Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:10

Wat een ervaring Timbers! Klinkt geweldig in Oostenrijk, dat zou ik ook wel eens willen! Ik ben ook heel benieuwd wat je van België vindt, L'eau Rouge is wel een bekende naam. Laat graag wat foto's zien als je die hebt!

Ashley, het is inderdaad niet goed om onbehandelde pijlen in de nattigheid te schieten, daar trekken ze onherroepelijk krom van (ook als je ze nadien weer laat drogen). Ik doe zelf altijd twee dunne laagjes transparante buitenbeits over de pijlen om ze te beschermen tegen vocht. Gewoon te halen bij de bouwmarkt. En zelfs met een klein potje kunt je heel wat pijlen doen. :)

Iets offtopic, maar toch: ik ga woensdag voor de tweede keer bij een paard kijken. Zo leuk! :):)

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:37

Aangezien we hier behoorlijk de boel aan het verbouwen zijn, hebben wij genoeg beits liggen, dus vandaag heb ik maar gelijk even de pijlen gedaan. Die staan nu even lekker te drogen!

Wat voor paardje?! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:05

Dat is mooi! Ik doe meestal een laagje, twee dagen drogen en dan nog een laagje en twee dagen drogen. Heb zelf net ook weer drie nieuwe pijlen in elkaar geklust. :D

Het is een vierjarige PRE merrie, net onder het zadel maar loopt echt keurig. En vooral ontzettend lief. <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:22

Dan ga ik dat ook nog even met mijn pijlen doen. Al zijn sommige al behoorlijk krom... (en zelfs voordat ik er mee buiten ging schieten... carbon is wat dat betreft wel beter :P )

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:51

Vandaag lekkere pech...
Ik dacht eventjes lekker te gaan schieten, maar blijkbaar stond mijn doelplak niet goed gestut en viel om na een windvlaag... Boven op mijn pijlen. Nou, alsof je botten hoort kraken. Helaas viel er niks meer te redden op de pijlpunten en twee nokjes na, maar had ik nog wel twee pijlen in mijn koker.

Ik was van plan om ook zelf pijlen te gaan maken, maar dat hoeft niet op zo'n manier! :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:52

Oh neeeeeee, wat erg! Dan inderdaad maar een mooie set nieuwe maken, maar ik begrijp helemaal dat je liever een am andere aanleiding had gehad. :(:)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:40

Tja, even een paar lelijke woorden in mijn hoofd gehad, tot tien tellen en loslaten :')

Heb jij ervaring met hout van de bouwmarkt voor pijlen? Is dat geschikt om te gebruiken of heb jij misschien een andere tip nog? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:59

Haha, goed instelling! :))

Ik bestel mijn spulletjes bij Hauke van http://www.asgaard-archery.nl (pijlen --> schachten). Bij hout van de bouwmarkt heb je geen idee wat de spinewaarde is en ik denk dat de nerf ook vaak erg uit het hout loopt en dat het niet recht is. Ik zou gewoon spul bestellen voor een stuk of 10 schachten. Hoef je niet allemaal tegelijk te maken, maar dat scheelt verzendkosten.

De eerst keer vraagt een kleine investering: je kunt niet zonder verenplakker. Dit is de goedkoopste zie ik: http://www.asgaard-archery.nl/index.php?page=shop&c=58&p=115. Wij doen al ruim 10 jaar met dezelfde, dus ze brengen het geld wel op. ;) Verder moet je de eerste keer lijm halen (daar doe je vervolgens heel lang mee). Nodig zijn:
- een tubetje 'fletching lijm' nodig, dat is speciale lijm om je veren muurvast te lijmen. Arrow mate is veelgebruikt).
- Sterke lijm om de punten op de schacht te zetten. Twee componentenlijm bijvoorbeeld. Ook bij schroefpunten is een druppeltje aan te raden, niets zo vervelend als een punt die in de doelplak blijft hangen.
- Voor het wikkelen voor en achter je veren een klosje garen (ik gebruik linnen) en wat 'gewone' lijm.

Vervolgens hoef je alleen zoveel schachten, veren, punten en eventueel nokken (is wel zo makkelijk) te bestellen als je pijlen wilt maken.

Als je interesse wilt, wil ik best even verder meedenken hoor. Laat maar weten als je vragen hebt, en ik heb ook nog een handige basic handleiding die ik je wel even kan sturen als je wilt. :j
Laatst bijgewerkt door Elanor op 28-07-14 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:03

Misschien kan jij mij wat meer uitleggen over de spine waarde. Ik heb hier thuis wel het boek 'Houtkoorts - Zelf een handboog maken' van Jan van der Veen. Een geweldig boek, maar om mijn eerste pijlen te maken, mis ik naar mijn idee toch wat extra uitleg om van start te gaan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:09

Heb net m'n vorige post zitten aanpassen. :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:33

Ik ga er morgen nog eens even goed voor zitten en op mijn gemak naar kijken. Het lijkt mij in ieder geval een leuk projectje!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:52

