Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:11

gummie schreef:
Ach, tis alleen zo vervelend dat veel mensen het niet begrijpen. Het valt ook bijna niet uit te leggen. En daarbij "geloven'' niet alle hulpverleners in hooggevoeligheid. Dus als je eindigt met een burn out of chronische vermoeidheid, dan wordt er vaak niet gedacht aan de mogelijkheid van hoogsensitiviteit als oorzaak daarvan. Terwijl op verschillende sites wel heel specifiek staat aangegeven dat hoogsensitiviteit gevolgd kan worden door burn out of chronische vermoeidheid. Vandaar dat ik me er over verbaas dat ik in dit topic zit te typen, want ik schiet daar niks me op ;) Zelfacceptatie is het belangrijkste denk ik! En wat de rest er dan van denkt.... Tja :)

Ik kreeg 2 jaar geleden een burn out op mijn werk. Heb toen aan de huisarts een doorverwijzing naar een therapeut gevraagd om getest te worden op HSP. Omdat ik gewoon niet de stress van het werk kon loslaten, en een manier zocht om met tegenslagen om te gaan, om niet meegezogen te worden in een neerwaartse draaikolk.
Helaas, de therapeut vond een test niet nodig. Volgens hem was het juist het omgekeerde, als je niet lekker in je vel zit kun je alle testen wel gaan aanvinken. Nee, het was belangrijker dat de problemen op mijn werk zouden worden opgelost en dan kwam alles vanzelf weer goed.
Ik heb proberen uit te leggen dat het niet om mijn werk ging, maar om het omgaan met negatieve emoties. Ik kreeg als antwoord een doorverwijzing naar een organisatie die bemiddelt in arbeidsconflicten... :n
Ben daar niet naar toe geweest, kreeg ik later een brief van de therapeut: dat hij ervan uit ging dat alle problemen op mijn werk waren opgelost en dat ik daarom geen contact op nam.
Wordt je toch moedeloos van...

gummie

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:12

Ja daar word je moedeloos van! Met name het niet luisteren.... Je kunt hoog en laag springen, maar helaas zijn er nog altijd hulpverleners met de welbekende ''tunnelvisie''.

Uiteindelijk kent niemand jou beter dan jijzelf... Denk dat we maar wat meer op onze strepen moeten gaan staan ofzo (al is dat nu juist iets wat veel HSP-ers volgens mij moeten leren omdat ze het niet vanzelf doen).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:33

Hebben jullie dat ook?

Ik ben heel erg opmerkzaam. Ik hoor alles, wanneer mensen naast mij praten terwijl ik in een ander gesprek ben kan ik dat ook volgen. Als ze me dan iets vragen dan weet ik ten eerste allang wat ze me willen vragen en ten tweede hoor ik precies wanneer ze me roepen. Ik laat ze twee keer roepen, zeg dan "Waaaaaat?" en doe of ik niks heb gehoord. Waarom precies weet ik eigenlijk niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

:j

En dat kost heel veel energie!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 01:22

Ik hoor wel alles, maar volg daardoor vaak niets meer omdat ik me op alles tegelijk wil richten. Ook zo vermoeiend als mensen door elkaar heen praten, niet zo lang geleden nog een keer aan tafel geschreeuwd (aaaaah!) omdat 6 mensen door elkaar heen aan het praten waren en ik alles wou volgen :+

Bij dieren is het dan wel weer heel prettig, ik zie al wat ze willen doen voor ze het uitvoeren. (Het aanspannen van een spiertje, gewicht wat naar voren leunt etc.)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 02:06

Hier ook een!

