Gek van gipsverband enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:35

Pauline schreef:
Verder gaat het super

:P

Zo'n pinnen en schroeven klinken zo naar idd! Mijn vader had ernstig reuma en zijn enkels zijn ooit vastgezet in Nijmegen. Ik was toen nog een klein meisje maar vergeet nooit meer hoe dat eruit zag :=

Vandaag weer door de fysio losgemasseerd, zalig hoor! Hij heeft ook een een middenvoetsbeentje terug op zn plaats gekraakt, waardoor mijn enkel nu een stuk losser voelt! Het litteken is getaped, knalroze tape uiteraard, ivm soepelheid van het bindweefsel ofzoiets.

Morgen worden eindelijk mn nieuwe schoenen bezorgd, Nikes in grijs en knalroze! Kan ik ook buiten wat "lopen" want in mijn normale schoenen (laarzen) pas ik nog niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:59

Vajramani schreef:
Veulen84, weet niet precies meer wat jij hebt gehad. Ik had een pin in mijn scheenbeen. Die liep vanaf mijn knie tot aan mijn enkel. Kuit en scheenbeen waren de dwars door midden, en ik had nog een scheurtje vlakbij mijn enkel. Die was ook vastgezet met schroeven. Deze mochten er met 12 week uit. ik deed ook snel al heel veel en meer. Daarom ging mijn revalidatie ook vrij snel.
nu zeggen ze nooit echt dat het materiaal er weer uit moet. is zo gemaakt dat het zou kunnen blijven zitten. Maar en dat vertellen ze er niet bij, mijn chirurg gelukkig wel. en dat gaf mij ook de doorslag dat ik het eruit wilde hebben. Als ik zou vallen, bestond de kans dat onder of boven de pen mijn bot kon breken. Omdat de pen sterker is dan je bot. bij mij zou dat dan mijn enkel of kniegewricht zijn. Als dat zou gebeuren had ik nog meer ellende.
Mijn botgroei ging in het begin ook heel langzaam, tot het moment dat ik mocht belasten. Dan ga je het bot stimuleren om kalk/ nieuw bot aan te maken. Vanaf dat moment ging het supersnel een heelde het ook heel snel.
Ik had gelukkig wel een enorm fijne chirurg, die echt meedacht en meewerkte. Dat in tegenstelling met de chirurg die ik voor mijn arm had.
Tussen oktober en mei zit nog een hele tijd. kan dus best zijn dat je bot nu wel enorm aan het herstellen is. Zou toch bij het volgende bezoek aan de chirurg het er nog eens over hebben.

Ik heb in mei me enkel op 5 plaatsen gebroken, daarnaast me kuitbeen op 1 plaats, wat ligamenten tussen kuit en scheenbeen beschadigd en ook het kraakbeen in me enkel is beschadigd.
Ik heb 1 pin en een schroef in me enkel gekregen. Daarnaast een plaatje voor de breuk in me kuitbeen en nog 2 schroeven om het kuitbeen en scheenbeen aan elkaar te verbinden. Daarna 7 weken gips en daarna tot begin oktober op 2 krukken. Toen dus operatie om de 2 stelschroeven en het plaatje te verwijderen. Sinds half november zonder krukken.

Chirurg denkt super goed mee hoor. Hij weet dat ik vroeger 50 km per week liep en 10/15 uur paard reed en bijna de gehele dag staand werk doe. Chirurg is altijd eerlijk geweest over me kansen en mogelijkheden. Maar ook over het feit dat ik geduld moet hebben.

Momo2

Re: Gek van gipsverband enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 02:11

Hoe is het hier?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 03:00

Hee, still going strong! En met jou? Ik moet nog een week onbelast en dan weer controle.
Duurt lang allemaal. Hoe gaat het met jou dan?

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:29

Wat rot dat het allemaal zo lang duurt, hoop dat je controle wat positiever zal zijn.

Hier gaat het wel oke, gaat me veel te langzaam met de spieropbouw..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:20

Geen nieuws is goed nieuws denk ik altijd bij dit topic.