Spinewaarde heeft te maken met de buigbaarheid van de pijl. De statische spine is een standaardmaat. Die wordt berekend door de schacht op twee steuntjes te leggen op 26 inch afstand van elkaar. Daartussen wordt dan een gewicht van 2 lbs gehangen. De mate waarin de schacht buigt is de statische spinewaarde: een slappe schacht buigt ver door en heeft een lage spinewaarde, een schacht die stijver is buigt minder ver door en heeft een hoge spinewaarde. Het is makkelijk te onthouden: spine is gewoon het Engels voor ruggegraat. En wij zeggen van een slappeling ook dat 'ie weinig ruggegraat heeft. Lage spinewaarde dus. :D

Je hebt ook nog de dynamische spinewaarde, en die is waar het om draait. Immers, hoeveel de schacht zal buigen met alles erop en eraan als jij hem wegschiet hangt van veel meer af. Met name de volgende drie dingen: het gewicht van de pijlpunt, je treklengte en het type boog waarmee je schiet (vooral hoe ver de pijl naar buiten staat omdat hij langs het handvat moet).

Je kunt het zo gek maken als je wilt: er zijn hele excelprogramma's beschikbaar om de in theorie perfecte spinewaarde te berekenen voor jou persoonlijk. B-)
Maar hier vindt je een aardig en eenvoudig uitgangspunt (het ingewikkelde begin even overslaan): http://www.pijlenboog.be/index.php/De_spine_waarde.
Citaat:
Je kan starten met de volgende ruwe schatting.
Neem het trekgewicht van je boog bij 28 inch. Dit is meestal opgegeven.
Tel er 5 pond bij op voor elke inch dat je langer trekt dan 28".
Voor elke inch minder dan 28" trek er 5 pond af.
Voeg 5 pond toe voor zware broadheads of punten zwaarder dan 110 grains.
Voeg nog 5 pond toe wanneer je met een snelle recurve boog schiet.
Wanneer je met een Fast-flight pees schiet, voeg nog eens 5 pond toe.
Wanneer je boog niet vanuit het midden van je boog schiet, i.e. je hebt geen venster in je boog, moet je van dit getal nog 5-10 pond aftrekken.
Dit geeft een goede startwaarde voor de spine waarde van je pijl.
Rekenvoorbeeld 1: Je boog is 30# bij 28" (30). Je treklengte is 32" (+4*5) en je schiet met een snelle recurveboog (+5) met 125 grains punten (+5) en een fast-flight pees (+5).
30+4*5+5+5+5=65#.
Rekenvoorbeeld 2: Boog=53# at 29.5", pijlen 30", boog 45# op 28", 125 grain punten, fastflight. Dus: 45+(2*5)+5+5+5= 70#.

Voor mijn boog ziet dit er als volgt uit:
- Het trekgewicht van mijn boog bij 28 inch is 33 lbs --> 33
- Mijn treklengte is 29 inch --> + 5 = 38
- 3D punten van 100 grain --> nog steeds 38
- Rappe ruiterboog --> + 5 = 44
- Geen venster (maar vrij smal handvat) --> -7 = 37
Als ik schachten bestel, kies ik ze inderdaad in de categorie 35-40 lbs. :)

En in theorie maakt het natuurlijk ook uit wat het gewicht van je veertjes is, hoe zwaar de verf van je crestings is, hoe dik de laag beits erop zit...

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:58

Zo, ik heb vanmiddag goed de tijd voor genomen om alles uit te zoeken aan waardes en zojuist heb ik dan de spullen besteld. Ik heb gelijk maar voor 12 pijlen gedaan, want dan kan ik weer eventjes voort!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:21

Hopla, dat is mooi! Veel leuker dan al die spinewaardes is natuurlijk: welke kleur en vorm veren heb je gekozen?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:59

Ik heb nu gekozen voor egaal gekleurde veren. Twee donker bruine en een witte veer per pijl. Misschien veel voorkomend, maar vind ik zo mooi! :D
Daarnaast heb ik gekozen voor full length veren, zodat ik ze zelf nog wat kan vormen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:34

Vandaag heb ik eindelijk mijn spullen binnen gekregen voor de pijlen.
Morgen moet ik nog even een dagje werken, maar dan heb ik zes dagen vrij om even lekker aan de pijlen te werken!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:30

De camping was leuk, ze hebben daar een 18m oefen baan en 2 parcoursen, maar geen 3D, meer veld- en 2D :P een klein parcours in het onderbos wat ik een beetje link vond omdat er ook mensen honden uitlieten (lekker pijl in de hondenpoep :+ ) en kinderen speelden. Maar dat zal meer mijn angst zijn dan dat het echt link is :o

Bovenbouw was groter en met meer hoogteverschil, ook geen 3D, maar wel leuk. Je moet wel een afstandsverklaring tekenen om er heen te mogen en volgens mij moet er begeleiding mee...maar daar waren de antwoorden die ik kreeg steeds verschillend over dus zijn we maar gewoon gegaan :) uitdagend parcours, 2x gelopen en het was leuk.

