B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_C

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:44

Zo goed serieus genomen!
Mag ik vragen waar de long, lever en milt foto's/echo's voor zijn? Gezien het eigenlijk vooral in je darmen/maag zou horen te zitten (dat is tenminste wat ze bij mij onderzoeken).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:40

Ik heb niet specifiek doorgevraagd naar alles. Longfoto is voor sarcoidose (geeft klachten moe en snel kortademig), milt en leverafwijkingen schijnen ook deze klachten geven.

En bloed en urine wordt gewoon heel breed gescreend (van ijzer, want teveel kan ook vermoeidheid geven, tot allerhande systeemziektes).

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:20

Ah ok! Ben gewoon geïnteresseerd :)

Ze hebben bij inmiddels geloof ik alle bloedwaarden al onderzocht en heb een echo van m'n buik gehad, een colonoscopie en een gastroscopie. Deze laatste was afgelopen week en daar komt waarschijnlijk niks uit. Enige is dat het nog steeds op de rand van wel/niet ziekte van Crohn zit (ivm wel ontstekingen in dikke darm, maar niks uit biopsie/bloedonderzoek). Komende week is het weer naar de internist en ik denk dat het dan stopt met alle onderzoeken en er gewoon geen oorzaak te vinden is, al denk ik nog steeds dat er ergens iets scheef moet zitten... Het kan toch niet normaal zijn dat je B12 op ver onder het minimum is op 21 jaar terwijl je werkelijk alles eet?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:18

Ik kan me hier zeer wss ook weer melden. Heb weer een aanvraag gedaan voor bloedonderzoek oa voor B12. Ben onwijs veel ziek geworden afgelopen tijd.. Ik zat de vorige keer ook ver er onder.. injecties gehad en ik was weer klaar. Ik wacht weer af. Morgen bloedprikken :)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:13

Injecties gehad en klaar kan haast niet. Of je moet een tekort hebben door je voeding (streng veganistisch oid) of een bepaalde ziekte.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:30

Nou ik was daarna iig weer opgelapt? En hoefde niet terug te komen.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:51

Als ze de oorzaak van je tekort niet aanpakken kun je niet zomaar stoppen met de injecties, dan is het gewoon vragen om een terugval. Tuurlijk ben je dan opgelapt, maar als je lichaam het niet opneemt uit je voedsel (om wat voor reden dan ook) komt het tekort natuurlijk gewoon weer terug ;)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:32

Precies zoals xxxjanna zegt. Lees de info in dit topic maar na. Huisartsen doen zo weinig aan B12 tekort. De meeste vinden het maar onzin. Helaas gaat het daarom zo vaak fout.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:01

Hallo,

Al lange tijd heb ik klachten die waarschijnlijk gerelateerd zijn aan een B12-tekort. Mijn beginwaarde was 117 en zit inmiddels net iets boven de 170. Ik voel mij helaas weinig begrepen door mijn internist, die aangeeft dat mijn B12 perfect in orde is. Kent iemand nog goede artsen als het om een B12 tekort gaat? Van dr. van Loon (patiëntenstop) en dr. Auwerda (wachttijd 6-9 maanden) ben ik op de hoogte, maar zou het heel fijn vinden als ik ergens eerder terecht kan :) .

Alvast bedankt voor de moeite

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:55

Na lang vorige week weer eens bloed laten prikken, b12 moest ook meegenomen worden en was 450. Zo op het oog netjes alleen was ik alweer behoorlijk aan mijn nieuwe dosis toe, was er al 3 weken te laat mee zelfs. Moe, moe, moe, warrig, koud, slecht geheugen, motoriek beroerd. Nu een week na de prik weer gaat het weer de goede kant op gelukkig. Dan merk ik weer hoe belangrijk het is het goed bij te houden.

