Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:53

Vanmorgen naar cb geweest:
Elianne is nu 69,5cm en 8180gr. Ze volgt keurig dr lijntje. Ze doet het helemaal goed en de arts was nogal pro borstvoeding. Gewoon lekker doorgaan, geen gezeur over nachtvoedingen, geen gezeur over bijvoedingen, gewoon lekker blijven voeden op verzoek en rustig bijvoeding aanbieden zoals ik het nu doe, op de rapley manier.
Als ik de verhalen wel eens lees over het cb, mag ik mijn handjes dichtknijpen :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:58

LH, het is vrij logisch dat hij sneller uit de fles drinkt want daar hoeft hij niet voor te werken, dat komt zo in zijn mondje gelopen.
Dus dat is heel normaal. Maar 45 minuten vind ik wel erg lang!! Voed je gewoon zo aan de borst (zonder tepelhoedje)?
Want wij waren met tepelhoedje vaak 30-40 minuten bezig maar nu we zonder doen zijn we soms al in 10 minuten klaar. Ik merk dat ze veel beter kan drinken zo.
Fijn dat je een fijne nacht gehad hebt, ken jij wel slechte nachten? Hihi! Die Nick doet t zo goed. :)

Yasemin heeft ook geen last van de hitte. Merk er echt helemaal niets aan. Haar kamertje is zelfs 30 graden op t moment en ze slaapt gewoon goed daar. Wel enkel in een romper en de puckababy en verder niets. Haar temp is gewoon normaal na t slapen.
En ze slaapt goed, vandaag weer van 22.30 tot 08.00 uur! :D
Buurvrouw's zoontje kan er niet goed tegen, wil niet slapen en huilt. Kindje van vrienden van ons heeft er ook echt last van. Dus ik ben blij dat Yasemin dat niet heeft.
Zal ze wel van ons hebben, want wij kunnen beide heel erg goed tegen warmte.

Morgen is Yasemin 12 weken en ik zit te wachten op de 12 weken sprong hahaha erg he. Ik heb er over gelezen en nu verwacht ik hem helemaal... Maar het kan natuurlijk net zo goed zijn dat we er niets van merken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:59

Wat goed dat ze goed gegroeit is weer die Elianne. :)
En fijn zeg dat ze zo Pro BV zijn!!! Idd je hoort vaak anders.
Hier nog geen gekke dingen mee gemaakt enkel dat de arts bij mijn eerste bezoek zei, dat ik makkelijk over kon gaan op 4 uur tussen de voedingen, want dan had ik eindelijk weer wat tijd voor mezelf. (kind was dus 4 weken oud!) Ik dacht bij mezelf, als ik tijd voor mezelf wilde was ik niet aan een kindje begonnen hoor mevrouw... :n Dus lekker doorgegaan met voeden op verzoek. ;)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:00

Hee, wat een leuk topic.
Meld me dan ook maar even. Ben 21 maart bevallen van een zoontje en ook nog steeds 100% aan de BV. Gaat hartstikke goed gelukkig, ook het kolven. Mag donderdag weer aan het werk en hij naar het kinderdagverblijf. Ben benieuwd hoe het gaat, de kleine man krijgt hier natuurlijk alle aandacht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:02

Ankem: fijn dat Elianne het zo goed doet.

Patsy: welkom en nog gefeliciteerd met je zoontje.

Rest globaal gelezen. We komen net uit het ziekenhuis waar een echo van de heupjes van Marinde is gemaakt. Links is niet goed, zit nog geen echte heupkom. De orthopeed heeft ons gelijk doorgestuurd naar de instrumentenmaker en daar heeft ze een spreidbroekje aangemeten gekregen. Doordat de heupjes in spreidstand staan gaat het lichaam bot laten groeien om haar linker heupkop. Ik had het wel verwacht, maar het is toch niet leuk om te horen, en erg wennen om haar ermee aan te zien. Is ook even wennen met voeden, maar dat gaat gelukkig nog heel makkelijk.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:07

Susan he dus toch... Wat balen zeg!!! Hoelang moet ze het spreidbroekje aan houden? En moet dat dag en nacht?

Patsy welkom! En nog proficiat met de geboorte van je zoontje. :) Spannend dat je weer gaat werken, ben je er klaar voor?

