Zwerte schreef:Voor mij is een winterdepressie dan weer wat lastig te begrijpen. Ik snap wel hoe het werkt, maar ik ervaar het tegenovergestelde. Ik word juist vrolijker als het eerder donker is, kan echt genieten van die korte dagen. Ik ben echt omgekeerd: de meeste mensen worden blijer als de dagen langer worden en ik juist wanneer ze korter worden. Ik ben ook altijd veel fitter en energieker in de winter.
Dat heb ik nou precies zo ook!
Heerlijk, donker. Mist vind ik ook zo fantastisch. Donker, mist en sneeuw en ik ben niet meer te houden. Zal ook wel te maken hebben met dat ik heel snel overprikkeld ben (komt er dus ook nog eens bij in de zomer, veel geluid, veel kleur, veel licht, veel leven, veel te veel voor mij). Donker, mist en sneeuw zijn bij uitstek weersomstandigheden die dempen en het dus een stuk rustiger maken voor me. Verder vind ik het gewoon vreselijk knus. Buiten sjouwen en dan met rode wangetjes thuiskomen, kaarsjes aan, lekker bakkie 'wammesjommel' (met een stijf gezicht van de kou is het moeilijk warme chocolademelk zeggen, dat wordt bij mij wammesjommel
) en dan met een ronkend kacheltje en een ronkend katje op de bank bijkomen. En dan die stilte 's ochtends als het gesneeuwd heeft. Dat je de gordijnen open doet en dan zo'n zachtblauw/roze lucht en een witte sprookjeswereld ziet.
Het is hier spontaan een graad koeler geworden.
Maar klopt dat het in een oude Psychologie stond. Kwam dat artikel laatst tegen bij de dokter. Wat mij is bijgebleven is dat er toch nog wel zo'n 30% van de mensen niets met zomer hebben, om welke reden dan ook. Vond ik nog best veel, eigenlijk.
Wbt die muggen, ik heb wel zo'n stick met deet, Autan, maar daar bijten ze gewoon doorheen, hoeveel lagen ik ook opsmeer. En horren. Djeez, dat ik daar dan niet op kom
. Ga toch maar eens kijken of ze nog ergens horrengaas verkopen, misschien wel een idee voor boven. Beneden gaat dat minder werken, mijn raam fungeert ook als kattenluik, maar goed, daar ben ik meestal wel wakker dus dan kunnen we altijd nog op muggenjacht. Vindt poeslief ook zo amusant. Vrouwtje die balancerend op de bank met kranten meppend loopt te mopperen.
), maar zeker ook omdat mensen binnenblijven en er niet constant herrie van spelende kinderen/kletsende mensen bij een bbq is, en het heerlijkst: Dat ik met paard en honden de bossen in kan zonder iemand tegen te komen.
(nog nooit dronken geweest ^^, vorige week was ik hooguit licht aangeschoten na een poging