Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:26

Ik had er toen ook wel vrede mee hoor! :j Ik begrijp het hoor dat je geen kritiek had, ik ook niet op jou! :n
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat als het me had tegengezeten ik was gestopt. Maar het is natuurlijk zo dat je daarover pas kunt meepraten als je in die situatie zit en dat heb ik nooit gezeten...Dat is waar.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:32

@MamboBeach: het lijkt wel afslof je je persoonlijk aangesproken voelt, omdat het zo met je vriendin gegaan is. Je vergelijkt daar immers iedere keer mee. Ik heb helemaal geen mening gegeven over jouw vriendin. En dat was ik ook niet van plan. Alleen ben ik wel zo eerlijk te zeggen dat ik me er op mijn beurt niets bij kan voorstellen dat vrouwen het van nature niets vinden en het niet proberen.
MamboBeach schreef:
Er wordt hier gezegd dat BV handig is, en je altijd kan voeden, tuurlijk is zo! Maar die lekkerij dan? Aan het winkelen en beeb wil drinken? Ik leg mijn kind aan waar de koningin bij is maar ik ken ook veel moeders die BV geven en dat niet in het openbaar willen of durven. Ook zo ieder zijn keuze hoor...

Overal valt wat voor te zeggen. Enerzijds is het ook zo dat BV nadelen heeft. Anderzijds kun je goed plannen. Dan maar kort winkelen, of even naar de auto, of wat dan ook. Je wordt nu eenmaal beperkt in je vrijheid met BV. Hoe je daarmee omgaat is een tweede.
MamboBeach schreef:
Ik word altijd een beetje kriegelig van de mensen als ik het gevoel heb dat ze moeders BV willen opleggen. Dat is mijn tekortkoming. :)

Volgens mij doet niemand dat hier. Als ik de indruk geef dat ik dat doe, dan heb je dat verkeerd. Ik ben pro-BV, maar ik leg niemand wat op. Uiteindelijk maakt iederen de keuze voor zich. Ik heb genoeg gezegd wat ik vind van FV (goed alternatief), BV en het wel of niet stoppen met BV.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:40

Duke, ehm, ik was er al lang klaar mee hoor. Ik heb het al een aantal keren uitgelegd en dat lijkt me genoeg en duidelijk zo.:)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:42

Tja, ik wilde gewoon nog even reageren op een paar opmerkingen. Mag toch? ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:47

Oh ja, mag wel hoor! :D Ehm, mijn reactie... Dat ik het over mijn vriendin heb komt omdat zij een voorbeeld is wat ik ken. Niets meer of minder. Ik voel me dus niet aangesproken hoor! :n Waarom?

BV en FV hebben allebei voor en nadelen, vind ik.

En ik zeg eerlijk dat ik er kriegelig van wordt! :D

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:14

zo dat was even flink bijlezen :D

duke, kom ik ook met je tante, ik vind haar top! +:)+ eigelijk zou iedereen die bv wil geven zo'n steun in de rug moeten hebben.
verder komt er bij mij niks kwetsend over, maar misshcien omdat ik dezelfde mening heb en bij mij de borstvoeding gelukkig wel redelijk makkelijk ging als ik andere verhalen zo hoor.

bij merla heeft het aanleggen 6 week pijn gedaan omdat ik langer in, jawel weer het zh, moest liggen en ze daar idd niet goed opletten. na een paar dagen had ik een superkraamvrouw die mij goed geholpen heeft en ook van het cb is er iemand een keer bij mij thuis gekomen om te helpen.
bij daelyn een keer een lichte borstontsteking gehad maar doordat ik wist hoe te handelen was dat zelfs de dag erop al weer zo goed als helemaal over.

dierfysio, ik heb zeker weten respect voor jou dat je het zo lang volgehouden hebt! bij mij lukt het kolven niet meer en ik heb alles al geprobeerd en word daar redelijk sjaggereinig van :o kan me er dus iets bij voorstellen hoe dat is als elke voeding te weinig opleverd.

toke, van harte met je baby! :D en dat de bv bij jou ook een succes is.
de tip van verschillende houdingen kan goed zijn, maar ik wil er toch even graag bij zeggen dat dit bij mij juist averechts werkte en ik alleen maar meer last kreeg. maar goed als het bij jou verder geen pijn doet dan denk ik dat het wel handig is om verschillende houdingen te proberen.

