ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:09

Oh...en Mik praat ook erg veel.
We praten hier in huis allemaal erg veel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:11

Oh, over die stufi zie ik al, dat geldt alleen als je studievertraging oploopt door je ziekte. Ik doe wel 5 jaar over mijn HBO-diploma, maar dat komt omdat ik een verkeerde studiekeuze had gemaakt, niet omdat ik daadwerkelijk studievertraging oploop. Jammer, haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:18

Ik heb ook ADD en gebruik Ritalin , dit heeft voor mij erg geholpen . alleen toen ik ooit begon met Ritalin voelde ik me er in het begin slechter door . eenmaal gewend , wil ik niet meer anders ;)
ik slik 60 mg per dag . ( 3 x daags 20 mg )

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:23

Joyce_ schreef:
Oh, over die stufi zie ik al, dat geldt alleen als je studievertraging oploopt door je ziekte. Ik doe wel 5 jaar over mijn HBO-diploma, maar dat komt omdat ik een verkeerde studiekeuze had gemaakt, niet omdat ik daadwerkelijk studievertraging oploop. Jammer, haha!

Dat telt toch ook gewoon als studievertraging? Ik zou het gewoon proberen... :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:26

Citaat:
Ook ben ik heel goed in verbanden leggen, logisch nadenken en oplossingen voor problemen bedenken, die voor mij vaak heel logisch zijn en voor anderen echt een soort openbaring zijn.

Ja, :j dat kan ik ook... en solliciteren, ben eigenlijk nog nooit niet aangenomen, maar dat heeft denk ik deels met mijn enthousiasme te maken en deels dat ik ondertussen heel goed kan 'scannen' bij mensen wat er van mij verwacht wordt en wat ze graag willen zien zonder dat ze dat hoeven uit te spreken. Ga tijdens een sollicitatiegesprek ook in een soort hyperfocus. Het werk houd ik dan maar een jaartje, max 2 jaar vol, vooral als het werk/collega's etc. oninteressant zijn. Presteren onder druk *\o/* maar... ben ik wel een beetje klaar mee want kost een hoop stress en energie en merk dat ik dat steeds moeilijker op kan brengen.

Dat ik alles geordend om mij heen wil hebben komt inderdaad voort uit onrust, zolang het een zooitje is blijf ik onrustig en voel ik mij (op)gejaagd. Nou lukt dat natuurlijk voor geen meter met sommige dingen (administratie bv) maar met andere wel en manlief helpt daar gelukkig heel veel aan mee omdat hij ook duidelijk het verschil merkt als ik rustig ben of juist niet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:41

Lady_M: Ik heb de studentendecaan een mailtje gestuurd met mijn verzoek. In principe is dat weggegooide jaar deels te wijten aan mijn ADHD, bedenk ik me achteraf. Vind het alleen zo stom staan om dan bij de psycholoog aan te komen met het verzoekje even een briefje te ondertekenen zodat ik een jaar extra stufi kan krijgen.. Heb de diagnose sinds oktober en het voelt dan zo alsof ik de diagnose alleen daarvoor heb laten stellen.. := Maar zou natuurlijk mooi zijn als het lukt, zou een hoop schelen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:10

F_Orumster schreef:
ik heb er zelf zo'n gevoel bij... Ben 28, hbo studie afgerond, goede baan.

Ach joh, ik ben bijna afgestudeerd psycholoog, ook niet echt een voor de hand liggend beroep met ADHD :P
En ondanks dat mijn studieloopbaan prima verloopt, kom ik op andere gebieden echt flink tekort (en vraag ook maar niet hoe ik die uni doorlopen heb := )

Er komen steeds meer volwassenen met de diagnose ADHD, omdat het in hun kindertijd nauwelijks erkend werd

