[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:00

Mirena schijnt thans beter verdragen te worden dan koper. Mijn gyne raad koper ten sterkste af.
Nuvaring enz ken ik overigens niet. :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:01

Hoihoi, ik meld me maar..
Ik vergeet de pil steeds vaker, en als ik ongesteld ben heb ik echt heel veel pijn. Dan lig ik opgekruld in bed omdat de pijn zo erg is. Ook krijg ik pijn in mijn onderrug, hoofdpijn, heeul chagrijnig. Ben ook zeker 7 dagen ongesteld, soms langer. (Ik slik meestal 1 strip-stopweek, maar soms 2 strips-stopweek).
En vaak werkt de pil niet, heb al 2 pillen gehad, ben nu met de 3de bezig. Dan werkt het een tijdje en daarna eigenlijk steeds minder, net alsof mijn lichaam eraan gewend raakt en dan immuun word?
Nu is mijn vriendin naar de huisarts gegaan voor de prikpil. Ze is 16. Ik ben pas 15 maar dit lijkt me wel een oplossing. Maar ben naar wat info aan het zoeken op internet en daar staat dat je dan nog steeds onregelmatig bloedverlies hebt, en is er niet helemaal zekerheid dat je dat niet meer ongesteldword.
Zouden jullie mij de prikpil aanraden?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:26

Ik ben net na 3 maanden pilloos naar de HA geweest voor een nieuw voorschrift. Begin over 2 weken met stage, en aangezien ik sinds het stoppen met de pil om de 2u van tampon moet wisselen als ik ongesteld ben, vond ik dat wel een reden om terug aan iets te beginnen. :P
Heb een voorschrift voor de Nuvaring meegekregen, ben benieuwd of dit beter gaat zijn dan mijn pil (neppe microgynon 20). Hoop het alleszins :)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:15

dank dames voor het antwoord :)
Phormicola, vroeger had ik dezelfde klachten ook, ik slik nu een lichte pil en die werkt voor mij prima, ook een tijdje een andere pil geslikt, maar werd daar erg ziek van (had opeens een andere meegekregen bij de aphotheek)
het heet ethinylestradiol/levonorgestrel met verhouding 0,09/0,15 mg pch, misschien heb je er wat aan.

MyLittleLove, prikpil wordt veel afgeraden door doktoren en dan vooral voor jonge meiden omdat de prikpil zeer kankerverwekkend en zeer chemisch is. Het is een oplossing als je je pil telkens vergeet, maar alleen om de buikpijn etc zou ik het niet doen, dat is het risico niet waard.
Ook met pil heb ik nog onwijs veel last mn rug, duizelingen en sommige maanden (niet alle) helse krampen (dit allemaal was eerst wel nog vele malen erger voor ik de pil slikte)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:31

Lidewijke: Laat weten hoe het gaat met de Nuvaring! Ben erg benieuwd :j

Peer: levonorgestrel is toch Microgynon? Ik ben helemaal niet thuis in de pil :o

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:35

ik vergat de pil ook vaak en ben daardoor over gegaan op de nuvaring.
Misschien ook iets voor jou my little love?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:54

Phormicola, Ken ook alleen mn eigen pil xD
Maar lijkt me niet.. Anders hadden ze dat er toch wel op gezet?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:00

phormicola schreef:
Lidewijke: Laat weten hoe het gaat met de Nuvaring! Ben erg benieuwd :j

Peer: levonorgestrel is toch Microgynon? Ik ben helemaal niet thuis in de pil :o

Die beide namen staan bij mij er wel op! :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:33

Nessa schreef:
ik vergat de pil ook vaak en ben daardoor over gegaan op de nuvaring.
Misschien ook iets voor jou my little love?

Doen ze dat bij 15-jarige? :o

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:41

Je moet het volgens mij zelf doen haha :P denk 't wel hoor.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:09

jahoor, waarom niet? Is een ring die je zelf in moet brengen

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:14

Haha ik bedoelde of ze dat aan mij mee zouden geven, aangezien ik nog niet seksueel actief ben :') Oke dan kan ik dat navragen aande huisarts :j

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:53

Volgens mij geven ze op die leeftijd wel de nuvaring. Ik mag m vanavond weer in! Kan ik morgen weer een dagje ongesteld vrij heerlijk dansen en springen op decibel en dinsdagochtend heel vroeg op vakantie! Hopelijk is de hoofdpijn morgen weer weg! Vakantiestress hahahaha

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:03

@phormicola de nuvaring is zeker de moeite waard om te proberen. Het is niet heel ingrijpend zoals de Mirena. Maar de nuvaring werkt ook plaatselijk, waardoor je waarsch minder last hebt van de hormonen tov de pil.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:33

Dat zou echt top zijn, als het kan ga ik dan ook gewoon 'door-ringen', ben echt compleet klaar met ongesteldheidspijn :+

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:48

Nog even over de nuvaring:

werking:
De combinatie van oestrogeen- en progestageenhormonen in de ring remt de eisprong en voorkomt dat er een eicel vrijkomt tijdens de cyclus. Bovendien maakt het de slijmprop in de baarmoederhals moeilijk doordringbaar voor zaadcellen. Ook de binnenkant van de baarmoeder wordt minder geschikt voor het innestelen van een eventueel bevruchte eicel.

