Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:26

Jeetje cd28, das inderdaad niet leuk en ik zou echt vragen voor een uitgebreid onderzoek.
Hoe vaak zijn doktoren te afwachtend, ook dat hoor je vaak.
Kom voor jezelf op al is het maar om die ongerustheid weg te nemen.
Hopelijk krijg je zo snel mogelijk nog een onderzoek en blijkt inderdaad alles goed te zijn.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:42

ik had pap 3b en bij mij was het dus al wel baarmoederhalskanker . Het probleem is inmiddels verholpen maar sta nog wel onder controle. Als het deze keer weer goed terug komt dan mag ik terug naar om de 5 jaar controle .
Ik ben dus wel blij dat ik het heb laten doen .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:43

Pap 3B is nog geen kanker... het kan wel een voorstadium zijn...
Ze hebben mij gezegd dat Pap 4 of 5 pas kanker is...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:50

Ja dat klopt, pap 2 of pap 3 zijn afwijkende cellen maar geen kanker. Deze worden meestal door het lichaam zelf weer afgebroken. Maar als je zo'n brief krijgt schrik je toch. Het staat al groot in mijn agenda wanneer ik weer mag.. Ik mocht na 5 maand weer komen, niet eerder want dat was te snel.
Ik hou er maar aan vast dat het inderdaad nog niets is en dat we er op tijd bij zijn mocht het wel wat worden.. 5 jaar geleden was alles goed. Over een paar dagen zal het wel een plekje hebben en dan hoop ik weer te kunnen genieten van mijn aankomende bruiloft..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:54

Houd je ook vast aan de gedachte dat het zeer langzaam groeiende cellen zijn... ik had een van de "ergste scenario's"... Pap 3A en na de colposcopie en biopt nemen en daarna lis excisie bleek het ook nog eens CIN 3 te zijn... 2e keer hebben ze me uit nog een keer geopereerd, omdat ze niet alles hadden weggesneden... maar toen had mijn lichaam zelf het restantje al "weggewerkt".
De dokter zei dat in mijn geval het nog wel 10-15 jaar had kunnen duren voordat het echt kanker had kunnen worden. (En nu sta ik alweer bijna 2 jaar keurig op Pap 1)

Overigens is operatie een zwaar woord, maar weet niet hoe ik het anders moet noemen... het is onder plaatselijke verdoving gebeurd en zie het voor je dat ze de slechte cellen wegsnijden, alsof ze een aardappel schillen met een dunschiller... :+

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:03

Bedankt voor je bemoedigende woorden! Ik heb uiteraard alles sites al van voor tot achter gelezen en alle behandelmethoden ook. Daarna ben ik gestopt, ik vind dat ik er nu eerst vanuit moet gaan dat er niets aan de hand is en dat over een half jaar alles weg is.

Fijn te horen dat het bij jou helemaal goed is nu!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:04

Je mag me altijd pb'en of msn'en als je er behoefte aan hebt... je geeft maar een gil als je mijn msn wil... :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:06

Ik heb me nooit laten testen op baarmoederhalskanker, ik heb wel een hele tijd geprutteld met last van mijn baarmoeder die dan opeens samenkrampt, vreselijk gevoel, en ben er toen ook voor naar de HA geweest en die heeft alles daaronder bekeken en heeft toen niets vreemds gezien, maar zou een uitstrijkje voor baarmoederhalskanker ook handig zijn? :)

wil in elk geval iedereen sterkte wensen die een minder fijne uitslag heeft gekregen :(:)

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:08

Banjer schreef:
Pap 3B is nog geen kanker... het kan wel een voorstadium zijn...
Ze hebben mij gezegd dat Pap 4 of 5 pas kanker is...

sorry dat was een typfoutje , het was inderdaad pap 4 bij mij . ik typ nog wel eens te snel dan raak ik de verkeerde toetsen .

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:12

Na het maanden voor me uit te hebben geschoven, uiteindelijk toch een afspraak gemaakt. Het wordt mijn 3e uitstrijkje dus het is niet nieuw voor me en een prettige handeling vind ik het niet bepaald. Maar mede door de verhalen in dit topic, vond ik dat ik eigenlijk blij moet zijn dat zo'n onderzoek kán en dat het in sommige gevallen (veel) erger kan voorkómen. En om mijn mede-30-plussers te laten weten dat ze er niet alleen voor staan, eh liggen: maandag mag ik zelf wijdbeens... ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:13

ah... ik begrijp 'm... wel fijn dat het nu goed is amigamia!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:24

Ik denk dat dit topic mensen zeker aan het denken zet. Gelukkig is het relatief 'makkelijk' te verhelpen... uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar het idee is doodeng.