Nu trainen voor de 31e in Gemert *\o/*

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:28

Ahh, ik wil zo graag kunnen boogschieten. :o Echt enorm gave sport.
Jammer genoeg is de dichtstbijzijnde club behoorlijk ver weg, dus dat ga ik niet halen..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:40

Lynnepinny schreef:
Ahh, ik wil zo graag kunnen boogschieten. :o Echt enorm gave sport.
Jammer genoeg is de dichtstbijzijnde club behoorlijk ver weg, dus dat ga ik niet halen..

http://www.handboogschutterijhilversum.nl/

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:50

Ik heb een nieuwe ruiterboog *\o/*
Hij schiet alleen nog niet zoals ik wil -O- maar dat is een kwestie van wennen en trainen, alleen heb ik de 31e nog wedstrijd met mijn jachtboog dus even niet teveel fratsen en daarmee trainen, daarna de ruiterboog af en toe eens erbij pakken ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:51

FOTO! :D :D
Wat voor een is het er geworden?
Kinkt ook als een heerlijk handboog-vakantie! Dat eerste parcours had ik zelf denk ik niet gedaan; ik ben daarvoor te voorzichtig. ;) Tweede parcours klinkt ook leuker, hoogteverschillen zijn altijd een uitdaging! Veel succes in Gemert! Ik ga zelf de 24e naar Mierlo (Kersentoernooi). En ik sta op de reservelijst voor Doorwerth, te laat met aanmelden. Damn. :P

Heb je al lekker geknutseld aan je pijlen Ashley? Ik moet meteen weer even denken aan de eerste keer dat ik zelf pijlen ging maken - toch per ongeluk met m'n elleboog in de tweecomponentenlijm beland.... :')

Zelf ook nog even lekker geschoten. Soms even zo'n filmpje maken vind ik altijd wel leerzaam, zie je toch ineens dat je sommige dingen anders doet dan dat je ze voelt. Geeft weer dingetjes om aan te werken!

En offtopic maar.... gisteren nogmaals bij een paard wezen kijken. Alles wat ik zoek: zo vriendelijk, zo'n fijne oogopslag, prima basis, en ook nog een plaatje om te zien met heerlijke gangen. Willen jullie heel hard duimen dat het door mag gaan? :):)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:57

Het is een boog voor erbij....was niet te duur bij Van Dorst, maar wel mooi.
Het is ook geen boog waarmee ik in de HB klasse mag schieten want hij is glasfiber met leer omkleed :P
Pas als ik echt lekker met ruiterboog schiet ga ik misschien voor een andere kijken, for now is mijn bearpaw jachtboog mijn hoofd boog :D

Onderste parcours hebben we ook snel afgebroken, gewoon te link vond ik. Ik ben ook te voorzichtig daarin...voelde niet fijn in ieder geval. Boven parcours was top :D dus die hebben we 2x gelopen en verder op het 18m baantje getraind. Maar dat je dagelijks traint merk je wel zeg...vanavond op de club training eerste 2 van 3 pijlen vanaf 20m meteen raak op een iniminie veldblazoen (de kleinste die er is *\o/* ) dus dat ging fijn!

Ik heb nu overigens ook pijlen met een selfnock in de maak :D

Volgende ding is pezen leren maken...

Hopelijk hebben we morgen pezen materiaal en een 2e verenplakker :7
Laatst bijgewerkt door Timbers op 16-08-14 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 00:04

Maar goed, een ruiterboog waarmee je HB mag starten zit ook al vrij vlot aan de twee- tot vierduizend euro. :7 Ik nog nooit een ruiterboog op een 3D wedstrijd gezien waarmee je HB zou mogen starten. Overigens wel genoeg mensen met glasvezel-ruiterbogen die zich in de HB klasse inschrijven met de gedachte dat het er historisch genoeg uitziet... Wordt ook niet gecontroleerd - niet dat het uitmaakt, ze kunnen in 3D's toch nooit op tegen de longbows die in de HB klasse starten. :P Maar met m'n ultrakorte ding ga ik voor de lol wel een keertje HB doen. Gewoon omdat ik het daarmee wel mag. :D

Trainen merk je mega! Herhaling = alles.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-08-14 00:11, in het totaal 6 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 00:05

Boog *\o/*
Afbeelding

Parcours Camping
Afbeelding

Parcours Viehhofen
Afbeelding

Mooie omgeving daar
Afbeelding

Experiment doelzak :D
Afbeelding

Nieuwe bamboe pijl van mijn vriend
Afbeelding

En leuk van het paard Elanor! Ben benieuwd ;)

Edit: paar foto's dubbel gepost :o

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:22

Wauw! Die foto's van de parcouren zien er echt geweldig uit! Ik moet nodig maar weer eens op vakantie! :D

De eerste pijl is zo goed als af, maar verder ben ik helaas nog niet gekomen door mijn werk. Maar wat een gedoe soms! Haha! Achteraf zit ik wel helemaal onder de lijm, maar dan heb je ook wat. Ik zal kijken of ik vanavond even tijd heb om een foto van mijn pijlen te plaatsen!