en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

phaser

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:50

Het is vreemd dat hij een volle blaas heeft op 10 minuten en zo om de tien minuten kan plassen.
Bij een blaascapaciteit van om en bij de 100 tot 150ml zou dat 4.8liter tot 7.2 liter per dag zijn.

Maar hij plast meestal 10 tot 20 keer zei je booster.
Dit wil zeggen dat hij zijn blaascapaciteit van 100-150 opeens vergroot naar 360 tot zelfs 720 ml.

Dus hij kan zijn blaas ongeveer 6x groter doen maken.

Het lijkt mij dus dat zijn blaas groot genoeg is aangezien hij er zelfs 600 tot 700 ml in kan houden. (volgens wat jij zegt)

Maar soms zelfs geen 100.
Dit lijkt mij wederom geen medisch probleem maar een psychologisch probleem.
Of er klopt iets niet met de cijfers die je net zei.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:31

ik zou het kind maar eens een tijdje op een potje laten plassen om eens precies te zien hoeveel hij echt plast en dat ook echt eens nameten
ergens klopt er in het verhaal iets niet
of het kind drinkt (zonder weten van moeder?) veel meer als gewenst of het plast veel minder dan gedacht

en een kind wat zovaak richting wc gaat is dus niet zindelijk
zindelijk ben je als je het op kan houden en kan gaan wanneer je echt moet

dit is een schijnvertoning door maar zovaak te gaan dat het lijkt dat hij droog is
hij zit volgens de TS bijna de hele tijd dat hij wakker is op de wc
kind komt nergens aan toe op een dag, wat een frustratie :(:)

verder lijkt het me voor het kind veel rustiger om het hele plas gebeuren even te laten rusten en hem gewoon een luierbroekje om te doen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:37

Ik neem aan dat jullie allemaal medisch bevoegd zijn, of op zijn minst medische kennis bezitten, aangezien de toon gezet is... :D

Pmarena... je kunt het een dooddoener vinden, maar vaak heeft deze dooddoener het wel bij het rechte einde ;)

En ook al ben je moeder van tienerkinderen, dat wil nog niet zeggen dat je dan alle wijsheid in pacht hebt, maar het KAN wel het verschil maken...

Ik ben echt verbaasd door alle al dan niet goedbedoelde raad en nee ik heb niet alle wijsheid en/of medische kennis, en naar mijn mening zitten er goed tips tussen, maar ik sla steil achterover hoe sommige hier een vier jarig kind inschatten....
En dan vraag ik mij wel af... heb je (nog) geen kinderen of ben je de kleuterfase al ruimschoots voorbij?

Op het feit na dat dit kind veel naar de wc moet, gebeurd dit echt VEEL vaker dan sommige hier denken, een kind kan een terugval krijgen in zindelijkheid, en daar gaan diverse gebeurtenissen aan vooraf, geboorte van broertje/zusje, overlijden in nabije kring, scheiding, SCHOOL!

Dit gebeurd mensen en in plaats van zwarte pieten, kun je beter aan een oplossing gaan denken!
En dan helpt een luierbroekje het kind NIET!
Pedagogisch gezien brengt dit een 'disbalans' tussen de oren van het kindje, en dit betekent kortweg dweilen met de kraan open!

Ook snap ik niet dat er zoveel (ex) juffen zich melden, maar geen van hen heeft ooit een dergelijke situatie voor handen gehad, vreemd, want enig research leert dat dit vaker voor komt.

Kinderen zijn kinderen, en kleutertjes zijn jong en onbezonnen, die gaan zo op in hun spel dat zelfs een bezoekje aan het toilet teveel is.
Nogmaals ik wil niet uitsluiten dat dit iets medisch is, maar een terugval in zindelijkheid hoeft niet altijd iets medisch te zijn of een reactie op een 'trauma'. Het kan ook gewoon betekenen dat het kind geen tijd heeft of een waarschuwing van de juf iets te serieus neemt, want laten we dat ook niet vergeten.
Elk kind is wel eens thuis gekomen met het verhaal dat het niet naar het toilet mocht... en de redenen daarvan zijn uiteenlopend, maar kunnen een grote impact hebben op een kleuter...

Laten we de eigenheid van het kindje niet uit het oog verliezen hier, ongeacht wie er 'gelijk' heeft....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:55

spatter schreef:
gaat het nu om "de mensen" of om dat kind?!