Mijn verlof zou morgen afgelopen zijn, maar ik moet er echt nog niet aan denken.
Maar misschien is het anders omdat ik niet hoef te werken, anders bereid je je er toch op voor. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:16

Ja, moet 23 uur nu 6 weken, dan controle en dan kijken of hij langer op de dag af mag. Maar iig tot ze 1 jaar is moet hij 's nachts altijd om. Is wel even aanpassen want ze kan alleen nog strakke broekjes of maillots aan, past niet meer zomaar in de maxi cosi en ook een slaapzak past niet meer. Ik vind het heel zielig maar mevrouw kletst er nu vrolijk op los dus denk dat het voor haar wel meevalt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:22

Nou gelukkig maar dat zij er weinig last van heeft. Het lijkt me ook niet leuk!
Dat is wel een gedoe trouwens zeg, hoe moet je haar dan vervoeren als ze niet in de maxicosi past?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:45

Met een handdoek onder haar billen zou het wel moeten passen maar dat is even uitproberen.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:48

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ga dan gewoon lekker zo verder. Vannacht een supernacht gehad. 20:45 gevoed en daarna pas weer om 3:45 en vervolgens 8:45. Heerlijk geslapen dus :D

Ankem: ik woon in C'buren, dus zit ook bij het CB van gezondheidscentrum c'buren.
Morgen komt de wijkverpleegkundige nog even langs om Jinte te wegen.

SusanH: wat vervelend dat Marinde een spreidbroekje moet. Kindje van vrienden hebben dat ook gehad. Was wel even wennen in het begin. Kindje had er zelf gelukkig weinig last van.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:21

@Suus balen van dat spreidbroekje. Mijn vriend heeft er vroeger ook eentje gehad en uiteindelijk worden ze er heel handig mee. HD is erfelijk, dus Elianne is ook al voor de echo geweest. Hier gelukkig alles goed.

@Diphranil
Fijn dat het cb even langs komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:39

Is idd erfelijk, maar komt bij ons in de familie verder niet voor. Grappig, zoek ik info op internet kom ik op bokt uit...een topic uit 2007 over iemand die ook net een baby met een spreidbroekje had.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:17

@susan: dus toch! Sneu hoor! (zo te horen vinden wij het erger dan de kleine!)

@nathalie: ik voed dus zonder tepelhoedje! En hij pakt gewoon goed en drinkt dan in het begin goed door, maar daarna gaat hij pauzeren etc en af en toe een slok drinken. Hij doet me verder geen pijn oid, maar het duurt gewoon erg lang. Ik ben dus sneller klaar met kolven en een flesje geven dan met BV geven en volgens mij klopt dat niet helemaal!!!!

Wbt de nachten, tja (even afkloppen!) vanaf de 3e week slaapt hij eigenlijk al door, heerlijk dus. Vannacht weer vanaf 10 uur tot 6 uur geslapen, heerlijk!

Volgende week weer CB, ben benieuwd hoeveel hij gegroeid is!

Hier nog even 2 foto's van onze man:

Afbeelding

Afbeelding

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:29

LH ik heb daar geen ervaring mee. Maar ik leg Yasemin wel weg als ze te lang tussen slokken laat zitten. Naar mijn idee is ze dan namelijk klaar met eten en ze komt dan nu ook pas na 3 tot 4 uur na de voeding dus ze heeft dan ook genoeg gehad.

Wat een lieve foto's! Grappig dat ie net op beide foto's scheef naar die kant ligt.

Hier vannacht 23.00-06.30-08.30.
Wat me vanochtend wel opviel was dat ze een gele plasluier had. Dus even op letten vandaag. Ik ga ook proberen haar wat vaker aan te leggen, maar wil haar er niet voor wakker maken.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:46

hallo dames,

ik zag dat er hier op bokt een borstvoedings topic was, en zou graag met jullie meekletsen.

Ik ben 7 mei bevallen van een dochter Lieke, en geef sindsdien borstvoeding. Dit gaat heel erg goed, ondanks dat ze na de geboorte een dag in de couveuse heeft gelegen en daar de fles heeft gehad.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:48

Carolaa welkom!!! Leuk dat er toch steeds meer mensen bijkomen die BV geven. Vind ik erg leuk, want ik merk dat er tegenwoordig toch veel mensen op KV zitten.

Nog proficiat met je dochter, trouwens!! :D

Yasemin heeft in het begin helaas ook kunstvoeding gekregen. Niet veel, maar wel soms... helaas! Maarja niets aan te doen en de BV gaat nu ook gewoon goed. :)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:57

Dank je wel nathalie!

