Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:21

pharagirlke schreef:
Ik denk dat daar toch ook een stukje karakter zit ook hoor Nathalie, ik ben nl ook heel perfectionistisch en het komt maar heel zelden voor dat ik van mezelf kan zeggen "dat heb ik nou goed gedaan" :') Op wedstrijd bv, zelfs als ik een proef win, zeg ik nog "dat en dat en dat ging fout" :') Ik ben voor mezelf wel een stuk strenger als voor anderen. Maar kom vaak wel als een hele harde b*tch over omdat ik dus van anderen ook het uiterste verwacht.

Heb ik ook wel, ik rij ook competitie en ik ervaar het net zo maar ik denk dat je dat ook wel een beetje 'moet' hebben als je in de competitie iets wilt bereiken want door te zeggen 'ja, dat was goed' bereik je niet veel, maar dan heb ik het wel op mezelf, zo van 'zat ik wel recht, had ik haar/hem niet te hard vast' maar als het dan gaat over de paarden, ja daar ben ik dan weer heel anders in, ik kijk dan weer meer naar de leeftijd en kunde van het desbetreffende paard omdat ik het paard ook niet wil overvragen...
Maar ik denk ook dat dit niet meteen te linken is aan hsp

Ayasha
Blogger

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:31

Met paarden hangt het er van af. Ik heb bv een merrie die thuis heel veel kan en die ook gewoon meer dan genoeg talent heeft voor het regionale niveau dat ik rijd. Maar op wedstrijd toont ze het niet >;) En dan kan ik wel eens gefrustreerd zijn. Maar dan is het nog meer omdat ik het er maar niet uit krijg op wedstrijd dan omdat ze het niet toont. Maar dan wil ik dus wel eens hard zijn en zeggen "waarom gaat het met haar in training wel en vergeet ze op wedstrijd spontaan alles wat ze geleerd heeft" :')

En inderdaad, ik zit ook altijd "zat ik recht? hoe ziet ze er uit?" of zondag, hadden we wedstrijd en ze voelde heel drammerig dus ik vraag "ziet ze er net zo drammerig uit als ik voel" omdat ik weet dat ik soms dingen "overdrijf" net omdat ik het perfect wil hebben. En dan antwoord mijn vriend "valt mee" :') Zeg dan gewoon ja of nee! Het was een ja-nee-vraag geen "het valt mee" vraag >;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:35

Wat jullie typen klinkt idd wel normaal. Dat had ik vroeger op wedstrijd ook en ik ken ook meer mensen die dat hebben, lijkt me juist alleen maar goed eigenlijk. :j

Maar ik doelde meer op echt boos worden op jezelf. Niet zo zeer perfectionistisch zijn. Maar echt mezelf een &#*(wijf vinden omdat ik maar een bordje kapot laat vallen, zulke dingen.
Maar of dit met HSP te maken heeft weet ik niet. Komt bij mij waarsch omdat ik nooit heb gehoort wat ik goed doe/deed, alleen wat ik slecht deed. Trots op mezelf zijn kan ik hierdoor ook niet, en kan al helemaaal niet met complimentjes omgaan, dan klap ik helemaal dicht en loop ik rood aan. Het liefst praat ik er dan meteen overheen, en als dat niet kan, weet ik altijd wel een reden te verzinnen wáárom ik dat goed gedaan heb o.i.d.
Maar ook dat gaat steeds beter. :j

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:50

Gisteren liet ik een glas vallen en ik was zo razend, ik schreeuwde heel de buurt bijeen :)

Dat trots zijn met mezelf, mja, ik weet het niet, ik kan wel blij zijn met een prestatie van mezelf maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel bevestiging nodig heb van die prestatie anders durf ik wel eens te gaan twijfelen aan mezelf maar dat ik wel minder geworden in de loop der jaren.
Dat met die complimentjes heb ik wel minder, over het algemeen heb ik er niet zo'n probleem mee maar het hangt ook af van wie dat compliment komt, als het is van iemand die ik niet ken vind ik het meestal een beetje vreemd :)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:28

