Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:27

en nu doen ze dus niets? :oo

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:29

Nope, niet zo lang het niet erger wordt.. :n

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:34

Balen petulan!
Ik ben vandaag begonnen met een soort 'omgaan met chronische pijn' therapie. Ben benieuwd wat dat gaat doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:06

Goh das zeker balen petulan!!

Ik ben nu onderwerg naar huis.
Mri was verschrikkelijk, sonde indrengen niet leuk, en daar lig je dan uiteindelijk met volgespoten darmen, wat er uiteraard weer uit moet.
Heb dus een uur op de wc gezeten, en sta nu met krampende darmen in de file.
Hopen dat ik het laatste beetje binnen kan houden, tot ik thuis ben.
Ze hebben me gelukkig wel van die vochtvangende doeken mee gegeven.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:15

Oef klinkt niet fijn idd...
En die doeken geven wel wat rust al is t niet prettig als je ze nodig blijkt te hebben...
Suc6!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:13

Wat vervelend joh... Gelukkig is het achter de rug! Hoe voel je je nu?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:08

Nouja, voel me nu wel weer aardig op de been, maar heb nog veel krampen enzo
Toen ze die sonde uit mijn neus trokken, ging ik zowat over mijn nek....

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:06

Veel beterschap ivy_power89 en Petulan!

Heel de week heb ik overleefd maar nu heb ik terug last? Dat is net alsof je je een hele week probeert in te houden en dan krijg je de volle lading! Wat een krampen := ...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:23

Nou, ik heb de uitslag van de MRI -O-
Ik ben kern gezond..... (ik had niets anders verwacht)
al mijn organen zien er super uit, niets op aan te merken.
nu moet ik naar een dieetist en mag de rest van mijn leven Duspatal gebruiken.

Maar ik heb wel een mega baal moment, zoveel pijn, zoveel slapenloze nachten, vroeg wakker worden van de krampen...
Hoe moet ik nu verder? ;(
dus we bellen straks braaf de HA om een verwijzing naar de dieetist te krijgen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:25

Dikke knuffel voor jou, meid! Kan me voorstellen dat je je er even heel kl*te bij voelt.
Ik zit in hetzelfde hoekje...

Ik heb de uitslag van mn laatste colonscopie ook en dat was ook weer allemaal goed :o? Had ik iig van de huisarts, wat de biopten hebben gedaan weet ik dan weer niet. Ben gister paar keer naar de wc geweest dat er alleen maar slijm kwam, vette krampen door de buscopan heen. Dus ik de huisarts gebeld: ik moest mn metamucil maar weer verhogen naar 2x per dag.. 8)7 Ik snap er niks meer van, eerst heb ik alles en nu is het weer niks. En dat ga ik ook bij de MDL neerleggen... Ik word er 's nachts ook wakker van, ik voelo me beperkt in mijn functioneren. Maar zolang er geen hokje op gezet kan worden ben je niet interessant he..

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:57

Ik kom weer even gedag zeggen :wave:

Ik ben twee weken geleden bij de internist geweest en hij heeft serieuze vermoedens dat ik crohn heb..
In november krijg ik een colonoscopie waarbij ze mijn gehele darm en maag gaan bekijken. Ik krijg gelukkig wel een roesje maar
ik zie er zo ontzettend tegenop..
Zijn er hier mensen die dit onderzoek hebben gehad en is er iemand die er wat meer over wil vertellen (mag via pb).

Ik heb eerder een sigmoidoscopie gehad en dit viel heel erg mee maar op een of andere manier heb ik bij dit onderzoek geen rustig gevoel..
Krijg je nog wat mee met een roesje of ben je helemaal weg? Ik zie erg tegen die slang in mijn keel op, is dit echt zo naar of valt het mee?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:54

Ik heb zo'n scopie gehad, maar ze kunnen niet je hele darm zien ;) daarom heb ik die MRI gehad, ze kunnen namelijk alleen de dikke darm en een stukje dunne darm zien. wel lastig hoor, zeker als ze serieuse vermoedens hebben.

maar kijk naar petulan, die had bijna die naam gehad en nu toch weer niet. darmen zijn naar mijn mening hele moeilijke dingen!

Ik voel me idd erg kl*te, maar het is niet anders. Serieus genomen voel ik mij nog steeds niet. zeker niet door de MDL artsen. ik kan in ieder gavl zeggen dat ik een chronische ziekte heb, maar of je het nou echt een ziekte moet noemen? Ik weet in ieder geval wel dat ik niet meer de oude ik ben, zoals ik vroeger was. ik heb geen puf om dingen te ondernemen, ben niet meer de vrolijke meid die ik altijd ben geweest want waarom zou ik? Ik baal enorm, en dat zal een tijdje blijven. gelukkig heb ik de aller aller allerliefste vriend van de hele wereld, die mij zo ontzettend steunt, nu de rest van de wereld nog overtuigen dat als ik moe en pijn heb, er ook serieus iets is.
Ik bedoel, al die onderzoeken, en steeds maar moeten zeggen tegen iedereen er is niets, dan gaan ze je toch niet meer serieus nemen?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:55

owja, een scopie valt reuze mee, alleen de voorbereiding die je moet treffen is wat minder (vind ik dan :P )
Ik was zo ver heen van het roesje dat ik mij helemaal niets meer kan herinneren.....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:09