Trouwens voor de geprikten hier, hebben jullie de nacht na het prikken ook zo n moeite in slaap te komen. Ik prik altijd s avonds maar lig dan ondanks de vermoeidheid tot diep in de nacht te stuiteren in bed. Heel vreemd eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:37

450 als je injecties krijgt is niet heel veel.. in de meeste gevallen is de waarde bij injecties 'onmeetbaar hoog' of >1000 ofzo. Het kan erop wijzen dat je toch steeds net een tekort opbouwt.

Ik sliep in het begin juist heel goed met de injecties. Nu merk ik geen effect meer, en volgens mij is dat ook wat je ongeveer wilt: dat je lichaam eigenlijk zo'n overdaad heeft dat het niet meer hoeft te reageren op een nieuwe dosis. Ik weet niet of dat kan maar je kunt overwegen om de frequentie flink op te schroeven en kijken hoe dat gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:55

Ik was nu echt veel te laat, echt weken. Compleet vergeten te prikken. De frequentie is al eens opgeschroefd van eens in de 8 naar eens in de 6 weken 1000 mcg. Bij vaker word ik erg onrustig en nu alleen de eerste nacht erg opgefokt als te veel koffie.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 00:20

Astaloca schreef:
Nou ik was daarna iig weer opgelapt? En hoefde niet terug te komen.

Maar je hebt zeer waarschijnlijk wel een opname stoornis omdat je nu weer klachten hebt en weer een (erg) te kort hebt. Dat houd dan eigenlijk in dat je door moet gaan met de injecties. Anders heb je over een tijdje weer een tekort en word je er weer ziek van. 1 injectie en hop klaar klopt niet helemaal. Je hoort een normale behandeling te krijgen.

Karuna, kun je niet zelf gaan prikken? Dan kun je prikken wanneer het jou uit komt? Ik deed bij de HA altijd meteen een nieuwe afspraak maken (dan vergeet je het ook niet en kun je het ook niet uitstellen) maar prik al een paar jaar zelf. Vind ik veel fijner omdat je kunt prikken wanneer het jou uit komt. Als je heel onrustig word van vaker prikken dan kun je idd beter eens in de 8 weken prikken. Wat ik altijd deed is voor het slapen gaan prikken. Na het prikken word ik heel moe en daarna krijg ik ietsje meer energie waardoor ik idd slechter sliep. Daarom doe ik het voor het slapen gaan. Dan val ik heel makkelijk in slaap en word ik wakker met meer energie.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 05:01

Ik heb ook niet maar 1 injectie gehad he.. Ik geloof 4 weken ofzo iedere 3 dagen zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 05:41

Ik 1 x in de week, 10 weken lang.

Nu 2.5 jaar later 1 x per 4 week.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:44

Ik prik al heel wat jaren zelf, al zeker meer dan 8 jaar. Alleen ben ik ook heel goed in het vergeten. Mijn vorige huisarts onthield het altijd heel erg goed. Ik ben ook al heel eg lang bekend met b12 te kort ook, zo uit het hoofd 15 jaar of iets langer zelfs.

Ik prik s avonds maar lig dan uren te stuiteren. Prik ik veel eerder dan gaat het lopen niet zoals het moet. De vloeistof levert me altijd een redelijk pijnlijke spier op hoe traag ook ingespoten, dan stuiter ik ook wel alleen niet tot midden in de nacht. Eens in de 6 of eens in de 8 weken maken daarin geen verschil. Alleen bij eens in de 6 veel minder last van vermoeidheid en verergering van MS klachten. Vaker dan ben ik over de hele dag veel te opgefokt dus dat is geen optie.

Edit astaloca is er vastgesteld waarom je een b12 te kort hebt? Neem je te weinig op of helemaal niets door het ontbreken van een factor of was het een eenmalig te kort door slechte eetgewoonte? Bij de eerste twee zit je vast aan levenslang prikken normaal gesproken.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:55

Ik wil me graag ook even melden. Ik ben vegetarisch en slik al een jaar of 2 jaar vitamine B12 pillen van de kruidvat. Afgelopen zomer ben ik bij een kinesioloog geweest die aangaf dat ik een vitamine B12 tekort had en daarvoor heb ik homeopatische druppels gekregen omdat ik blijkbaar de pillen ook niet opnam. Dat zou door de druppels moeten verbeteren. Ook kwam eruit dat ik een tarwe en lactose allergie heb. Ik leef nu op spelt brood en inderdaad mijn buikpijnen zijn bijna weg en stukken verbeterd. Echter mijn andere klachten blijven en ik kan zo de helft aanstrepen van de klachten die door een B12 tekort kunnen ontstaan.