Om het kind hè, dat moge duidelijk zijn en anders moet je even iets beter lezen...
Er zijn mensen die dit absoluut geen goed plan vinden ivm dat je 6 stappen terug gaat. Ik bedoel, ik ben er nooit geen voorstander van om een kind zindelijk te maken en dan weer een luier om te doen, een terugval dus...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:00

:O De artsen hebben zich gemeld zie ik... :')
Nou TS, de oplossing is er hoor, veel succes! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:04

Ik ben geen arts, ik vroeg alleen hoeveel het kind te drinken krijgt, omdat ik dacht dat het misschien weleens heel veel kon drinken. Vervolgens verteld de TS dat het kind weinig te drinken krijgt, maar wel iedere 10 minuten een volle blaas leeg kan plassen. Dat is toch raar? Je hoeft geen arts te zijn om te kunnen rekenen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:08

ik hoop voor het mannetje dat er de school, ouders en misschien de arts een oplossing vinden voor het probleem.

Ben zelf leerkracht, heb ook voor de kleuters gestaan en heb dit ook meegemaakt. Ik begrijp het probleem van beide kanten, maar er samen over praten moet toch tot een oplossing kunnen leiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:09

Daarom , het verhaal is zo onduidelijk... :)

Als je elke 15 minuten een volle blaas leeg kan plassen , dan moet je òf heel veel drinken om dat voor elkaar te krijgen , òf je hebt een blaasje met heel weinig capaciteit òf je verschrompeld helemaal als het elders uit je lijf komt :P

Daarvoor hoef je idd. geen dokter (of moeder :roll: ) te zijn , lijkt me vrij logisch :)

Ach , dat gezeur over dat luierbroekje toch , pffft !

Het is gewoon een feit dat het ventje op dit moment anders is dan zijn meeste leeftijdsgenootjes.

Daar kun je over gaan miepen en piepen en paniek zaaien , maar daar heeft dat mannetje ècht niks aan hoor :)

Het wordt pas echt iets "groots" als je er als volwassenen zo iets groots en paniekerigs van gaat maken.

Er zijn grofweg 3 opties , en die maken zijn leven allemaal "anders" dan dat van de koters om hem heen :

- in zijn broek laten piesen en hopen dat het ooit verbeterd
- elk kwartier naar de WC laten gaan
- een luierbroekje aan doen

Alle opties uiteraard met een goede begeleiding eromheen om te stimuleren naar een "normaal" plasgedrag ,
en natuurlijk blijven uitzoeken waar het werkelijke probleem nu precies vandaan komt.

Dat luierbroekje lijkt MIJ de beste optie , simpelweg omdat een ongelukje dan niet zo'n "big deal" is.

Een kleuter zichzelf midden in de groep onder laten piesen en steeds moeten verschonen lijkt me mentaal een veel grotere knaag te geven dan gewoon zo'n luierbroekje dat je amper ziet zitten.

Bovendien is het niet erg als hij weet dat het niet normaal is , is nog wat extra stimulatie om toch te proberen om droog te blijven zodat het broekje niet meer aan hoeft. Ik denk dat het gevaar van een terugval daardoor ook niet zo groot is maar wie ben ik :P

En mocht het iets zijn dat nog jaren aanhoudt , dan zal hij toch 1 of ander ding aanmoeten waardoor hij niet ineens met een natte broek zit....
Elk kwartier verplicht moeten piesen is ook erg storend gedurende de hele dag , dat is toch ook geen leven. Maargoed dat is dan nog een acceptabele 2e optie.

Wat dat betreft is het inderdaad maar net wat voor het kind het beste resultaat geeft.

En Kaja : ja het is een vervelende dooddoener , gebruikt om de mond te snoeren van iemand waar je het niet mee eens bent , proberen om iemand via een soort achterbakse omweg buitenspel te zetten. Mensen die (nog) geen (kleine) kinderen hebben , maar wel heel eerlijk en onbevooroordeeld naar een situatie kunnen kijken en zich in beide partijen in kunnen leven , kunnen vaak een realistischer oordeel over een situatie geven waar de "wondertjes" :P in voorkomen , dan mensen die zelf middenin de kinderen zitten. Omdat die mensen met die (kleine) kids een hele gekleurde bril hebben en nogal volop in de hormonen zitten dat hun kinderen het belangrijkste in de hele wereld zijn. En daarbij al snel uit het oog verliezen dat de rest van de wereld net zoveel rechten heeft op begrip , respect , ruimte e.d. :)

Ook dit bovenstaande is weer een dooddoener , maar wel HEEL vaak bij het rechte eind ;)

