Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:20

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:17

Na zo'n bijna 3 maanden het alleen een keer in de week te wassen met water ben ik daar mee gestopt.
Mijn haar zat wel altijd redelijk goed, maar ik was er ineens toch klaar mee en ben overgestapt op 1x in de week te wassen met een zeep van louland.nl en als conditioner natuurazijn/appelazijn te gebruiken.
(hier was ik mee begonnen voordat ik helemaal was gestopt maar toen kreeg ik alsnog snel vet haar)
nou die 3 maanden helemaal zonder heeft goed gedaan. Nu is de hele week na 1 wasbeurt mijn haar glanzend en zacht, een hele week lang! *\o/*

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:08

Bij mij precies hetzelfde, ook overgestapt op de Louland zeep sinds 2 weken, haar ziet er mooi uit maar ik blijf jeuk en roos houden , dat is jammer. Spoel na met azijn en gebruik de louland antiroos zeep maar die jeuk blijft jammer. Alhoewel het de 1e dag na het wassen het ergste is daarna zakt de jeuk.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:16

Ik ben nu al een week of 10 met water/appelazijn aan het wassen, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Mijn haar raakt tijdens(!) het borstelen alweer opnieuw in de knoop, het voelt vet aan en het oogt ook nog steeds niet helemaal schoon en door de klitten kan ik mijn haar niet meer anders dan in een vlecht of een knot dragen. Ik heb lang haar en vind het vreselijk zonde dat ik het niet meer los kan dragen. Mijn borstel maak ik na ieder gebruik even schoon door er met mijn vingers doorheen te gaan om het vuil er uit te halen, met als gevolg dat er dan een grijzige vetlaag op mijn vingers komt (net als wanneer je je paard uitgebreid aait). En dat terwijl ik hem ook nog regelmatig was om hem weer schoon te krijgen.
Nee, dit is het niet voor mij. Jammer, want het klonk allemaal zo mooi.

Hebben jullie tips voor milde shampoos en conditioners zonder sls en andere stoffen die je eigenlijk liever niet in je haar smeert? En waar je deze kunt kopen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:18

Ik heb laatst een shampoo zonder iets gebruikt. Ik zal eens kijken welk merk het precies is :)
Op zich prima spul, ik dor het maar af en toe, m'n haar doet het aardig goed. Het is meer voor het shampoogevoel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:26

Ik heb ook de Louland zeep van Chagrin Valley, idd de anti roos, die met brandnetel.
Probeer 1 keer in de week aan te houden, moet dan ook wel echt anders wordt het te vet.
Jeuk wordt steeds minder, schilfers heb ik wanneer het ook vetter wordt.
Vind hem verder erg fijn, geeft volume maar toch is je haar superzacht :)
Gebruik overigens alleen azijn in de punten, merk dat mn haar sneller vet wordt ervan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:31

De zuiveringszout haalt het vet uit je haar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:31

PNS shampoo wellicht? Ik heb momenteel de ongeparfumeerde voor normaal haar.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:46

Ik ben al eens gaan zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Yes to, PNS, LavaErde, Dr. organic en weet ik het wat nog meer. Om dan nog maar te zwijgen over de verschillende soorten per merk, en wat pak je voor lang haar? (en hoe dit het met conditioners, is dat nog nodig?) Ik weet niet meer wat ik zou moeten kiezen, vandaar mijn vraag aan jullie.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:04

mlc schreef:
Ik ben nu al een week of 10 met water/appelazijn aan het wassen, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Mijn haar raakt tijdens(!) het borstelen alweer opnieuw in de knoop, het voelt vet aan en het oogt ook nog steeds niet helemaal schoon en door de klitten kan ik mijn haar niet meer anders dan in een vlecht of een knot dragen. Ik heb lang haar en vind het vreselijk zonde dat ik het niet meer los kan dragen. Mijn borstel maak ik na ieder gebruik even schoon door er met mijn vingers doorheen te gaan om het vuil er uit te halen, met als gevolg dat er dan een grijzige vetlaag op mijn vingers komt (net als wanneer je je paard uitgebreid aait). En dat terwijl ik hem ook nog regelmatig was om hem weer schoon te krijgen.

