acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:46

Marloez schreef:
Het is heel duur om gezond te eten. Zelfs groenten id winkel zijn bespoten met gif, door het brood zit broodverbeteraar en allerlei andere meuk waardoor je ook eerder overgewicht krijgt.

Ik zou zelf wel alles bij lokale boerderijen willen kopen, die kleinschalig hun groenten verbouwen en hun dieren houden. Maar ik heb geen auto en niet genoeg geld hiervoor.

Nou heb ik geen aanleg om aan te komen maar ik weet wel dat dit veel invloed heeft bij mensen met overgewicht.

Ad andere kant, als je kijkt naar schilderijen van vroeger door de eeuwen heen, dan waren de mensen bijna altijd wel wat steviger -zeker de vrouwen- dan in onze tijd nu. Het algemene ideaalbeeld van de vrouw in deze tijd vind ik erg mager.

https://www.youtube.com/watch?v=Xrp0zJZu0a4
Dit is een filmpje met het schoonheidsideaal door de millennia heen. Best leuk om te zien hoe het verandert. :j

_San87_

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:50

Leuk filmpje. Makes me wonder, bestaat zoiets ook voor mannen :)? Het zou me niet verbazen wanneer dat niet zo is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:52

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:53

Marloez schreef:
Het is heel duur om gezond te eten. Zelfs groenten id winkel zijn bespoten met gif, door het brood zit broodverbeteraar en allerlei andere meuk waardoor je ook eerder overgewicht krijgt.

Ik zou zelf wel alles bij lokale boerderijen willen kopen, die kleinschalig hun groenten verbouwen en hun dieren houden. Maar ik heb geen auto en niet genoeg geld hiervoor.

Nou heb ik geen aanleg om aan te komen maar ik weet wel dat dit veel invloed heeft bij mensen met overgewicht.

Ad andere kant, als je kijkt naar schilderijen van vroeger door de eeuwen heen, dan waren de mensen bijna altijd wel wat steviger -zeker de vrouwen- dan in onze tijd nu. Het algemene ideaalbeeld van de vrouw in deze tijd vind ik erg mager.

Maar dit is toch geen excuus om dan maar fastfood, chips en andere meuk te eten? Dat is van diezelfde gemanipuleerde bespoten opgekweekte troep gemaakt hoor.

Een zak bespoten boontjes is nog altijd gezonder dan een dubbele whopper. Idd, een papieren zak (of een herbruikbare rieten mand) onbespoten boontjes zou het allerbeste zijn, maar het is niet het ene uiterste of het andere uiterste?

Dat zou hetzelfde zijn als op de bank blijven zitten omdat je niet 10km kunt hardlopen...

Ik eet behoorlijk gezond, maar als student ook behoorlijk goedkoop. Geen onbespoten biologische producten, geen BIO scharrelvlees waarvan meestal maar de vraag is in hoeverre het daadwerkelijk gescharreld heeft. Maar ook geen potjes, pakjes, zakjes, geen kant en klaar. En ja, kruiden zijn duur, maar je gebruikt geen potje per keer.

Brood zelf bakken, zonder alle troep, is trouwens ook niet eens zo heel veel moeite. In het begin wel minder lekker, want er zitten geen smaakverbeteraars in.

En vroeger was dik zijn idd een teken van welvaart. Vroeger werden de mensen ook veel minder oud.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:09

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:12

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:24

quera schreef:
bruintje123 schreef:
http://m.metronieuws.nl/binnenland/2015 ... -te-gezond

Wie gaat dat betalen om maar te reageren via de stelling van ts.

_/-\o_
Overgewicht is gevaarlijk maar ondergewicht net zo. Misschien is dat bij kinderen wel nog gevaarlijker.

Het gaat niet zozeer om ondergewicht. Wel om ondervoeding. En zelfs heel veel mensen met overgewicht zijn ondervoed.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:28

Bruintje; Wil je daarmee zeggen dat kinderen van hoog opgeleiden betalen voor de steeds groter wordende acceptatie van overgewicht?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:32

Ts zeurde dat ze moest betalen aan dikke mensen.
Dan nu het omgekeerde. Dikke mensen betalen ook voor de doorgeslagen hype van gezond eten.

