B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:25

Zirano schreef:
Iemand emt B12 insuffiecientie die neemt geen b12 op uit voedsel dus dierlijke produkten. Dit gebeurt via de slijmvliezen en uit de darmen.
Als je gewone tabletten inneemt neem je dan ook neit goed genoeg en vaak helemaal niet op/.

Dit heb ik ook, maar hoorde dat de smelttabletten weer ander werken als de pillen die je door slikt zeg maar.
Vandaar dat ik het probeer, maar merk echt geen verschil.

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:35

Een smelttablet neem je inderdaad op met de slijmvliezen in je mondholte. Een gewone tablet komt in de maag en daar heb je de intrinsic factor nodig om B12 in de darm te kunnen opnemen. De Intrinsic Factor bindt zich aan de B12 en dat pakketje is op te nemen in de darm, alleen de B12 niet. Dus als je de intrinsic factor mist in je maag kun je geen B12 gewoon opnemen. Een smelttablet komt niet in de maag dus vandaar dat die vaak wel helpen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:37

Doorzetten nog dus met die tabletten?
Misschien dat het even tijd nodig heeft?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:38

Hoe lang ben je nu bezig? Kijk een injectie is natuurlijk altijd sneller dan een tablet en met een injectie in de spieren kun je een behoorlijk voorraadje in een keer aanleggen. Met die tabletten zul je die voorraad zelf op moeten bouwen dus dat kost wel meer tijd!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:42

Zijn er hier mensen die hun "actief B12" hebben laten prikken?
ik ben hier nu voor de tweede keer op geprikt, maar schijnbaar is het bepalen van resultaat extreem moeilijk. ik wacht al ongeveer 2 maanden op de uitslag maar ze hebben nog niks. De HA heeft er al achteraan gebeld... Hoe lang duurde het voordat jullie de uitslag hadden?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:42

Hmm geen idee, wat houdt het in? :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:44

Injecties heb ik ook, heb er pas 1 gehad.
Ben sinds vrijdag bezig met de tabletten.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:46

Oo je doet allebei? Dat zou ik niet doen als ik jou was, tenzij het op aanraden van de arts is. Anders weet je nooit wat nou goed werkt!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:48

__Marije__ schreef:
Hmm geen idee, wat houdt het in? :P

Met een normaal b12 onderzoek meten ze de hoeveelheid b12 in het weefsel. Dit zegt echter niet alles want het gaat uiteindelijk om het niveau van b12 in de cellen.
Dit wordt met zo'n actieve b12 test (ook wel Holo-tc test genoemd). Ik vind het gewoon vreemd dat de uitslag zo ontzettend lang moet duren...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:49

die injecties heb ik al jaren ;)
Dus zoveel kwaad zou dat niet kunnen.

Ik weet welk werk de injecties verrichten, heb alleen die tabletten om die vermoeidheid nou aan te pakken, want die injecties doen dat juist net niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:50

Ik meld me ook even. Ik was vorige week ontzettend ziek en heb bloed laten trekken.. Ik bleek een erg groot B12 tekort te hebben (had eigenlijk met dit ziek zijn niets te maken maar dit viel erg op in men bloed). Hier moet ik nu even een kuur voor nemen en dan terug bloed laten prikken om te kijken of ik het opneem of niet..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:10

_CS_ schreef:
die injecties heb ik al jaren ;)
Dus zoveel kwaad zou dat niet kunnen.

Ik weet welk werk de injecties verrichten, heb alleen die tabletten om die vermoeidheid nou aan te pakken, want die injecties doen dat juist net niet.

Welke tabletten neem je voor de vermoeidheid?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:12

heb die recovery power van bloem gekocht.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:19

Heb je het idee dat het werkt? Of ben je er nog maar net mee begonnen?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:04

Mn Dochter had actieve B 12 laten prikken die bleek nog lager te zijn dan gewone B 12

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 05:58

Glossi, hoe zijn jouw ervaringen inmiddels met Lelystad?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:42

:wave:

Ik meld mij ook.
Ik prik zelf om de dag 10 mg b12. Bij deze dosis lijkt het alsof het mij wat helderder maakt.
Erg fijn dus :Y)
Gelukkig (tot nu toe) geen bijwerkingen zoals puistjes.
Mijn waarde zat trouwens in het grijze gebied, en actief b12 MMA en homocysteine zijn niet geprikt helaas.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:30

Kentaro schreef:
Toen ik er op gewezen werd (B12 tekort dus :D ) door een collega en op internet ging kijken, las ik al dat het een erg onderkend probleem was, en inderdaad als ik dit topic (gedeeltelijk tot nu toe..) door lees zijn er echt heel wat mensen met dit probleem!
Ik ga het zeker helemaal doorlezen en hoop dat ik er nog wat van op steek!

Het is nog steeds een onderkend probleem. Hoeveel mensen er eerst wel niet moeten zeuren bij de huisarts om hun B12 nagekeken te laten worden en daarna nog een keer om injecties en de juiste hoeveelheid injecties is gewoon niet normaal.

