ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:22

Ayasha schreef:
Nee, in principe lappen ze je weer zo op dat er niets te zien is.

chevax: het blijft een persoon met wensen en rechten.

Daar heb je gelijk in, maar ik zou dan kiezen voor de levende en niet voor de overledene. En daarmee bedoel ik niet dat je iemand maar zomaar mag leegplukken, zeker niet.

vuurneon

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:23

Ik neem de wens van mijn familie ook mee; die overleef ik en hun mening is voor mij ook van belang.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:23

Boompje1985 schreef:
Jahaa ik ben orgaan donor!
Als ik dood ben mogen ze alles hebben want ik heb er toch niks meer aan, en of het nou naar een junk toe gaat zal mij een worst wezen....merk ik niks van!

ik draag mijn codicil altijd bij me in m'n porto naast m'n id kaart!

Ze geven geen orgaan aan een junk. Ook niet aan een alcoholist die geen half jaar kan droogstaan. De wachttijd gaat pas in als ze bewezen hebben een half jaar zonder te kunnen .
Daar er veel te weinig organen zijn, transplanteren ze alleen maar, indien ze denken dat na de transplantatie de ontvanger een acceptabel leven kan leiden en een transplantatie niet bij voorbaat al nutteloos lijkt.
De screening is streng (veel patiënten sterven al vóór/tijdens deze screening of tijdens het op de wachtlijst staan)
Dit even ter gerustelling voor twijfelaars. Gelukkig ben jij al orgaan donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:28

Ersina schreef:
@Narnia.
Ik hoop dat je mijn overdenking niet ziet als een aanval, want natuurlijk mag je zelf weten hoe je over dingen denkt! Maar ik vind de zin,'als ik doodga jong of oud wil ik niets ontvangen wat mijn leven kan rekken, das gewoon mijn keuze"."OF als ik zo goed als dood ben wil ik geen gesleutel meer aan mijn lijf dit heb ik laten vastleggen in mijn testament en codicil"onrealistisch.
Er is een probleem als je bijvoorbeeld een ernstig auto ongeluk krijgt. Een testament wordt pas geopend als je werkelijk dood bent. Een codicil, draag je die altijd bij je? Wordt deze tijdig ongeschonden gevonden? En dan de mening van artsen, die een eed hebben afgelegd dat ze alles in het werk zullen stellen en mensenleven in nood te helpen. Een orgaan, daar krijg je 48 uur urgentie op, als je door een ongeluk deze dreigt te verliezen en ze kunnen je wel levensreddend helpen. Het leven rekken, ziet iedereen anders. Als er kans is op acceptabel herstel, is dit dat het leven rekken? Denk je, dat als je trouwt en kinderen krijgt, hetzelfde als nu? Weet je, een keuze kan je nog altijd veranderen. Een inzicht blijft vrijwel nooit je hele leven hetzelfde.
Sleutelen aan je lijf, kan ook zonder organen. In 2008 heb ik een ernstig ongeluk gehad. Men besloot om pennen in mijn heup te zetten, daar deze gebroken was. Ze hebben mij dit nooit gevraagd....in situaties van nood , wordt er vaak over je beslist. Ik was er blij mee. Maar als ik jou relaas lees , lijkt het alsof dat niet van jou hoeft. Geen gesleutel aan je lijf? Dan ga je in vele gevallen dood, terwijl het niet nodig is. Zie je, waarom ik dit een vreemde beredenatie vind?

Mijn familie is op de hoogte van mijn wensen...als mijn tijd daar is dan is ie daar..in welke hoedanigheid dan ook, ik zie niet in waarom mijn wens niet acceptabel is, het is toch mijn wens, ik werk zelf in de gezondheidszorg en heb juist mijn wensen tegenover mijn familie kenbaar gemaakt om problemen te voorkomen, ik ben donor mijn organen mogen ze hebben, codicil heb ik altijd bij me en 2e exemplaar er van zit bij mijn bescheiden waar mijn familie eveneens van op de hoogte is.

Ik zie het niet als aanval hoor ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:29

Maar ayasha, de verhoudingen zijn toch niet gelijk? De een is nooit belangrijker dan de ander, maar de een is afhankelijk van de (nabestaanden van) de ander.
De donor beslist of er iemand een kans krijgt verder te leven, de ontvanger is volkomen machteloos.

Want om bijvoorbeeld het wassen erbij te halen: is het wassen zo belangrijk dat iemand anders de kans tot verder leven ontnomen wordt?

Ik heb er soms wat moeite mee dat te begrijpen... Zelfde als ogen, "ik vind ogen eng, dus ontneem ik jou de kans op zicht". Geldt ook voor andere organen overigens....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:30

Ja Ersina mij maakt het niet uit, ieder leven is er 1 zeg ik altijd!

En mijn vriend is het er niet mee eens, die denkt ook dat het er raar uitziet in de kist en vind het maar niks om te denken dat ik daar leeg lig.
Maar zeg ik dan: ik zit in je gedachten die zijn voor altijd je moet je niet vasthouden aan de materie van het leven of in dit geval het lijf!
Hijzelf is geen donor ook omdat hij hij het niks vind na de dood nog dingen eruit halen vind hij een raar en vies idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:30

Codicil heb ik niet eens, neem aan dat het ook wel in het systeem staat ergens?