Hier gaat het gewoon het zelfde. Slechte dagen, goede dagen. Stijve spieren enzo.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:41

Ola!

Hier gaat het ook zo maar z'n gangetje. Met de fysio donderdag geoefend om te traplopen en met 1 kruk te lopen. Dat biedt weer een hoop mogelijkheden. Vrijdag meteen goed overbelast natuurlijk, dus zaterdag en zondag een pijnlijke dikke voet. Even zoeken naar wat kan zonder dat t teveel is...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:23

5 februari. Een JAAR!!een jaar na mijn val van de boulderwand waarbij mn enkel uit de kom lag. ook ongeveer een jaar geleden dat dit topic aangemaakt werd door een medebokker die helaas nog te actief is hier. Na 3 weken gips kon ik gaan beginnen met volop belasten. Maar wat is dat moeilijk. In maart voorzichtig aan weer stage lopen en begonnen met fysio. Lekker makkelijk bij de buurman. wat was ik blij toen ik in augustus voor het eerst weer een hike in Frankrijk kon maken. Nu een jaar later is mn enkel nogsteeds niet 100% en kan ie nog erg gevoelig en dik worden na een flinke wandeling. Maar toch heeel blij met de ongeveer 250km hiken in 3 weken op Tasmanie. Dit is een laatste update van mij want helemaal goed zal het nooit meer worden en met wat ik nu bereikt heb ben ik al heel erg gelukkig!

Heel veel sterkte aan de bokkers die er minder gelukkig vanaf gekomen zijn. Wie weet over een paar jaar.....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 01:23

Een jaar, lang hè.. Hier een goede controle, alles is technisch gezien in orde. Maar zo stijf en pijnlijk..ik krijg een zooltje om de onderliggende pees te ondersteunen, en verder moet het langzaam beter gaan maar denk dat fysio toch wel slim is.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:52

Ik zie dit topic en denk meld me hier :-).

Ik heb vorige week zaterdag mijn enkel gebroken...ben onder een strobaal van 400 kilo terecht gekomen en ik heb nog mazzel gehad....ze dachten eerst dat ik niet geopereerd hoefde worden ( was zo blij aangezien ik een trauma heb voor operatie kamers en narcose), maar helaas ik moet alsnog geopereerd worden :-( en ben morgen al aan de beurt.

Onwijs bang weinig voorgelicht en zie er zo tegen op. Ik krijg een plaat en schroeven omdat mijn enkelvork verwijd is (in het gips gebeurd). De chirurg beloofde me dat ik voor mijn bruiloft (16 april) uit het gips ben...maar ik vraag het me echt af. En we hadden danslessen voor onze openingsdans ik baal zo erg :-(

Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat je met een plaat en schroeven je enkel straks kan gebruiken zonder mank te lopen...pfff ik wilde eigenlijk geen operatie maar de artsen zeiden dat ik dan over 10 jaar niet meer kan lopen door artrose in mijn enkel..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:08

Wat een ellende.. Over de termijn kan ik je niks zeggen. Ik ben geopereerd bij Annatommie in Rijswijk Rn dat is wel heel goed. Maar ja, ik heb sinds kerst nog steeds veel pijn en loop nu met 1 kruk maar had geen plaatje en schroeven.
Heel veel sterkte iig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:45

Diese83: Ik was enorm bang voor de eerste operatie (en nog erger voor het idee daarna, met mensen op 1 kamer)... Maar het viel 300% mee. Dat klinkt heel erg raar en ongeloofwaardig. Ik heb vanaf het begin steeds met de mensen om me heen gepraat en gevraagd. En ze vonden niks raar en hebben me overal door heen geloosd.
Ga je onder narcose? Ik koos voor een ruggeprik met een roesje. Tweede keer zelfs alleen maar een ruggeprik. Ik ben echt bijna helemaal voor me fobie af.