Ik ben zelf gestopt met die B12-smelttabletten. Het hielp tegen de pijn, maar niet tegen de vermoeidheid. Pijn is nu weer terug. Maandag heb ik een afspraak bij een holisitisch therapeute, en dan wil 'schoon' beginnen. Als dat niet werkt dan nog maar een poging wagen om die prikken te krijgen. Ik kreeg trouwens wel gigantisch veel puistjes van die smelttabletten, niet normaal gewoon.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:36

Flosje446 schreef:
Kentaro schreef:
Toen ik er op gewezen werd (B12 tekort dus :D ) door een collega en op internet ging kijken, las ik al dat het een erg onderkend probleem was, en inderdaad als ik dit topic (gedeeltelijk tot nu toe..) door lees zijn er echt heel wat mensen met dit probleem!
Ik ga het zeker helemaal doorlezen en hoop dat ik er nog wat van op steek!

Het is nog steeds een onderkend probleem. Hoeveel mensen er eerst wel niet moeten zeuren bij de huisarts om hun B12 nagekeken te laten worden en daarna nog een keer om injecties en de juiste hoeveelheid injecties is gewoon niet normaal.

Ik ben zelf gestopt met die B12-smelttabletten. Het hielp tegen de pijn, maar niet tegen de vermoeidheid. Pijn is nu weer terug. Maandag heb ik een afspraak bij een holisitisch therapeute, en dan wil 'schoon' beginnen. Als dat niet werkt dan nog maar een poging wagen om die prikken te krijgen. Ik kreeg trouwens wel gigantisch veel puistjes van die smelttabletten, niet normaal gewoon.

Oh oohh! ;( Ik neem die van Orthica nu, hoop heeeel hard dat ik geen extra puistjes krijg :o

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:44

Mn dochter was echt PANISCH voor prikken maar is nu wel blij dat ze er voor gekozen had. Is goed opgeknapt en heeft af en toe wel puistjes maar daar goede zalf voor

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:52

Welke zalf gebruik je daarvoor, Zirano? Ik heb na een prik ook behoorlijk wat puistjes en baal daar best van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:48

Zirano schreef:
Mn dochter was echt PANISCH voor prikken maar is nu wel blij dat ze er voor gekozen had. Is goed opgeknapt en heeft af en toe wel puistjes maar daar goede zalf voor

Nou hier ook.
Vroeger bloedprikken, drama. Nu na jaren en tientallen keren gaat dat gelukkig beter.
En dan aan de b12 spuiten, om de dag. De eerste keer subcutaan (dan spreken we over een minienaaldje) bij de arts ging ik bijna van mijn stokje.
Thuis kon ik om de dag als een gek naar de wc, door de stress voor de prik.
En nu? Nu doe ik zelf om de dag een fikse naald Intramusculair in, blijf de naald groot vinden, en ja af en toe wel klamme handjes maar ben er errug blij mee.
Maar het blijft gek, zeker omdat de naald soms erg moeilijk gaat en na een hoop knarsen (door spier/huidlagen ofzo) krijg ik hem toch bijna helemaal erin.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:17

Marije, ik ben er nog maar 1x geweest. Het gaat daar niet zo snel helaas ;( En b12 prikken doe ik niet meer omdat ik daarvan onder de pukkels zat en volgens de arts daar niet zo erg zou mogen bij zo´n lage dosis als ik kreeg. Dus hij heeft in zijn dosier geschreven dat ik er alergisch voor ben. Het was ook wel heel erg hoor. Mijn rug, boven mijn borst en mijn hoofd zat eronder, net of ik in de brantnetels had lopen rollenbollen. Zit nu aan de Benzoylperoxide en Courtin producten maar de pukkels zijn nog steeds erg. Verder krijg ik voor het in en door slapen amytripoline en melotonine en smorgens moet ik carnitine nemen. En als ik weer stabiel ben dan gaan we met die andere b12 injecties beginnen (Cyanocobalamine ipv Hydroxocobalamide) Als het goed is hoor ik over een maand weer wat van Lelystad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:37

Glossi schreef:
Heb je het idee dat het werkt? Of ben je er nog maar net mee begonnen?

Ben er maar net mee begonnen, sinds afgelopen vrijdag.
Merk nog maar weinig verschil.

Weet je, de pijn, met de injecties wordt het niet erger.
Maar door al die jaren aanmodderen is er toch schade geleden, dus die pijn is eigenlijk altijd wel aanwezig.
Niet elke dag hóór, maar met vlagen.
Vooral koudere dagen maar het meest heb ik er last van in vochtige dagen.
Zomers heb ik veeeel minder last.

Maar die pijn, daar kan ik nog wel mee leven, daar pas ik me wel op aan.
Maar die vermoeidheid, dat is nog het lastigste.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:46

Ik heb ook al jarenlang een vitamine b12 insufficientie. Heb hier ook maagonderzoek etc voor gehad naast bloedonderzoek.
Elke week haal ik mijn injectie bij de huisarts. De enting gaat rechtsreeks in een ader dus het komt meteen aan. voorheen spuitte ik mezelf in mijn beenspier maar in duitsland waar ik nu woon doen ze het rechtstreeks in je ader want dat werkt beter.
Daarnaast slik ik elke dag foliumzuur 5mg omdat vitamine b12 vaak gepaard gaat met een foliumzuur tekort wat bij mij het geval is.

mijn klachten zijn soms heel erg koud hebben, erg vergeetachtig, veel hoofdpijn, veel moe en kom soms moeilijk uit mijn woorden.

vitamine b12 probleem moet altijd behandeld blijven met injecties daar kun je niet mee stoppen. mijn huisarts in NL deed ook af en toe maar een enting geven en als mijn waarde dan qweer goed was stopte ze er mee. Hier in duitsland zijn z egelukkig niet zo makkelijk en krijg ik netjes elke week mijn injectie en wordt ik elke maand gecontroleerd.