Erg stres gevoellig spanningen etc veel buikpijn om de kleinste dingen.
Hoor/zie alles. Iriteer me snel aan kleine dingen, bijv een aquarium pompje dat je nét kan horen kan ik al absoluut niet van slapen. Fel licht ineens harde geluide ''drukke'' en of schreeuwende mensen word ik helemaal Zenuwachtig van, En ook super moe. Grote veranderingen of iets dat zomaar omgegooit moet worden bijv een dag planning ben ik meteen helemaal alles kwijt... Blijf lang met dingen lopen. Stilte en rust is daarom ook erg belangrijk:) Voordeel is dat ik heel veel dingen aan voel komen, wat o.a bij de paarden soms erg van pas kan komen. etc etc

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:02

Sassol schreef:
Bij dieren is het dan wel weer heel prettig, ik zie al wat ze willen doen voor ze het uitvoeren. (Het aanspannen van een spiertje, gewicht wat naar voren leunt etc.)

Jaaaaa en dát is handig! Ik kan beesten precies voorspellen (mensen trouwens vaak ook).
Ik zie ook heel veel details in alles, de kleinste dingetjes vallen me op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:57

Met mijn hond is het ook handig, die is heel snel en dat weet hij! Vindt het dus niet zo erg om wat ver weg te gaan. Maar ik zie hem eigenlijk altijd nog, en zie ook wat ie dan doet. Ook al issie nog maar een stipje^^

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:59

Pfff... Zit al de hele week moed bijeen te schrapen om een therapeut te bellen die zich richt op HSP'ers...

Ik wil echt supergraag, maar ik vind het zó eng...
Om mezelf zo bloot te geven, want dit zijn echt van die situaties dat ik helemaal overstuur raak om de kleinste dingen, gewoon omdat het zo emotioneel is, maar ook omdat ik bang ben dat het echt zo'n superzweverig type is of dat ze zegt van jezus, kind, stel je niet aan..

Ok. Ik ga NU bellen! :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:25

Hahaha mijn therapeute is ook een beetje zweverig en ik was toen nog hartstikke down to earth, maar toch klikte het heel goed. Ze klonk aan de telefoon als een vrouw van 30, kwam ik daar, nou toch zeker 60 hoor! Zat ik dan als 15 jarig guppie.

Maar ik zou haar voor geen goud willen inruilen, ze is géweldig! +:)+

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:25

Sassol, is die therapie voor jou nuttig (geweest)? :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:44

ik heb al een ruime tijd HSP en naarmate je ouder word gaat het zich ook steeds meer ontwikkelen...kan er gelukkig vrij goed mee omgaan, maar soms geeft het wel eens problemen voor mensen die er niet mee om kunnen gaan ( buitenstaanders ) dan... mijn vriend kan er wel goed mee omgaan, maar er zijn wel eens relaties stukgelopen hierdoor.
ik zit ook regelmatig met mezelf in de knoop qua gevoelens , onzekerheid ...denk over alles 100 keer erger na dan dat de situatie is...pff.. maar ja tot nu toe kan ik mezelf aardig redden! :j

alleen mijn pony is heel gevoelig dus die pikt al mijn onzekerheden en spanningen op en dat maakt het wel eens moeilijk, maar toch klikt het supergoes tussen mijn pony en mij!

beetje moeilijk om uit te leggen...

ik voel ook mensen perfect aan, soms lijkt het net alsof er "meer" is om me heen...

snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:34

Ja Tylando, ik weet precies wat je bedoelt.

Dat vind ik ook met dat opmerkzame. Ik vraag me vaak af of ik de enige ben die iets ziet, hoort of 'voelt'. En dan heb ik het niet over spoken ofzo, maar echt over een sfeer. Ik voel een omgeving erg goed aan en als de 'vibe' niet goed ik kan ik er niet lang blijven (hoewel dat soms moet en dan heb ik het wel moeilijk!).

