Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:54

Ik denk (hoop) altijd dat onze generatie (geboren in de jaren 70) het weer zo doet als onze ouders het hebben gedaan. En dan (ervan uitgaand dat onze ouders het goed hebben gedaan) komt het wel weer goed ;)

En ja, ik kan me ook aan gillende kinderen ergeren in supermarkten en andere plaatsen. Mijn man en ik zijn redelijk consequent, maar we mogen ook niet klagen, we hebben echt een heel leuk kind. (heel gemakkelijk, lief, vrolijk, kan zichzelf goed vermaken, zal jullie verder niet met mijn lofzang vervelen ;) ) Ik kan me niet heugen wel eens 'achter het behang plak-momenten' gehad te hebben in de afgelopen zes jaar.

Zijn kinderen die zich vervelend gedragen voor de kindervrijen/lozen een reden om voor het niet willen hebben van kinderen te besluiten? (want wie zegt tenslotte dat die van jou ook niet zo vervelend wordt - je hebt niet alles in de hand tenslotte) Ik kan me daar wel iets bij voortellen. Ik had ook niet veel met de kinderen van anderen, nu ik er zelf eentje heb, kan ik wel meer begrip opbrengen en gaat het allemaal wel makkelijker (op mijn werk in de bieb ontvangen we ook veel groepen, van peuters tot middelbare scholieren) op de een of andere manier. Alhoewel dat natuurlijk ook een combi ouder worden en ervaring krijgen, kan zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:57

Gillende kinderen, duck tape helpt goed zeg ik dan tegen de ouder. :D
Ik denk ook dat geen een ouders vat heeft op wat hun kind buitens huis in deze maatschappij leert/doet. Het lijkt wel of ze elkaar buitens huis opvoeden naar wat zij normen en waarden vinden.
De pastoor in ons dorp had 10 kids, thuis heel netjes vriendelijk, kortom goed opgevoed. Maaaaarrr, buiten gehoor afstand van hun ouders, de grootste terroristen. Een is op 14 jarig leeftijd flink door de mand gevallen. Hij kreeg een brommer ongeluk in het donker. De automobilist zag hem niet, ramde hem, hij lande in de sloot. Bijna verzopen, maar levenslang gehandicapt door hoge dwarslaesie. Volgens zijn ouders zou hij dat nooit gedaan hebben, op een brommer rond crossen in het donker op een openbare weg. Daarna werd het "hij had toch de verkeerde vriendjes" Krijgen die de schuld. Deze kids werden met de bijbel groot gebracht, hielp alleen niet.

Alet74

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:00

Je geeft ze van alles mee, maar wat ze er in hun koppie mee doen, tja, dat weet je niet. De een zet zich af, de ander niet. Het blijft moeilijk. Alle soorten opvoeding zal wel zijn voor- en nadelen hebben denk ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:04

Alet, wat jij schrijft herken ik ook wel. Ik heb ook nooit iets gehad met kinderen van een ander. Mijn broer kreeg 8 jaar eerder kinderen dan ik. Ik heb echt nooit op ze gepast, vond ik niks aan :n
En nu ik zelf kinderen heb vind ik het geen probleem als vriendjes of vriendinnetjes komen spelen/ logeren. Misschien heeft dat ook wel met handigheid te maken. Ik wist me vroeger met de kinderen van anderen geen raad. Nu ik ze zelf heb begrijp ik ze ook beter en ben daardoor ook toleranter geworden. Niet alleen toleranter naar kinderen toe maar ook naar volwassenen. ik kan iets beter relativeren dan voor ik kinderen had.

Aan de andere kant heeft dat misschien wel helemaal niets met die kinderen te maken maar juist met leeftijd. Beetje ouder, beetje wijzer?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:10

aikon schreef:
Gillende kinderen, duck tape helpt goed zeg ik dan tegen de ouder. :D
Ik denk ook dat geen een ouders vat heeft op wat hun kind buitens huis in deze maatschappij leert/doet. Het lijkt wel of ze elkaar buitens huis opvoeden naar wat zij normen en waarden vinden.
De pastoor in ons dorp had 10 kids, thuis heel netjes vriendelijk, kortom goed opgevoed. Maaaaarrr, buiten gehoor afstand van hun ouders, de grootste terroristen. Een is op 14 jarig leeftijd flink door de mand gevallen. Hij kreeg een brommer ongeluk in het donker. De automobilist zag hem niet, ramde hem, hij lande in de sloot. Bijna verzopen, maar levenslang gehandicapt door hoge dwarslaesie. Volgens zijn ouders zou hij dat nooit gedaan hebben, op een brommer rond crossen in het donker op een openbare weg. Daarna werd het "hij had toch de verkeerde vriendjes" Krijgen die de schuld. Deze kids werden met de bijbel groot gebracht, hielp alleen niet.