Wat betreft dat niet manke enzo kan ik je niet helpen. Ik ben daar echt een heel slecht voorbeeld van. Als het een klein beetje beter gaat dan stort er daarna weer iets anders in...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:30

Ik krijg alleen een ruggenprik juist omdat ik de grootste angst voor narcose heb...ook geen roesje erbij ik wil erbij blijven. Wel krijg ik een extra verdoving spuit in mijn knieholte (klinkt heel eng met echo en een stroomschokjes apparaat om de juiste plaats te bepalen voor de verdoving)

Hadden jullie ook die enorme pijn zodra je gaat lopen op krukken (onbelast met het been) het voelt echt alsof er 1000 messcherven in mijn been zitten of een vreselijke knelling dat me huid elk moment kan barsten? Wat een vreselijk rot gevoel is dat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:21

Die extra verdoving in me knieholte heb ik gehad toen ik op de eerste hulp kwam net nadat ik het gebroken had. Tenminste toen noemde ze het een zenuwblok. Maar klinkt ongeveer het zelfde.
Ruggeprik is fijn. Dan voel je zelfs daarna nog geen pijn. Heerlijk, kunnen de pijnstillers vast inwerken en heb je een geleidelijke overgang.

Die pijn die je nu hebt wordt met een paar dagen wel beter. Daar helpt de operatie voor. Het knellingsgevoel komt door het vocht. Daar heb ik nu nog wel last van zelfs zonder gips.

Ergens heb ik trouwens het idee dat je al wel geopereerd zal zijn voor je dit leest. Maar goed;)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:30

Ik heb de operatie achter de rug pfff was wel echt doodsbang hoor...lag te shaken voor ze de ruggenprik deden....en die prik in de knieholte was niet zo fijn ruggenprik viel me echt mee.

Vond het heel raar om me been de lucht in te zien gaan terwijl ik geen gevoel had....het gevoel in mijn gebroken been is alleen nog niet terug kan me tenen en voet niet bewegen (komt door de zenuwblok zei de arts kan nog wel even duren) maar voordeel is idd dat ik nu nog geen pijn voel.

Tevens heb ik geen gips meer alleen verband dit mag er vrijdag af en dan hoeft er niks meer op. Vond ik wel raar om te horen hoor maar zo kan ik oefenen met draaien buigen tenen wiebelen en kuit aanspannen.
Erop staan mag pas over 6 weken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:12

Ben je thuis of houden ze je nog een nachtje? (Dat is mijn grootste fobie).
Geen gips is heerlijk. Mag je al fysio meteen? Dan kan je zorgen dat je niet te veel spieren verliest en dat het lopen straks minder moeilijk gaat.

Nieuw diepte puntje voor mij. Ik heb de laatste week steeds pijn onder me hiel. Fysio vandaag laten kijken en voelen. Zijn de pezen onder me voet ge-irriteert. Als je daar te lang mee rondloopt kun je een hielspoor krijgen. Echt, ik wou dat dingen gewoon eens vlekkenloos of meer normaal verlopen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:56

Ja ik ben thuis helaas vannacht weer terug naar het ziekenhuis de zenuwblok raakte uitgewerkt en ik vloog tegen het plafon aan van de pijn... echt zoveel pijn niet normaal..in het ziekenhuis ben ik gaan hyperventileren en reageerde niet meer op contact ze hebben me aan het infuus gelegd en kreeg vloeibare paracetamol meer durfde ze niet te geven aangezien ik al vanalles thuis had geslikt voor de pijn(2x 1000 mg paracm diclofenac en tramadol) na een poosje kwam ik weer een beetje bij chirurgen hebben het verband eraf gehaald en toen zakte de pijn langzaam. Ik schijn enorm hebben gegild. Nu is de pijn weg maar ik krijg echt heel veel pijnstillers op een dag ben er gewoon helemaal duf van. Heb een nieuw drukverband (zit wel lekker nu) en moet morgen ochtend weer melden bij de heelkunde ze willen het meer in de gaten houden. Ook heb ik koorts gekregen en is bloed afgenomen staat op kweek.