Waar ik het topic al mee begon.
We betalen allemaal mee aan de kosten van een ander.
Gelukkig zit ons zorgstelsel zo nog in elkaar.
Al is ook dat al steeds minder waar met het hoger wordende eigen risico.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:43

Cayenne schreef:
De suikers zijn niet verborgen, maar mensen doen vaak geen moeite om verpakkingen te lezen. Daar staat het tegenwoordig allemaal netjes op.

Ik maak nu de andere kant mee. Eerst hadden mensen een oordeel klaar over mijn overgewicht, en nu krijg ik vaak naar m'n hoofd geslingerd dat ik wel anorexia zal hebben. Ook fijn!

Jeetje... sorry ik moest het een naam geven.. -O- suikers staan er op. Maar vaak onder andere benamingen. Er zijn genoeg mensen die niet weten wat die namen inhouden... dus alsnog staat t 'verborgen'. Vaak denken mensen dat iets gezond is, terwijl het dan helemaal niet zo is. Natuurlijk zijn er ook mensen die het niet bekijken.. tja. Dat is altijd met kleine lettertjes

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:55

Paloedie schreef:
Maar dit is toch geen excuus om dan maar fastfood, chips en andere meuk te eten? Dat is van diezelfde gemanipuleerde bespoten opgekweekte troep gemaakt hoor.

Een zak bespoten boontjes is nog altijd gezonder dan een dubbele whopper. Idd, een papieren zak (of een herbruikbare rieten mand) onbespoten boontjes zou het allerbeste zijn, maar het is niet het ene uiterste of het andere uiterste?

Dat zou hetzelfde zijn als op de bank blijven zitten omdat je niet 10km kunt hardlopen...

Ik eet behoorlijk gezond, maar als student ook behoorlijk goedkoop. Geen onbespoten biologische producten, geen BIO scharrelvlees waarvan meestal maar de vraag is in hoeverre het daadwerkelijk gescharreld heeft. Maar ook geen potjes, pakjes, zakjes, geen kant en klaar. En ja, kruiden zijn duur, maar je gebruikt geen potje per keer.

Brood zelf bakken, zonder alle troep, is trouwens ook niet eens zo heel veel moeite. In het begin wel minder lekker, want er zitten geen smaakverbeteraars in.

En vroeger was dik zijn idd een teken van welvaart. Vroeger werden de mensen ook veel minder oud.

Ja daar was ik ook al helemaal niet van uit gegaan, dat is inderdaad er om vragen om dik te worden natuurlijk. :P Ik doelde op de mensen die wel moeite doen om af te vallen en dus net zoals jij en ik eten (je omschrijving qua etensstijl komt aardig overeen met die van mij) maar toch dik blijven omdat zij meer aanleg hebben en/of gevoeliger reageren op deze stoffen.

Ik koop altijd Allinson brood, gewoon te koop bij de Jumbo, zit ook niets door van troep. Smaakt inderdaad anders maar ik vindt het juist lekkerder!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:25

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:29

Citaat:
Door de medicatie die ik moest nemen voor mijn bipolaire stoornis, kwam ik 45 kg bij. Mijn kleren passen niet meer en dat is niet fijn. Maar die verandering heeft niet alleen grote gevolgen gehad voor mijn lichaam maar ook voor mijn manier van denken. Ik voel nu een vreugde en rust die ik nooit eerder heb ervaren. Het is die 45 kg waard. 45 extra kilo's zijn onbeduidend als je in staat bent om dingen los te laten, tijd te hebben voor de kinderen en te kunnen slapen.

Als ik het een beetje kritisch lees zou ik denken dat ze nu gelukkig is (en dik) omdat ze medicatie heeft die werkt. En dat ze de medicatie niet slikte toen ze zoveel dunner was?

