Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:13

Even snel dan!

Ze zijn opzich wel ok. Allemaal wat ouder dan mij, zo rond de 30-40 met een uitschieter van een vrouw van 63. Het zijn 3 vrouwen, waarvan er 1 geen vaste verblijfploaats heeft en tijdelijk bij iemand in woont, 1 heeft een hersentumor gehad en weet ik hoeveel depressies, en die oudere vrouw dan die is door een burn out in een depressie komen te zitten. En dan zijn er 2 mannen. Een heeft iets met zijn arm meen ik en de ander kende mij al ergens van, hij had 10 jaar in Bergen gewoond namelijk.

Ik had het thuis eens met mijn vriend besproken en toen bleek dat ik deze beste man afgelopen jaar met carnaval helemaal verrot heb gescholden omdat hij uitflipte tegen zijn vrouw/vriendin. Ik ben er toen tussen gesprongen... Maar hij weet zelf niet meer waarvan hij me kent, en dat laten we dan ook maar zo. Het is een hele aanwezige dominante man, waar ik veel moeite mee heb. Ik heb hem de eerste dag alweer even op zijn nummer gezet. Angela kan wel een grote bek hebben!

De groep is heel onwennig nu, en nu trek ik veel meer naar mijn oude vertrouwde groepsgenootjes toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:21

Jeetje Angela dat is ook wat.. van die man! Hij was toen zeker te dronken om je goed in zich op te nemen of hij weet dat hij verkeerd zat toen en doet nu alsof hij zich dat niet meer kan herinneren.

Ik kan ook nooit zo goed overweg met dominante mensen hihi. Des te rotter dat er zo'n vent in je groep zit, maar als je het positief bekijkt heb je nu de kans om met zo'n dominant iemand om te leren gaan.

Logisch dat je meer naar je oude groepsgenootjes toetrekt, doet dat nog maar lekker als je je daar fijner bij voelt. Sterkte verder!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:36

Ik sluit me helemaal bij Angela aan. Vind het goed omschreven! Ik vind het ook fijn hoe betrokken je bent met anderen Petite.

Angela:
Het is niet vreemd dat je meer naar je oude groepsgenoten trekt. Laat het maar gebeuren en zie maar hoe het loopt. Het is inderdaad niet leuk die dominantie man, maar wel goed dat je hem meteen op zn plek gezet hebt. De groep is inderdaad een veilige leeromgeving. Dat zeggen ze bij ons ook vaak. Eerst vond ik dat een beetje vreemd en begreep ik het niet zo goed, maar het is echt zo! Probeer het als voordeel te zien. Je bent goed bezig.

Ik heb zometeen het driegesprek met mijn behandelaar en begeleider. Gelukkig heb ik wel redelijk geslapen. Wel weer druk gedroomd, maar dat heb ik toch liever dan wakker liggen. Kon ook een beetje uitslapen vanochtend, dat was ook wel heel fijn. Nu ben ik heel zenuwachtig. Ik zal dat ook meteen aangeven bij het begin van het gesprek. Het voelt alsof ik een mondeling examen af moet leggen ofzo...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:09

Lieverds, ik ben terug uit Barcelona en het was helemaal top. Kan iedereen de mediterraanse zon aanraden voor een soort van zen-moment, gewoon domweg genieten.

Knuffel voor jullie allemaal, heb door de regels heen bijgelezen maar het gaat even wat minder zie ik.. :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:00

|( |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:17

Pollewoppy schreef:
|( |(

Wat is er PW? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:15

Pollewoppy schreef:
|( |(

Het gaat echt niet goed he, meisje... Is het gesprek tegengevallen? :(:)
Ik maak me echt zorgen om je meid!

Overal waar je kijkt
komt er geen eind aan het donker.
Overal waar je loopt
Zakken je voeten steeds dieper en dieper weg in de grond

Alles verandert een keer
Niemand blijft altijd dezelfde
Alles wat hier nu gebeurt
Drijft vroeg of later steeds verder en verder weg naar de zee

Geef Geef de moed niet op
al stijgt het water snel en geef geef de moed niet op
Al lijkt de nacht zo lang

Overal om je heen
komt er geen eind aan het donker
alles raakt kwijt in de storm
Maar wie alles verliest vindt zichzelf op een dag weer terug als een mens

Geef Geef de moed niet op
al stijgt het water snel en onverwacht
al lijkt de nacht zo lang geef niet op
geef geef de moed niet op.

De storm gaat ooit eens liggen
Dit is wat je maakt
tot wie je bent
geef niet op
geef niet op
geef niet op
de storm gaat ooit eens liggen

De regen slaat tegen de ruiten
en van binnen stormt het net zo hard als buiten
maar geef geef de moed niet op

al stijgt het water snel en onverwacht
al lijkt de nacht zo lang geef niet op
geef geef de moed niet op.

