Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:37

Kwanyin schreef:
Maar zelfs al is het zo dat dat bv kinderen weerbaarder maakt (hoe zeker kan je er tegenwoordig trouwens van zijn als je weet wat voor rommel we heel ons leven al naar binnen hebben geslikt? ik las hier ergens dat de vrouwen die in het onderzoek meedoen wel ook een gezonde levensstijl moesten hebben?), is dat een reden dat vrouwen verplicht toch eerst moeten proberen om borstvoeding te geven? Maakt het hun slechtere moeders als zij bewust van dit voordeel er toch voor kiezen om kunstmatige melk te geven? In mijn ogen niet. We spreken nu ook niet over gigantisch opvallende verschillen. Het was heel ander verhaal geweest als bv 80% van de kinderen met kunstmatige melk in de eerste vijf jaar zwaar ziek werd en allerlei zware allergieën ontwikkelden. Dan zou ik ook zeggen "probeer die filet américain tepel met fristi toch nog even vol te houden." :D

Die gezonde levensstijl vraag is dus typisch al een voorbeeld hoe de uitslag van zo'n statistisch en "wetenschappelijk onderzoek" al beinvloedt kan worden, evenals het land waarin je het onderzoek doet, de mensen die je uitzoekt, de leefomstandigheden van de kinderen daarna, enz.enz.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:44

horseyfries schreef:
Het is niet meer dan één van de vele tools die je kan gebruiken en statistiek gaat over grote aantallen en zegt NIETS over individuele gevallen, waardoor je wel héél dom zou zijn als je je beslissing puur op statistiek zou baseren.
De toevoeging "wanneer juist gemeten" is ook een hele mooie..... je kunt er alle kanten mee uit!

Dat is wat zeg. Mijn bericht exact herhalen met een negatieve ondertoon verandert de boodschap niet. Met de interpretatie van statistiek kun je indertijd vaak alle kanten op, maar in dit geval lijkt het me toch bijzonder straightforward. Wetenschap is echt geen goochelen hoor, dat wordt dubbelblind gedaan en daarnaast door zowel supervising als peer review gecontroleerd. Natuurlijk moet je kritisch zijn, ook bij wetenschap, maar om "wetenschappelijk onderzoek" tussen aanhalingstekens te zetten alsof we het hebben over the flying spaghettimonster is een slap excuus voor een argument.

Dat de statistieken zeggen dat borstvoeding beter is betekent inderdaad niet dat dat een keuzevrijheid wegneemt, maar het verklaart wel waarom officiële instanties deze keus prefereren. En dat moet je als (aanstaande) moeder ook kunnen erkennen vind ik. Ik ben echt geen pro-bv guru oid, en ik ben all for vrije keuze en zeker in gevallen waar het gewoon niet gaat, maar feiten zijn feiten. (En feiten an sich dragen geen moreel oordeel, dus uit het benoemen van die feiten kun je absoluut niet halen dat iemand je een slechte moeder oid noemt).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:44

Varekaj schreef:
Ik studeer verpleegkunde en vanuit standpunt gezondheid ben ik ook pro bv, maar voor mezelf zal ik 99% zeker ook fv kiezen omdat ik het voor mezelf gewoon veel makkelijker vind. Daar zitten ook praktische redenen achter trouwens. Mijn vriend is vaak weg voor werk, als hij dan thuis is wil ik het hem ook zeker gunnen om een voeding te geven. En afkolven en bv geven als je er vaak compleet alleen voorstaat, pfoe, dat zie ik me niet redden qua organisatie en tijd. Maar zover zijn we nog niet ;)