Oh en waar ik goed in ben? Idd ook nog nooit afgewezen na een sollicitatie door mijn "enthousiasme en sprankelende stevige persoonlijkheid" :=
En ik hoor nogal eens dat je mij echt uit moet nodigen op je feestje, dan wordt het gegarandeerd leuk. En ik kom soms juist tot dieper contact met mensen door mijn directheid/impulsiviteit. En ik ben erg creatief met problemen, vindt altijd wel een weg doordat ik ook in oplossingen van de hak op de tak spring tot ik een effectieve gevonden heb :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:45

Eigenlijk is ad(h)d ook heel erg handig, als je omgeving er maar mee om kan gaan en je de ruimte geeft jezelf te zijn :D
Ik ken niet zoveel stuiterkippies, maar de mensen die ik ken, zijn eigenlijk altijd/meestal gezellig :D

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:06

zo grappig om te zien dat mensen wat posten, en een bericht later beginnen met "ow", omdat ze bij hun vorige post nog wat vergeten waren! :+

Ik ben door de ritalin ook erg afgevallen trouwens, iemand hier ook mee bekend?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:37

Volgens mij is dat een van de bijwerkingen, het remt je eetlust... Dat is voor mij ook een bedenking om het aan mijn dochter te geven, ze is namelijk al een schrieltje en daar moet echt niets vanaf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:04

Morgen wordt Mika op de Ritalin ingesteld. Moet nog erg wennen aan dat idee.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:11

@NatasjavE: ja, lijkt mij ook spannend. Houd je ons een beetje op de hoogte? Hoe oud is Mika eigenlijk?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:24

Mika is 6,5. Best jong heb ik begrepen. Ik denk dat zijn hoogbegaafdheid de ADHD wel versterkt.
Als je hem cognitief bezig houdt heb je al minder last van de ADHD.(tis niet weg)
Thuis lukt dat goed. Maar op school.....ze weten zich er geen raad mee. Als ze de andere iets uitleggen wat hij al snapt gaat hij een boekje lezen.( Hij lees inmiddels op nivo van 8, 9 jarige).
Anders verstoord hij de hele les.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:36

Pfff, lastig ja... ik merk dat mijn dochter thuis met hulp alles veel beter, makkelijker en sneller dingen die ze moeilijker vindt opneemt. Het licht volgens mijn dochter ook heel erg aan de docent. Als deze de klas rustig kan houden en de stof op een interessante manier brengt gaat het beter naar binnen (maar dat zal voor elk kind zo zijn).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:51

Ja...maar ze hebben alles al geprobeert.

Voorbeeldje

Jongens...wie weet hoeveel 1 + 3 is???

Mika: Ja..ikke,ikke, ikke.
Juf: Nee Mika jij hebt al 3 x het antwoord gegegeven.
Mika: Ja maar ik weet het, ik weet het.
Juf: euh Sanne
Sanne: Euh...5
Juf: Nee is helaas niet goed iemand anders?
Mika: ja ik, ik, ik...(hengelt met vingertje in de lucht en staat naast zijn tafeltje)
Juf: Tim, weet jij het?
Mika loopt naar voren en roept...4...tis 4.

Ik geloof best dat ze horend dol van hem worden.

We zijn ook aan het kijken voor Leonardo onderwijs. Maar ja. Mika wil liever hier blijven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:05

Oh, dat klinkt wel bekent Natasja, nou ging ik gelukkig net niet naar voren lopen, maar verder, klinkt heeeeel bekent...
Ik hoop dat de ritalin op een positieve manier gaat helpen :) Als het niet werkt, zou ik ff inlezen over het effect van voeding. Zo schijnt magnesium een grote positieve invloed te hebben, en zoetstoffen en suikers juist heel slecht.
En, je zou kunnen kijken of de school hem bv een extra taal kan leren om hem bezig te houden.
Ik zou wel proberen om de uitdaging er toch een beetje in te houden, en nu al proberen hem door middel van extra dingen doet te stimuleren zodat hij ook afentoe echt ff zn best moet doen om te leren. Anders heb je kans dat hij er later tegenaan gaat lopen dat hij geen flauw benul heeft hoe hij moet studeren, en das echt naar. (dat was ff uit eigen ervaring gesproken)
Verder, misschien kun je proberen door middel van uitleg een positieve draai te geven aan het feit dat hij lang niet altijd de beurt krijgt ook al weet hij het wel. Bv dat hij daarmee de andere kindjes helpt. Anders word het voor hem demotiverend, en dat is niet de bedoeling.