Kinderen die thuis heel erg strak gehouden worden kunnen juist buitenshuis helemaal uit hun dak gaan. Geen enkel kind kan altijd in de plooi lopen. Dus ik denk dat je daar wel een middenweg in moet zien te vinden. Ik vind het in ieder geval best moeilijk, wanneer doe je het goed?

Ik hoop dat als mijn kinderen verkeerde vrienden treffen, dat ze dan de waarden en normen die wij ze proberen mee te geven in hun achterhoofd hebben en daar naar handelen. Ik hoop dat we ze zelfbewust genoeg kunnen maken dat ze verleidingen kunnen weerstaan. Maar je hebt niet 100% alles zelf in de hand....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:11

Alet74 schreef:
Zijn kinderen die zich vervelend gedragen voor de kindervrijen/lozen een reden om voor het niet willen hebben van kinderen te besluiten? (want wie zegt tenslotte dat die van jou ook niet zo vervelend wordt - je hebt niet alles in de hand tenslotte)

Niet direct. Misschien wel indirect. Ik voel überhaupt niet de behoefte om een kind op te voeden, en opvoeden is IMO toch iets waar je als ouder bewust of onbewust, actief en op de achtergrond, vrij continu mee bezig bent. Of dat nou een kind is dat zich vervelend gedraagt of een kind waar je bij wijze van spreken geen omkijken naar hebt. Het opvoeden van een kind voegt aan mijn leven iig niets toe, ik laat dat dan ook liever over aan mensen die daar wél voldoening uit halen. :))

En idd, je hebt het niet in de hand. Je kunt ze niet 24/7 in de gaten houden, zeker niet naarmate ze ouder worden. Loslaten is ook opvoeden. Je kunt ze hooguit een (naar jouw maatstaven) zo goed mogelijke opvoeding meegeven en hopen dat ze daar in hun verdere leven iets mee doen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:23

geerke schreef:
kennen jullie mensen zonder kinderen en ook zonder dieren?
Ik ken er een aantal en die zijn 'vreemd',star,koel ik weet niet hoe je het noemt....

Mensen met kinderen of dieren of beide zijn wat zorgzamer op de een of andere manier....je kunt je liefde toch kwijt aan een kind en als je ze niet hebt aan een dier(zoals ik).

Ik vroeg mij af of anderen dat ook opviel,dat mensen zonder dieren of kinderen wat 'anders' zijn....

Even hierop inspringen. Ik heb geen kinderen omdat dat niet mogelijk is (niet erg, ik krijg rillingen van kinderen) en ik heb geen dieren omdat ik dat zielig vind als je vaak niet thuis bent.

Ben ik daarom vreemd, star en kil?
Als het niet kunnen meepraten over kinderen/dieren de maatstaf is wel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:26

MamboBeach schreef:
Ik ken er 1, die zal ik eens in het topic halen! :D

Kan me goed voorstellen dat je er gek van wordt, net of iedereen een kind moet krijgen...

vriendin van mij wou ook nooit kinderen..
maar nu is ze per ongeluk zwanger geraakt en staat ze er heel anders tegen over!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:27

Vudress schreef:
geerke schreef:
kennen jullie mensen zonder kinderen en ook zonder dieren?
Ik ken er een aantal en die zijn 'vreemd',star,koel ik weet niet hoe je het noemt....

Mensen met kinderen of dieren of beide zijn wat zorgzamer op de een of andere manier....je kunt je liefde toch kwijt aan een kind en als je ze niet hebt aan een dier(zoals ik).

Ik vroeg mij af of anderen dat ook opviel,dat mensen zonder dieren of kinderen wat 'anders' zijn....