Ik kan mijn voet nu iets bewegen maar heb t idee dat de pezen boven me hiel het tegen houd en ik em niet verder door kan intrekken ( bovenkant wreef naar me toe trekken zeg maar) kan em ook iets van links naar rechts bewegen.

nee ik krijg nog heen fysio moet eerst helen maar moet het wel zoveel mogelijk zelf bewegen.

jeetje ook naar voor jou zeg :-(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 00:35

Klinkt goed beroerd Diesel.. Welk ziekenhuis ben je?
Aah nee veulen dat is balen zeg :(

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:23

Hoi pauline,

Ben gewoon thuis hoor maar onder behandeling van het haga ziekenhuis leyenburg. Hoe is het met jou?

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:46

He wat naar diesel :(

Ik Ben van de week weer geweest voor controle, die spieren waren al heel goed terug gekomen maar nog niet genoeg, heb over 3maanden weer een afspraak staan en dan hoor ik of operatie nummer 3 door kan gaan of nog even moet wachten.. En eigenlijk hoop ik dat hij dan gewoon door kan gaan want word word gek van de instabiliteit die hij nu heeft, en steeds daardoor er door heen zak.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:12

Momo2 meen je niet pffff das ook wat zeg als je voor de 3e keer geopereerd moet worden :-(....ook al zolang bezig poeh

Bij de heelkunde ging het goed vandaag uitslag bloedkweek is er nog niet maar de wond ziet er netjes uit wel veel zwelling op mij enkel dus veel hoog houden. Ik heb de fotos gezien 1 plaatje op mijn kuitbeen en 5 schroeven (ze zeiden 7 hihi dus 2 minder uiteindelijk)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 23:07

Lijkt me zo'n gek idee :-)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:58

Hoe is het hier met alle enkels breuken scheurtjes? Ik ben niet meer naar het ziekenhuis geweest dus goed nieuws :-) pijn is al een stuk minder ben nu de pijnstillers aan het afbouwen iig geen tramadol meer. Wel nog diclofenac en paracetamol. Gister het drukverband eraf en onder de douche de wond schoongespoeld durf er ook aan te zitten doet geen pijn :-). Volgende week maandag mogen de hechtingen eruit.

Ik kan mijn voet al aardig bewegen maar nog niet in 90 graden omhoog dat zal nog wel komen door de zwelling? Mijn vriend zei iig je moet niet verwachten dat je volgende week alles al weer kan met die voet hahahaha als t aan mij ligt wel maar ben verstandig 6 weken niet lopen houd ik me maar netjes aan.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:52

Diesel83 ik heb niets gebroken, wel last gehouden na 2 jaar geleden mijn enkelbanden te hebben gescheurd.

Loop nog altijd bij de fysiotherapeut en heb daar veel oefeningen. Maar door littekenweefsel zal het niet meer worden als eerst. Mijn voet kan komen tot 110 graden, dus nog 20 graden te kort;). Verder ben ik wel eigenwijs en doe nu gewoon weer aan voetbal,hardlopen en natuurlijk paardrijden. (wat soms goed gaat, maar meestal het net niet is). Ik heb vaak last als ik ga slapen van een zeurende pijn. Ik noem het maar het verwerken van de dag. (volgens de fysio kan het wel mogelijk zijn dat er een stukje kraakbeen los is)
Ik ben dus niet te vergelijken met alle breuken en scheurtjes.

Sterkte met jouw enkel!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:29

Diesel, die je rustig aan? Als je te snel gaat krijg je daar later misschien spijt van.

Mandii, kunnen ze niks aan het littekenweefsel doen?

Voor mij telt dat ik nu meer slechte momenten heb dan goede. Merk ook dat veel dingen me erg zwaar vallen en ik weer meer behoefte krijg aan slaap. Ik heb opstart-pijn en stijfheid. Elke keer weer als ik langer dan 10 minuten heb stil gezeten. En 's nachts zeurt het na, in me gewricht, me pezen en onder me voet.