en wat betreft vriendinnen die er sowieso niet aan willen beginnen, zo een heb ik ook. doodzonde vind ik het omdat het gewoon zo veel meer voordelen heeft dan flessevoeding, en tuurlijk zitten er ook nadelen aan en die zijn hier ook al genoemd, maar ik ken ook van meerdere vriendinnen dat hun baby's regelmatig andere merken moeten proberen omdat ze idd de veelgehoorde klachten krijgen.
en nog een andere vriendin geeft maar 3 maand bv en zodra ze aan het werk gaat stapt ze over. dat vind ik pas zonde!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:38

dierfysio schreef:
@
Mijn ervaring is, dat de meeste vrouwen zich er niet tijdens hun zwangerschap op voorbereiden. Best raar, eigenlijk: ze doen daaaagen over het uitzoeken van de juiste luieremmer en wieg, maar zoiets basaals en belangrijks als de juist voeding, daar denken ze niet over na. Apart, wel, toch?

Geweldig gezegd. Zo is het precies :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:40

wat ik me afvraag; is het niet loodzwaar om te voeden op verzoek? is dat geen extra belasting?
hoe vinden de mannen dat? ik wil graag 1 fles per dag proberen af te kolven zodat hans dat kan geven.
wat voor kolf hebben jullie en hebben jullie deze gelijk gekocht of juist gehuurd eerst?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:41

Angela schreef:
dierfysio schreef:
@
Mijn ervaring is, dat de meeste vrouwen zich er niet tijdens hun zwangerschap op voorbereiden. Best raar, eigenlijk: ze doen daaaagen over het uitzoeken van de juiste luieremmer en wieg, maar zoiets basaals en belangrijks als de juist voeding, daar denken ze niet over na. Apart, wel, toch?

Geweldig gezegd. Zo is het precies :j

Ik heb daar echt nooit hinder van ondervonden hoor. :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:44

benangelique schreef:
wat ik me afvraag; is het niet loodzwaar om te voeden op verzoek? is dat geen extra belasting?
hoe vinden de mannen dat? ik wil graag 1 fles per dag proberen af te kolven zodat hans dat kan geven.
wat voor kolf hebben jullie en hebben jullie deze gelijk gekocht of juist gehuurd eerst?

Ik heb hier 1 kolf liggen, nieuw gekocht en echt maar 3 keer gebruikt! Een electrische! Wegens geen verlenging contract dus niet hoeven te gebruiken!
Voeden op verzoek... De 1 is voor de ander tegen. Op zich als je voldoende melk hebt voedt je om de 3 a 4 uur. Extra aanleggen is op zich niet erg want dat houd je productie in stand en je hebt ook zo je regeldagen, dus dan jengelen ze wel eens vaker! ;)
Ik zou er zelf niet voor zijn om altijd ieder uur of 2 uur te voeden of wanneer de baby dat wil.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:47

benangelique schreef:

Bij voeden ook verzoek komt er ook vanzelf ritme in ;) En verder moet je je gewoon een beetje overgeven aan het feit dat je de eerste weken 24 uur per dag in dienst van de baby staat.

Hubbie heeft het nooit een probleem gevonden dat hij nooit een fles kon geven (flesweigeraartje :+) Genoeg andere manieren om als vader met je kind een band op te bouwen. Afkolven en dan een flesje geven kan vanaf een week of 5, als je het eerder doet heb je kans op verwarring omdat het 2 verschillende technieken vereist (en daardoor ineens niet meer weet hoe bv werkt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:50

benangelique schreef:

Ik vond het juist heel makkelijk om te voeden op verzoek. Baby huilt, geef borst, baby stil... heerlijk, dat geeft me een rust! Ik ben met 6 weken begonnen met het afgekolfde melk uit een flesje geven. Zo'n 3 tot 4 flesjes per week. Het is verstandig om even te wachten ivm tepel / speen verwarring.

Ik heb een Avent borstkolf, de elektische, maar hij kan ook handmatig. Die heb ik al tijdens de zwangerschap gekocht, en MEN daar was ik blij mee toen ik enorme stuwing kreeg :D Dat kreeg baby lief dus niet meer weggedronken (toen ik ze leeggekolfd had bleek er dus nog voor ruim 3 voedingen in te zitten. En dat kolven heb ik dus direct na een voeding gedaan.. :+ ). Huren vond ik zelf vrij prijzig, omdat je ook een set voor de kolf moet kopen, en er moet er maar net eentje beschikbaar zijn als jij op springen staat. Het is voordeliger om gewoon een nieuwe borstkolf aan het einde van je zwangerschap te kopen, en als je hem niet gebruikt, weer op marktplaats te verkopen... (dat kan je zoiezo doen, maar als hij niet gebruikt is levert het veeeeel meer op).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:51

MamboBeach schreef:

