Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:31

Sizzle schreef:
Zo eenvoudig is dat niet. Heb net mijn man gevraagd of je euthanasie mag bij nierfalen. Hij zei nee, want er is een behandelmethode en dan mag het niet. Dan zou je dus zelf gewoon niet meer moeten gaan dialyseren en ben je na enkele weken hoe dan ook dood.

.

Mijn oma heeft inderdaad besloten te stoppen met dialyseren want euthanasie kreeg ze echt niet :n de artsen zeiden ook; er is een goede behandeling voor dus u moet zelf stoppen. Wel sneu om dan zo aan je einde te moeten komen terwijl je lichaam zichzelf langzaam vergiftigd -O- maar ze was er zo klaar mee, dat ze dat er wel voor over had. Ze overleed zo'n 8 dagen later.

Sammie

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:39

Da's heftig. Best raar dat ze zoiets zeggen, maar vervolgens je niet dwingen om aan zo'n apparaat te gaan. Waarmee ik niet mee zeggen dat ze dat laatste moeten doen, maar wel dat ze eens wat breeder naar dat eerste moeten kijken.

Nee euthanisie mag niet want er is een behandelmethode, maar op een andere manier.. ga vooral je gang. Dan is het niet ons pakkie an.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:41

Als ze je dwingen kan je ze aanklagen voor slagen en verwondingen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:46

Sammie schreef:
Nee euthanisie mag niet want er is een behandelmethode, maar op een andere manier.. ga vooral je gang. Dan is het niet ons pakkie an.

Zo zeggen ze het wel, oma is ook in het ziekenhuis gebleven uiteraard en kreeg palliatieve sedatie. Nam niet weg dat ze nog vaak genoeg bij was en als je zag wat er met haar lichaam gebeurde.... -O- als ze wakker was, had ze vreselijke pijn .... Dus het was wel hun pakkie an om het stervensproces zo goed mogelijk te begeleiden, maar euthanasie kon helaas niet :n was een stuk fijner geweest. Dood ging ze toch, maar de manier waarop verschilt wel enorm van elkaar.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:49

En dat werkt ook niet, als je niet met het vervoer meegaat zullen de artsen je ook niet komen halen.

Helaas krijgt de helft van de ex dialyse patiënten ook geen sedatie. Het is dus echt een zwart-wit situatie.. ofwel behandeling, ofwel natuurlijke dood die niet altijd aangenaam is.

Maar goed, ik ben sowieso een palliatief voorstander. Daarom irriteer ik mij ook aan de praktijk, sommige verpleegsters zullen geen morfine extra geven omdat ze dan bang zijn dat er actieve euthanasie gepleegd word met dat de patiënt uiteindelijk onvoldoende pijnstilling krijgt. Idem voor dokters :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:52

Palliatieve sedatie is ook heel moeilijk, iets teveel morfine geeft vreselijke bijwerkingen en ook dat zie ik voorbij komen. Te weinig zorgt voor ongemak.

Beste is gewoon om al in het ziekenhuis te liggen als je stopt met dialyse want op zich beviel dat wel goed. Als wij afhankelijk waren van thuiszorg, was het nog vervelender.... Of mooier; euthanasie mogelijk maken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:53

vuurneon schreef:
Sammie schreef:

Zo zeggen ze het wel, oma is ook in het ziekenhuis gebleven uiteraard en kreeg palliatieve sedatie. Nam niet weg dat ze nog vaak genoeg bij was en als je zag wat er met haar lichaam gebeurde.... -O- als ze wakker was, had ze vreselijke pijn .... Dus het was wel hun pakkie an om het stervensproces zo goed mogelijk te begeleiden, maar euthanasie kon helaas niet :n was een stuk fijner geweest. Dood ging ze toch, maar de manier waarop verschilt wel enorm van elkaar.

Spijtig om te lezen dat het zo slecht is gedaan, in goede situatie zou ze niet wakker mogen worden mits de medicatie in de pomp op punt staat.
Ik vind sedatie iets heel goed maar het heeft ook nadelen, het moet deskundig gedaan worden en het is zeer zwaar voor de familie.
Het is enorm moeilijk voor familieleden om te snappen dat de patiënt geen water meer mag binnenkrijgen, en het idee dat iemand uitdorst is niet fijn voor familie.
Plus dat het soms een lange weg is, als de persoon een vechter is of wacht op iemand kan het heel lang duren.