Wij leren dat je gewoon altijd je patiënt moet respecteren en hen het gevoel geven dat ze zelf kunnen (mee)beslissen. Laat hen eventueel de eerste stap zetten tot verandering als ze willen maar als ze daar geen zin in hebben, dan is dat zo. Waar ik dan weer heel erg veel belang aan zou hechten is dat een kersverse moeder zeker is van haar keuze, en het net niet doet omdat er zoveel druk is vanuit de omgeving.
Tref ik een dame die heel erg graag fv wil geven maar de omgeving pusht de andere kant op en voelt ze zich daar slecht bij? Dan zal ik met plezier duidelijk maken dat mama alleen beslist, dat het zeker niet minderwaardig is om fv te geven en dat zijn moet doen waar zij haar goed bij voelt.
Iemand die graag bv geeft maar de familie vindt dit egoïstisch omdat zij dan geen flesje kunnen geven? Jammer dan, dat is de mama haar keuze en daar hebben zij zich bij neer te leggen. En ja, als toekomstig vpk durf ik daarin gerust de moeder te ondersteunen. Ze heeft op dat moment al genoeg te verduren na de bevalling, de hormonen die nog door haar lijf gieren, de kleine die de wereld op zijn kop zet... Dan vind ik het mijn taak om daarin toch stabiliteit te brengen en haar gevoel van eigenwaarde te respecteren.

Iemand die twijfelt? Dan zet je samen de voor's en tegens naast elkaar, ga je in overleg, zoek je op en geef je informatie maar de uiteindelijke beslissing laat je steeds aan hen over. Je bent er als HULP en je biedt die aan als daarom gevraagd wordt.

En zo hoort het ook +:)+

Maar ik heb het nog al eens gevraagd, zou er misschien ook een verschil in mentaliteit zitten tussen belgen en nederlanders? Misschien kan ik ze toevallig juist niet, maar in mijn omgeving ken ik echt niemand die fanatiek is over borstvoeding.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:47

Ik heb van deze hele discussie zelf erg weinig gemerkt, mijn moeder is anderhalf jaar geleden bevallen van mijn zusje en is na 3 dagen overgestapt op flesvoeding. Daar kwam noch van de 2 kraamverzorgenden noch van het consultatiebureau enige klacht over.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:51

Volgens mij bewijst dit lange topic wel dat zulke dingen altijd eeuwige discussies opleveren, of je dit nou wil of niet. Als moeder kan je het alleen maar fout doen of iig niet goed genoeg. Onzin natuurlijk! Doe wat voor jou goed voelt en vanwege je eerdere ervaring weiger je aan bv te beginnen en dat is zeer logisch, begrijpelijk en hoort gerespecteert te worden. Jammergenoeg werkt de wereld niet zo en is het respect vaak ver te zoeken.

Hoe belachelijk het ook is, argumenten geven kan bij sommige mensen inderdaad het idee geven dat je een discussie opent of twijfelt aan je keuze. Ik heb dan geen kinderen, maar ben wel iemand die altijd alles wil weten (pure nieuwsgierigheid) en dat is ook waarom ik automatisch mn eigen keuzes ondersteun met argumenten. Dat is iets wat ik nu probeer af te leren, want je kan gek worden van iedereen die daar een hele andere betekenis aan geeft en een slepende discussie aangaat. Hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat ik vast zelf twijfel, want anders hoef je je toch niet te verantwoorden? Eh nee, het hoeft niet maar ik vind het respectvol om niet een kort antwoord te geven als iemand geinteresseerd is in mijn keuzes. Blijkbaar moet je altijd vragen of iemand nieuwsgierig is naar je redenen, of een ingang zoekt voor een 'discussie'.
Nog leuker is het dat je dan een kort antwoord geeft, zonder uitleg, de persoon vervolgens vraagt naar je redenen, je geeft die redenen uit beleefdheid en heeeeey daar zijn we weer: discussietijd! Je twijfelt vast! Geef je die redenen niet en zeg je dus gewoon dat het je keus gewoon is, dan heb je er niet goed over nagedacht, heb je geen goede redenen of ben je gewoon bot en asociaal 'want ik vraag het toch gewoon?'
Je kan het voor anderen nooit goed doen dus zorg ervoor dat je respect voor jezelf hebt en doet wat goed voor jou is!

Ik ga wel mee in het idee om je man in te schakelen. Laat hem verkeerde personen zonder pardon buiten zetten! Gewoon een zero tolerance beleid, want blijkbaar is dat noodzakelijk voor deze mensen. Normaal nee zeggen is niet genoeg, twee keer nee zeggen is alleen goed als zij zichkunnen vinden in jouw redenen.