Gelukkig zijn er ook nog genoeg moeders die hartstikke lief , leuk en opbouwend met hun kinderen bezig zijn , maar daarnaast wel gewoon nog verder kunnen kijken dan het "wondertje" waar iedereen maar voor zou moeten buigen :)

Is ook wel zo gezond voor de kinderen , als volwassen ze niet teveel betuttelen maar ze wat meer behandelen alsof het iemand is die ook gewoon 1 gezond zelfstandig functionerend schakeltje in de maatschappij moet worden :)

Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden voor het ventje , het blijft een waardeloos probleem om de hele dag zo met dat plassen bezig te zijn zeg :(:)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:22

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten en gelukkig Pmarena, geef jij de bal zo'n harde 'schop' dat ik hem niet eens hoef terug te schoppen, wat mij betreft heb je jezelf flink buiten spel gezet!

:j Als moeder zijnde MET pedagogische achtergrond kan ik je vertellen dat een kind opnieuw een luier aan doen na bewezen zindelijkheid meer schaad dan baat, maar ach... ik ben toch maar een moeder die haar kindjes verafgood, niet realistisch is door haar gekleurde bril en vol hormonen :+

Oefening baart kunst en ervaring leert, maar jij bent vast een aanstaande moeder die op haar toekomst is voorbereid :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:24

wie beweerd dat het een terug val is, nog anders ,wie zegt dat dat kind ooit zindelijk is geweest?

wat de moeder verstaat onder zindelijk gedrag(tig keer op de wc zitten) is geen zindelijkheid
en dan nog, kind kan wel zindelijk geweest zijn maar is dat nu al maanden niet meer
halloooo, al maanden niet hé, en dat zonder luier om al die tijd, werkt niet echt hé?!

hoelang gaan we dit kind kwellen met in de broek plassen, wekkertjes en weet ik niet wat tot we onderkennen dat er iets goed is fout gegaan
misschien heeft hij wel blaasontsteking gehad en is hij daarna weer onzindelijk geworden, wie zal het zeggen maar om hem nu ieder kwartier op de wc te sturen is toch geen leven?

als het kind echt medisch in orde is(lijkt me stug als hij werkelijk zoveel plast als TS beweerd) dan lijkt me rust en juist niet focussen op het plassen een veel beter resultaat gaat geven

laat ik het zo zeggen
als dit mijn kind was, had ik al maanden geleden heel wat fermer aan de bel getrokken bij de huisarts
had ik mijn kind echt geen plas-trauma laten oplopen en al zeker niet tig keer richting wc gestuurd
daar zit namelijk de oplossing niet, het is syntoombestrijding!

ik vind het eerlijk gezegd diep triest dat dat niet gezien wordt
waarom plast dat kind zoveel en waarom kan hij het niet ophouden?
die vragen moeten worden opgelost en dan pas kan hij zindelijk worden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:25

De zindelijkheid misschien wel, maar hoe het kindje zich voelt misschien niet... Maar goed, ik snap dat het belangrijker is dat het kindje zelf leert te plassen dan dat het onbezorgd met zijn vriendjes en vriendinnetjes kan spelen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:28

spatter schreef:
wie beweerd dat het een terug val is, nog anders ,wie zegt dat dat kind ooit zindelijk is geweest?

wat de moeder verstaat onder zindelijk gedrag(tig keer op de wc zitten) is geen zindelijkheid
en dan nog, kind kan wel zindelijk geweest zijn maar is dat nu al maanden niet meer
halloooo, al maanden niet , en dat zonder luier om al die tijd, werkt niet echt ?!

hoelang gaan we dit kind kwellen met in de broek plassen, wekkertjes en weet ik niet wat tot we onderkennen dat er iets goed is fout gegaan
misschien heeft hij wel blaasontsteking gehad en is hij daarna weer onzindelijk geworden, wie zal het zeggen maar om hem nu ieder kwartier op de wc te sturen is toch geen leven?

als het kind echt medisch in orde is(lijkt me stug als hij werkelijk zoveel plast als TS beweerd) dan lijkt me rust en juist niet focussen op het plassen een veel beter resultaat gaat geven

laat ik het zo zeggen
als dit mijn kind was, had ik al maanden geleden heel wat fermer aan de bel getrokken bij de huisarts
had ik mijn kind echt geen plas-trauma laten oplopen en al zeker niet tig keer richting wc gestuurd
daar zit namelijk de oplossing niet, het is syntoombestrijding!

ik vind het eerlijk gezegd diep triest dat dat niet gezien wordt
waarom plast dat kind zoveel en waarom kan hij het niet ophouden?
die vragen moeten worden opgelost en dan pas kan hij zindelijk worden

Hoi hè! :roll:

Wat is syntoombestrijding?