Ik denk idd dat bij hsp niet zo zeer het perfectionisme een rol speelt, maar wel het feit dat je je snel onzeker voelt of bijv. angstig en dus alles bij voorbaat juist goed wilt doen.

vaak zijn hsp'ers ook wel denkers /piekeraars/twijfelaars. En dat komt niet iedereen ten goede.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:46

Ik heb een ongelofelijk minderwaardigheidscomplex. Ik loop altijd zo te twijfelen aan mezelf. Kies ik verkeerd of niet? En als ik dan het verkeerde heb gekozen voel ik me ellendig. En dat ellendige word dan nog meer versterkt als iemand dat dan bewust of onbewust bevestigd.

Te veel denken doe ik ook. Dan moet ik een beslissing nemen maar dan ga ik het overdenken, en nog eens. En dan pas durf ik de beslissing te nemen. Vaak pieker ik dan over hoe het uitpakt.
Maar als het dan goed uitpakt kan ik wel helemaal uit me bol gaan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:01

Heb ik ook last van idd!! Ik heb ook vaak bevestiging nodig. Ik heb vaak ideeën (levendige fantasie ;) ) en pas als vriend/moeder/vader o.i.d. zegt 'ja dat moet je doen!' of iets wat daar op lijkt, dan durf ik het te doen. Anders blijft het bij een idee.... Ik heb eerst bevestiging nodig van iemand die belangrijk voor me is, voordat ik wat durf te doen. Best jammer soms.
Dat twijfelen over beslissingen kan ook vreselijk irritant zijn ja. :+ Soms gaat het over de simpelste dingen...

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:27

Ik meld me hier ook even!
Ik heb ook onwijs last van hooggevoeligheid. Ik voel me niet op me gemak in drukte, voel feilloos sferen en humeuren van mensen aan, soms wordt geluid teveel aan mijn hoofd, heb ook erg veel bevestiging nodig en een minderwaardigheidscomplex en zo kan ik wel even doorgaan. Bij die test op internet voldeed ik aan 20 van de 23 stellingen :P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:34

Welkom! :D Ik voldeed er aan 22 van de 23 ;) het is ook erg lastig, maar als je het goed gebruikt kan het een gave worden.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:44

Wanneer ben je nu precies hoogsensitief en wanneer niet? Ik heb die tests op internet bekeken en ik scoor op 19 van de 23 punten een duidelijke ja. Maar 'bestempel' ik mezelf dan meteen als hoogsensitief?
Bijvoorbeeld, ik voel heeeeel sterk de gemoedstoestand van andere mensen aan. Trek me dat ook sterk aan en moet echt leren om dat van me af te zetten. Als ik aanvoel dat iemand chagerijnig of verdrietig is, slaat dat gevoel op mij over en ben ik ook de hele dag chagerijnig of verdrietig.

Ik word heel onrustig als het druk om me heen is, veel pratende mensen in 1 ruimte kan ik niet mee omgaan. Zowiezo een gesprek 1 op 1 vind ik al lastig om goed te concentreren en luisteren wat iemand zegt en daarop te reageren. Dit omdat ik alle kleine dingen verder in de ruimte opmerk (zoals dat iemand zit te wiebelen met zn voet, een mini laagje thee in je glas laten staan, een schilderij wat scheef hangt etc etc). Daardoor kan ik me moeilijk concentreren op het gesprek zelf. Dodelijk vermoeiend vind ik dat.