Je hebt altijd natuurtalenten :D

Maar ik denk dat het vaker misloopt omdat mensen te weinig weten, dan dat het misloopt als mensen er een hoop over weten :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:57

Angela schreef:
MamboBeach schreef:

Je hebt altijd natuurtalenten :D

Maar ik denk dat het vaker misloopt omdat mensen te weinig weten, dan dat het misloopt als mensen er een hoop over weten :j

:o Dat wilde ik niet zeggen hoor! :D ;)

Maar het kan kloppen hoor, ik bedoel, naar je lichaam luisteren is ook wat waard! :) En mensen die advies geven en daaruit kiezen wat het beste bij je past! :j
Weet je, er zijn zoveel adviezen en bij de 1 werkt dit en de ander werkt dat, de 1 heeft voor het eerst een baby en de ander voor de 2e keer. En toch kan het allemaal nog anders gaan.
In het ZH raadden ze een speen af, (ik heb trouwens in een ZH gelegen waar ze erg voor BV zijn) maar ik wilde toch een speen dus dan doe ik dat. :+ Zo zijn er wel meer dingen waar de 1 wel baat bij heeft en de ander niet... Gewoon ook uitproberen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:04

benangelique schreef:

Helemaal niet! Kan juist heel geruststellend werken. Je voedt zodra het kindje erom vraagt. Eigenlijk sluit ik mij helemaal aan bij Angela:
Angela schreef:
Ik vond het juist heel makkelijk om te voeden op verzoek. Baby huilt, geef borst, baby stil... heerlijk, dat geeft me een rust! Ik ben met 6 weken begonnen met het afgekolfde melk uit een flesje geven. Zo'n 3 tot 4 flesjes per week. Het is verstandig om even te wachten ivm tepel / speen verwarring.

Hier ook flesweigeraar, maar m'n man vond het geen probleem. Tuurlijk vindt hij het soms voor mij vervelend dat ik altijd er moest zijn als ze honger had, maar ik heb dat zelf (op een paar ongelukkige momenten na) niet als lastig ervaren. Je stelt je daarop in: of je zorgt dat je tussen de voedingen weggaat (er komt vanzelf ritme in), of je zorgt dat je in de buurt blijft, of je neemt je kindje mee. En in principe kan een man de hele verzorging op zich nemen, op het voeden na. Dus ze komen niets te kort. Lekker met de baby in bad of onder de douche is voor veel nieuwbakken vaders ook een feestje! De luier verschonen misschien dan weer wat minder, maar lekker knuffelen met de papa is ook niet verkeerd.

Ik heb de Medela Swing. Heerlijk stille kolf met 2-fasesysteem. Heel fijn dingetje!

Maar als je niet zeker weet of het allemaal wel lukt en je het zonde vindt om een kolf te kopen, zou ik eerst huren. Sowieso is het beter om pas een kolf te kopen als blijkt dat je deze ook daadwerkelijk nodig hebt. Meestal kun je via je kraamzorg wel een kolf huren of ze weten waar je die kunt huren (zorgwinkels, kraambureau's). Dus bespreek dit anders tijdens je intake met de kraamzorg of je bij hun een kolf kunt huren. Vaak kunnen ze deze dan al in de kraamweek meenemen en je helpen leren hoe het moet. Maar pas echt gaan kolven na een week of 4 tot 6 zoals Angela al aangeeft.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:11

Hier zie je het bewijs maar weer! :)
Ik vind voeden op verzoek niet echt je van het en iemand anders wel. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:11

Duke schreef:
Maar als je niet zeker weet of het allemaal wel lukt en je het zonde vindt om een kolf te kopen, zou ik eerst huren. Sowieso is het beter om pas een kolf te kopen als blijkt dat je deze ook daadwerkelijk nodig hebt. Meestal kun je via je kraamzorg wel een kolf huren of ze weten waar je die kunt huren (zorgwinkels, kraambureau's). Dus bespreek dit anders tijdens je intake met de kraamzorg of je bij hun een kolf kunt huren. Vaak kunnen ze deze dan al in de kraamweek meenemen en je helpen leren hoe het moet. Maar pas echt gaan kolven na een week of 4 tot 6 zoals Angela al aangeeft.

Bedenk wel dat veel zorgwinkels en kraambureau's maar beperkte openingstijden hebben, en je dus niet a-la minuut een kolf thuis kunt hebben. Zelf vond ik het ook erg fijn dat mijn kraamverzorgster me met het kolven kon helpen, gewoon zodat als het echt nodig was, ik er al een beetje handigheid in had. En ik moet zeggen... ik vond de eerste keer doodeng, en ik was blij dat ze er bij was!