Ik wilde echt heel graag BV geven, maar doordat ze in de couveuse moest ( zuurstof tekort bij de bevalling ) hebben ze haar flesjes gegeven. Gelukkig had ik een kraamhulp met heel veel ervaring en is alles goedgekomen. Momenteel heb ik echter nog steeds teveel melk, dus gaat er iedere dag gemiddeld 250ml in de vriezer.
We hebben ook al afgekolfde melk in een flesje gegeven, voor als ze een keer naar de oppas moet en ook dat gaat super goed ;-)
Zaterdag hebben we een bruiloft en moeten we haar voor het eerst, voor meerdere uurtjes achter laten, heb het er nu al moeilijk mee! Gelukkig kan ik niet al te lang wegblijven omdat dan mijn borsten op knappen staan ;-)

Tot vorige week had ze nog 8 voedingen per dag, nu lukt het al om er 7 van te maken.
Wel hele goede nachten trouwens, al een aantal keer 7 of 8 uur tussen die voedingen!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:02

Wat knap van haar dat ze al zo goed slaapt 's nachts!
En ook knap van jou datje al zonder haar weggaat! :) Ik zou wel kolven als ik jou was ivm teruglopen van de productie. (al lees ik dat jij overproductie hebt dus weet niet hoe het dan zit eigenlijk)

Ik wilde ook erg graag borstvoeding geven maar helaas was Yasemin te zwak na de bevalling en lukte het niet. Toen ging ze fladderen ivm te lage bloedsuikerspiegel en moest er dus snel een flesje KV in. Daarna is ze opgenomen ivm extreem hoog bilirubine gehalte en ik had al een erg zware zwangerschap achter de rug waardoor ze wilden dat ik snachts ging slapen en ze KV bij gaven. Ik kolfde toen wel zoveel mogelijk maar soms had ik gewoon niet genoeg staan en dan kreeg ze dus kunstvoeding. Heb de eerste 3 weken fulltime gekolft maar was geen doen, mijn productie liep telkens terug dus ben erg blij dat ik haar weer aan de borst heb. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:37

diphranil schreef:
hallo allemaal,

Ik wil graag een vraag stellen hier. Heb hem ook in een ander topic geplaatst, maar zie dat hier allemaal ervaringsdeskundigen zitten, dus ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Vraagje aan de moeders die bv geven/gaven:
-voedden jullie min 7 a 8 keer p.d. in het begin?
Jinte komt gemiddeld maar 6 keer per dag voor een voeding. Soms 5 keer en soms 7. Ze is nu 17 dagen oud. Ik heb zelf het idee dat ze wel voldoende krijgt, maar lees overal dat je min 7 a 8 x moet voeden de 1e paar weken. Vraag me af of het kan dat ze misschien minder vaak komt omdat ze 2 weken na de uitgerekende datum geboren is en daardoor misschien al wat 'ouder' is?
Wil haar eigenlijk ook niet wekken voor voeding, want ik merk dat ze dan minder goed drinkt dan wanneer ze uit zichzelf komt..

Heb ik ook niet gedaan.

Bij Stef lag ik de eerste 2 dagen in het ziekenhuis en die hielden aan dat je om de 3 uur moet voeden, wat een ramp zeg, ze maakten zowel Stef als mij steeds wakker en drinken deed hij nauwelijks. Toen ik na 2 dagen thuis kwam sliep Stef ook meteen de eerste nacht al 7 uur door, wat een verademing, is ook niet meer anders geworden hoor, vanaf de 3e dag kreeg hij 6 en soms 7 voedingen per dag.

Elize is nog erger, die heb ik vanaf het begin op verzoek gevoed, eerste dagen 7x per dag maar na nog geen week was het al terug op 6x en toen ze een maand was sliep ze 's nachts 8 uur door. Nu slaapt ze 's nachts 10 uur door en als ik echt volledig op verzoek voed krijgt ze meestal 4 voedingen per dag, enkele keer nog 5. Ik heb haar de afgelopen weken nog wel steeds tussendoor wakker gemaakt maar ik geloof dat ik daar ook maar mee stop, ik heb gister volledig op verzoek gedaan en toen was ze met 4 voedingen heel tevreden.

