benangelique schreef:wat ik me afvraag; is het niet loodzwaar om te voeden op verzoek? is dat geen extra belasting?
hoe vinden de mannen dat? ik wil graag 1 fles per dag proberen af te kolven zodat hans dat kan geven.
wat voor kolf hebben jullie en hebben jullie deze gelijk gekocht of juist gehuurd eerst?
Helemaal niet! Kan juist heel geruststellend werken. Je voedt zodra het kindje erom vraagt. Eigenlijk sluit ik mij helemaal aan bij Angela: Angela schreef:Ik vond het juist heel makkelijk om te voeden op verzoek. Baby huilt, geef borst, baby stil... heerlijk, dat geeft me een rust! Ik ben met 6 weken begonnen met het afgekolfde melk uit een flesje geven. Zo'n 3 tot 4 flesjes per week. Het is verstandig om even te wachten ivm tepel / speen verwarring.
Hier ook flesweigeraar, maar m'n man vond het geen probleem. Tuurlijk vindt hij het soms voor mij vervelend dat ik altijd er moest zijn als ze honger had, maar ik heb dat zelf (op een paar ongelukkige momenten na) niet als lastig ervaren. Je stelt je daarop in: of je zorgt dat je tussen de voedingen weggaat (er komt vanzelf ritme in), of je zorgt dat je in de buurt blijft, of je neemt je kindje mee. En in principe kan een man de hele verzorging op zich nemen, op het voeden na. Dus ze komen niets te kort. Lekker met de baby in bad of onder de douche is voor veel nieuwbakken vaders ook een feestje! De luier verschonen misschien dan weer wat minder, maar lekker knuffelen met de papa is ook niet verkeerd.
Ik heb de Medela Swing. Heerlijk stille kolf met 2-fasesysteem. Heel fijn dingetje!
Maar als je niet zeker weet of het allemaal wel lukt en je het zonde vindt om een kolf te kopen, zou ik eerst huren. Sowieso is het beter om pas een kolf te kopen als blijkt dat je deze ook daadwerkelijk nodig hebt. Meestal kun je via je kraamzorg wel een kolf huren of ze weten waar je die kunt huren (zorgwinkels, kraambureau's). Dus bespreek dit anders tijdens je intake met de kraamzorg of je bij hun een kolf kunt huren. Vaak kunnen ze deze dan al in de kraamweek meenemen en je helpen leren hoe het moet. Maar pas echt gaan kolven na een week of 4 tot 6 zoals Angela al aangeeft.