Wil trouwens niet zeggen dat je niet dik en gelukkig kunt zijn, of dat dun zijn gelukkig maakt. het viel me gewoon op :+

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:34

Doubtless schreef:
Citaat:
Door de medicatie die ik moest nemen voor mijn bipolaire stoornis, kwam ik 45 kg bij. Mijn kleren passen niet meer en dat is niet fijn. Maar die verandering heeft niet alleen grote gevolgen gehad voor mijn lichaam maar ook voor mijn manier van denken. Ik voel nu een vreugde en rust die ik nooit eerder heb ervaren. Het is die 45 kg waard. 45 extra kilo's zijn onbeduidend als je in staat bent om dingen los te laten, tijd te hebben voor de kinderen en te kunnen slapen.

Als ik het een beetje kritisch lees zou ik denken dat ze nu gelukkig is (en dik) omdat ze medicatie heeft die werkt. En dat ze de medicatie niet slikte toen ze zoveel dunner was?

Wil trouwens niet zeggen dat je niet dik en gelukkig kunt zijn, of dat dun zijn gelukkig maakt. het viel me gewoon op :+

Als je heel het artikel leest is ze vooral gelukkig dat ze zichzelf niet meer moet uithongeren voor anderen en dat ze nu eindelijk kan genieten. Wil niet zeggen dat dunne mensen niet gelukkig kunnen zijn natuurlijk :D

Edit: schrijffoutjes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:43

Doubtless schreef:
Citaat:

Dat was ook exact mijn gedachte.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:46

Anouk1605 schreef:
Cayenne schreef:
De suikers zijn niet verborgen, maar mensen doen vaak geen moeite om verpakkingen te lezen. Daar staat het tegenwoordig allemaal netjes op.

Ik maak nu de andere kant mee. Eerst hadden mensen een oordeel klaar over mijn overgewicht, en nu krijg ik vaak naar m'n hoofd geslingerd dat ik wel anorexia zal hebben. Ook fijn!

Jeetje... sorry ik moest het een naam geven.. -O- suikers staan er op. Maar vaak onder andere benamingen. Er zijn genoeg mensen die niet weten wat die namen inhouden... dus alsnog staat t 'verborgen'. Vaak denken mensen dat iets gezond is, terwijl het dan helemaal niet zo is. Natuurlijk zijn er ook mensen die het niet bekijken.. tja. Dat is altijd met kleine lettertjes

Maar dan nog, hier en daar verborgen suikers, maar daar krijg je echt geen overgewicht van hoor. Daar geloof ik niks van. Dan had iedereen die boodschappen doet bij de supermarkt nu toch overgewicht? Ik ben altijd nog van mening dat overgewicht alles te maken heeft met te veel eten. Net als dat ondergewicht hebben te maken heeft met te weinig eten. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft en het verschilt ook per soort voeding hoe veel je er van moet/kan eten. Prima als je zin hebt in chips, maar eet geen hele zak op. Patatje op zaterdag? lijkt me geen probleem, zo lang het bij 1 portie blijft en bijv. 1 snack er bij. Ook is het volgens mij belangrijk om gevarieerd te eten. Standaard weekritmes zijn nergens goed voor denk ik, maar goed dat kan ik mis hebben :+

Nogmaals, ik heb niks tegen mensen met overgewicht, maar ik heb wel het idee dat er soms zo veel mogelijk smoesjes bedacht worden. Net als alle andere mensen met verslavingen :+ net zoals het geen geld hebben voor sporten... Voor 15 euro in de maand kan je al sporten, of zelfs gratis als je buiten gaat lopen bijvoorbeeld...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:49

Lauratje_88 schreef:
Als je heel het artikel leest is ze vooral gelukkig dat ze zichzelf niet meer moet uithongeren voor anderen en dat ze nu eindelijk kan genieten. Wil niet zeggen dat dunne mensen niet gelukkig kunnen zijn natuurlijk :D

Edit: schrijffoutjes

Ik denk toch echt dat de latente depressie de oorzaak van haar eetprobleem was.

En inderdaad gewicht bepaald niet of je gelukkig bent. Maar niet gelukkig zijn kan wel een aanliijding zijn voor een eet of gewichtsprobleem. (of dan nu te dun of te dik is.)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:25

Urielle schreef:
Wat ik wel zie is dat veel écht slanke mensen op een of andere manier minder drang hebben naar eten, minder hongergevoel, minder obsessie.