Als je kind gewoon gezond is kan het zelf wel aangeven hoeveel het nodig heeft, bij de een is de melk gewoon voedzamer dan bij de ander dus kan een kind er langer op doorgaan. Elize trekt 's nachts ook 9-10 uur door, als ze zo lang kan slapen is dat toch heerlijk? Blijkbaar heeft ze niet eerder honger, waarom dan wakker maken? Ze ziet er goed uit, is verder gezond en alert dus lijkt me geen enkel probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:10

Ik ben echt begonnen met 8, 9 en soms 10 voedingen op een dag. In de avond clusterde ze dan, maar kreeg ze ook veel teveel binnen, dat kwam er dan in een mooie boog weer uit. Kwam er later achter dat ze vooral zuigbehoefte had in de avond, met een speentje lukte het om naar 7 voedingen te gaan. Tot 4-5 weken geleden kwam ze nog 2 keer ´s nachts, dat is nu een vroege ochtendvoeding geworden. Met 3,5 maand zitten we op 6 voedingen per dag waarvan eentje dus rond een uurtje of 4 a 5 in de ochtend. Ze heeft dan rond 21.00 de laatste voeding van de dag gehad. Dat betekent dus dat ze ook de nachten doorslaapt nu.

O ja, en Carola, welkom!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:53

hoi dames!

Hier begonnen met ca 10 voedingen per dag, tot vorige week waren er dat nog zeker 8. Doordat ik een sterk toeschietreflex heb, hoeft lieke in het begin van de voeding alleen maar te slikken, waardoor ze niet aan haar zuigbehoefte komt. Ik heb haar hiervoor een tutje gegeven. Nu zit ik rond de 7 voedingen per dag. ( maar moet daar soms wel voor rekken qua tijd )
Oh ja en lieke krijgt haar laatste flesje rond half 10, omdat ze s'avonds gewoon heel erg moe is. ( slaapt overdag niet heel veel )

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:33

Citaat:
Advies: meer vitamine K voor baby's

Baby's moeten meer vitamine K krijgen. Dat zegt de Gezondheidsraad. Vitamine K voorkomt dat baby's ernstige bloedingen krijgen. Een tekort komt vooral voor bij kinderen die borstvoeding krijgen.

Die baby's krijgen volgens de raad nu 25 microgram per dag binnen. Dat zou omhoog moeten naar 150 microgram per dag. In flesvoeding zit al wel genoeg vitamine K.

De Gezondheidsraad wil dat baby's er meer van binnenkrijgen, omdat kinderen met een gestoorde vetopname vitamines minder goed opnemen. Door de minima te verhogen, is iedereen goed beschermd.

© ANP

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:44

Tsja, fv is zo goed...zit alles al in. Als je dit leest zou je haast denken dat bv niet goed is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:53

Moet er dan nog meer vit K bij? Zijn de 5 druppels die ze nu moeten hebben dan niet genoeg?
Ik las laatst ook iets over dat de huidige vit D toegift ook te weinig zou zijn? Dat ze ook meer dan 10 druppels moeten hebben?

Carolaa schreef:
hoi dames!

Hier begonnen met ca 10 voedingen per dag, tot vorige week waren er dat nog zeker 8. Doordat ik een sterk toeschietreflex heb, hoeft lieke in het begin van de voeding alleen maar te slikken, waardoor ze niet aan haar zuigbehoefte komt. Ik heb haar hiervoor een tutje gegeven. Nu zit ik rond de 7 voedingen per dag. ( maar moet daar soms wel voor rekken qua tijd )
Oh ja en lieke krijgt haar laatste flesje rond half 10, omdat ze s'avonds gewoon heel erg moe is. ( slaapt overdag niet heel veel )

Omg 10 voedingen, dan krijg je ook nooit rust!

Die toeschietreflex had ik ook heel erg, ik liet dan de eerste melk weglopen in een flesje, dan verslikt ze zich ook niet steeds (had ze vaak last van) en komt ze wel aan de zuigbehoefte. De melk die je opvangt (was bij mij soms wel 200cc) kun je invriezen voor later.
Elize zit nu ook rond 9:00/9:30 met d'r laatste voeding, daarna slaapt ze gewoon door.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:56

SusanH schreef:
Tsja, fv is zo goed...zit alles al in. Als je dit leest zou je haast denken dat bv niet goed is.

Ja, zo redeneerde laatst iemand naar mij toe..... |(
Ik ga flesvoeding geven want dat bevat alles wat mijn kindje nodig heeft, je moet niet voor niets vitamines bij geven als je borstvoeding geeft.......
Ze had op discovery een docu gezien waarin ze zeiden dat de flesvoeding van tegenwoordig beter was dan borstvoeding!!!!
Ooh wat moest ik me inhouden.. vreselijk dat iemand zo denkt |(