De storm gaat ooit eens liggen
Dit is wat je maakt
tot wie je bent
geef niet op
geef niet op
geef niet op
de storm gaat ooit eens liggen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:46

Het gesprek was heel zwaar. Ik voel me zo beroerd nu...
(sorry, lukt me even niet om er meer over te zeggen.)
Mooi liedje he Angela? Ik had laatst de tekst ook al hier geplaatst. Het is wel heel toepasselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:49

Je hoeft er ook niet meer over te zeggen, maar ik schrok erg van je berichtje..

De tekst is prachtig, en ik heb hem voor jou geplaatst, luister er nog maar eens goed na, en vergeet niet dat dit echt ooit voorbij gaat...

Ik voel me een beetje bezwaard om nu even te vertellen wat ik vandaag heb gedaan, want ik heb best een aardige dag gehad.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:35

Ik ben benieuwd wat je gedaan hebt en vind het juist heel fijn om te lezen dat je wel een aardige dag hebt gehad! Voel je dus niet bezwaard...

Lief dat je hem voor mij geplaatst hebt. Het is een geweldig nummer. Ik ga hem nog weer even luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:08

Nou.. Ik heb vanmorgen uitgeslapen tot 10.00 uur. Ik heb heel vreemd gedroomt, maar verder wel goed geslapen. Daarna heb ik thuis wat aangerommeld, ik heb de woonkamer stofgezogen, de cavia's verzorgd, de kattenbakken schoongemaakt, het terrarium schoongemaakt en de vaat opgeruimd. Daarna ben ik even gaan mailen met Pascal, we zitten er over te denken om 4 december een hotelletje te pakken, want anders moeten we bijna 2 uur naar huis rijden. Dus als iemand tips heeft?

Daarna heb ik wat gegeten, en ben ik richting stad gegaan. Ik heb caviavoer en kattenvoer gehaald en een soort van kattenmandje voor de caafs. En wat huishoudelijke dingetjes zoals een blik voor het caviavoer in te doen, een beschuitblik en een wcrolhouder. Ik heb me ook nog getrakteerd op een paar laarzen van Bristol. Was wel lekker even winkelen, het regende pijpenstelen dus het was heerlijk rustig.

De caafjes zijn erg blij met hun nieuwe mandje, ze popcornen er op los! Ze zijn zo wild en speels, echt heel leuk!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 04:37

Lekker dagje gehad Angela. Klinkt goed en lekker actief! Goed hoor. Leuk dat je nieuwe laarzen hebt gekocht voor jezelf. Het is heel goed om jezelf af en toe eens te verwennen en je hebt het zeker verdient!! Jullie hebben trouwens groot gelijk om een hotelletje te pakken 4 dec. Ik heb alleen geen tips voor je. Ik kon vanmorgen trouwens ook lekker uitslapen. Heb om half 7 toen de wekker van mijn vriend ging de hond even snel uitgelaten en ben toen weer lekker in bed gekropen. Kon ik wel even gebruiken :j

Ik ben al weer een poos uit bed. Kon niet slapen. Ben er vroeg in gegaan. Ben om acht uur lekker gaan douchen, daarna nog wat gaan lezen in bed en om half 10 gaan slapen. Ik had goede moed, piekerde niet echt en was doodmoe.

Om 12 uur was ik alleen al weer wakker en toen begon de ellende. Ik pieker me suf. Jammer alleen dat piekeren niet helpt. Om half 1 kwam mijn vriend thuis en ging naar bed die binnen 5 minuten sliep. Dat vind ik voor hem heel fijn natuurlijk, maar ook zo frustrerend dat ik na een half uur maar uit bed gegaan ben.

Ik heb ook al een tijd naar mijn beeldscherm zitten staren, ik wil eigenlijk heel veel typen, maar het lukt me ook niet. Ik weet niet waarom. Ik voel me echt zo rot maar bij het GGZ schijnen ze dat niet te zien. |( Ik ga sterk aan mezelf twijfelen, ben ik dan gewoon alleen maar een aandachtvrager? Iemand die aandachtziek is? Blijkbaar...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 05:55

Ga morgen (of beter gezegd straks) in de groep denk ik maar eens mijn tijd opeisen door als eerste de beurt te nemen. Ik moet gewoon mijn frustraties en rotgevoel kwijt. Hoop dat het me ook gaat lukken en dat ik niet te zenuwachtig ben als ik daar eenmaal zit. Het voornemen is goed in ieder geval :j

Klotezooi. Er zit me iets helemaal niet lekker uit het gesprek van gister. Dat is iets wat dinsdag ook al aan de orde kwam. Nu vraag ik me af of ik mijn behandelaar daar morgen nog over zal bellen. Ik ben bang dat ik het anders mee neem mijn weekend in en vrijdags is hij vrij. Ik twijfel. Als hij niet meteen opneemt en ik de voicemail in moet spreken, gaat hij terugbellen en dat vind ik dan weer vervelend. Dan zit ik de hele tijd in spanning wanneer hij belt en als hij dan belt schrik er zo van zeg maar.