Even hierop inspringen. Ik heb geen kinderen omdat dat niet mogelijk is (niet erg, ik krijg rillingen van kinderen) en ik heb geen dieren omdat ik dat zielig vind als je vaak niet thuis bent.

Ben ik daarom vreemd, star en kil?
Als het niet kunnen meepraten over kinderen/dieren de maatstaf is wel.

Nee dat is niet vreemd. En waarom zou je er niet over mee kunnen praten? Ook al heb je zelf geen kinderen, dan wil dat toch niet zeggen dat je daar niet een mening over kunt hebben? Ook al heb je geen kinderen, je wordt er toch in je omgeving weleens mee geconfronteerd en daar heeft iedereen eigen gedachten over lijkt mij.

Misschien zelfs wel hele goede gedachten, juist omdat je ze zelf niet hebt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:28

DDW1190 schreef:
maar nu is ze per ongeluk zwanger geraakt en staat ze er heel anders tegen over!

Wat wil je daarmee zeggen?

Dat kan toch, geen kinderen willen zolang je de keus hebt?

Als een situatie ineens (onbedoeld) anders wordt, dan kun je idd anders over bepaalde dingen gaan denken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:30

Karin schreef:
DDW1190 schreef:

Als een situatie ineens (onbedoeld) anders wordt, dan kun je idd anders over bepaalde dingen gaan denken.

nou bedoel er meer te zeggen dat der mening toch is verandert!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:30

Oh, op die fiets. 'Wacht maar, dat komt nog wel.' ;)

Meningen kunnen altijd veranderen, daar zijn we mensen voor. ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:47

maikeltje schreef:
Ik moet er altijd wel om lachen stiekum. Je ziet de paniek bij mams met de minuut toenemen. _O-

Onassa, ik probeer het mijn kids bij te brengen maar de garantie dat dat 100% gaat lukken heb ik nog niet hoor. Ze kunnen me soms weleens verrassen met wat ze uitvreten moet ik eerlijk zeggen :o Maar we geven niet op :D

Maar dit is wel een hele andere insteek dan, dat doet die van mij niet. En als er dan wel bewijs is er om heen draaien.

En het betalen aan kinderen heb ik niet zo'n moeite. We betalen allemaal voor dingen die we zelf niet nodig hebben. En heel veel dingen waarvan ik hoop het ook nooit nodig ga hebben.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:53

maikeltje schreef:
Nee dat is niet vreemd. En waarom zou je er niet over mee kunnen praten? Ook al heb je zelf geen kinderen, dan wil dat toch niet zeggen dat je daar niet een mening over kunt hebben? Ook al heb je geen kinderen, je wordt er toch in je omgeving weleens mee geconfronteerd en daar heeft iedereen eigen gedachten over lijkt mij.

Dat wordt toch algemeen gezien niet geaccepteerd. Je hebt geen kinderen dus kunt er ook niets over weten. Maar ik denk dat het ook zo is als mensen wat over paarden zeggen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:09

DDW1190 schreef:
Karin schreef:

nou bedoel er meer te zeggen dat der mening toch is verandert!

Nee ze MOET wel aangezien de situatie is zoals die is....dus met een kind.
Dan moet je er maar het beste van maken.
Dat zou voor mij ook gelden mocht ik per ongeluk zwanger raken, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan even flink moet omstellen en waarschijnlijk ook een stukje levensgeluk moet inleveren. (in mijn ogen dan ;) )

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:11

Dat stukje levensgeluk lever ik dan mooi niet in. En dan kom ik weer bij het abortus topic uit.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:22

Feelsoproud schreef:
Ik heb eigenlijk ook altijd gezegd dat ik geen kinderen hoefde,al vanaf mijn 10 jaar.Ben ondertussen 33 en denk er nog steeds hetzelfde over!
Niet van mezelf,en ook niet van een ander.
Kreeg vroeger ook vaak het commentaar:"je veranderd nog wel van gedacht...",intussen heeft iedereen zich er wel bij neer gelegd denk ik!

Idd, dat hoor ik ook vaak. Irritant als mensen dat zeggen: ik weet zelf heel goed wat ik denk en ik weet ook dat ik niet van gedachten verander.