Het nog een keer navragen mag dan verplicht zijn en bedoeld om twijfelaars te helpen, ik vind het respectloos naar een mama vol met hormonen. Je kan toch ook gewoon duidelijk maken dat het prima is en dat je als kraamhulp (of andere functie) altijd open staat voor vragen mocht de twijfel toch toeslaan en dat zou genoeg moeten zijn.
Ook dat eeuwige argument dat iemand mogelijk spijt gaat krijgen vind ik vervelend. Spijt is iets wat bij elke keus in je leven kan optreden en dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het is niet de verantwoordelijkheid van een ander om te voorkomen dat je spijt krijgt (wat per definitie onmogelijk is), dat is gewoon het risico van een vrij mens zijn met eigen keuzes.

Dus TS, als ik jou was zou ik dus gewoon onbeschoft reageren, keihard nee en geen discussie. Zeuren ze? Dan is manlief aanwezig om ze buiten te zetten. Volgens mij is dat echt de enige manier om het gezeur te voorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:57

Ik ken er hier een aantal die even fanatiek zijn over bv, dus ik denk niet dat het gebonden is aan een land (toch niet in de benelux). Moet wel zeggen dat we zelf ook nogal ruimdenkende docenten hebben, dat zal wel meespelen. Er wordt flink gehamerd dat je als vpk neutraal moet blijven, respect moet hebben voor elke mens waar je mee omgaat en dat je eigen visie niet mag opwegen tegen misschien betere beslissingen. Maw, je mag er het jouwe van denken, maar dan doe je dat maar in jezelf en ga je daar geen ander mee lastigvallen.

Het verschilt wél in kraamzorg. In Nederland gaan kersverse moeders al erg snel naar huis na een bevalling terwijl wij vaak nog een week in het ziekenhuis blijven. Terwijl dat eigenlijk niet altijd nodig is. Misschien dat daarin het verschil ligt? Omdat ze minder "betuttelend" omgaan met alles, misschien zijn ze in NL ook meer pro thuisbevallingen en dergelijke? Of meer anti-epidurale en dergelijke? In dat opzicht ligt bv ook veel meer in dezelfde lijn.
Ik denk echter niet dat het zo'n verschil uitmaakt op dit kleine stukje wereld. We hebben het geluk zelfs dat de fv hier van zo'n goede kwaliteit is en dat we die keuze zelfs maar kunnen maken!

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:15

Kwanyin schreef:
Maar zelfs al is het zo dat dat bv kinderen weerbaarder maakt (hoe zeker kan je er tegenwoordig trouwens van zijn als je weet wat voor rommel we heel ons leven al naar binnen hebben geslikt? ik las hier ergens dat de vrouwen die in het onderzoek meedoen wel ook een gezonde levensstijl moesten hebben?), is dat een reden dat vrouwen verplicht toch eerst moeten proberen om borstvoeding te geven? Maakt het hun slechtere moeders als zij bewust van dit voordeel er toch voor kiezen om kunstmatige melk te geven? In mijn ogen niet. We spreken nu ook niet over gigantisch opvallende verschillen. Het was heel ander verhaal geweest als bv 80% van de kinderen met kunstmatige melk in de eerste vijf jaar zwaar ziek werd en allerlei zware allergieën ontwikkelden. Dan zou ik ook zeggen "probeer die filet américain tepel met fristi toch nog even vol te houden." :D

Even alleen over de gezondheid van moeders... Er is onlangs in een onderzoek (60.000 vrouwen uit een risicogroep, dus waarvan de zus of moeder borstkanker had) aangetoond dat in de groep die borstvoeding heeft gegeven het risico om ook borstkanker te krijgen bijna 60% minder is. Ik vind dat enorm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:17

Rumina schreef:
Maar juist na de bevalling slaat vaak toch de twijfel toe. Niet door vragen en discussie, maar door dat wurmpje wat je ligt aan te staren

Persoonlijk denk ik dat het dan belangrijker is om als hulpverlener betrouwbaar genoeg te zijn zodat mensen die twijfel durven uit te spreken. En dat doe je volgens mij door vooral beschikbaar te zijn en vooral niet nog eens te vragen. Want hoe je het ook probeert te verpakken: de vraag nogmaals stellen betekent dat je de eerste keer niet serieus genoeg neemt.