Maar die mensen zijn natuurlijk geen donor kandidaat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:06

Tja, je weet nu eenmaal niet hoe een lichaam reageert natuurlijk en teveel morfine is ook een hel. Ze hebben het goed gedaan hoor! Binnen een paar minuten pasten ze de medicatie aan en bijzonder genoeg was oma ook gewoon echt helder die paar minuten en was ze ook heel bewust van iedereen aan haar bed. Ze heeft ook letterlijk al haar kleinkinderen nog bewust gedag kunnen zeggen in de loop van de dagen. Dus voor iedereen ook mooi, want dat was haar grootste wens.

Maar goed, duurde wel erg lang en was slopend. Ik heb zelden meegemaakt dat het wel binnen 2 dagen gebeurd is... Overigens gaven wij de mensen wel wat drinken als ze wel wakker werden en erom vroegen. 1 client vroeg opeens om ijs, dus dat is ter plekke geregeld :)

Oma was inderdaad ook echt niet meer geschikt voor orgaandonatie :n alles was vreselijk aangetast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:09

Sizzle schreef:
Zo eenvoudig is dat niet. Heb net mijn man gevraagd of je euthanasie mag bij nierfalen. Hij zei nee, want er is een behandelmethode en dan mag het niet. Dan zou je dus zelf gewoon niet meer moeten gaan dialyseren en ben je na enkele weken hoe dan ook dood.

Eh - euthanasie is dan wel geen recht , maar "ik vraag even aan mijn man of het mag in situatie x" - nee.
Er moet sprake zijn van langdurig, uitzichtloos lijden waarbij medische behandeling niet meer zinvol wordt geacht.
Op zichzelf genomen is het dus bij het enkele feit van nierfalen dus niet aan de orde - maar dat hoeft niet het hele verhaal te zijn.
Bijv bij opstapeling van medische problemen.
Een en ander wordt per definitie uitgebreid besproken, eerst met de behandeld arts, dan met de zogeheten 'scen' arts als onafhankelijk deskundige (en in geval van een weigerachtige behandelaar is er nog het centrum voor levensbeeindiging in Den Haag).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:46

Ik was enkel benieuwd naar puur nierfalen.
Aangezien deze in een kliniek met uitzichtloze patienten werkt kon ik dat wel even vragen ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:03

Euthanasie is doorgaans een stevig proces van afwegen.

Een tijdje terug was er ophef: een scenarts had ingestemd met euthanasie waarbij blindheid gold als uitzichtloos en ondraaglijk lijden.
Of er een vorm van behandeling voor was is niet bekend gemaakt. Uiteraard zijn er miljoenen mensen die blind zijn en een zinvol leven leiden (met een ;) korte ei).
Maar voor *deze* vrouw was haar blindheid om *een of andere reden* iets, wat te zwaar woog.
Als daar voldoende overeenstemming over is, dan mag het.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:08

Helaas is het overgrote deel van de artsen alleen gericht op uitzichtloos lichamelijk lijden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:17

Inderdaad, en daar zit het probleem. In theorie is er een duidelijke regeling van welke patiënt een kandidaat is voor euthanasie.
In de praktijk hangt veel af van de goodwill en de kwetsbaarheid van de dokter.

Vaak is het gewoon zoeken tot je wel iemand vind die erachter staat, en je verhaal omvormen tot je wel in het straatje past. Zoals vuurneon zegt, cases die psychisch leiden zijn worden omgevormd naar refractair lijden om toch goedkeuring te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:23

Kun je bij actieve euthanasie nog wel donor zijn? Neem aan dat net als bij gewoon overlijden weefsel wel mogelijk blijft om te doneren? (Even ervan uitgaande dat de weefsels door ziekte niet aangetast zijn)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:27

Dat ligt er neem ik aan hoe je dan precies sterft. Als de euthanasie tot hartfalen leidt dan kun je deze persoon natuurlijk niet aan de hart-long machine leggen want dan gaat hij niet dood.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:57

Bedoel ook echt meer weefsel etc en niet de organen in de romp bij euthanasie dmv 'de pil van drion'.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:00

Geen idee of het word gedaan, ik heb nog maar één psychische euthanasie gehad en die was niet geschikt. Ben wel benieuwd naar ervaringen hierover :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:08

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:14

Furrow schreef:
Inderdaad, en daar zit het probleem. In theorie is er een duidelijke regeling van welke patiënt een kandidaat is voor euthanasie.
In de praktijk hangt veel af van de goodwill en de kwetsbaarheid van de dokter.