En die slang gaat niet via je mond, maar via de kont :D
Valt hartstikke mee!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:48

ooo de slang ging via mijn mond en via mijn kont :P

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:52

Jaaa de mond heb ik ook gehad, met de gastro :j

Ik ga de 11e weer naar de MDL. Heb een formulier van de IBgroep voor verlenging stufi omdat ik door mn darmen vorig jaar een achterstand heb opgelopen. Hoop zo dat ie t wil ondertekenen.. Ik zie niet in waarom hij het niet zou doen, hij wint en verliest er niets mee..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:53

gewoon mega chanteren ofzo

" ik weet bij wie je was gisteren avond, en nee dat was niet je vrouw" :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:18

whahah ivy, das echt erg :D
Sterkte hier allemaal..
Hoop dat je arts het formulier wil ondertekenen!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:56

Hoe is het hier met iedereen??

Ik heb een weekje een proteinedieet gevolgd, maar hou dat nooit vol :+ dus maar weer gestopt.
Maar zoals ik normaal gesproken maar naar het toilet blijf rennen, nu kan ik alleen nog maar met pijn en moeite (auw!).. *zucht* het is hier echt altijd het ene of het andere uiterste. Net maar van die darmreiniger van de kruidvat gebruikt. Hopelijk helpt dat...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:32

Hier gaat het met ups en downs, meer downs dan ups
gisteren naar dieetist geweest in het AMC, en die heeft mij wat tips gegeven wat ik moet gaan eten...

nu maar hopen dat het helpt...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:58

Nou inderdaad :(:) hopen dat die tips een beetje helpen. Succes!

Ik heb voor komende week een afspraak bij m'n HA.
Ik heb een heel vreemd eetpatroon (ene dag mezelf vol eten en de volgende mezelf weer uithongeren), merk dat ook enorm aan m'n darmen. Hoop dat hij me naar een dietiste door wil sturen om een gezond patroon te krijgen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:18

Hey Meiden, wat een last hebben sommige van jullie ervan zeg :(:)

Ik meld me ook hier, omdat ik stiekem het idee heb dat ik er ook last van heb. Maar in héél lichte mate, want echt mijn functioneren beïnvloeden doet het niet echt volgens mij. Maar met al die ervaringen hier, misschien kunnen jullie n.a.v. mijn verhaal laten weten of het zou kunnen?

Ben er nooit voor bij de HA geweest hoor. Maar mijn vriend kent me niet anders als 'niet bij me buik, is niet fijn' ;)

Na het eten kan ik nogal eens uit het niets opeens last van kramp in mijn buik krijgen. Uiteindelijk naar de wc gaan is dan een hele opluchting en dan is het vaak snel over. Vooral in mijn maandelijkse periode heb ik er sneller last van.

Producten waar ik van weet dat ik wel eens last van heb gekregen:
-Breezers, passoa jus (avondje paar wijntjes merk ik ook volgende ochtend)
-sinaasappelsap, appelsap
-macaroni gemaakt met tomatenpuree (of sommige tomatensauzen uit blik)
-Cup-a-soup tomaat of chinese tomaat
-Lunch: (2 sneetjes volkorenbrood met vleeswaar en 2 kiwi's of sinaasappel/ mandarijn)

Slijm is me (vies gezegd ;) ) ook wel eens opgevallen. Zenuwen merk ik ook dat ik vaker van naar de wc moet en mijn buik erg onrustig is.

Simpel gezegd, lijkt dit op klachten van een spastische darm. Zou ik dat in lichte mate kunnen hebben? En dan de vraag, wat is er aan te doen. Het is ongemakkelijk maar dus ook niet zo'n groot probleem. Als ik geod begrijp dan weinig is het sowieso een kwestie van accepteren?

Misschien dat jullie beetje mee kunnen denken en dat ik gelijk een beetje gevoel erbij krijg of ik het in deze hoek moet zoeken of niet :o

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:38

Hier gaat er weer een slechte periode in, beetje jammer ging n hele tijd heel goed! beterschap iedereen!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:53

Feestelijk die darmen

Hier nog een...

Ik heb van allerlei zaken last maar vooral van

melk producten (ook al heb ik geen lactoseintolerantie)
tomaten en alles wat met tomaten te maken heeft
kool
varkensvlees
En verder nog een heleboel dingen die de ene keer wel en de andere keer geen klachten geven.

Ik vind het altijd zo ontzettend vervelend als ik er last van heb en ik lig weer eens dubbelgevouwen op de pot....heeeel fijn not

Hebben jullie dat ook dat je dan kramp hebt, misselijk bent en je zo'n beetje (of helemaal) van je graatje gaat. Het klamme zweet breekt me dan uit...altijd fijn als dat op je werk gebeurt....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:53

Jup, koud zweten ken ik wel..