Ik blijk dan ook vaak de enige te zijn, en dat kan somswel eenzaam aanvoelen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 06:41

dat heb ik dus ook..voel me heel ongemakkelijk in een omgeving waar veel negativiteit hangt.
en ik vind het ook vrij moeilijk dat mensen mij niet begrijpen en je soms behandelen alsof je niet spoort of ze zeggen dat ik een moeilijk persoon ben en te wisselvallig ..

voel me ook vaak wel vrij eenzaam hoor...gelukkig kan ik me goed aarden op stal bij de paarden en heb leuke vrienden en familie .

met dat "meer" zijn om je heen...ik heb vaak het gevoel dat er iemand is zeg maar , en soms voel ik ook luchtstroom langs me heen...klinkt heel gek, maar daar gaat dit onderwerp verder niet over...
maar sferen dat is een heel gevoelig punt ja...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:51

tylando schreef:
dat heb ik dus ook..voel me heel ongemakkelijk in een omgeving waar veel negativiteit hangt.
en ik vind het ook vrij moeilijk dat mensen mij niet begrijpen en je soms behandelen alsof je niet spoort of ze zeggen dat ik een moeilijk persoon ben en te wisselvallig ..

voel me ook vaak wel vrij eenzaam hoor...gelukkig kan ik me goed aarden op stal bij de paarden en heb leuke vrienden en familie .

met dat "meer" zijn om je heen...ik heb vaak het gevoel dat er iemand is zeg maar , en soms voel ik ook luchtstroom langs me heen...klinkt heel gek, maar daar gaat dit onderwerp verder niet over...
maar sferen dat is een heel gevoelig punt ja...

:j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:38

Lady_M schreef:
Sassol, is die therapie voor jou nuttig (geweest)? :)

Heel erg!

Zij was ook de enige die beschreef hoe mooi het was toen ik heel even een lading emotie toe liet ipv me afsloot en m'n emoties ontkende. En toen wist ik nog niet eens dat ik HSP'er was!

Ik zou als je een therapeut zoekt ook niet teveel vasthangen aan de naam HSP. Als je het mij vraagt zijn dingen als ADHD en HSP en autisme en dergelijke, namen voor veel voorkomende (moeilijke) karakters. Dus een therapeut kan je prima helpen, al zou hij/zij de term HSP niet eens kennen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:17

Meganyr schreef:
Hebben jullie dat ook?

Ik ben heel erg opmerkzaam. Ik hoor alles, wanneer mensen naast mij praten terwijl ik in een ander gesprek ben kan ik dat ook volgen. Als ze me dan iets vragen dan weet ik ten eerste allang wat ze me willen vragen en ten tweede hoor ik precies wanneer ze me roepen. Ik laat ze twee keer roepen, zeg dan "Waaaaaat?" en doe of ik niks heb gehoord. Waarom precies weet ik eigenlijk niet.

Ja dat heb ik ook.
Mensen vragen iets aan me, ik hoor het gewoon, maar ik reageer niet. Dan roepen ze iets om mijn aandacht te trekken, en dan vraag ik wat ze vraag was, terwijl ik de vraag al weet.
Geeen idee waarom ik dit doe? ik denk niet dat dit met het HSP zijn te maken heeft eigenlijk?
je kan toch niet alles wat je zegt doet en bent de schuld geven aan je hooggevoeligheid? :P

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:30

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:57

Inderdaad interessant :) Ik herken me er niet in overigens... Mijn broer daarentegen... :)* Overigens ook een interessante link in navolging op de vorige:

http://www.borderlinecase.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=208:-borderline-accumulatie-van-afwijspatronen-en-kwetsuren&catid=46:cat-artikelen&Itemid=2294

En dan met de nadruk op verschillen tussen ADD en borderline

En dan om te vergelijken:

http://www.plexus-solaris.nl/hsp-begeleiding/hsp-kenmerken/

En weer een andere draai die je er aan kunt geven:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45720-burnout-symptomen-kenmerken-en-klachten-profiel.html

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:22

Miss_Caroo schreef:
Meganyr schreef:
Hebben jullie dat ook?

