Spinewaarde heeft te maken met de buigbaarheid van de pijl. De statische spine is een standaardmaat. Die wordt berekend door de schacht op twee steuntjes te leggen op 26 inch afstand van elkaar. Daartussen wordt dan een gewicht van 2 lbs gehangen. De mate waarin de schacht buigt is de statische spinewaarde: een slappe schacht buigt ver door en heeft een lage spinewaarde, een schacht die stijver is buigt minder ver door en heeft een hoge spinewaarde. Het is makkelijk te onthouden: spine is gewoon het Engels voor ruggegraat. En wij zeggen van een slappeling ook dat 'ie weinig ruggegraat heeft. Lage spinewaarde dus. 
Je hebt ook nog de dynamische spinewaarde, en die is waar het om draait. Immers, hoeveel de schacht zal buigen met alles erop en eraan als jij hem wegschiet hangt van veel meer af. Met name de volgende drie dingen: het gewicht van de pijlpunt, je treklengte en het type boog waarmee je schiet (vooral hoe ver de pijl naar buiten staat omdat hij langs het handvat moet).
Je kunt het zo gek maken als je wilt: er zijn hele excelprogramma's beschikbaar om de in theorie perfecte spinewaarde te berekenen voor jou persoonlijk.
Maar hier vindt je een aardig en eenvoudig uitgangspunt (het ingewikkelde begin even overslaan): http://www.pijlenboog.be/index.php/De_spine_waarde.
Citaat:
Je kan starten met de volgende ruwe schatting.
Neem het trekgewicht van je boog bij 28 inch. Dit is meestal opgegeven.
Tel er 5 pond bij op voor elke inch dat je langer trekt dan 28".
Voor elke inch minder dan 28" trek er 5 pond af.
Voeg 5 pond toe voor zware broadheads of punten zwaarder dan 110 grains.
Voeg nog 5 pond toe wanneer je met een snelle recurve boog schiet.
Wanneer je met een Fast-flight pees schiet, voeg nog eens 5 pond toe.
Wanneer je boog niet vanuit het midden van je boog schiet, i.e. je hebt geen venster in je boog, moet je van dit getal nog 5-10 pond aftrekken.
Dit geeft een goede startwaarde voor de spine waarde van je pijl.
Rekenvoorbeeld 1: Je boog is 30# bij 28" (30). Je treklengte is 32" (+4*5) en je schiet met een snelle recurveboog (+5) met 125 grains punten (+5) en een fast-flight pees (+5).
30+4*5+5+5+5=65#.
Rekenvoorbeeld 2: Boog=53# at 29.5", pijlen 30", boog 45# op 28", 125 grain punten, fastflight. Dus: 45+(2*5)+5+5+5= 70#.
Voor mijn boog ziet dit er als volgt uit:
- Het trekgewicht van mijn boog bij 28 inch is 33 lbs --> 33
- Mijn treklengte is 29 inch --> + 5 = 38
- 3D punten van 100 grain --> nog steeds 38
- Rappe ruiterboog --> + 5 = 44
- Geen venster (maar vrij smal handvat) --> -7 = 37
Als ik schachten bestel, kies ik ze inderdaad in de categorie 35-40 lbs. 
En in theorie maakt het natuurlijk ook uit wat het gewicht van je veertjes is, hoe zwaar de verf van je crestings is, hoe dik de laag beits erop zit...