Oh mensen, gisteren nog iets bedacht waar ik goed in ben :+ Door denken! Ik denk echt bij de meest bizarre dingen door, meestal met een mental picture... Dat kan echt hilarische situaties opleveren :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:07

Ach gut... Kunnen ze op school niet een speciaal programma in elkaar zetten voor de dingen waar hij in voor loopt? Evt meelopen in een hogere groep?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:10

Oh, dat zijn een paar fijne tips.
Magnesium krijgt hij al. En ik zou hem graag vitamine b6 geven. Maar dat kan ik nergens vinden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:11

Embe, probleem met meelopen in een hogere groep is dat je steeds verder vooruit gaat lopen en zo de uitdaging nogsteeds miniem is, bovendien word het leeftijdsverschil dan op een gegeven moment heel groot. En scholen hebben lang niet altijd tijd om alles aan te passen. Ik zou dan eerder kijken naar een heel extra iets, wat voor de docenten relatief weinig tijd kost.

Je zou een algemeen vit B preparaat kunnen geven, daar zit ook B6 in namelijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:12

Citaat:
Oh mensen, gisteren nog iets bedacht waar ik goed in ben Door denken! Ik denk echt bij de meest bizarre dingen door, meestal met een mental picture... Dat kan echt hilarische situaties opleveren

Jaja :j dat herken ik... maar ook bij het oplossen van allerhande problemen. Ik pak het probleem (visueel) op en bekijk het van alle kanten om een ingang/uitgang/aansluiting te zoeken. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat er voor elk probleem een oplossing is :D en meestal lukt het dan ook om die te vinden. (Nou ja, tot op een zekere hoogte dan... van deeltjesversnellers ed heb ik natuurlijk geen kaas gegeten en heeft ook niet geheel mijn interesse hahaha) :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

Embe schreef:
Ach gut... Kunnen ze op school niet een speciaal programma in elkaar zetten voor de dingen waar hij in voor loopt? Evt meelopen in een hogere groep?

Nou hij leest al Avi 6.

Het liefst wil ik dat hij groep 3 en 4 gewoon doorloopt en dan eventueel 5 overslaat. Groep 3 en 4 zijn echt van die basis dingen.
We zijn ook aan het kijken of hij 1 dag in de week in een Leonardo groep kan meedraaien.

verder..ja hij is wel nog heel erg jong in z'n koppie. Dat vindt ik zo'n nadeel van dingen overslaan.

Laatst was overigens een vriendinnetje uit Limburg op bezoek. Haar kind ook ADHD en slim. Niet hoogbegaafd maar wel een jaar ouder dan Mika.

Dat klikte zooooo goed samen. Was bijna eng. Die dachten echt opdezelfde manier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:15

Airborn schreef:
Je zou een algemeen vit B preparaat kunnen geven, daar zit ook B6 in namelijk.

Hmmm ze hebben dan van B6 een hele hoge doseing nodig. En dan ben ik bang dat hij teveel van die andere krijgt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:21

Hehe, grappig is dat he? dat je dan zo op dezelfde manier denkt?
Wel iets om voor te waken denk ik, dat je kinderen als jou zoon niet in een klas zet met alleen maar hoogbegaafte en ADHD kinderen. Ik ben van mening dat je dan namelijk in je sociale gedrag dingen gaat missen. Hoe naar het ook is, uiteindelijk moet je functioneren in de samenleving, en die bestaat gewoon niet alleen maar uit hele slimme en/of drukke/impulsieve mensen.