Hebben jullie tips voor milde shampoos en conditioners zonder sls en andere stoffen die je eigenlijk liever niet in je haar smeert? En waar je deze kunt kopen?

Dit had ik dus ook en ik heb het vandaag opgegeven... Ik ben mijn haar gaan wassen met een shampoo zonder SLS dacht ik. Sowieso zonder parabenen e.d. In de eerste week werd mijn haar er mooier van, maar uiteindelijk werd mijn haar er alleen maar minder op, aangezien ik er tijdens het borstelen zoveel haren uittrok vanwege de vele klitten....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:11

mlc schreef:
Ik ben al eens gaan zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Yes to, PNS, LavaErde, Dr. organic en weet ik het wat nog meer. Om dan nog maar te zwijgen over de verschillende soorten per merk, en wat pak je voor lang haar? (en hoe dit het met conditioners, is dat nog nodig?) Ik weet niet meer wat ik zou moeten kiezen, vandaar mijn vraag aan jullie.

Vanuit mijn persoonlijke ervaring vind ik de shampoo's van Dr. Organic te heftig. Ik heb o.a. de Aloë Vera, Tea Trea, dode zeezout en lavendel gehad en oei oei wat een jeuk en irritatie. De rozen vond ik tot nu toe wel het beste van deze lijn.

Yes to vind ik alleen de tomaten erg fijn, maar ze hebben besloten die uit de handel te nemen terwijl de conditioner er nog wel is. 8)7 :o?

PNS gebruik ik nu, daar weet ik het nog niet echt van eerlijk gezegd. Bij Yes to Tomatos had ik prachtig volume en geen klitten. En bij PNS valt het suf naar beneden en moet ik van te voren goed doorkammen om klitten te voorkomen.

LavaErde ken ik niet.

Verder heb ik diversen van Lush gebruikt (Seanik, Soak and float en nog een groene die niet meer op de website staat); recept voor touwhaar en veel klitten bij mij althans. Wel vermindering in irritatie maar dat was het dan ook.

Dan heb ik nog diversen van Yves Rocher, ondanks dat zij beweren natuurlijk te zijn zit er helaas nog genoeg zooi in waardoor die nu als handzeep fungeren. :\
Bijvoorbeeld milde crèmeshampoo, milde shampoo met hamamelis, glans shampoo voor blond haar (had ik achteraf wel kunnen weten natuurlijk dat dit agressief spul is) en nog enkelen die nietmeer op de website staan.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 07-09-15 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:13

Nicolien schreef:
mlc schreef:

Dit had ik dus ook en ik heb het vandaag opgegeven... Ik ben mijn haar gaan wassen met een shampoo zonder SLS dacht ik. Sowieso zonder parabenen e.d. In de eerste week werd mijn haar er mooier van, maar uiteindelijk werd mijn haar er alleen maar minder op, aangezien ik er tijdens het borstelen zoveel haren uittrok vanwege de vele klitten....

Vervelend dat je haar beschadigd door het borstelen. Ik heb gelukkig een borstel die niet door klitten heen komt, dus ik word gedwongen om ze eerst met mijn vingers uit te pluizen. Dat duurt wat langer, maar werkt wel.
Ik vind het wel lastig om het zomaar op te geven, ik ben al zo lang onderweg en ik denk steeds: wat als het nou volgende week opeens beter gaat? Het glanst wel mooi en ik heb minder last van dode puntjes. Ik heb ook meer volume, maar wat heb je daar aan als je haar toch vast zit? :') Ik moet mijzelf er even toe zetten om weer te gaan wassen met shampoo.