Ik loop denk ik al bijna 9/10 jaar met dezelfde klachten rond en dit begon toen ik vegetarisch werd. Toen ook bij de huisarts geweest en zelfs internist maar werd telkens afgescheept dat ze niks konden vinden. Afgelopen week toch maar bloed laten prikken op B12 omdat ik het voort helemaal beu ben en genoeg alternatieve methoden heb geprobeerd. Er kwam een waarde van 172 uit en volgens de huisarts dus niks aan de hand -O- Ik ben op dit moment een beetje radeloos en zit eraan te denken om zelf maar uit Duitsland B12 te bestellen. Heeft iemand tips voor mij wat ik nu het beste kan doen. Ervaringen zijn ook al voldoende.. Ik heb het topic trouwens doorgelezen vandaar dat het mij opviel dat er gezegd werd dat een waarde onder de 300 ook klachten kan geven.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:58

Een andere huisarts zoeken.. HEEL KORt door de bocht klinkt dat maar hier kom je niet verder mee. vraag een second opinion aan.. Ik zaqt 4 jaar terug op 172 en een half jaar terug op 114. was ook niks aan de hand, Nu met prikken voel ik me stukken beter :)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:14

Dus het beste is om toch nog een afspraak te maken en zeggen dat ik graag injecties wil. Blijven hun bij hun standpunt dat het niet nodig is, ga ik daar weg. Ik zat wel bij een andere huisarts, misschien toch maar nu vragen naar mijn huisarts maar die nam mij toen ook al niet serieus (oja moest toch maar naar een psycholoog misschien dat dat hielp :roll: ). Nu vooral met de winter op komst zal het niet veel beter met mij gaan. Hoeveel injecties krijg jij nu?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:51

ik prik zelf, vanaf april, nu op 1 keer in de 6 dagen.. langer trek ik nog niet.. gewoon langs huisartsen gaan en vragen of ze er open voor staan. Zo niet verder zoeken

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:00

Ik heb gehoord dat herhaalde miskramen ook een verband kunnen hebben met een vitB12 tekort? Weet iemand daar meer over? Of kan iemand me een link sturen waar ik daar meer over zou kunnen vinden? Alvast bedankt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 01:25

Astaloca schreef:
Ik heb ook niet maar 1 injectie gehad he.. Ik geloof 4 weken ofzo iedere 3 dagen zoiets?

Sorry zo kwam het over bij mij. Je hoort 10 injecties in 5 tot 10 weken te krijgen. Als je een opnamestoornis hebt (zo klinkt het wel) moet je door gaan met de injecties. Dan kun je niet zomaar stoppen omdat die b12 dan weer daalt en je dan weer opnieuw een opstart dosis van 10 injecties moet hebben. Je zou eigenlijk minstens 1x per maand een injectie moeten. Hebben ze al uit gezocht hoe het kan dat je een tekort hebt?

karuna, lastig zeg! Heb je al eens op een andere plek de injectie gezet? In mijn been was het spuiten bijv. een hele tijd zeer pijnlijk. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee en ben ik in mijn arm gaan prikken. Probleem opgelost.. Nu heb ik weer 2x in mijn been gespoten en dat ging nu ook weer redelijk goed. Waarschijnlijk hebben er teveel naalden in gezeten.. Ik weet niet of je last van beide benen krijgt na het spuiten of alleen van een been? Maar dan zou ik je arm eens gaan proberen.