Dit medicijn is een middel van de derde generatie. Artsen schrijven meestal eerst een anticonceptiepil met een ander progestageenhormoon voor, zoals levonorgestrel, lynestrenol of norethisteron. Deze progestagenen behoren tot de zogenaamde tweede-generatiepillen. Bij gebruik van een tweede-generatiepil loopt u minder kans op de ernstige bijwerking trombose, terwijl de werking hetzelfde is.

Nuvaring vergroot dus de kans op trombose, daar moet je wel rekening mee houden als je daar al bijv last van hebt of erfelijk gevoelig ervoor bent.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:50

oke ik heb ook een vraagje. ik slik momenteel de pil door, maar het is voor mij makkelijker als ik deze week ongesteld word ipv volgende week. heb nu dus 1 hele strip en 2/3e van een andere strip geslikt. Kan ik nu gewoon stoppen zonder problemen of moet ik de 2e strip afmaken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:54

Je kan nu gewoon stoppen zolang je de afgelopen week alles goed geslikt hebt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:55

Tof! bedankt voor je snelle antwoord.
dan stop ik vanavond al.
dan kan het dus maar 2-3 dagen duren voordat heb begint he, niet nog een week toch.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:56

phormicola schreef:
Dat zou echt top zijn, als het kan ga ik dan ook gewoon 'door-ringen', ben echt compleet klaar met ongesteldheidspijn :+

Als je zo vreselijk veel pijn hebt, is het dan niet verstandig om even met je HA te overleggen om gecheckt te worden op bijv endometriose?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:13

Ik meld me hier ook maar eens.
Op advies van de gyn moet ik binnenkort een Mirena-spiraaltje gaan laten plaatsen, echter hoor/lees ik er bijna alleen maar horror-verhalen over (en dan vooral het plaatsen) := .
Zijn er hier ook mensen die er positieve ervaringen mee hebben?

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:10

@ Tessya; een paar vriendinnen van mij hebben hem. Plaatsen was bij alle 3 pijnlijk, 2 van de 3 hebben 2-3 dagen 'napijn' gehad. Maar alle 3 zeggen ze dat ze het zo weer zouden doen, dus tja op de eerste 2 dagen na een goede ervaring.

Ik zou zelf graag gaan stoppen met de pil. Begin me minder prettig te voelen bij al die hormonen in mn lijf. Heb ook elke dag een 'vol-hoofd'- gevoel en voel me niet lekker in mn vel. Een spiraal laten plaatsen durf ik niet (tja ondanks de goede ervaringen, de pijn tijdens het zetten lijkt me helemaal niets!, zeker niet als j eht kunt vergelijken met de tandarts := ).
Een vriendin heeft de nuvaring en is er helemaal happy over, nu zou ik hier graag over gaan informeren bij de HA maar allereerst zou ik graag willen weten wat de kosten van deze ring zijn. Je krijgt er 3 per doosje, dus voor 3 maanden (met stopweek) wat zijn hier de kosten van? Mijn pil krijg ik nml ook niet meer vergoed, dus als de kosten hiervan niet veel verschillen ...

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:27

Hier in Belgiƫ 35 euro voor 3 maanden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:36

Tessya schreef:
Ik meld me hier ook maar eens.
Op advies van de gyn moet ik binnenkort een Mirena-spiraaltje gaan laten plaatsen, echter hoor/lees ik er bijna alleen maar horror-verhalen over (en dan vooral het plaatsen) := .
Zijn er hier ook mensen die er positieve ervaringen mee hebben?

Lees mijn reacties hier maar eens terug :)
Als je in een bericht van mij op het dikgedrukte 'geplaatst' klikt zie je al mijn berichten en kun je mijn ervaringen lezen.

Ik verklap alvast dat ik een enthousiast en tevreden Mirena gebruikster ben :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:48

Zo ik heb de stap gezet, ik heb het spiraaltje in huis en kan de afspraak gaan maken bij de Gyn. Ik schrok wel ervan toen ik hoorde wat dat ding kost, sodeju zeg! Ben blij dat hij vergoed wordt door het CZ, dat is een echte opluchting :j

Ik heb overigens de hormoonspiraal, volgens de HA was dit het beste + het feit dat zij daar zelf mee positieve ervaringen mee had. :)