Ik merk ook dat een schoon en opgeruimd huis heel veel rust geeft in mijn hoofd. Maar doordat het vaak zo'n chaos van gevoelens in mijn hoofd is, is mijn huis vaak niet opgeruimd en netjes, omdat ik gewoon niet weet hoe ik moet beginnen, hoe ik het aan moet pakken. Dit is dus een cirkeltje, want door een niet opgeruimd huis, wordt het nog drukker in mn hoofd.
Even denken wat stond er nog meer in die testjes..
O ja dat ik nerveus word als ik met iemand moet wedijveren of als ik op mijn vingers word gekeken. Heeft niet iedereen dat? Ik werk sinds kort op een nieuwe afdeling, dus werk nog veel samen met mijn werkbegeleiders. Vreselijk lastig vind ik dat, want ik moet alles goed doen van mezelf. Normaal een infuus prikken? Appeltje eitje. Kijkt mijn werkbegeleider mee? Trillende vingers, krijg de verpakkingen niet open van de spuiten etc. Maar hoort dat zo specifiek bij hoogsensitief zijn? Of is dat een menselijk iets dat je nerveus wordt als je op je vingers gekeken wordt?
Gemakkelijk schrikken, ook zoiets. Ik schrik me dagelijks wel een ongeluk, al is het maar van de telefoon die gaat, iemand die ineens aan komt lopen als ik bijv de stal aan het uitmesten ben etc. En dan niet gewoon schrikken, maar spring echt een gat in de lucht en krijg er hartkloppingen van.

Maar ja, val ik nou onder hoogsensitief of is dat nog veel te vroeg gezegd?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:49

Ik denk dat jij wel dergelijk onder hoogsensitief valt! Natuurlijk kan je dat niet met 100% zekerheid zeggen, maar zoals je het beschrijft lijkt het wel zo.
Ik heb alles wat jij beschrijft ook heel erg. Ik kan bijvoorbeeld ook prima typen maar als er mensen bij zijn dan maak ik heel veel typfouten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:53

Ik denk dat je je niet teveel moet focussen op de term hoogsensitief. Of je het nu wel of niet bent, je hebt last van dingen. Dat lijkt me een stuk belangrijker dan jezelf de stempel opdrukken. Als je last hebt van kenmerken van HSP, dan heb je wellicht wat aan bijv boeken erover enzo. Dat je jezelf kunt helpen, en ermee om leert gaan, lijkt mij dan het belangrijkste.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:05

Ik was een keer bij een arts bij de spoedeisende hulp ofzo (had mn teen gebroken, op zondag :Y) ), en dat was een beetje een zweverig persoon ofzo. Hij vroeg vanalles aan me, wat voor opleiding ik deed, wat voor ziektes ik had gehad, enz enz. Toen kwam ie met een heel verhaal dat ik een nieuwetijdskind was, en hooggevoelig. Mijn moeder en ik zaten elkaar echt aan te kijken van: Wat is dit?! Zijn denk ik te nuchter daarvoor ofzo. Heb net even zo'n test gedaan, ik heb 12punten. Ik kan wel sensitief zijn, maar niet hoogsensitief. En zo voel ik me ook niet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:15

nieuwetijdskinderen en HSP is ook iets heel anders. Veel nieuwetijdskinderen zijn wel HSP. Maar je kan ook prima een nieuwetijdskind zijn en niet hooggevoellig zijn.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:31

Ik haak ook even in!

Weinig mensen die het van me weten, maar ik voldoe ook aan de kenmerken van een HSP ;)

Leuk en fijn om er hier over mee te kunnen praten.

edit: zal nog even toevoegen.. ik pik dus ook het humeur van mensen op (en ben geneigd dat over te nemen), (nieuwe) indrukken zijn voor mij erg vermoeiend, snel afgeleid door kleine details in de omgeving, intense belevenis van bijv muziek,
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 25-06-09 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:31

Je bent altijd welkom! :D

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:37

.. en zo kan ik nog wel even doorgaan mt m'n lijstje!

