Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:pschychologe heeft me ook gezegd: kijk als jij altijd vrolijk bent en alles doet voor een andere, dan gaat die personen je omduur ook niet leuk vinden, want ze weten niet wat ze hebben aan jou, je draait mee met hen, altijd, ze willen graag weten, wat jij denkt, voelt, dat maak het juist intressant! niet die mensen die jou altijd gelijk geven.
KiWiKo schreef:Pollewoppie.............. ik zal nooit iemand die echt er doorheen zit achterna gaan........... sterker nog ik heb mensen die bij me werken gezegd dat ze op mijn kosten een weekje vrij konden nemen omdat ik zag dat ze moe waren en dat het lastig was voor ze.
heb daar wel oog voor, en neem daar als werkgever ook wel verantwoordelijkheid voor
Angela_ schreef:Kiwiko: Ik ben hier zelf niet meer zo actief omdat ik niet meer echt tegen overspannenheid en burnoutproblemen aanloop. Bij mij zijn het nu meer onderliggende problemen die spelen. Inmiddels zit ik een jaar thuis.
Bij mij zijn het onderliggende problemen geweest, patronen die ik heb/had die het grootste deel hebben veroorzaakt. Maar wat bij mij wel het emmertje deed overlopen waren eerst problemen op mijn werk. Het ging niet goed met de zaak, en perfectionistisch als ik was, ging ik nog harder aan de slag om de zaak te redden. Natuurlijk kon dit nooit lukken, dus er moesten andere maatregelen genomen worden. Ik had daar natuurlijk alle begrip voor. Mijn functie werd opgeheven, helaas. Ik vond het verschrikkelijk, en nog niet zo zeer voor mezelf, maar wel voor mijn baas. Ik dacht 'had ik maar nog harder gewerkt dan was het niet zo ver gekomen'. Een belachelijke gedachte, want ik werkte me al de ziekte.
Maar goed, life goes on, een nieuwe baan gezocht en gevonden binnen 2 weken. Ik kwam van een gemoedelijk familiebedrijf in de keiharde commerciele wereld. Alles moest altijd goed, beter, best. Ik werkte deels op provisiebasis. Helaas heb ik nooit een bonus kunnen halen. Mijn faalangst en perfectionisme werd hier zo getriggerd dat de bom barste en ik me op 4 mei ziek heb moeten melden. Enkele dagen nadat mijn proeftijd was afgelopen.. Lijkt alsof ik het zo heb uitgekient he? Mijn werkgever dacht er ook zo over, en begon me werkelijk het leven zuur te maken. Bellen, zeggen dat ik niet overspannen was, 3 keer per week naar de Arboarts in Tilburg. (ik woon in Limburg) De arboarts heeft hier in samenwerking met mijn toenmalige psych een stokje voor gestoken. In 4 weken tijd ben ik van 'ik voel me klote' naar 'ik wil dood' gegaan.
Nu een jaar later kan ik pas zeggen dat ik me ok voel, maar ik loop nog op mijn tenen. Bij de minste tegenslag heb ik een terugval. Ik heb geprobeerd weer te solliciteren, heb 1 brief de deur uit gedaan want ik mag eigenlijk nog niet solliciteren van het UWV, ik ben immers ziek. Ik kreeg een afwijzing binnen. Meteen een heel weekend van de kaart. Perfectionisme, angst voor afwijzing, faalangst, zulke dingen zitten heel diep en kunnen echt met zulke situaties naar boven komen.
Sommige mensen kunnen heel veel aan qua stress, kon ik ook echt waar, maar op een gegeven moment is de koek op. Mijn probleem is niet echt werkgerelateerd, maar ik word in een werkomgeving wel geconfronteerd met mijn problemen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de angst om hun baan te verliezen jou werknemers te veel is geworden? De onmacht die ze wellicht gevoeld hebben? Werkgevers zijn vaak te snel met hun oordeel, overspannen is een serieuse zaak die echt een grondige behandeling nodig heeft om te kunnen herstellen. Ik weet dat er veel mensen zijn die nepziek zijn en iets psychisch is blijkbaar makkelijk na te spelen. Ik kan hier wel kwaad om worden, want mensen die echt wat mankeren worden zo niet meer serieus genomen. Ik begrijp ook dat jij onmacht voelt tegenover je werknemers, maar mijn advies is dat je ze serieus moet nemen. Ik heb zoveel onbegrip gevoeld toen, bah ik word er nog naar van..
Waarom ik dit schrijf? ik weet het niet, ik denk dat ik me aangevallen voel door het ala overspannen.