Ik weet niet of dat is omdat ze minder eten (kleinere maag, suikerverslaving krijgt minder kans, alternatieven voor stress, ...) of dat ze een natuurlijke aanleg hebben (hormonaal, psychologisch, ander verteringsgestel wat niet voortdurend krijst om voedsel) of dat het bijvoorbeeld te maken heeft met een andere levensstijl (als ik bijvoorbeeld de hele dag aan het rijden ben denk ik minder aan eten en krijgt snaaien ook minder kans, zoiets)

@Nessah: ik heb altijd honger. Ik zit nooit 'vol'.

Interessante vraag... Ik ben slank en dat komt doordat ik keuzes maak in wat ik eet, als ik wat lekkers eet eet ik wat minde brood bijvoorbeeld. Ik ben gemiddeld van aanleg en kan zeker makkelijk een kilo of 5 aankomen als ik niet die keuzes zou maken. Toch blijf ik op max. maat 38 en 65 kilo.

Dat is niet omdat ik minder honger heb of minder van eten houd. Ik ben dol op koken, kijk liefst 24 uur per dag 24Kitchen en heb wel degelijk regelmatig ernstige trek, ik kan in theorie de hele dag door eten. Dat doe ik alleen niet. Ik heb echter geleerd van huis uit dat het normaal is om een bovengewicht te hanteren en jezelf af en toe te checken, loopt het de spuigaten uit of niet? Zoja, dan even rustig aan. Ik heb dus geleerd dat het helemaal niet erg is om af en toe een rammelende maag te hebben. Dan ga ik gewoon wat anders doen. Zoals je zegt, als je bezig bent merk je er niks van. Als je de hele dag op de bank zit gaat iedereen wel snaaien.
Honger hoort er af en toe bij om de balans te bewaren. Net zo goed als dat ik me af en toe propvol voel na brood met kruidenboter, een megabord spareribs, friet en een toetje en 3 bier in een eetcafé.

Ik denk dus dat een verschil is van ernaar kijken. Hoe zie je je lichaam? Heb je een max gewicht voor jezelf? Waarom noem je iets een obsessie? Hoe zie je honger? Moet je daar altijd wat mee? En inderdaad, levensstijl.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:54

Kan me erg vinden in jouw verhaal Waves :j

Toch neemt dat niet weg dat het voor sommigen lastiger is dan dat. Vind het lastig om me voor te stellen, maar ik kan me ook niet voorstellen om bijv. een rookverslaving te hebben. Wellicht werkt het beide het zelfde.

Ook denk ik dat het inderdaad uit maakt hoe je dingen van huis uit gewend hebt, dat noemde ik ook al eerder in dit topic.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:34

bruintje123 schreef:
Ts zeurde dat ze moest betalen aan dikke mensen.
Dan nu het omgekeerde. Dikke mensen betalen ook voor de doorgeslagen hype van gezond eten.

Waar ik het topic al mee begon.
We betalen allemaal mee aan de kosten van een ander.
Gelukkig zit ons zorgstelsel zo nog in elkaar.
Al is ook dat al steeds minder waar met het hoger wordende eigen risico.

Wat betalen mensen met overgewicht aan het gezond eten van anderen dan?

Volgens mij krijgen mensen van groentesmoothies geen hartklachten e.d.

Kan 'te gezond'? Niet weggenomen dat het mij ongezond en dodelijk vermoeiend lijkt om altijd met doorgeslagen gezond eten bezig te zijn (raw food e.d.)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:38

Gelukkig zijn sportblessures heel goedkoop...

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:46

Qimm schreef:

Nee. Daarom word men ook op het hart gedrukt om verantwoord te sporten. Maar een versleten knie door overgewicht, met daarbij alle andere risico's, of een versleten knie door hardlopen, maar wel een gezond lijf?
Risico's bij een operatie zijn voor mensen met obesitas trouwens ook groter dan normaal.

(Daarbij word in dit topic regelmatig aangehaald dat overgewicht vaak ook psychische ookzaken heeft. Sporten is heel goed voor de geest. Voor het gevoel dat je wat waard bent. Geeft energie. Sporten is niet voor niets verslavend!)