Vaak is het gewoon zoeken tot je wel iemand vind die erachter staat, en je verhaal omvormen tot je wel in het straatje past. Zoals vuurneon zegt, cases die psychisch leiden zijn worden omgevormd naar refractair lijden om toch goedkeuring te krijgen.

Het is off topic, maar naar de letter van de wet is psychisch leiden wel degelijk reden voor euthanasie.
Maar in de praktijk - oej....

Ik heb een oude vriendin gehad, die na heel veel soebatten en samen met een goede pastor en opname in een verpleegtehuis met een lieve verpleeghuisarts eindelijk mocht gaan wegens een niet meer te behandelen depressie annex oorlogstrauma.
(De doorsnee psychiaters zeiden haar keer op keer "u bent depressief" en negeerden haar vraag - en zo akelig als ze zich voelde liet ze het er maar bij. Of stemde contre coeur in (en dan hielp het geen zier, maar trok de arts ook niet de conclusie dat het idd uitzichtloos was, onbehandelbaar en niet meer wat je nou noemt menswaardig - grrr).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:53

Weefseldonatie is na euthanasie gewoon mogelijk als de onderliggende medische ziekte dit toestaat :j

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:21

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:59

sanne1221 schreef:

Bij "als alle simpelheid van orgaandonatie waar is" haak ik eigenlijk al af. Orgaandonatie is niet simpel :')

Edit: het hele stuk gelezen. Slecht geschreven, om te beginnen... En vooral een hoop bangmakerij van iemand die ofwel niet goed ingelicht is ofwel ontzettend hard woorden aan het verdraaien is.

Nee, ik kan dit onmogelijk serieus nemen. Zeker niet als bij de volgende gesuggereerde artikelen er één staat getiteld "Orgaandonatie vanuit de ziel belicht" :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:30

sneeuwpop schreef:
vuurneon schreef:
Is er een behandeling voor hersendood dan?

:j nieuwe donorhersenen :')

Een foute inschatting maken kunnen artsen altijd natuurlijk dus dat de hersenen minder beschadigd zijn cq zich alsnog wat herstellen dan gedacht. Persoonlijk leef ik liever niet door in vegetatieve staat en hoop liever iemand anders te kunnen helpen door dan maar te sterven.

(Overigens heb ik mijn twijfels bij de site van stichting bezinning want het bestuur bestaat vooral uit mensen die zich erg richten op spiritualiteit en dat vind ik minder wetenschappelijk)

Probleem vind ik dat de arts beslist en natuurlijk daarbij ook in acht neemt of jij/hij/zij een goede donor kan zijn.
Een arts is ook een persoon met ervaringen... wat als hij ook rekening houdt met een geschikte kandidaat die jouw organen nodig heeft. Of gewoon erg bezig is met orgaandonoren en nauw betrokken is met andere artsen...
Zou niet mogen blabla, maar het blijft mensenwerk
.

Dat is dus pertinent onwaar en zo'n typisch geval van broodje aap. De hele screening gebeurd door artsen die absoluut niets met de patient die overlijd of de ontvanger te maken hebben. Alleen op tv gebeurd het dat er op de ene afdeling een kindje wacht op een orgaan en er op een andere etage iemand overlijd en Hallelujah! het kindje krijgt het hart. Heeft niets met emoties of 'mensenwerk' te maken in het werkelijke leven. Alles gaat via Eurotransplant via een wachtlijst en puntensysteem. Je bent gewoon een 'nummer' en geen persoon dus. Geloof me, ik heb dit van dichtbij mee gemaakt. Mijn dochter heeft 1 jaar geleden een nieuwe lever van een beating- hart-donor mogen ontvangen en het gaat na een zware periode nu heel goed met haar. Ik vraag me af of de anti-donatie-mensen hier nog steeds zo stellig zouden zijn als hun geliefde of kind gered zou kunnen worden met een donororgaan...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 13:14

Wat ik nog wel een interessant idee vind, is om je eigen reserve-organen te kweken. Bijv. als je je lever afsnijdt, die groeit toch vanzelf weer aan en dan heb je 2? Dan kun je in je gezonde periode alvast zelf een lever op kweek zetten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:23

Die het overgrote deel nooit nodig gaat hebben Antje_vip. Buiten dat je dan een manier moet vinden om dat orgaan buiten het lichaam te laten groeien of iig in leven moet zien te houden, zijn die operaties ook verre van ongevaarlijk :o