Nou ja goed. Misschien moet ik nog maar even proberen wat te slapen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:20

Pff meis, dus een nachtje nachtbraken voor jou? Wat ontzettend vervelend zeg, en dan heb ik het nog netjes uitgedrukt!

Hoezo denk je dat ze bij het GGZ niet zien dat het niet goed met je gaat? Denk je dat je niet de hulp krijgt die je nodig hebt? Of raak je ook al gefrustreerd van de wachtlijsten ed? Ik namelijk wel, als ik hierna verder wil gaan met de deeltijd moet ik 5 maanden wachten om in een groep te kunnen instromen! 5 maanden!!!!!!! Zo verkloot je inderdaad heel wat tijd van je leven imo.

Ik weet niet of je het nog leest maar ik wens je heel veel succes meid, pak die tijd maar eens! En je bent heus niet aandachtsziek, je wilt gewoon hulp omdat je inziet dat het zo niet langer gaat! Ik zou je behandelaar wel bellen, uiteindelijk lucht het waarschijnlijk wel op. Kun je er niet even langswippen vandaag?

Ik ga ook zo naar therapie, maar ik wil niet rennen vandaag omdat ik morgen die loop heb. Ik wil even rustig aan doen. Maar ik wil ook niet zeggen dat ik die loop heb.. Als het dan mislukt hoef ik dat maandag ook niet te vertellen. (oh, die stomme faalangst)

Morgen heb ik dus die loop 's avonds, en zaterdag rijden we een clinic bij Harry de Ruyter met de paarden. Een therapiegenootje heeft me gevraagd of ik zondag meeging naar een een of andere beurs, maar ik ben gewoon bang dat het me teveel word. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, eigenlijk... En Pascal gaat zaterdagavond stappen, en ik maak me er zo vreselijk druk om. Bah!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:37

Hey Angela, bedankt voor je lieve berichtje. Jeetje ik schrik van de wachttijd! Wat ontzettend klote en zo niet-praktisch dat je hierna 5 maanden moet wachten. Daar begrijp ik echt helemaal niks van. Wat moet je in die 5 maanden dan? Maar zien dat je je hoofd boven water houdt? Het maakt met gewoon boos dat ze JOU 5 maanden willen laten wachten!

Bij mij is het niet de wachttijd. Daar heb ik gelukkig geen last van. Moet soms wel even wachten tot bepaalde therapieën starten, maar de deeltijd gaat gewoon door gelukkig.

Wat me zo verdrietig maakt en waarom ik me zo onbegrepen voel is dat ze in de gesprekken benadrukten hoe het goed het met me ging. Ze vonden dat ik daar niet enthousiast op reageerde en vroegen zich af of ik wel wilde dat het beter met me ging. Of ik het mezelf wel toestond. JA NATUURLIJK doe ik dat, maar hoe kan ik nou enthousiast doen als het voor mij net even anders voelt. Net de week daarvoor therapieën afgebeld omdat ik niet durfde, een weekend naar mijn vriendin geweest wat me veel zwaarder gevallen is dan ik had gedacht, een heftige woedeaanval gehad en mijn relatie waarin ik mezelf nog keihard tegen kom. Wat verwachten ze dan? Dat ik sta te springen en te juichen hoe goed het wel niet gaat?

Natuurlijk het gaat wel beter, ik heb veel geleerd, in de groep ben ik echt veranderd en de schemagerichte therapie gaat ook heel goed. Maar mijn leven is meer dan alleen de uurtjes GGZ.

Toen ik wilde uitleggen waarom ik er anders over denk kreeg ik daar geen eens de kans voor, want toen werd er gezegd dat ik me dan weer richt op de negatieve dingen en weer werd er gezegd dat het leek alsof ik mezelf niet toe stond dat het beter ging. Dat doet me zo'n pijn.

Na het gesprek voelde ik me al zwaar klote, maar toen besefte ik me dit nog niet eens. Het maakt me ook boos. Ik weet alleen nu niet meer of ik mijn behandelaar wel durf te bellen. Eerst maar even in de groep kijken hoe het gaat, daar ben ik ook al best zenuwachtig voor zeg...

Ik durfde het eigenlijk niet te plaatsen omdat jullie me dan ook een aansteller zouden vinden en er net zo over zouden denken als mijn begeleider en behandelaar. Pfffff

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:40

O stom, ik wilde ook nog op ju reageren. Logsich dat je niet wil rennen omdat je morgen de loop hebt. Maar ik zou wel proberen het te vertellen. Leg er dan ook bij uit waarom je het eigenlijk niet durft te vertellen. Ik herken het wel hoor...

Je hebt verder een druk programma. Als je op ziet tegen die beurs moet je dat gewoon zeggen en lekker thuis blijven. Het zou voor mij ook teveel zijn hoor, maandag begint wel gewoon de nieuwe week weer, waarin de therapieën gewoon weer op je staan te wachten. Ik merk dat ik het weekend gewoon nog echt heel hard nodig heb om bij te tanken en ik denk dat dat bij jou niet anders is.