Ik zie oud-klasgenoten bij bosjes kinderen uitpoepen, en hoe ouder ik word hoe duidelijker het voor me wordt: ik wil geen kinderen. Mensen vragen me dan waarom niet, maar ik zou dan willen vragen: waarom wel? Imo nemen de meesten kinderen als een soort van levensinvulling of omdat het zo hoort. Of omdat ze babys zo schattig vinden. En misschien deels ook wel omdat je als je later oud en bejaard bent er iemand bij je op bezoek komt, oid. Of om jezelf 'onsterfelijk' te maken: als je kinderen krijgt heb je in ieder geval nog iets achter gelaten. Ik heb het nooit zo begrepen waarom mensen kinderen nemen :o Ik hoef ze in ieder geval niet!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 07-03-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:28

aikon schreef:
Je hebt normen en normen, verschilt erg tegenwoordig merk ik. Net als met waarden, tegenwoordig lijkt het wel dat alles wat kinderen zien "is van mij", "heb ik gevonden, mag ik houden" Zo ben ik mijn autoped kwijt geraakt omdat een kind het, in stal onder een deken, heeft "gevonden" Wat zeggen papa en mama? "Ja als ze het gevonden heeft mag ze het houden, zo zijn hier de regels." Ja maar niet bij mij op stal. :( Kind had er niets te zoeken, was na 20.00 u. daar, en liep ook bij paarden in de boxen, ook hengsten.

Wat anders, mare ligt misschien wel aan mij. Maar ik vind het erg vervelend dat ik ,als bewust kinderloos, wel ziekenzorg moet betalen voor (andermans) kinderen. IVF, logopedie, tandarts, fysio, beugel, enz.... Ik ben faliekant tegen kunstmatige bevruchting. Spijtig voor de mensen die dit graag willen, ik vind het niet natuurlijk. Ik heb veel dieren, mijn eigen keus, maar krijg nergens vergoedingen voor. Moet alles zelf betalen, onderdak, eten, opleiding, training, verzorgingsprodukten..... Heb ik thuis ook geleerd. Ik moet zorg dragen voor wat ik bewust aanschaf. Ik vind dat met kinderen eigenlijk ook. Mensen die bewust kind(eren) willen, zouden in mijn ogen hier zelf zorg voor moeten dragen.

Dit ben ik niet met je eens, want wellicht zit er iets voor jou in het pakket waar jij baat bij kan hebben.
Misschien als jij oud en stram bent gebruik van kan maken en dat mijn kinderen dan denken, waarom moet ik voor 'toetanchamon' betalen...

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een beetje (waarschijnlijk onbewust) tegen mensen met kinderen en kinderen aantrappen. Ik zie dat wel vaker... Waarom moet dat op zo'n manier? Ik respecteer jou als bewust kinderloos en respecteer andere mensen met kinderen ook. Het valt me alleen op dat mensen met kinderen het nooit goed kunnen doen, overal wordt tegenaan getrapt, helaas...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:36

maikeltje schreef:
Ik moet er altijd wel om lachen stiekum. Je ziet de paniek bij mams met de minuut toenemen. _O-

Onassa, ik probeer het mijn kids bij te brengen maar de garantie dat dat 100% gaat lukken heb ik nog niet hoor. Ze kunnen me soms weleens verrassen met wat ze uitvreten moet ik eerlijk zeggen :o Maar we geven niet op :D

Vorige week nog, ik liep in de winkel en mijn zoontje wilde iets hebben en ik zei nee! Toch probeerde hij het nog even en ik vertelde wat ik allemaal wel niet wilde. :) Dus hij zei: Maaahaaaaaaaaaam, ik wil ....
Toen deed ik hetzelfde bij mijn zoontje, ook zo zeurderig praten en toen zei ik gewoon dat het klaar was en hij het niet kreeg. Stond er een man te kijken en die lag helemaal dubbel om wat ik deed! :D

Natuurlijk zeuren kinderen wel eens, hebben wij dat nooit gedaan? Maar hoe ga je ermee om? Hoe consequent ben je...
Ik doe mijn best, maar moeilijk is het wel eens!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:43

@ Hinke : mensen met kinderen begrijpen vaak niet waarom kinderloze/kindervrije mensen voor een leven zonder kinderen kiezen.Vaak proberen ze je om te 'praten',dat doen wij toch ook niet bij hen (beetje laat als ze al kinderen hebben :D )

Wat ik ook niet begrijp : ik werk op een luchthaven en de aankomsthal is beneden.Soms hoor je een kind zo hard gillen,krijsen,huilen,noem het maar op en dan voor minstens een kwartier.Dan denk ik : waar zijn de ouders?Waarom wordt er niets van gezegd?