Zeker als het vertrouwen al eerder zo beschaamd is geweest als bij de TS (er is immers geen ander woord voor), zijn er genoeg mensen die wel link uitkijken om ooit nog maar 1 seconde van twijfel en zwakheid te tonen, bang dat de hulpverleners er meteen een koevoet in zetten en forceren. De manier om dat vertrouwen terug te winnen is niet door hetzelfde nog eens over te doen ('weet je het zeker? weet je het echt zeker? weet je het heel heel zeker?') maar door ruimte te bieden. Aan te geven dat je hun mening respecteert.

Ik vind het wat dat betreft zorgelijk dat veel hulpverleners niet beseffen hoeveel inbreuk hun houding kan maken op iemands gevoel van veiligheid.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:23

Ik ben ook pro-borstvoeding, maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.

Borstvoeding werd voor mij, na een in mijn geval heel mooi begin, een net als voor ts pijnlijke en nare ervaring met een maandenlange nasleep en een periode waarin ik veel van mijn kindje heb moeten missen.
Als die ervaring maar traumatisch genoeg is geweest, dan wil je niet het risico op herhaling lopen. Ook al is helemaal niet zeker dat er een herhaling zal plaatsvinden, je wilt iedere kans erop helemaal uitsluiten. Je wilt de controle behouden.

Aan de mensen die zeggen probeer het nog een keer (hoewel die adviezen niet in dit topic thuishoren) zou ik het volgende willen uitleggen. Vanuit mijn gevoel, maar ik denk dat ts het kan onderstrepen. Als je met borstvoeding begint, dan kun je er niet van het ene op het andere moment zomaar mee ophouden als je in de problemen komt. Zo werkt dat niet, je borsten moeten leeg en de productie moet op een verstandige manier worden afgebouwd om nog meer problemen voor te zijn. Dus je moet toch doorgaan met je borst legen, door voeden of kolven. Er zit helaas geen aan en uit knop op je lichaam. Je kunt van tevoren niet zeggen probeer het en ontstaan er problemen dan stop je gewoon. Zo eenvoudig werkt het helaas niet, dan is het leed al geleden. Daarom heb ik er alle begrip voor dat ts heel helder en standvastig is in haar keuze na haar traumatische ervaring. Het is geen eigenwijsheid om niets te willen doen met tips over borstvoeding. Haar keuze is gemaakt en ergens op gebaseerd.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:29

Maar als het trauma echt zo groot is dat je niet eens van je man een: "weet je het zeker?" kan hebben dan denk ik dat het tijd wordt om hulp te zoeken om het trauma te verwerken. Niet als doel om ooit bv te geven, maar voor jezelf rust te vinden en het af te sluiten. Het is niet normaal dat een gesprek over bv terwijl je nog niet zwanger bent al zoveel stress op roept. En gesprekken over borstvoeding gaan nog heel vaak terugkomen in je leven.

@boras, er zijn medicijnen die de productie acuut stil leggen. In duitsland krijg je ze volgens mij standaard als, je aangeeft geen borstvoeding meer te willen geven, in nederland moet je daar specifiek om vragen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:32

Rumina schreef:
Maar als het trauma echt zo groot is dat je niet eens van je man een: "weet je het zeker?" kan hebben dan denk ik dat het tijd wordt om hulp te zoeken om het trauma te verwerken. Niet als doel om ooit bv te geven, maar voor jezelf rust te vinden en het af te sluiten. Het is niet normaal dat een gesprek over bv terwijl je nog niet zwanger bent al zoveel stress op roept. En gesprekken over borstvoeding gaan nog heel vaak terugkomen in je leven.