Vind je het vervelend dat Pascal zaterdagavond gaat stappen? En waarom maak je je er zo druk om? Dikke knuffel in ieder geval! XX

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:57

Pffffff. Wat een klotedag weer.
Zo mooi als dat ik me het allemaal voorgenomen had, is het dus niet gelopen. In de groep liep het totaal anders. Er was een nieuwe waardoor we een voorstelrondje deden. Daardoor ging er al tijd verloren. Toen begonnen we met het rondje "Hoe zit je erbij", waarin je kan vertellen hoe het met je gaat. Onze begeleider zei: "Nou, jullie hebben nog 8 minuten waarin iedereen aan de beurt moet komen, we moeten er dus snel doorheen." Daar baalde ik al stevig van, want we waren met z'n 9en, dus dat was nog niet eens een minuut per persoon. Hoe kan je daar nou goed je verhaal in doen?? Dat kan nooit...

Ik was dus van plan om als eerste het woord te nemen. Maar de voorzitter stelde niet de vraag wie wilde beginnen (wat gebruikelijk is) en begon zelf. Ik durfde hier ook niet op in te gaan, want dan vind ik het heel egoïstisch lijken om te zeggen dat ik eerst wil. Ik heb dus mijn beurt afgewacht. Ik vertelde niet meteen hoe ik me voelde maar gaf aan dat ik het heel vervelend vond dat er zo weinig tijd was en dat ik daardoor mijn verhaal niet meer durfde te doen. De groep was wel heel lief, want die vond dat ik de tijd moest krijgen om mijn verhaal te doen. Maar ik was inmiddels al zo over de zeik, dat ik alleen maar kon janken. Bovendien voelde het voor mij niet prettig om dan alsnog die tijd te nemen. Daar voelde ik me gewoon niet goed bij. Het werd echt een heel gezeik waarin mijn begeleider weer met haar favo-woord Autonomie aan kwam zetten. Dit was voor mij de druppel. Ik riep iets over klote-autonomie en dat ik ook maar een mens ben die hier zit om te leren. En of ze me soms tot een perfect mens willen maken, dat ik dat gevoel gisteren ook al kreeg. Mijn begeleider zei alleen: "Nou (mijn naam), ik weet niet wat ik hoor..."
Toen was het pauze...

In de pauze jankte ik lekker door (ben geen pauze gaan houden) en besloot na een paar minuten om weg te gaan. Ik liep al op de gang toen een groepsgenoot mij na riep. Hij was heel aardig en bezorgd en wilde graag dat ik zou blijven. Hij vond het vervelend als mensen zo ongelukkig weggingen. Echt heel lief en hij wist me te overtuigen.

Na de pauze kwam er een discussie op gang over hoe de beschikbare tijd ingedeeld moest worden binnen de groep, dat dat de verantwoordelijkheid van de groep is (ook zo'n favo-zinnetje van mijn begeleider, zucht..), waar ik het dus helemaal niet mee eens ben. Daar hebben we toch een begeleider voor?
Maar goed, op een gegeven moment zei de begeleider dat je dingen die je dwarszaten maar vaker bij je behandelaar moest bespreken. Dat je in de groep alleen moet zeggen hoe je je voelt en wat je die dag gaat doen. Nou kom op zeg, dan kan ik net zo goed gaan koffiedrinken bij mijn buurman, als er toch niet op in gegaan wordt waarom je je rot voelt. De drempel om iets te vertellen in de groep is hiermee weer lekker omhoog gegooid.

Ik voelde me daarbij ook nog eens heel erg aangesproken. Ik denk namelijk dat mijn begeleider bang was dat ik iets over het gesprek van gisteren zou gaan zeggen en dat ging natuurlijk ook een beetje over haar. Ze probeerde zichzelf in te dekken had ik het idee.
Het maakte me heel boos. Toen kwam er nog een opmerking uit de groep die helemaal verkeerd viel en toen ben ik weg gegaan. Ik had een bekertje water in mijn hand die, als ik langer was gebleven, door de ruimte was gevolgen. Ik voelde een woede-aanval opkomen en dat wil ik echt niet laten gebeuren in de groep. Dan maar weglopen, wat iedereen er ook van denkt.

Ik heb verder niemand meer gesproken. Heb ook mijn behandelaar niet meer gebeld. Ik weet het even niet. Twijfel ook nog of ik morgen ga. Gelukkig is onze begeleider er nooit op vrijdag en hebben we iemand anders (die is wat luchtiger). Nou ja dat kan ik nog even bedenken...

Verder gaat het niet goed tussen mij en mijn vriend. Mijn vriend trekt het niet meer zo en heeft vanochtend een gesprek op zijn werk gehad met de bedrijfsmaatschappelijkwerker. Hij heeft me het een en ander verteld wat ze besproken hebben en dat maakt me echt heel bang. Ik heb heel sterk het gevoel dat als ik niet snel opknap hij er een punt achter gaat zetten. Ik probeer er niet aan de denken, want van die gedachte word ik compleet gek. Wat moet ik dan? (Als dat gebeurt, dat kon ik wel eens een hele enge beslissing nemen...)