Fijn dat er zoveel mensen reageren!

@Banjer; bedankt! Ik onthou het zeker, moet eerst even de boel weer op een rijtje zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 09:25

Ja dit toppic, heeft al een hoop mensen geholpen.
Super toch.
Hopelijk kun je weer gaan genieten van je aankomende bruiloft en kun je het naast je neer leggen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:30

Ik ben nu 23 maar wel al paar jaartjes sexueel actief. Nu hoorde ik dat het beter is om te controleren paar jaar nadat je sex. Actief bent geworden ipv te wachten tot ik 30 ben.

Is dit zo? En als ik wil layen doen moet ik dan de huisarts bellen? Wil echt nie dat mijn huisarts het doet. Wil loever dat een onbekende vrouw van het ziekenhuis het bij me doet :s

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:29

Zo voor mij zit het er (hopelijk) weer op voor de komende 5 jaar. Het stelde deze keer niets voor, wellicht een kleiner speculum gebruikt? En het was verwarmd :+ dat was de vorige keren niet zo. Binnen 4 weken zou ik de uitslag moeten krijgen en als ik het niet vergeet laat ik het weten! Alle andere dames die nog moeten, of helaas in de medische molen zijn beland naar aanleiding van de uitslag: veel sterkte.

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:57

Eindelijk (na bijna 4 weken) de uitslag binnen en alles was gelukkig prima! Ik hoef dus pas over 5 jaar weer terug te komen. Iedereen met een minder goede uitslag nogmaals veel sterkte en hopelijk succes met de behandeling :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:47

Je nickname doe je eer aan...Gelukkig maar :)

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:00

Ik heb laatst ook een uitstrijkje moeten laten maken. Ik had nogal last van mijn menstruatie, ging daarvoor naar de gyn. Op het laatst heeft hij toch maar een uitstrijkje laten maken, gewoon om echt alles uit te sluiten. Helaas voor mij was de uitslag pap 4. En dan ben je 24. Straks om 9 uur naar de gyn. Die gaan nog wat onderzoeken doen enz. Wish me luck dat het allemaal meevalt. (Ben stiekem best wel zenuwachtig)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 08:04

Jeetje knuffelpoesz, wat erg.
Kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent, heb je wel iemand die je steunt.
Ik wens je heel veel succes en sterkte.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:11

Ja gelukkig gaat me moeder mee. Dat de arts belde van de week, had ik de helft opgeslagen in me hoofd, en andere helft was me helemaal ontgaan.
Gelukkig heb ik een lieve moeder die smiddags nog een keertje heeft gebeld naar het ziekenhuis. Wist ook totaal niet welk ziekenhuis ik heen moest haha. (fijn hoor 2 locaties van het ziekenhuis)
Wat ik alleen op dit moment erg vind, is dat ik dus aan het menstrueren ben, en ik weet dat ze een onderzoek gaan doen weer vandaag.
Iets met een microscoop ofzo. Maar die arts zal dat vast al vaker hebben meegemaakt, alleen ik vind het wat lastiger. (ook het idee, zal ik een tampon doen of toch een maandverbandje..)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 08:22

Ik zou even een maandverbandje doen en zeg het gewoon even van te voren.
Verder zijn gynocologen wel wat gewent hoor, dus schaam je niet.
Dat is gewoon de natuurlijke gang van zaken bij een vrouw.
Ik hoop alleen dat het toch allemaal mee gaat vallen, fijn dat je moeder mee gaat.
Succes.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:45

Het onderzoek kan niet als je ongesteld bent... dat is mij tenminste verteld bijna 3 jaar geleden... bereid je dus voor op dat het onderzoek niet doorgaat.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:46

Bij mij was het uitstrijkje ook 2x niet goed. Allebei de keren 3a. Volgende week moet ik naar de gyn voor verder onderzoek. Het half jaar wachten vond ik gekmakend, het bleef in mijn gedachten terug komen.

Nu wil ik volgende week vragen of het geen optie is om heel de baarmoeder maar weg te laten halen, ik weet toch al heel wat jaren heel erg zeker dat ik geen kinderen wil, dus meerwaarde heeft het 'ding' voor mij niet. Heeft iemand daar ervaring mee, die daar over wil vertellen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:48

doen ze niet dakpan... ik vroeg precies hetzelfde, maar de dokter doet het niet omdat het niet medisch noodzakelijk is... ;(

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:51

Dat is balen, had echt gehoopt dat dat een optie was. In Belgie en Duitsland ook niet?