Ja dat heb ik ook.
Mensen vragen iets aan me, ik hoor het gewoon, maar ik reageer niet. Dan roepen ze iets om mijn aandacht te trekken, en dan vraag ik wat ze vraag was, terwijl ik de vraag al weet.
Geeen idee waarom ik dit doe? ik denk niet dat dit met het HSP zijn te maken heeft eigenlijk?
je kan toch niet alles wat je zegt doet en bent de schuld geven aan je hooggevoeligheid? :P

Haha grappig dat er nog iemand is!
Maarrr ik heb nergens gezegd dat ik deze eigenschap 'wijt' aan HSP. Ik vroeg juist of meerdere mensen hier dit hebben, en of het dus een eigenschap zou kunnen zijn van HSP. Daarom was mijn vraag ook: "Hebben jullie dat ook?".
Ik geef niks de schuld van deze eigenschap, ik ben alleen benieuwd waar het vandaan zou kunnen komen :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:05

Sassol schreef:
Ik zou als je een therapeut zoekt ook niet teveel vasthangen aan de naam HSP. Als je het mij vraagt zijn dingen als ADHD en HSP en autisme en dergelijke, namen voor veel voorkomende (moeilijke) karakters. Dus een therapeut kan je prima helpen, al zou hij/zij de term HSP niet eens kennen.

Helemaal mee eens :j

Ik ben ooit ook heel goed geholpen door iemand die denk ik die term niet eens kent. Maakt niet uit, als het maar iemand is waarmee je een klik hebt en die gewoon naar jou kijkt als mens. En luistert.

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:22

wat een interessant topic en wat herkenbaar allemaal...

zo herkenbaar dat ik me afvraag waarom psychologen en de psychiater het nooit hebben genoemd.
ze hebben zo veel gezegd: neigend naar borderline, depressief, paniekstoornis/angststoornis, faalangst en sowieso chronische vermoeidheid.

is het bij jullie erkend door een psycholoog/psychiater?
in hoeverre belemmert het jullie in het dagelijks leven?
is het een kwestie van ermee leren leven?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:03

1. omdat slechts een deel van de psychologen en psychiaters uberhaupt in het fenomeen hoogsensitief geloven, en het andere deel het dus niet erkent.
2. omdat er zoveel aandoeningen/ ziektes, karaktertrekken en persoonlijkheidsbeelden en stoornissen zijn met nagenoeg dezelfde kenmerken, dat het erg moeilijk is en enorme deskundigheid vergt om de juiste diagnose te stellen
3. omdat bepaalde hulpverleners nu eenmaal lijden aan het 'tunnelvisie' syndroom, en dus niet altijd even goed luisteren naar de client, maar alles wat een client zegt inpassen in het beeld dat ze bij voorbaat al voor zichzelf hadden vastgesteld.
4. omdat je volgens mij uiteindelijk vrijwel nooit met 100% zekerheid kunt stellen wat de juiste diagnose is, omdat het geen exacte wetenschap is, en omdat de hulpvelener afhankelijk is van wat de client vertelt of tussen de regels door juist niet zegt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:25

Frie87 schreef:
wat een interessant topic en wat herkenbaar allemaal...

zo herkenbaar dat ik me afvraag waarom psychologen en de psychiater het nooit hebben genoemd.
ze hebben zo veel gezegd: neigend naar borderline, depressief, paniekstoornis/angststoornis, faalangst en sowieso chronische vermoeidheid.

is het bij jullie erkend door een psycholoog/psychiater?
in hoeverre belemmert het jullie in het dagelijks leven?
is het een kwestie van ermee leren leven?

Hoi Frie87, even een antwoord vanuit mijn perspectief:

1. nee, helaas niet, dat heb ik al geschreven
2. met positieve dingen is het een verrijking, bijvoorbeeld het extreem genieten van mooie dingen. Met tegenslagen, zowel groot als klein, is het een belemmering. Ik heb heel veel moeite dingen los te laten, bekend voorbeeld is als een ander zegt: waar maak je je druk om? Tja, moeilijk uit te leggen, ik maak me nu eenmaal sneller druk om alles, maar hoe leg je dat uit? ;)
3. dat absoluut, ik probeer altijd in te schatten (of simpel weg na te vragen) hoe een ander hetzelfde zou ervaren. Misschien is het een masker, maar ik kan niet verwachten dat mensen mijn (heftige) reacties begrijpen.

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:15

oke dat is allemaal duidelijk... dank jullie wel!! :)