Je zegt het goed, als dit jouw kind was maar dat is hij niet en ook niet van mij maar van TS.
Zo hebben we allemaal onze eigen mening, hoef je niet zo schreeuwerig over te komen.
Jij bent moeder van 3 tienerkinderen en ik ben moeder van 3 jonge/kleine kinderen... Dus nu weet je alles beter? Ik begrijp niet wat je bedoelt...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:35

een kind tig keer naar de wc sturen helpt niet om een kind zindelijk te maken, alleen om te zorgen dat hij het niet in zijn broek doet
een kind moet controle krijgen over zijn sluitspier , eerder is hij niet zindelijk

maar wat is nu belangrijker
dat hij een leuke tijd in de klas heeft of een "leuke" tijd op de wc van school?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:55

Kaja : toch grappig dat als ik 2 types moeders beschrijf , jij jezelf herkent in de minder plezierige variant :P
Dat doe je echt zelf hoor , heb je het in de gaten ? :)

En hoe weet je dat ik nog geen moeder ben ? Misschien ben ik wel gewoon de 2e variant , ze bestaan echt hoor :j

Dat het schadelijk is om een luier om te doen als een kind ongelukjes heeft , is echt weer van dat geklets uit boekjes , sorry :)
Natuurlijk kan en zal dat heus wel voorkomen , maar het ligt er natuurlijk helemaal aan welke randvoorwaarden er zijn.
Plemp je er een luier omheen en besteed je er verder geen aandacht aan , of hoe ga je er mee om :)

Belangrijker is het hoe de omgeving het "brengt" bij het kind , doe je het op een handige manier dan kan het een prima oplossing zijn.
Zulke dingen kunnen toch allerlei verschillende kanten op gaan , de andere dingen eromheen bepalen het succes :)

Ook dat is weer iets dat afhankelijk is van het kind , de omgeving , de preciese situatie...van de 3 opties verstoort dat luierbroekje nog het minst het leven van een kind lijkt me. Wat dat betreft ben ik het ook met spatter eens :)

Maar elk kwartier naar de WC , tja dat kan ook werken , als die kleine dat verder zelf okee vindt en ook daar de omgeving weer goed bij past...tja het is ook een optie :)

Mij lijkt het een enorme belasting in je leven , veel meer dan zo'n broekje , maar het is allang beter dan in je broek piesen :)

Als alle partijen tevreden zijn met zo vaak plassen en het het kind toch een bepaald vertrouwen geeft waardoor het wat meer tot rust komt en beter kan ontspannen (net als 's nachts , als dat inderdaad het probleem is :) ) dan is het toch prima om die tijden uit te bouwen om er zo vanaf te komen :j

Maar met een luierbroekje kun je datzelfde effect ook bereiken lijkt mij. Linksom of rechtsom , er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :j

Wat is vervelender / wat werkt beter voor dit kind , dat is de vraag :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:04

Ik denk dat een luier helemaal niet werkt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:43

Waarom niet ? :)

Als je het luierbroekje puur introduceert als een handigheidje dat een klein ongelukje op kan vangen , zodat hij dan geen natte broek meer krijgt , en dat weer af gaat zodra hij goed droog blijft , dan is er toch niks aan de hand :)

Kind wil zelf ook liever niet "raar" zijn , liever geen speciaal broekje aan hebben , en als ouder weet je ook wel hoe je het goede gedrag moet stimuleren , dan doet het ventje heus zelf nog steeds wel zijn best om van dat broekje af te komen :j

Ben je serieus bang dat hij weer helemaal teruggaat naar alleen maar in de luier plassen ? Dat moet je toch prima kunnen voorkomen door op de juiste manier met dat ventje om te gaan , hem in de goede richting te houden :)

Ik vind het trouwens nog niet eens zo raar gedacht dat je juist iets verpest door het kind te wennen aan zo ontzettend vaak naar de WC gaan.
Misschien doet dat de blaas e.d. capaciteit ook meer kwaad dan goed inderdaad , maar daar weet ik verder ook niet veel van :)
Sowieso geestelijk en voor de ontwikkeling , sociaal gezien ook , lijkt me elk kwartier naar het toilet gaan een hele grote belasting....
die wellicht nog veel schadelijkere gevolgen heeft dan met een speciaal broekje rondlopen :)