Een kennis noemt dat dweilen op de grond 'winkelzwemmen' vond het wel een sterk woord.
Er is/was een reclame op t.v. waarbij een jongetje dat ook doet om z'n zin te krijgen.Wat doet moeders :
die doet precies hetzelfde :D Vond 'm wel sterk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:44

_sparta_ schreef:
maikeltje schreef:

Dat wordt toch algemeen gezien niet geaccepteerd. Je hebt geen kinderen dus kunt er ook niets over weten. Maar ik denk dat het ook zo is als mensen wat over paarden zeggen.

Ligt een beetje op de manier waarop...
Ik ken mensen, als ik kinderen had, nou, dan wisten ze het wel hoe ze het zouden doen.
Blablabla... Daar word ik net zo gek van dat als mensen er gek van worden waarom ze geen ouder worden bijvoorbeeld.
Iemand zonder kinderen mag van mij zijn visie op tafel leggen ALLEEN vind ik wel dat als je eenmaal kinderen hebt er in de zin zo over mee kan praten dat het niet altijd zo eenvoudig is dat als het lijkt. Kijk, en daar zit een heel verschil in.

Voorbeeld:

Baby huilt... Je pakt baby op en kind stopt met huilen. Wat zeggen veel mensen, zie je, hij is verwend, nu al! :roll:
Wat een domme opmerking!
Natuurlijk stopt die baby met huilen, die voelt en ruikt papa of mama en het is vertrouwd!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:47

noordje schreef:
@ Hinke : mensen met kinderen begrijpen vaak niet waarom kinderloze/kindervrije mensen voor een leven zonder kinderen kiezen.Vaak proberen ze je om te 'praten',dat doen wij toch ook niet bij hen (beetje laat als ze al kinderen hebben :D )

Wat ik ook niet begrijp : ik werk op een luchthaven en de aankomsthal is beneden.Soms hoor je een kind zo hard gillen,krijsen,huilen,noem het maar op en dan voor minstens een kwartier.Dan denk ik : waar zijn de ouders?Waarom wordt er niets van gezegd?

Een kennis noemt dat dweilen op de grond 'winkelzwemmen' vond het wel een sterk woord.
Er is/was een reclame op t.v. waarbij een jongetje dat ook doet om z'n zin te krijgen.Wat doet moeders :
die doet precies hetzelfde :D Vond 'm wel sterk.

_O- Die vind ik ook goed! :D
Ik zou het ook zo doen maar staat een beetje raar!
Wel met stampen, dat doet mijn zoon ook, doe ik gezellig mee en dan gaat hij lachen... :D

Waarom hebben mensen met kinderen die drang dan vraag ik me af?
Zelf heb ik ook wel vrienden die erop terug gekomen zijn en wel kinderen krijgen maar dat is aan hun...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:55

Als Sanne een poging nam om de boel op die manier naar haar hand te zetten......... dan keek ik haar alleen maar aan en zei. "Is dat alles???? Komop zeg, je kan toch wel beter dan dat???"

om vervolgens me om te draaien en weg te lopen :)

was ze vrij snel klaar mee met die sjit :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:57

@ MamboBeach : Geen idee.Dat vraag ik me dus ook af.
Zouden we eigenlijk eens moeten vragen :)
Op mijn 'oude' werk had ik het zo vaak,dat mensen tegen je zeggen: ook je bedenkt je nog wel.Wat nou als ik nu heel zeker van mijn zaak ben.
Heb al van meerdere mensen het tegenargument gehoord : maar jullie zijn zo goed/leuk met kinderen...
En dat is dan ook een reden dat wij ze ook moeten 'nemen' ?
Ben nu ook op een leeftijd gekomen dat je 'mag' bepalen of je wel of geen kinderen wil :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:58

:D ik denk ook wel dat dat een goede aanpak is.