Delerium; wassen is in mijn familie onderdeel van rouwverwerking. Laatste fysieke dat je kan doen voor je geliefde. Dus dat is voor mij absoluut belangrijker dan mijn huid afstaan. Wassen kan namelijk wel als de nieren etc eruit zijn gehaald; t is niets meer of minder dan bij een operatie wond die achterblijft (wel gehecht/geniet). Maar bij verwijdering van huid is wassen geen optie meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:41

Dat wassen snap ik prima. Je eigen familie is toch belangrijker dan de familie van klaas van 10 dorpen verder of niet dan?

Wat iemand gelooft heeft veel te maken met de keuze. Is de overtuiging en het geloof van de overledene ineens niet meer belangrijk, omdat er iemand is die een orgaan nodig heeft? Mag je hem of haar dan zijn of haar geloof ontzeggen dat verder gaat dan enkel dit leven?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:05

nee je mag niemand z'n geloof ontzeggen maar ik vind wel dat je serieus mag overwegen uit welk belang je handelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:14

Ik ben wél donor, maar ik doneer geen bloed. (dan lig ik namelijk zelf bewusteloos op de grond ;) ). Ik heb mijn huid en mijn hoornvlies uitgezonderd. Die hou ik lekker zelf, ik vind het een raar idee dat deze weg zouden zijn. Ook na de uitleg die is gegeven waarom je het wel zou doneren, ik wíl het gewoon niet.
En dan kan de stelling 'ik ontneem jou het zicht' wel gezegd worden. Mijn ogen zijn van mij, daar zit voor mij 'mijn ziel'. Hoewel mijn ogen uiteraard gesloten worden als ik overlijd.

De andere organen (ja, ook mijn hart) mag iemand hebben. Aan de buitenkant (ook benen en rug) wil ik geen duidelijk zichtbare veranderingen hebben. Dat is ook een reden waarom ik mijn lichaam niet beschikbaar stel aan de wetenschap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:19

amykimmie schreef:
Heeft er iemand wel eens meegemaakt dat een familielid/kennis/vriend organen heeft afgestaan?
Zie je er wat van als diegene in de kist ligt?

Ja bij mijn moeder hebben ze het hoornvlies gebruikt. Door het autoongeluk waren de restvan haar organen helaas onbruikbaar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:42

Het is en blijft een moeilijke discussie. Maar als ik dan denk aan al die mensen die overlijden omdat ze al zo lang op een wachtlijst staan en uiteindelijk sterven omdat er geen orgaan beschikbaar is, ik vind dat heel erg. Stel je voor dat het jouw vader, moeder of kind is dat eindeloos wacht en wacht en wacht en steeds maar hoopt dat toch iemand is die een orgaan geeft, wat moet dat een martelende onzekerheid zijn. Weet je, voor mij telt die onbekende Klaas uit 10 dorpen verderop wel degelijk mee. En mocht ik komen te overlijden, hoop ik dat Klaas niet met mij overlijdt, maar door mij nog jaren verder kan leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:46

Maar zoals hoornvlies is niet levensreddend en net als huid in principe. Dus dat ligt voor mij alweer totaal anders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:49

vuurneon schreef:
Maar zoals hoornvlies is niet levensreddend en net als huid in principe. Dus dat ligt voor mij alweer totaal anders.

Inderdaad. Mijn longen, nieren, hart, wat ze dan ook nodig hebben: Neem maar. Als ik dood ben heb ik er toch helemaal niks meer aan. En de kans dát jouw organen gebruikt worden is toch heel klein eigenlijk :=

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:50

jaa ik ben donor!
ik sta een aantal organen af.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:52

Ersina schreef:
Boompje1985 schreef:
Jahaa ik ben orgaan donor!
Als ik dood ben mogen ze alles hebben want ik heb er toch niks meer aan, en of het nou naar een junk toe gaat zal mij een worst wezen....merk ik niks van!

ik draag mijn codicil altijd bij me in m'n porto naast m'n id kaart!

Ze geven geen orgaan aan een junk. Ook niet aan een alcoholist die geen half jaar kan droogstaan. De wachttijd gaat pas in als ze bewezen hebben een half jaar zonder te kunnen .
Daar er veel te weinig organen zijn, transplanteren ze alleen maar, indien ze denken dat na de transplantatie de ontvanger een acceptabel leven kan leiden en een transplantatie niet bij voorbaat al nutteloos lijkt.
De screening is streng (veel patiënten sterven al vóór/tijdens deze screening of tijdens het op de wachtlijst staan)
Dit even ter gerustelling voor twijfelaars. Gelukkig ben jij al orgaan donor.