Het is lang gelden dat ik er zo vreselijk doorheen gezeten heb. Ik zie het even niet goed komen.
Het lijkt wel alsof ik alles verpruts... |( |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:13

Poeh wat heftig PW! Vind het zo rot voor je, ik weet ongeveer hoe je je voelt.

Angela ik vind het fijn om te horen dat je een betere dag heb gehad!

Zelf gaat het onwijs klote met me, eerder als ik een dag niets te doen had ging het rot, als ik wel wat te doen had ging het goed. Nu gaat alles gewoon rot, ongeacht wat ik in de planning heb.

Ik kan alleen maar janken heel de dag door en zie nergens de zin meer van in, totaal geen motivatie om ook maar iets te ondernemen. Gister totaal ingestort bij een vriendin die spontaan mee begon te huilen. Zij is wel heel lief maar ik wil anderen er niet mee lastig vallen.

Heb ik vandaag mijn psycholoog gebeld en morgen heb ik een afspraak om 2 uur. Wanneer het 's avonds/ 's nachts niet goed gaat moet ik mijn huisarts bellen en naar de crisisdienst. Nou lekker zeg :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:29

PW: Ik ga proberen overal zo goed mogelijk op te reageren..

Pollewoppy schreef:
Pffffff. Wat een klotedag weer.
Zo mooi als dat ik me het allemaal voorgenomen had, is het dus niet gelopen. In de groep liep het totaal anders. Er was een nieuwe waardoor we een voorstelrondje deden. Daardoor ging er al tijd verloren. Toen begonnen we met het rondje "Hoe zit je erbij", waarin je kan vertellen hoe het met je gaat. Onze begeleider zei: "Nou, jullie hebben nog 8 minuten waarin iedereen aan de beurt moet komen, we moeten er dus snel doorheen." Daar baalde ik al stevig van, want we waren met z'n 9en, dus dat was nog niet eens een minuut per persoon. Hoe kan je daar nou goed je verhaal in doen?? Dat kan nooit...

Met het voorstelrondje is niks mis, maar kan er geen extra tijd vrij worden gemaakt voor het rondje hoe zit je erbij? Misschien door wat tijd af te snoepen van de pauze ofzo? Of van een andere therapie?

Ik was dus van plan om als eerste het woord te nemen. Maar de voorzitter stelde niet de vraag wie wilde beginnen (wat gebruikelijk is) en begon zelf. Ik durfde hier ook niet op in te gaan, want dan vind ik het heel egoïstisch lijken om te zeggen dat ik eerst wil. Ik heb dus mijn beurt afgewacht. Ik vertelde niet meteen hoe ik me voelde maar gaf aan dat ik het heel vervelend vond dat er zo weinig tijd was en dat ik daardoor mijn verhaal niet meer durfde te doen. De groep was wel heel lief, want die vond dat ik de tijd moest krijgen om mijn verhaal te doen.

Hoe reageerde je begeleider hier op? Wel ontzettend fijn van de groep overigens, maar dit is toch de taak van de begeleider?

Maar ik was inmiddels al zo over de zeik, dat ik alleen maar kon janken. Bovendien voelde het voor mij niet prettig om dan alsnog die tijd te nemen. Daar voelde ik me gewoon niet goed bij. Het werd echt een heel gezeik waarin mijn begeleider weer met haar favo-woord Autonomie aan kwam zetten. Dit was voor mij de druppel. Ik riep iets over klote-autonomie en dat ik ook maar een mens ben die hier zit om te leren. En of ze me soms tot een perfect mens willen maken, dat ik dat gevoel gisteren ook al kreeg. Mijn begeleider zei alleen: "Nou (mijn naam), ik weet niet wat ik hoor..."
Toen was het pauze...

Autonomie? Wat is dat? Als je zo over de zeik bent, neemt je begeleider je dan niet even apart om tot rust te komen of moet je het maar in de groep zien te klaren?

In de pauze jankte ik lekker door (ben geen pauze gaan houden) en besloot na een paar minuten om weg te gaan. Ik liep al op de gang toen een groepsgenoot mij na riep. Hij was heel aardig en bezorgd en wilde graag dat ik zou blijven. Hij vond het vervelend als mensen zo ongelukkig weggingen. Echt heel lief en hij wist me te overtuigen.

Echt heel fijn zo'n groepsgenootje! Toppie!

Na de pauze kwam er een discussie op gang over hoe de beschikbare tijd ingedeeld moest worden binnen de groep, dat dat de verantwoordelijkheid van de groep is (ook zo'n favo-zinnetje van mijn begeleider, zucht..), waar ik het dus helemaal niet mee eens ben. Daar hebben we toch een begeleider voor?