@boras, er zijn medicijnen die de productie acuut stil leggen. In duitsland krijg je ze volgens mij standaard als, je aangeeft geen borstvoeding meer te willen geven, in nederland moet je daar specifiek om vragen.

Je man hoort geen 'weet je het zeker' meer te vragen. Haar man heeft namelijk gezien hoe het de eerste keer ging, heeft gezien hoe haar dat beïnvloede en heeft ongetwijfeld meegedacht aan oplossingen. Haar man is juist degene die geen "weet je het zeker" meer moet vragen. Niemand moet dat vragen. Ik snap niet waarom iemand die zo ontzettend goed weet wat ze wel en niet wil als de TS toch nog weer gevraagd moet worden of ze het zeker weet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:33

Rumina schreef:
Maar als het trauma echt zo groot is dat je niet eens van je man een: "weet je het zeker?" kan hebben dan denk ik dat het tijd wordt om hulp te zoeken om het trauma te verwerken.

Het komt niet van de man, het komt van de hulpverlener die het nodig vindt om het hoe dan ook, toch via een omweg nog een keer na te vragen en niet kan respecteren dat een keuze gewoon staat. Wie moet er dan hulp zoeken? Ik vind echt dat mensen in de zorg zich veel bewuster zouden moeten zijn hoe dat overkomt.

(Enne, natuurlijk: waar vind je hulp als je vertrouwen in hulpverleners een flinke klap heeft gehad :) )

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:40

Rumina schreef:

Ik heb even gemist waar staat dat ze dat niet van der man kan hebben?
Nog even en de TS word naar een psycholoog gestuurd want ja ze kan het woord borstvoeding niet horen.
Ik geef der groot gelijk mijn oren suizen er ook van en ik heb al heel wat keren een opgetrokken wenkbrauw gehad in dit topic.
>;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:43

Shadow0 schreef:
Rumina schreef:
Maar als het trauma echt zo groot is dat je niet eens van je man een: "weet je het zeker?" kan hebben dan denk ik dat het tijd wordt om hulp te zoeken om het trauma te verwerken.

Het komt niet van de man, het komt van de hulpverlener die het nodig vindt om het hoe dan ook, toch via een omweg nog een keer na te vragen en niet kan respecteren dat een keuze gewoon staat. Wie moet er dan hulp zoeken? Ik vind echt dat mensen in de zorg zich veel bewuster zouden moeten zijn hoe dat overkomt.

(Enne, natuurlijk: waar vind je hulp als je vertrouwen in hulpverleners een flinke klap heeft gehad :) )
Maar tegenover ts staan heel veel vrouwen die het wel waarderen dat de vraag gesteld wordt. Als ze er echt niets meer over wil horen is het de taak van haar en haar man om een keer extra met de vk om tafel te zitten en echt goed en duidelijk te vertellen waarom ze het niet wil en hoe erg traumatisch het is. Er komen zoveel vrouwen met rotervaringen bij de vk binnen die het uiteindelijk toch nog een keer willen proberen. Als je dat niet duidelijk communiceert kunnen ze dat ook niet ruiken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:45

Rumina schreef:
Shadow0 schreef:

Maar tegenover ts staan heel veel vrouwen die het wel waarderen dat de vraag gesteld wordt. Als ze er echt niets meer over wil horen is het de taak van haar en haar man om een keer extra met de vk om tafel te zitten en echt goed en duidelijk te vertellen waarom ze het niet wil en hoe erg traumatisch het is. Er komen zoveel vrouwen met rotervaringen bij de vk binnen die het uiteindelijk toch nog een keer willen proberen. Als je dat niet duidelijk communiceert kunnen ze dat ook niet ruiken.

Hoe onduidelijk kan: "nee ik wil het niet." zijn?