Overigens zijn er genoeg sporten waar je minder kans loopt op blessures hoor, heb nog nooit iemand van een bokkende crosstrainer af zien vallen, of ermee tegen een boom zien rijden. En daarbij krijg je niet de klappen in je gewrichten.
Laatst bijgewerkt door Paloedie op 22-02-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:48

NatasjavE schreef:
Ik denk toch echt dat de latente depressie de oorzaak van haar eetprobleem was.

Ik denk dat er bij schrikbarend veel mensen een psychische oorzaak is voor overgewicht. Daarom kan ik me ook erg kwaad maken op mensen die zomaar oordelen zonder dat ze de betreffende persoon kennen. Het is voor veel mensen écht niet zo makkelijk om minder te eten. Als er dan heftige emoties loskomen die makkelijk gesust kunnen worden door - bij wijze van spreken - een paar koekjes te eten, kan ik mij heel goed voorstellen dat je de koekjes verkiest boven het opentrekken van die beerput aan emoties, trauma's depressie etc.

Als je alleen het eetgedrag aanpakt is dat veel gevallen echt gewoon gevolgbestrijding en heeft het weinig resultaat - behalve dat je jezelf vervolgens extra op je kop gaat geven als je toch dat koekje pakt.

Ook oordelen van buitenaf maakt het alleen maar erger, omdat dat het probleem voedt dat aan het eetgedrag ten grondslag ligt.

Een argument dat vaak tegen mensen met overgewicht wordt gebruikt, is "Ja maar IK kan dit koekje wel laten staan, dan kun jij dat toch ook?" Dat is nonsens, niet iedereen is hetzelfde. Als ik tegen mijn beste vriendin van 1.60 meter zeg dat zij ook bij de bovenste plank moet kunnen, omdat ik dat nu eenmaal kan, is dat ook je reinste onzin. Aleen is lengte toevallig iets zichtbaars/meetbaars.

EDIT: overigens doet sporten hetzelfde wat eten doet: het onderdrukt emoties, omdat het je brein endorfines geeft. Dit lost het psychische probleem dus niet op, maar onderdrukt het (tijdelijk).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:59

Paloedie schreef:
Qimm schreef:

Nee. Daarom word men ook op het hart gedrukt om verantwoord te sporten. Maar een versleten knie door overgewicht, met daarbij alle andere risico's, of een versleten knie door hardlopen, maar wel een gezond lijf?
Risico's bij een operatie zijn voor mensen met obesitas trouwens ook groter dan normaal.

(Daarbij word in dit topic regelmatig aangehaald dat overgewicht vaak ook psychische ookzaken heeft. Sporten is heel goed voor de geest. Voor het gevoel dat je wat waard bent. Geeft energie. Sporten is niet voor niets verslavend!)

Overigens zijn er genoeg sporten waar je minder kans loopt op blessures hoor, heb nog nooit iemand van een bokkende crosstrainer af zien vallen, of ermee tegen een boom zien rijden. En daarbij krijg je niet de klappen in je gewrichten.

Ik zie in mijn werk talloze mensen die hun sport niet op willen geven ondanks herhalende blessures ontstaan door diezelfde sport. Gebrek aan discipline denk ik

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:02

Junia schreef:
EDIT: overigens doet sporten hetzelfde wat eten doet: het onderdrukt emoties, omdat het je brein endorfines geeft. Dit lost het psychische probleem dus niet op, maar onderdrukt het (tijdelijk).

Klopt. Alleen zorgt emotie eten snel voor een negatieve spiraal door toenemend overgewicht, afnemend gevoel van eigenwaarde, toenemend sociaal isolement, depressies.

Sporten heeft deze negatieve eigenschappen niet.

@Qimm: klopt, en dat is dom. Ik mag zelf niet meer hardlopen vanwege bekkenklachten. Moet verticale klappen in mn lijf vermijden (overigens geen sportblessure, gewoon een zwakke plek). Dus heb ik hardlopen vervangen door wielrennen, ga ik naar de sportschool en rijd ik paard. Hoe graag ik ook een rondje zou willen rennen, ik doe het niet.

Maar het risico op blessures mag nooit een excuus zijn om dus maar op de bank te blijven zitten en kilo's te verzamelen, met alle risico's van dien.