Daar heb je inderdaad een begeleider voor! Een begeleider moet er voor zorgen dat diegene die moeilijker de ruimte durven te nemen toch voldoende ruimte nemen. Zou fraai zijn zeg, als je dat allemaal zelf moet weten hoe je de tijd indeeld. Dus als de groep zegt, vandaag gaan we een uur klaverjassen, dan is dat voor haar ok?

Maar goed, op een gegeven moment zei de begeleider dat je dingen die je dwarszaten maar vaker bij je behandelaar moest bespreken. Dat je in de groep alleen moet zeggen hoe je je voelt en wat je die dag gaat doen. Nou kom op zeg, dan kan ik net zo goed gaan koffiedrinken bij mijn buurman, als er toch niet op in gegaan wordt waarom je je rot voelt. De drempel om iets te vertellen in de groep is hiermee weer lekker omhoog gegooid.

Je echte persoonlijke dingen moet je met je behandelaar bespreken, dat is logisch! Maar als bepaalde dingen jou belemmeren om te functioneren vind ik dat je die mag delen met de groep. Wie weet heeft er iemand een tip, en zo weet de groep ook waar je mee zit. Het is toch de bedoeling dat jullie elkaar helpen en ondersteunen en zo van elkaar leren? Hoe kan je nou van elkaar leren als je je problemen niet mag bespreken in de groep?

Ik voelde me daarbij ook nog eens heel erg aangesproken. Ik denk namelijk dat mijn begeleider bang was dat ik iets over het gesprek van gisteren zou gaan zeggen en dat ging natuurlijk ook een beetje over haar. Ze probeerde zichzelf in te dekken had ik het idee.
Het maakte me heel boos. Toen kwam er nog een opmerking uit de groep die helemaal verkeerd viel en toen ben ik weg gegaan. Ik had een bekertje water in mijn hand die, als ik langer was gebleven, door de ruimte was gevolgen. Ik voelde een woede-aanval opkomen en dat wil ik echt niet laten gebeuren in de groep. Dan maar weglopen, wat iedereen er ook van denkt.

Waarom wil je dat niet laten gebeuren? Tuurlijk weet ik wel dat je dat niet wilt omdat je je schaamt daarvoor. Maar misschien nemen ze je wel serieus als het eens goed mis gaat en ze ook zien wat er gebeurd. Zou best een goede les voor je begeleider kunnen zijn?

Ik heb verder niemand meer gesproken. Heb ook mijn behandelaar niet meer gebeld. Ik weet het even niet. Twijfel ook nog of ik morgen ga. Gelukkig is onze begeleider er nooit op vrijdag en hebben we iemand anders (die is wat luchtiger). Nou ja dat kan ik nog even bedenken...

Ik zou wel gaan, en het met die andere begeleider bespreken en aan de groep vertellen wat er gisteren gebeurde en wat je zo kwaad maakte.

Verder gaat het niet goed tussen mij en mijn vriend. Mijn vriend trekt het niet meer zo en heeft vanochtend een gesprek op zijn werk gehad met de bedrijfsmaatschappelijkwerker. Hij heeft me het een en ander verteld wat ze besproken hebben en dat maakt me echt heel bang. Ik heb heel sterk het gevoel dat als ik niet snel opknap hij er een punt achter gaat zetten. Ik probeer er niet aan de denken, want van die gedachte word ik compleet gek. Wat moet ik dan? (Als dat gebeurt, dat kon ik wel eens een hele enge beslissing nemen...)

Ach meiske toch... Wat heeft hij besproken dan? En wat maakt je zo bang? Heeft hij uitgesproken dat hij er een punt achter wilt zetten? Het is alleen maar goed dat hij ook hulp heeft gezocht en zo zijn hart kan luchten. Het is voor hem uiteraard ook niet niks! En niemand heeft er wat aan als hij straks in het zelfde schuitje zit als jij. Het zal voor hem heel zwaar zijn om jou, diegene van wie hij het meeste houd op de hele aarde, zo te zien ploeteren. Leg je zelf nou alsjeblieft niet de druk op om snel beter te worden, want daarmee leg je de lat alleen maar hoger, en zul je zeker gaan falen. Neem gewoon de tijd die je nodig hebt, en ik weet zeker dat je vriend niet anders zou willen. Mijn therapeut zou aan je gaan vragen waarom het zo erg zou zijn als je vriend er een punt achter zou zetten, en of je dat niet zou overleven enz.

Het is lang gelden dat ik er zo vreselijk doorheen gezeten heb. Ik zie het even niet goed komen.
Het lijkt wel alsof ik alles verpruts... |( |(

:(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:39

Pollewoppy schreef:
Hey Angela, bedankt voor je lieve berichtje. Jeetje ik schrik van de wachttijd! Wat ontzettend klote en zo niet-praktisch dat je hierna 5 maanden moet wachten. Daar begrijp ik echt helemaal niks van. Wat moet je in die 5 maanden dan? Maar zien dat je je hoofd boven water houdt? Het maakt met gewoon boos dat ze JOU 5 maanden willen laten wachten!