Misschien heel hard, maar wie weet moeten VK en KH's eens ophouden met psycholoogje spelen en gewoon luisteren naar degene die ze zouden moeten helpen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:50

Rumina schreef:

Jij hebt het telkens over effecten op de gezondheid, dan is de medicatie waar jij het over hebt geen echte optie. Die medicatie is namelijk heel erg zwaar en ongezond. In Nederland wordt die bijna niet meer gegeven of het wordt ten strengste afgeraden. Het is troep, een paardenmiddel. Ik kreeg het niet (en wilde het niet toen ik eenmaal wist dat er enstige bijwerkingen kunnen optreden), terwijl ik snakte naar het stoppen van mijn melkproductie. Zo bang was ik voor nog een borstabces in mijn nog gezonde borst die de melk ook niet goed kwijt kon. Dat de melk niet alleen uit de tepel, maar ook uit de operatiewondjes die open gehouden werden, kwam, was ook naar om mee te maken. Maar mijn chirurg wilde de medicatie niet voorschrijven en mijn lactatiedeskundigen waren het met hem eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:51

Rumina schreef:
Als ze er echt niets meer over wil horen is het de taak van haar en haar man om een keer extra met de vk om tafel te zitten en echt goed en duidelijk te vertellen waarom ze het niet wil en hoe erg traumatisch het is.

Ik blijf dat een bijzonder rare gang van zaken vinden: dat je als mens allerlei backups en garanties moet regelen om iets te beschermen wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn: respect voor iemands eigen keuze.

Het is NIET de taak van haar en haar man om ontzettend veel moeite te doen dat ze het echt-echt-echt menen. Het is de taak van de professionals om respectvol met mensen om te gaan, en ze de ruimte te bieden en serieus te nemen. Als de zorgverleners daar anders over denken, zou ik ze persoonlijk het liefst ver weg houden. Hoe moet je daar vertrouwen in hebben? Zulke mensen kun je toch niet toelaten op momenten dat je zwak en kwetsbaar bent? Ik zie dat echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:52

Vjestagirl: AMEN!

Nee is nee, en dat moeten ze nu maar een keer gaan respecteren. Best erg dat ook haar man daarin mee een standpunt moet nemen en zijn voruw moet gaan beschermen. Dat hoort eigenlijk niet nodig te zijn.

Rumina

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:00

RandyOrton25 schreef:
Rumina schreef:
Maar als het trauma echt zo groot is dat je niet eens van je man een: "weet je het zeker?" kan hebben dan denk ik dat het tijd wordt om hulp te zoeken om het trauma te verwerken. Niet als doel om ooit bv te geven, maar voor jezelf rust te vinden en het af te sluiten. Het is niet normaal dat een gesprek over bv terwijl je nog niet zwanger bent al zoveel stress op roept. En gesprekken over borstvoeding gaan nog heel vaak terugkomen in je leven.@boras, er zijn medicijnen die de productie acuut stil leggen. In duitsland krijg je ze volgens mij standaard als, je aangeeft geen borstvoeding meer te willen geven, in nederland moet je daar specifiek om vragen.
Ik heb even gemist waar staat dat ze dat niet van der man kan hebben?Nog even en de TS word naar een psycholoog gestuurd want ja ze kan het woord borstvoeding niet horen.Ik geef der groot gelijk mijn oren suizen er ook van en ik heb al heel wat keren een opgetrokken wenkbrauw gehad in dit topic.>;)
Er staat ook een als ;) met haar man heeft ze hopelijk zon goede band dat 3 seconde peilen haar kraamtijd niet verstoord.En ALS het trauma echt zo groot is/zou zijn dat ze dat echt heel vervelend vindt, of zich rot voelt als het cb een vergissing maakt en vraagt of ze nog borstvoeding geeft of als een kinderarts het bij een intake vraagt, of een moeder op de crèche, of een collega.... Dan is er toch niets mis mee om dat trauma een plek te geven? Het is geen eenmalig onderwerp dat nooit meer in je leven ter sprake komt. Met er mee rond blijven lopen heb je alleen maar jezelf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:07

Rumina schreef:
Er staat ook een als ;) met haar man heeft ze hopelijk zon goede band dat 3 seconde peilen haar kraamtijd niet verstoord.En ALS het trauma echt zo groot is/zou zijn dat ze dat echt heel vervelend vindt, of zich rot voelt als het cb een vergissing maakt en vraagt of ze nog borstvoeding geeft of als een kinderarts het bij een intake vraagt, of een moeder op de crèche, of een collega.... Dan is er toch niets mis mee om dat trauma een plek te geven? Het is geen eenmalig onderwerp dat nooit meer in je leven ter sprake komt. Met er mee rond blijven lopen heb je alleen maar jezelf.