Dankje voor je reactie Magda, daar heb ik al wat aan. :D Ik ben bang voor slap haar, want met mijn lengte is het gewoon al zwaar, als je dan maar iets toevoegt hangt het helemaal niet spannend te wezen. Jammer van de Yes to tomatoes, heb het al vaker gelezen in dit topic.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:17

Ik lees goede dingen over aleppozeep om je haren mee te wassen. Hebben jullie daar ervaring mee?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:20

Graag gedaan. Ik baal echt van Yes to, want ik heb zelf een bobline en vind volume dan juist zo mooi. -O-

Over aleppo lees ik helaas erg veel negatieve ervaringen, je haar wordt dan helemaal een bos stro.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:20

Ik verlies sowieso al heel snel haren, heb periodes dat ik hele plukken eruit kan trekken.
Heb zelf dun haar, dus elke haar die ik mis is er eentje teveel bij wijze van spreken.
Minder last van droge punten had ik ook, volume ook, maar ik kon het niet los dragen.
Denk dat het volume ook kwam vanwege de "stijfheid" van het haar i.v.m. het "vettig" zijn.
Het zag er nooit vettig uit, maar het voelde wel zo. Wie weet probeer ik het over een tijdje wel weer,
eerst maar eens kijken wat mijn haar en hoofdhuid doen nu ik het weer met shampoo was.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:38

Ik was mijn haar al jaren met aleppo zeep en dat werkt bij mij prima. Ben ermee begonnen op aanraden van iemand omdat ik exceem heb op mijn hoofdhuid, heb veel minder jeuk en roos +:)+
Inderdaad word je haar er stugger van (geen stro hoor), maar ik was alleen mijn hoofdhuid en niet mijn lengtes en dat bevalt goed. Doordat het stugger is heb ik meer volume en minder pluiskrullen. Ik was mijn haar twee keer per week ongeveer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:40

Bij die Chagrin Valley zeep voelt je haar tijdens het wassen ook best stug, maar devolgende dag is het superzacht, alsof je het met een shampoo met sls hebt gewassen haha. Maar dan zonder volume te verliezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:49

Ik heb Lavera Sensitive. 1x mee gewassen, zeker niet ontevreden :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:23

Ik gebruik nog steeds twee keer per week baking soda. heb heel erg op mijn kop gehad van mijn kapster. maar het werkt bij mji als een tiet. dus dan kan ze zeggen dat het slecht voor je haar is, maar mijn haar is er alleen maar beter van geworden. wel gebruik in fudge.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:12

Die soda is de bedoeling dat je dat af bouwt naar 1 keer per maand.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:34

marleen_usar schreef:
Die soda is de bedoeling dat je dat af bouwt naar 1 keer per maand.

volgens? :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:52

Ik heb het op aanraden van een therapeut, ik merk ook dat het je haar erg uitdroogt en er zijn best wel veel mensen die er eczeem van krijgen. Baadt het niet schaad het niet gaat hier niet op.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:18

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:32

Ik gebruik nu 1x per week baking soda. De andere keren spoel ik gewoon met water.
Vroeger moest ik om de dag mijn haar wassen, dus ik kan er alleen maar positief over praten :)
Bedankt voor de link mic, toch even lezen :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:31

Hoe doen jullie het trouwens met je haren krullen? Ik krul mijn haar zeer zelden (misschien 5 tot maximaal 10 keer per jaar), maar dan gebruik ik graag heat protector en haarlak. Maar dat was je er natuurlijk niet meer uit met alleen water en azijn, of wel? Krijg je dat er met een milde natuurlijke shampoo wel goed uit? En zo niet, wat zou ik anders kunnen proberen? Zonder deze producten kan ik beter mijn haar niet krullen, want dan blijft het toch niet langer dan een kwartier zitten.

Sorry voor de vele vragen trouwens! Ik heb een lichtelijke obsessie met mijn haar :o en wil altijd alles zeker weten en meningen/ervaringen van anderen horen.