yrsa_karlijn schreef:Ik herken jullie verhalen zo goed. Ik ben nu 38, maar kamp al met mijn gewicht sinds ik 16 ben. Ben bij elkaar wel 100 kilo afgevallen als het niet meer is, maar ik kan niet op gewicht blijven. Ben ik simpelweg te zwak voor en nu ben ik weer waar ik niet wil zijn, veel te zwaar. Ik moet echt weer gaan afvallen en op mijn voeding letten en sporten, maar ik heb er totaal geen fut meer voor. 1,5 jaar geleden woog ik 72, was ik 30 kilo afgevallen en voelde ik me weer beter in mijn vel, maar wat jullie zeggen in je hoofd klopt het niet. Ik werd voor school gefilmd in een les (doe een leraren opleiding) en toen knapte er wat bij mij. Ik vond mezelf zo lelijk, dik en afstotelijk bewegen dat ik vanaf toen weer de fout in ben gegaan. Ik vermijd het al jaren om op de foto te gaan, omdat ik constant probeer mezelf er beter uit te laten zien in mijn hoofd. Nu zou ik graag willen dat ik eruit zag zoals toen op de video, maar helaas ben ik alweer bijna op mijn oude gewicht. Ik weet dondersgoed dat ik een probleem heb, een eetprobleem. Dat ik mezelf aan het vernietigen ben op de manier waarop ik leef. Geen plezier hebben, je schamen voor wie je bent, geen sociale contacten en constant op zoek naar eindelijk is een positief lichtpuntje. Helaas werkt dat niet zo en krijg je terug wat je uitstraalt, helaas!
Klinkt allemaal heel bekend. Je hebt een vervormd zelfbeeld en ziet jezelf dan niet meer zoals anderen dat doen. Ik heb ook een hekel aan foto's (ben sowieso al niet fotogeniek) en vind het afschuwelijk om foto's van mezelf terug te zien. Ik denk ook niet dat ik ooit tevreden zal zijn met m'n uiterlijk. Dat knopje heb ik nog niet gevonden in ieder geval. Waar ik wel heel erg op let is dat ik niet 'doorsla' qua dieten etc, want dat blijft een gevaar. Door het vele afvallen en continu gefocust zijn op gewicht en uiterlijk kan het een hele vervelende obsessie worden. De gulden middenweg is een heel dun lijntje waar je zo vanaf kunt kukelen en ik denk dat ik nooit meer helemaal onbezorgd durf te eten zonder te denken 'dit is weer een kilo die eraan komt'.