Tja.. ik heb geen idee.. Ik kan wel de running en de activering blijven doen en ik hou mijn gesprekken met mijn behandelaar ook nog. Maar goed ik heb nog 6 weken dus eerst maar eens afwachten wat het advies van het GGZ dan is.

Bij mij is het niet de wachttijd. Daar heb ik gelukkig geen last van. Moet soms wel even wachten tot bepaalde therapieën starten, maar de deeltijd gaat gewoon door gelukkig.

Wat me zo verdrietig maakt en waarom ik me zo onbegrepen voel is dat ze in de gesprekken benadrukten hoe het goed het met me ging. Ze vonden dat ik daar niet enthousiast op reageerde en vroegen zich af of ik wel wilde dat het beter met me ging. Of ik het mezelf wel toestond. JA NATUURLIJK doe ik dat, maar hoe kan ik nou enthousiast doen als het voor mij net even anders voelt. Net de week daarvoor therapieën afgebeld omdat ik niet durfde, een weekend naar mijn vriendin geweest wat me veel zwaarder gevallen is dan ik had gedacht, een heftige woedeaanval gehad en mijn relatie waarin ik mezelf nog keihard tegen kom. Wat verwachten ze dan? Dat ik sta te springen en te juichen hoe goed het wel niet gaat?

Wat verwachten ze nou van je? Dat je overal blij van word???? Zo simpel ligt het helaas niet! Ik vind het een erg ongepaste vraag of ze vragen of je wel wilt dat beter gaat met je! :(

Natuurlijk het gaat wel beter, ik heb veel geleerd, in de groep ben ik echt veranderd en de schemagerichte therapie gaat ook heel goed. Maar mijn leven is meer dan alleen de uurtjes GGZ.

Toen ik wilde uitleggen waarom ik er anders over denk kreeg ik daar geen eens de kans voor, want toen werd er gezegd dat ik me dan weer richt op de negatieve dingen en weer werd er gezegd dat het leek alsof ik mezelf niet toe stond dat het beter ging. Dat doet me zo'n pijn.

Het is gewoon ook heel moeilijk om positieve dingen te zien, buig je gedachten maar eens op. Dat gaat niet van de een op de andere dag!

Na het gesprek voelde ik me al zwaar klote, maar toen besefte ik me dit nog niet eens. Het maakt me ook boos. Ik weet alleen nu niet meer of ik mijn behandelaar wel durf te bellen. Eerst maar even in de groep kijken hoe het gaat, daar ben ik ook al best zenuwachtig voor zeg...

Ik durfde het eigenlijk niet te plaatsen omdat jullie me dan ook een aansteller zouden vinden en er net zo over zouden denken als mijn begeleider en behandelaar. Pfffff

Allereerst, ik vind je zeker geen aansteller!!! :(:) Ik vind jou een van de meeste open, eerlijke en oprechte personen die ik ken. Je wind er geen doekjes om, en bent recht voor zijn raap. Gaat het goed, dan zeg je dat, maar gaat het minder goed dan zeg je dat ook. En zo hoort het ook! Dat is een van de belangrijkste dingen die jij geleerd hebt! Maak van je hart geen moordkuil..

Daarnaast vind ik het jammer dat ze een gesprek plannen met je begeleider en behandelaar samen. Ik zou er een 2 tegen 1 gevoel van krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:42

Pollewoppy schreef:
O stom, ik wilde ook nog op ju reageren. Logsich dat je niet wil rennen omdat je morgen de loop hebt. Maar ik zou wel proberen het te vertellen. Leg er dan ook bij uit waarom je het eigenlijk niet durft te vertellen. Ik herken het wel hoor...

Je hebt verder een druk programma. Als je op ziet tegen die beurs moet je dat gewoon zeggen en lekker thuis blijven. Het zou voor mij ook teveel zijn hoor, maandag begint wel gewoon de nieuwe week weer, waarin de therapieën gewoon weer op je staan te wachten. Ik merk dat ik het weekend gewoon nog echt heel hard nodig heb om bij te tanken en ik denk dat dat bij jou niet anders is.

Vind je het vervelend dat Pascal zaterdagavond gaat stappen? En waarom maak je je er zo druk om? Dikke knuffel in ieder geval! XX

Ik heb verteld dat ik die loop heb, en hij reageerde heel positief! Ik heb gewoon gewandeld vandaag.

Het groepsgenootje was ziek vandaag, dus ik weet niet wat de bedoeling is zondag...

Ik vind het heel vervelend dat hij gaat stappen... Ik ben zo bang dat hij iemand anders tegenkomt die leuker is, en die niet ziek is zoals ik. Waarmee hij leuke dingen kan doen die iedereen kan doen die wel normaal is.. |( |( |( Sorry meiden, het zit me heel hoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:48

Petite schreef:
Poeh wat heftig PW! Vind het zo rot voor je, ik weet ongeveer hoe je je voelt.

Angela ik vind het fijn om te horen dat je een betere dag heb gehad!

