én die hoeft niet zo lang op kweek te staan gezien die snel groeit en snel te bevestigen is, immers, hij is resistent voor veel antibiotica.

Bij een operatie kan ik me voorstellen dat ze de wond spoelen om zo het nog (weer?) schoner te maken. Hoop ook voor je dat dat niet weer hoeft want ze openen het dan toh weer. Veel rust en kalmte houden met je arm en van binnenuit laten genezen met de zalf en dan hopelijk schiet het eens op...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:27

mrsa duurde bij mij 2 weken voor de uitslag er was, dus zou niet te hard roepen dat het niet zoiets kan zijn. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:29

lor1_1984 schreef:
mrsa duurde bij mij 2 weken voor de uitslag er was, dus zou niet te hard roepen dat het niet zoiets kan zijn. :)

Inderdaad, ziekenhuis bacterie is echt niet sneller bevestigd en al helemaal niet omdat die resistent is.

Als ze dit op kweek zetten zoeken ze vrijwel altijd direct uit voor welke ab de bacterie resistent is en waarvoor niet. Duurt meestal 1 tot 2 weken.

Edit typo.
Laatst bijgewerkt door Quir op 29-09-15 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:31

Dat is mijn ervaring idd ook en bij mij was de uitslag positief en het heeft 4 jaar geduurd voor ik er officieel vanaf was aangezien je 3x een negatieve kweek moet hebben en ik de laatste 1,5-2 jaar niet zo vaak meer in het ziekenhuis kwam. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:35

Uitslag van een kweek duurt gemiddeld 72 uur Rianne :j Ook als het een zogenaamde "ziekenhuisbacterie" betreft.
Doorgaans wordt er wondvocht met een swabje weggehaald, dit gaat naar het lab. Lang niet elk ziekenhuis heeft zelf een micro lab, dus moet het eerst vervoerd en ingeschreven worden op een andere locatie. Kan goed zijn dat je dan al wel 24 uur verder bent, je kan immers net na het ophaalmoment zitten.
Dan wordt het swabje ingezet op 9 van de 10 keer een bloedplaat, deze moet 24 uur lang de bloedstoof in. Een bloedplaat is een vrij algemeen medium waarop bijna alle bacteriën kunnen groeien. Wel zien ze er op deze plaat allemaal net ietsje anders uit en iemand met een getrand oog kan dan al een eerste inschatting maken over welke bacterie het gaat.
Echter ben je er dan nog niet, er moeten dan nog verschillende bevestigingstesten worden uitgevoerd om te kijken over welke bacterie het écht gaat. Dit doen ze tegenwoordig steeds vaker met apparatuur als PCR of Malvern. Met deze apparaten heb je snel en accuraat resultaat. Wel moet je daarvoor een reincultuur hebben, dat wil zeggen een voedingsbodem met alleen de bacterie die je wilt onderzoeken. Als er verontreiniging op zit kan de test mislukken.
Van die eerste bloedplaat worden dus reinculturen gemaakt, elke soort bacterie die er op te zien is wordt afgestreken op een nieuwe bloedplaat zodat hij verder onderzocht kan worden. Deze moet weer 24 uur de broedstoof in en dan pas kan de PCR of Malvern (of een ander apparaat wat ze voor snelle indentificatie hebben staan) worden ingezet.
Dan moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een andere analist en dan moet het allemaal nog het systeem in.

Resistentie testen duren weer minimaal 48 uur, deze heb ik zelf veel uitgevoerd toen ik onderzoek deed naar ESBL vormers

Zoals je ziet: kweekjes gaan echt niet zo snel als mensen denken :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:38

lor1_1984 schreef:
Dat is mijn ervaring idd ook en bij mij was de uitslag positief en het heeft 4 jaar geduurd voor ik er officieel vanaf was aangezien je 3x een negatieve kweek moet hebben en ik de laatste 1,5-2 jaar niet zo vaak meer in het ziekenhuis kwam. :)

Status kom je inderdaad lastig vanaf. Ik wordt in 3 ziekenhuizen behandeld waarvan één ziekenhuis vre heeft. Ik ben altijd negatief getest, maar krijg toch telkens weer de stempel vre verdacht... Om daar weer vanaf te komen moet je 5 negatieve testen hebben.

Maar goed/uitgebreid lab onderzoek naar bacteriën duurt helaas wel lang.

Ik heb zelf een bijna overal resistente propioni bacterie positief getest in t hersenvocht na operatie. Dat duurde 2 weken voor t bekend was. Duurde erg lang, maar dit is wel een traag groeiende bacterie.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:44

lor1_1984 schreef:

Als ze dat vermoeden hadden gehad was TS allang in quarantaine gezet :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:54

S_en_Z schreef:
lor1_1984 schreef:

Als ze dat vermoeden hadden gehad was TS allang in quarantaine gezet :=

Dat is alleen als je in het ziekenhuis opgenomen wordt. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:06

en bij open wonden Quir. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:09

Liselot schreef:
Uitslag van een kweek duurt gemiddeld 72 uur Rianne :j Ook als het een zogenaamde "ziekenhuisbacterie" betreft.
Doorgaans wordt er wondvocht met een swabje weggehaald, dit gaat naar het lab. Lang niet elk ziekenhuis heeft zelf een micro lab, dus moet het eerst vervoerd en ingeschreven worden op een andere locatie. Kan goed zijn dat je dan al wel 24 uur verder bent, je kan immers net na het ophaalmoment zitten.
Dan wordt het swabje ingezet op 9 van de 10 keer een bloedplaat, deze moet 24 uur lang de bloedstoof in. Een bloedplaat is een vrij algemeen medium waarop bijna alle bacteriën kunnen groeien. Wel zien ze er op deze plaat allemaal net ietsje anders uit en iemand met een getrand oog kan dan al een eerste inschatting maken over welke bacterie het gaat.
Echter ben je er dan nog niet, er moeten dan nog verschillende bevestigingstesten worden uitgevoerd om te kijken over welke bacterie het écht gaat. Dit doen ze tegenwoordig steeds vaker met apparatuur als PCR of Malvern. Met deze apparaten heb je snel en accuraat resultaat. Wel moet je daarvoor een reincultuur hebben, dat wil zeggen een voedingsbodem met alleen de bacterie die je wilt onderzoeken. Als er verontreiniging op zit kan de test mislukken.
Van die eerste bloedplaat worden dus reinculturen gemaakt, elke soort bacterie die er op te zien is wordt afgestreken op een nieuwe bloedplaat zodat hij verder onderzocht kan worden. Deze moet weer 24 uur de broedstoof in en dan pas kan de PCR of Malvern (of een ander apparaat wat ze voor snelle indentificatie hebben staan) worden ingezet.
Dan moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een andere analist en dan moet het allemaal nog het systeem in.

Resistentie testen duren weer minimaal 48 uur, deze heb ik zelf veel uitgevoerd toen ik onderzoek deed naar ESBL vormers

Zoals je ziet: kweekjes gaan echt niet zo snel als mensen denken :)

Bedankt, ik wou er niet zo ver op in gaan, maar las iets over weken (of te snel en daardoor verkeerd gelezen) en dat is miz weer niet correct voor een 'gewone' ziekenhuisbacterie, zeker niet met de huidige PCR technieken zoals je mooi aanhaalde. Dat het niet binnen een dag binnen is ben ik mee bekend, zelf regelmatig mogen kweken idd.