Thanks voor deze info, dit was namelijk altijd de reden dat ik geen orgaan donor wilde zijn. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat mijn hart straks naar een coke junk gaat :r
Maar dat is dus niet zo.. Ga zo maar eens een kijkje nemen op de site waar ik me kan inschrijven :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:55

Ik ben al jaren donor, maar niet voor mijn hoornvlies. Een hoornvliestransplantatie is geen levensreddende procedure, daarnaast ben ik altijd erg kriebelig rondom de ogen. Ik heb er geen goed gevoel bij om dat te donderen. Verder mogen ze alles plunderen wat ze willen hebben, zolang het maar naar iemand gaat die het vervolgens niet met alcohol en drugs binnen een halfjaar weer kapot heeft gemaakt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:27

Ayasha schreef:
Jij focust gewoon alleen maar op de belangen van de ontvanger.

Zeker niet waar! Als ik alleen zou focussen op de belangen van de ontvanger is het nog veel simpeler: gewoon niets vragen of registreren en iedereen donor, geen gezeur. Niks respect voor iemands wensen of principes.
Er wordt juist heel nadrukkelijk gezocht naar een balans tussen beide, door mensen de mogelijkheid te geven om hun keuze kenbaar te maken, en dit bovendien zo makkelijk mogelijk te maken. Maar mensen moeten het wat mij betreft wel doen ja. Als ze die moeite niet willen nemen, mag de overheid wat mij betreft de knoop doorhakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:28

Denk dat ik ook donor ga worden, moet nog wel ander half jaar wachten voor ik het aan kan geven, maar ga het wel doen! Ik denk alleen organen, huid en ogen houd ik toch liever. Bloed ga ik niet doen omdat je mij dan af kan voeren, en ik zit 9 van de 10 keer te laag met ijzergehalte. Maar organen ga ik zeker doen :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:46

vuurneon schreef:

Dit vind ik echt heel jammer!! Door mijn diabetes weet ik dat ik een vergrootte kans heb op slechter zicht/blind worden. Dat is de reden dat ik me er meer mee bezig houd als waarschijnlijk iemand anders. als ik blind zou worden, hoeft het voor mij niet meer (dat is echt helemaal puur persoonlijk en ik meen dit voor 100%!!) Dus ik zie ogen wel degelijk als een héél belangrijk iets.
Net als slachtofferts van een brand. Die zijn méér dan gelukkig met donorhuid!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:57

Ook met blindheid is prima te leven en juist omdat ik heb gewerkt met blinden is mijn beeld erin totaal veranderd. Ik gun iedereen zicht hoor, maar niet met mijn hoornvliezen. Huid doe ik dus niet omdat ik gewassen wil worden door de familie (en de familie heeft het hier nodig voor verwerkingsproces) en dat kan dus niet bij afstaan. Gelukkig mag ik dat helemaal zelf invullen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:18

Ik bedoel ook zeker niet dat je het daarom zou moeten doneren hoor!!! Maar ik wilde alleen aangeven dat het mijns insziens wel hele belangrijke onderdelen zijn en dat ik het daarom jammer vind dat heel veel mensen dit uitsluiten en vaak alleen voor het idee (nogmaals ik respecteer ábsoluut andermans keuze, ik vind het alleen jammer!!)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:45

Shadow0 schreef:
Samiyah schreef:
Misschien vinden ze het wel te confronterend om erover na te denken, snappen ze niet hoe dat allemaal werkt (bij ouderen bijvoorbeeld) of vinden ze het gewoonweg niet belangrijk...

Maar zijn dat voldoende redenen om mensen te laten sterven wegens tekort aan organen? Dat is de vraag.

Jullie focussen ontzettend eenzijdig op de belangen van de donor (die, btw, op dat moment dus dood is). Maar de mensen die wachten op een orgaan hebben ook belangen... en de overheid vertegenwoordigt die mensen ook. Waar ik het helemaal prima vind dat je bepaalde dingen voor jezelf niet krijgt als je niets doet, ondervindt hier iemand anders een nogal groot nadeel van het niet-registreren.

Overigens moet je heel veel dingen zelf aangeven als je ze niet wilt, denk naast de genoemde bloedtransfusies en behandeling in nood, en aan de dienstplicht (vroeger) ook aan alle reclame, of aan het EPD.

Tja, ik vind wel dat het goede redenen zijn. Je kan niet voor anderen gaan denken. De mensen die wachten hebben zeker belangen, maar geen recht op jou organen omdat jij om de ene of de andere reden besluit jou besluit (nog) niet vast te leggen. De overheid doet er al genoeg aan om het registreren zo makkelijk mogelijk te maken en het donor worden te promoten, meer kunnen ze niet doen. Tuurlijk is het heel erg dat er mensen sterven aan een tekort aan organen, maar er worden ook al veel mensen geholpen! Ik vind het al heel wat dat een orgaantransplantatie überhaupt kan, maar helaas kan je niet iedereen redden.

Voor de goede orde, ik ben zelf nog wel donor. Maar ik kan het van beide kanten zien..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:52

Ik heb me vandaag aangemeld als donor :D Eigenlijk dankzij de post in dit topic dat de organen niet zomaar naar verslaafden aan wat dan ook gaan.
Doe alleen hoornvlies huid en kraakbeen niet. Komende week krijg ik de bevestigingsbrief.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:44

+:)+