Zelf gaat het onwijs klote met me, eerder als ik een dag niets te doen had ging het rot, als ik wel wat te doen had ging het goed. Nu gaat alles gewoon rot, ongeacht wat ik in de planning heb.

Ik kan alleen maar janken heel de dag door en zie nergens de zin meer van in, totaal geen motivatie om ook maar iets te ondernemen. Gister totaal ingestort bij een vriendin die spontaan mee begon te huilen. Zij is wel heel lief maar ik wil anderen er niet mee lastig vallen.

Heb ik vandaag mijn psycholoog gebeld en morgen heb ik een afspraak om 2 uur. Wanneer het 's avonds/ 's nachts niet goed gaat moet ik mijn huisarts bellen en naar de crisisdienst. Nou lekker zeg :(

Jeetje meid... Ik schrik hier wel van! :(:) Wel ontzettend goed dat je een afspraak hebt gemaakt voor morgen!
Waarom wil je er anderen niet mee lastig vallen? Als je vriendin je wilt helpen, laat haar dan maar. Je verdient het om zulke lieve mensen om je heen te hebben als je je zo rot voelt! :(:)

Als het echt niet gaat bel dan direct je huisarts, en beter nog, bel meteen de crisisdienst! Heb ik ook gedaan, en ik moet zeggen als je via de crisisdienst binnen bent gekomen krijg je wel sneller hulp! Sterkte! :(:)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:22

PW, ik hoop dat je vannacht wel wat kunt slapen, leef met je mee meisie. Je mag hier alles plaatsen waar jij je goed bij voelt, wij begrijpen je. Wat vervelend dat het zo liep met de groep, ga je morgen? Wist je dat je vriend dat gesprek had? Misschien is het goed dat hij er met een 'buitenstaander' over kan praten, hij zoekt in ieder geval een oplossing en gaat niet bij je weg, denk ook niet dat hij dit zomaar zal doen. Wie weet kan deze hem helpen, begrijp dat het voor hem ook moeilijk is. Vind het ergens wel knap dat hij (een man) hulp durft te zoeken. Doe verder geen gekke dingen, je bent het waard, de zon zal ook voor jou weer schijnen. Weet verder niet goed wat ik moet zeggen, ik ben er voor je :(:)

Petite, ook voor jou een knuffel :(:) Het is goed om het met andere te delen, zij zijn er voor jou, net als jij voor hen. Jij helpt toch ook een vriendin als ze je nodig heeft, zij is er nu voor jou.Prettig dat je morgen terecht kan bij de psych. hoop dat ze je kan helpen. Daarnaast merk ik uit je post dat je altijd graag bezig bent, dat herken ik wel maar vroeg of laat zul je toch stil moeten staan en dingen ervaren.

Angela :(:) doe rustig aan, zie dat je veel op het programma hebt maar kijk waar jij zin in hebt en wat jou een goed gevoel geeft, probeer niet over je grenzen te gaan. Goed dat je het hebt verteld en gelukkig viel het mee. Snap dat je het rot vind dat Pascal gaat stappen maar misschien doet het hem wel even goed, zelf moet ik nu alleen uit maar het valt best mee met de mannen, daarnaast zet je niet zomaar je relatie op het spel voor iemand uit de kroeg, denk ook niet dat hij dat zal doen.

Hoop dat het allemaal een beetje goed overkomt, soms vind ik het wat lastig wat ik moet zeggen, wil jullie zo graag helpen maar vind soms niet de juiste woorden. Een knuffel voor jullie alle :(:) groepsknuffel. Hier gaat het wel, slaap nogsteeds slecht en ben wat misselijk. Heb nu weer weekend, een weekend met weinig plannen wat ergens wel lekker is. Op het werk is alles goed gegaan en zijn er geen 'vervelende' dingen meer gezegd, volgende week moet ik wat extra uren werken omdat er 2 op zakenreis zijn maar dat is geen probleem. Verder voel ik me alleen, mis mn maatje en daarom zie ik weer wel op tegen dit rustige weekend.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:56

Even een berichtje van mij ter geruststelling.
Ik heb met mijn vriend weer een heel open en fijn gesprek gehad. Een gesprek waarin hij zich voor het eerst ook echt zijn gevoelens uitsprak. We kwamen er samen achter dat er eigenlijk alleen plaats is voor mijn gevoel en problemen en dat hij zichzelf te veel opoffert. Doordat hij zich voor het eerst ook kwetsbaar opstelde knapte ik helemaal en kwamen we weer dichter bij elkaar. Het was zo goed. We hebben samen ook nog een lange weg te gaan, maar we zijn er allebei gelukkig weer van overtuigd dat we het samen gaan redden.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:07

PW wat een fijn nieuws *\o/* dat is een hele geruststelling, voor jou maar ook wel voor mij, ben blij dat je het even post. Hopelijk slaap je lekker en jullie gaan hier uitkomen. Zo zie je maar waar het toch niet goed voor is geweest dat hij met iemand is gaan praten.