Paroeska, 172 is opzich een prima waarde. Maar het kan voorkomen dat je toch een tekort hebt. Hoe lang ben je nu gluten en lactose vrij aan het eten? Mensen met gluten en lactose allergie hebben vaak ook problemen met het opnemen van vitamines. Je zou je HA kunnen vragen of je toch de injecties mag om te zien of verbetering voelt maar de meeste huisartsen zullen dat niet zomaar geven. Dan zou je een verwijzing kunnen vragen naar een internist (maar dan wel een die veel van een B12 tekort af weet) Ben je daar al eens geweest?
Laatst bijgewerkt door Glossi op 30-11-13 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:26

B12 was daarna ook weer goed volgens de HA :) maar dit is inmiddels 1,5 jaar geleden verder niet meer bloed geprikt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 01:28

Hoe wist je huisarts dat je b12 weer goed is? Door een bloedonderzoek? Na b12 injecties kun je de waarde niet meer in het bloed meten omdat deze dan vertekend is door de injecties. Die is niet meer betrouwbaar.

Klein informatief stukje:
Wat zegt de B12-waarde in het bloed na B12-injecties?
Bij iemand die nog nooit injecties heeft gehad, geeft de waarde in het bloed een summiere indicatie over de voorraad B12 in het lichaam, vooral dus in de lever. Bij een gezond iemand is er een voorraad voor minstens drie jaar beschikbaar. Als de lichaamsvoorraad uitgeput is geraakt dan kost het ook veel tijd (en injecties) om dit weer aan te vullen. De B12-waarde in het bloed zegt dus iets over de B12-status van iemand die geen injecties heeft gehad.
De hoeveelheid transporteiwit is beperkt, dus de "levervoorraad" wordt maar heel langzaam aangevuld en is niet af te leiden aan de hand van de B12-waarde in het bloed. Bovendien heeft de hoeveelheid B12 in de lever, die via de gal weer in de darm komt, in veel gevallen te maken met het zelfde opnamedefect als de B12 via de voeding.
Als iemand door het ziektebeeld van deze site, klachten krijgt dan is de B12-voorraad in het lichaam al flink opgesoupeerd. Dit uit zich dan ook in een te lage of laag/normale B12-waarde in het bloed.
Het tekort moet dan aangevuld worden met B12-injecties. Na een injectie schiet de waarde in het bloed binnen de kortste tijd soms naar waarden hoger dan de normale bovenste referentiegrens. De lichaamsvoorraad kan natuurlijk nooit zo snel weer op peil zijn. Het verband tussen de B12-waarde in het bloed en de lichaamsvoorraad is dus helemaal zoek. En dit blijft vele, vele maanden zo. Zelfs na een jaar of meer kan nog de waarde geflatteerd zijn door de laatste injectie. De bedoeling van de intensieve aanvangsdosering is om de tekorten in de weefsels snel weer aan te vullen en voor het herstel. De "voorraad" in de lever kan niet snel aangevuld worden, omdat de transportcapaciteit maar beperkt is. Men kan dus nooit zeggen dat na en enkele maanden de lever weer voldoende B12 bevat en men naar de onderhoudsdosering kan. De hoeveelheid B12 in de lever is in geval van deze ziekte ook niet van belang, want deze B12 komt via de gal weer in de darm en heeft vaak te maken met hetzelfde opnamedefect als bij de B12 via het voedsel.

Bron: website Hendrik de Jong

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:38

Is wisselend rechterbeen en linker en rechterbil. Linkerbeen mag ik niet in prikken. En maakt niets uit waar er geprikt wordt. Arm is voor mij geen optie trouwens omdat ik daar nog sneller last krijg. Zelfs bij de griepprik heb ik er ruim een week last van net als met bloedprikken. Ook infusen geven veel problemen en gaan snel ontsteken. Kennelijk reageert mijn lijf heftig op invloeden van buitenaf. Een simpele splinter is gegarandeert een ontstoken plek en dagen een rode dikke bult.

Ik ben inmiddels gewent aan de pijnlijke spieren uren na het prikken. Kwestie van prikken en gaan slapen op de kant waar ik niet ben geprikt. Dan een nachtje stuiteren en ik kan er weer tegenaan. :j