Met huren moet je altijd een setje bij de kolf kopen voor de onderdelen die in aanraking komen met de melk. Die kosten moet je wel meebedenken. Huren kan ideaal zijn, zeker als je bijv. toch in het ziekenhuis ligt, maar het kan ook fijn zijn om er zelf eentje in huis te hebben. Dat is een kwestie van wikken en wegen en goed informeren bij je in de buurt waar er eentje te huur is, en op welke dagen je terecht kan, en of er altijd wel eentje beschikbaar is.

Voor welke kolf je wilt kopen is het handig om nu al eens te zoeken naar de verschillende borstkolven en de voor en nadelen van elke kolf. Natuurlijk is het heel erg smaken verschillen. Maar de meningen van anderen kunnen best een goede indruk geven. :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:16

Ja, maar wat betreft de openingstijden: kan me niet voorstellen dat je ineens 's nachts a la minuut een kolf nodig hebt.

Het is waar (dat vergat ik) dat je altijd een eigen setje met slangetje(s), borstopzetstuk (of hoe heet dat?) en flesje moet hebben. Die moet je sowieso aanschaffen. Maar een kolf is best duur en om die dan maar van te voren te kopen, is wat voorbarig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:18

Duke schreef:
Ja, maar wat betreft de openingstijden: kan me niet voorstellen dat je ineens 's nachts a la minuut een kolf nodig hebt.

Het is waar (dat vergat ik) dat je altijd een eigen setje met slangetje(s), borstopzetstuk (of hoe heet dat?) en flesje moet hebben. Die moet je sowieso aanschaffen. Maar een kolf is best duur en om die dan maar van te voren te kopen, is wat voorbarig.

Ik had er dus wel 1 nodig, spontaan in de avond... Zat ik dan...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:27

Oh... Echt? Hoe kwam dat dan zo? Ineens borstonsteking? Of heel erge last van stuwing? En eruit masseren hielp niet? Met de hand kolven lukte niet? Dat is even heel lastig dan... *auw*

Tja... BA moet sowieso zelf de overweging maken en de risico's incalculeren: van te voren een kolf aanschaffen met het risico deze voor niets te hebben gekocht. Of afwachten met het risico dat je onverwachts ineens in je kraamweek buiten kantooruren een kolf nodig hebt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:31

Nou, ik kreeg een anti-biotica en moest gaan kolven, ik was net thuis uit het ZH. Verpleegkundige heeft arts gebeld en arts zei dat ik borst mocht geven omdat er niets bewezen was. Maargoed, ik zat er wel even mooi mee en zat best in de zenuwen... Ik had ook geen FV staan thuis.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 16:59

benangelique schreef:

Ik had er al één gekocht toen ik zwanger was. Die mini-electric dus, onding!
Toen Chiara 2 weken was heb ik een Swing aangeschaft :)

Ik riep in mijn zwangerschap ook dat ik wilde dat Pat 1 voeding over kon nemen... en nu?
Pat heeft in bijna 7 maanden misschien 5 keer thuis de fles gegeven ( op ZH na dan want toen kon ik het nog niet helemaal zelf ). Ik heb onwijs weinig energie en zelfs ik doe alle voedingen zelf, het is echt veel minder belastend dan je denkt hoor ;)
Tuurlijk krijg je minder rust, maar dat heb je met kinderen toch beduidend minder :=

Lekkere discussie verder :P
En iemand begon over verschillend aanleggen... ik voed bijna altijd liggend en heb hierdoor ook nooit extra belasting gehad op de tepel door steeds hetzelfde aanleggen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:03

kan van een dinnetje een madela swing overnemen. in totaal 5x gebruikt en toen hield haar voeding compleet op. alles geprobeerd, maar kwam niet meer op gang tot haar grote verdriet.
ik ga me maar eens inlezen de komende maand.

thanx meiden

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:05

De Swing is fijn :j zelf nieuwe slangetjes kopen enzo en dan kun je die prima gebruiken :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:37

benangelique schreef:
maar vind/vond je dat niet moeilijk? heb echt het idee dat ik soms voor gek verklaard word omdat ik nu die keuze gemaakt heb.
voel me er onzeker door.

Maar het is jouw kind! En dat scheelt een hele hoop. Ik persoonlijk vind het gek dat vrouwen iets natuurlijks als BV gewoon meteen links laten liggen, dat het niet eens een optie is zeg maar. Als je een normale bevalling hebt gehad en verder geen rare dingen aan de hand zijn, waarom zou je dan niet proberen? Lijkt me voor zo'n babietje zo fijn om zo lekker bij je mama te kunnen drinken... (en niet nog een uur op een flesje te moeten wachten...)