Voor alternatieve bezigheden: inzichts puzzels zijn ook leuk en leerzaam. Dus van die puzzels dat je moet uitvogelen hoe je iets uit de knoop krijgt, dat soort dingen. Ben bang dat je dan wel zelf op zoek moet naar de puzzels om die dan aan school te geven, maar zoiets is denk ik wel een leuke uitdaging, waar hij mee bezig kan zijn zonder te veel te storen in de les, en wat buiten normale school lessen valt zodat hij er niet nog verder van gaat vooruit lopen.

Oh, ja, doseringen, meh, dat is naar. Je kan wel kijken of je van online preparaten sites kan vragen of die zoiets voor je zoon kunnen ontwikkelen. Een magnesium en B6 combo ofzo. Ik weet dat er sites zijn die preparaten op persoonlijke omstandigheden aanpassen dus....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:23

Airborn schreef:
Hehe, grappig is dat he? dat je dan zo op dezelfde manier denkt?
Wel iets om voor te waken denk ik, dat je kinderen als jou zoon niet in een klas zet met alleen maar hoogbegaafte en ADHD kinderen. Ik ben van mening dat je dan namelijk in je sociale gedrag dingen gaat missen. Hoe naar het ook is, uiteindelijk moet je functioneren in de samenleving, en die bestaat gewoon niet alleen maar uit hele slimme en/of drukke/impulsieve mensen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:59

NatasjavE schreef:
Ja...maar ze hebben alles al geprobeert.

Voorbeeldje

Jongens...wie weet hoeveel 1 + 3 is???

Mika: Ja..ikke,ikke, ikke.
Juf: Nee Mika jij hebt al 3 x het antwoord gegegeven.
Mika: Ja maar ik weet het, ik weet het.
Juf: euh Sanne
Sanne: Euh...5
Juf: Nee is helaas niet goed iemand anders?
Mika: ja ik, ik, ik...(hengelt met vingertje in de lucht en staat naast zijn tafeltje)
Juf: Tim, weet jij het?
Mika loopt naar voren en roept...4...tis 4.

Ik geloof best dat ze horend dol van hem worden.

We zijn ook aan het kijken voor Leonardo onderwijs. Maar ja. Mika wil liever hier blijven.

Hihi, dát komt me bekend voor! Gelukkig is dat voor mij een hele tijd geleden en kan ik inmiddels mijn impulsen wat beter onder controle houden.. :P Maar nog steeds heb ik er moeite mee om mijn mond dicht te houden tijdens college als ik een vraag heb, of als ik vind dat ik iets beter weet dan de docent (helaas dénk ik vaak dat ik het beter weet, maar is dat in werkelijkheid anders.. :') ).
Een docent werd zo moe van me, dat hij me heeft gevraagd of ik alsjeblieft een toneelcursus kan gaan doen ofzo, zodat ik daar mijn energie, creativiteit en extravertheid wat kwijt kan.. :+

Maar ik vind ritalin voor die kleintjes, tja, ik weet het niet, kan me niet voorstellen dat het goed is.. 20 jaar geleden kreeg niemand nog ritalin, nu zitten er in elke klas wel één of twee die medicatie krijgen om wat rustiger te blijven. En in Amerika is het al helamaal dramatisch.. Als het écht niet anders kan, ben ik er zeker voor hoor. Zonde als niet het volledige potentieel van een kind wordt benut en al helemaal zonde als kinderen op een gegeven moment het buitenbeentje van de klas zijn, omdat ze alles zo verstoren. Maar ik ben, net als wat Airborn zegt, véél meer voor eerst kijken naar alternatieve oplossingen.
Een goede vriend van mij is onder invloed van een suikervrij en meer biologisch dieet veranderd van een jongen met veel autistische trekken, moeite met aangaan van sociale contacten, 'vreemd' gedrag, naar een ontzettend sociaal en leuk persoon die een studie doet waar je 'u' tegen zegt. Voeding is zó belangrijk en wordt mijns inziens veel te vaak aan voorbij gegaan. (zeg niet dat dat in jouw geval zo is hoor, Natasja, maar is gewoon een algemeen punt wat ik nog even wilde aanhalen :P )