Als het maar tijdelijk is en men er niet te moeilijk en raar over doet dan zal het wel loslopen hoor , daar niet van :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:49

wat denk dat dat persen om het kwartier zal doen voor de ingewanden, dat is heel slecht

verder is het de grootste onzin om te denken dat een kind weer onzindelijk wordt
als dat gebeurd was het kind niet zindelijk
controle over je sluitspier verlies je niet meer, de vraag is alleen of het kind dat al had
natuurlijk kan het wel zijn dat een kind niet meer naar de wc gaat maar ik neem aan dat als een kind iedere gewone pauze even gaat dat dat meer als genoeg is en daar kan de juf best even op attenderen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:41

Vergeet niet, dat we maar 1 kant van het verhaal kennen. We hebben op school ook 'n keer zo'n kind gehad. Juffrouw moest van moeder kind ieder half uur laten gaan..... nou drámá.... kind gilde alles aan elkaar. Gevolg: veel stress onder de andere kinderen die thuis aan gingen geven, niet meer naar school te willen omdat Rick altijd zo hard huilde....

Wat moet je dàn doen als school?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:43

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:13

spatter schreef:
wat denk dat dat persen om het kwartier zal doen voor de ingewanden, dat is heel slecht
verder is het de grootste onzin om te denken dat een kind weer onzindelijk wordt
controle over je sluitspier verlies je niet meer, de vraag is alleen of het kind dat al had
natuurlijk kan het wel zijn dat een kind niet meer naar de wc gaat maar ik neem aan dat als een kind iedere gewone pauze even gaat dat dat meer als genoeg is en daar kan de juf best even op attenderen

Begrijp jij wel waar het over gaat zit ik me zo af te vragen...

En ja, ik denk dus wel dat het heel slecht is om je kind weer een luier aan te doen. Dat heeft niets te maken met dat je kind dan nooit zindelijk is geweest! Je reinste kolder zeg!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:15

MamboBeach schreef:
spatter schreef:

Begrijp jij wel waar het over gaat zit ik me zo af te vragen...

En ja, ik denk dus wel dat het heel slecht is om je kind weer een luier aan te doen. Dat heeft niets te maken met dat je kind dan nooit zindelijk is geweest! Je reinste kolder zeg!

Ik ben het wel met Spatter eens, als het kind al maanden lang alleen maar droog blijft door het ieder kwartier naar de wc te sturen is het niet zindelijk. Als dit de manier was waarop het kind altijd droog is gebleven (en dus niet op kan houden langer dan die 10 minuten) is het nooit zindelijk geweest.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:18

waarom denk je dat, waar bazeer je dat op?
en wat is erger, het kind plast namelijk toch, al maanden, gewoon in zijn broek
en vind jij iedere 15 minuten op de wc echt een goede oplossing?

veel persen is heel slecht en dat kind zal iedere keer als hij op de wc zit toch een plasje willen doen want dan doet hij het goed

verder vraag ik me af
hoe ging dat voordat het kind naar school ging?(het plast al in zijn broek zolang als hij naar school gaat, daar is hij nog nooit droog geweest)
liep het toen zonder luier en bleef het gewoon droog zonder om de haverklap naar de wc gestuurd te worden?
zolang je een kind moet sturen voelt hij het dus niet zelf en heeft hij geen zelfcontrole
Laatst bijgewerkt door spatter op 23-02-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:21

Weet je, ik ga er maar niet meer op in want ik val in herhaling en daar heb ik echt geen zin in!

TS, veel succes met je zoontje! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:32

booster schreef:
ze gebruiken een kook wekertje en heb gevraagt en stond ook in de brief van de arts naar school om het om de 15 minuten te doen gaat ditgoed dan ga ik ook aan geven verzet hem naar bv 20 min en zo langzaam steeds meer mits het goed gaat.
ben hopeloos op zoek geweest naar een horloge met replay maar is moeilijker te vinden dan ik dacht

Elk kwartier? Dat is toch veel te belastend voor zo een kind? Hij is al 10 minuten bezig op zijn wctje...

Ga anders eens naar een kinderpsycholoog en bespreek eens hoe je dit beter kan oplossen.

Misschien is jouw kind nog wel te jong voor school.

Ik vind 2,5 ook veel te puppy voor een kind, die hoort bij de moeder te zijn. Voor jouw kind is het misschien allemaal veel te spannend en druk.

Als het mijn kind was, bleef hij minstens nog een jaar thuis.

De goeie oude tijd, kind met 4 naar de kleuterschool, voorheen gewoon bij mams....... ;)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:33

Russel, in Belgie gaan ze vanaf 2.5 jaar.

Kleuter van TS is gwoon 4 jaar!!