Waarom zou haar man het willen peilen? Omdat andere mensen willen dat de TS bv gaat geven? Ik vermoed, gezien de vorige keer, dat haar man er alleen maar achter kan staan dat de ts geen bv meer wil geven. Dan hoeft hij het ook niet te pijlen.

De verpleegkundige wil het gepeild hebben. De ts niet, die heeft al besloten, heeft er net een bevallig op zitten en is dan gewoon blij en gelukkig dat het kindje er is en gezond is (gaan we maar vanuit). Die heeft er geen behoefte aan dat er iemand komt peuteren aan haar weloverwogen beslissing om geen bv te geven. Ik zou goed giftig worden als mijn vent zich voor het karretje van n ander laat spannen.

Ik denk dat het nogal wat anders is als er na een paar weken/maanden/jaar gevraagd wordt of ze bv geeft, dan dat er vlak na een bevalling iemand komt zeuren of ze het toch niet wil proberen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:14

Rumina, waar haal je het in vredesnaam dat mijn man en ik het hier niet over eens zouden zijn? Mijn man heeft absoluut geen zin in een herhaling van het hele circus. Hij zal zeker korte metten maken met een drammerige kraamhulp. Maar dat gaat dan wel de sfeer verpesten dus ik zou liever hebben dat er überhaupt niet gedramd wordt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:25

Maar Rumina, waarom in vredesnaam dat peilen, checken en nog eens checken? Ze moet er maar tegen kunnen dat anderen haar eerste nee niet accepteren omdat sommige anderen nee zeggen maar misschien bedoelen, maar is absoluut niet in staat bij eventuele twijfel dit zelf aan te geven? Daar lijk je tenminste vanuit te gaan.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:29

Sjonge gelukkig is de tijd van voeding voor mij voorbij
En wil ik absoluut geen 2de kindje maar hoe meer ik dit gedram lees hoe minder snel ik voor borstvoeding zou kiezen.
Want hoe dan ook blijft er maar over door gezaagd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:38

Rumina schreef:
met haar man heeft ze hopelijk zon goede band dat 3 seconde peilen haar kraamtijd niet verstoord.

Het gaat niet om die drie seconden: het gaat om het niet respecteren van iemands keuze. Er nog eens naar vragen omdat je het eerste antwoord niet voor waar aanneemt is respectloos.

Dat via een ander spelen is nog veel respectlozer: ik zou het heel hoog opnemen als iemand achter mijn rug om mijn partner voor z'n karretje spant om zulke dingen uit te halen. Ik vind dat dat iets is dat een integere zorgverlener NIET hoort te doen!

En dat geldt ook voor jouw overige goedpraterij. Er is een gigantisch verschil tussen een vergissing van iemand die niet op de hoogte is (dan kan confronterend zijn en moeilijk, maar dat gaat over) en het doelbewust negeren van iemands eerdere woorden. Het eerste kan gebeuren (hoewel cb en kinderarts daar natuurlijk wel zorgvuldig mee om horen te gaan), het tweede is simpelweg niet integer.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:40

RandyOrton25 schreef:
Sjonge gelukkig is de tijd van voeding voor mij voorbij
En wil ik absoluut geen 2de kindje maar hoe meer ik dit gedram lees hoe minder snel ik voor borstvoeding zou kiezen.
Want hoe dan ook blijft er maar over door gezaagd worden.

Dat is andersom precies hetzelfde zoals ook al meerdere malen gezegd is. Dus dat zou niet de reden moeten zijn. Maar als je er al zo in staat kun je mij niet vertellen dat je dat eerst wel wilde, of heb ik dat mis? Is het niet gewoon makkelijk roepen nu.