Thnx StillAngel :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:21

welkom moretje!. Misschien is het al eeder besproken maar ik ben benieuwd hoe jullie met jullie hooggevoeligheid omgaan.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:27

Ik leg mijn broertje weleens uit dat ik net wat meer rust aan mijn hoofd wil... ;)
Maar voor de rest geef ik er niet te veel aandacht aan, ik vermijd soms situaties waarin ik gek kan worden maar voor de rest kan ik me vaak goed aanpassen, of ik trek me even terug. ;)

Nieuwetijdskinderen zijn inderdaad iets anders dan hsp'ers... ;)
Maar het lijkt wel veel op elkaar aangezien nieuwetijdskinderen erg gevoelig kunnen zijn net als hsp'ers.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:28

Hoe zit het met ponykampen? Deden/doen jullie die nog wel eens? want ik vind het super leuk, alleen moet ik niet (net als vorig jaar) heel veel verplicht doen, anders wordt ik gek. Ik moet echt rust hebben en mij soms terug kunnen trekken in mijn eentje.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:32

Ik ben 6 keer op ponykamp geweest en elke keer is het heel erg goed gegaan, toen was ik ook nog niet echt een hsp'er, ik heb pas echt last van hsp gekregen omdat ik 3 hersenschuddingen heb gehad. Al denk ik dat het nu nog steeds wel goed zal gaan als ik met de ponyclub mee zou gaan... ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:34

Ik vind het moeilijk om mezelf zo te bestempelen, maar ik ben het ook wel. Niet heel erg denk ik..
Ik heb CVS en dat heeft er voor een deel mee te maken, veel prikkels binnen krijgen en daar wordt ik ook doodmoe van, heel lastig..
Ik kan me mateloos irriteren aan geluidjes, die andere mensen niet horen, hele domme geluidjes, als mijn vader met zijn handen zit te friemelen aan de krant o.i.d. Knetter wordt ik daar van..
Soms heb ik geen last van muziek, maar soms kan ik echt geen muziek luisteren. Ik kan ook slecht over drukte, een mensenmassa.

Verder pik ik ook heel snel stemmingen op van anderen en vaak neem ik die ook wat over. Kan er heel slecht over als er ruzie in de lucht hangt, dan kan ik zelf wel gaan huilen.

Labels knip ik overigens al jaren uit mijn kleren.. Geen last meer van..

Ik vind het best wel lastig om mee om te gaan. Het maakt me moe en als ik erg moe ben wordt ik ziek of heel druk, en als ik druk word word ik daarna eigenlijk vaak wel ziek..

Ben nu net op een nieuwe stagplaats en dat is echt heel erg vervelend. Alles is nieuw, kan maar een halve dag en dan kom ik doodmoe thuis en slaap ik een groot deel van de middag..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:26

Me overgevoeligheid voor indrukken daar leef ik gewoon mee. Ik ga 's avonds en 's ochtends altijd lekker een uurtje wandelen met de hond. Helemaal in stilte en zonder iemand, dan voel ik me altijd meteen beter en minder moe.

Vaak als ik te veel heb gedaan dan hou ik gewoon iets eerder op met inspannende dingen. Dan ga ik rustige stille werkjes doen (dat is het geluk met mijn werk). Gelukkig zijn er weinig mensen die daar een punt van maken (en mijn bestuur zeker niet omdat ik me werk wel netjes doe)

Maar mijn overgevoelige reactie op signalen van mensen dat blijft lastig vind ik. Ik kan soms me dagen ellendig voelen over opmerkingen van mensen. Heb dan ook geen manier om er weer gewoon van terug te komen.
Laatst zij iemand, "Nu denk je dat je niks vergeten bent, maar als je dan thuis komt..." Ze bedoelde er waarschijnlijk niks mee, maar haar houding en mijn gevoel en die tekst. Dat zorgt er dan voor dat ik het nu nog weet en me er raar bij voel. Bij haar doe ik dan ook extra me best om niks te vergeten...
Maar als iemand iets liefs zegt het zelfde, "Soms vind ik je wel grappig hoor" Dan krijg ik de rillingen en dat kan dan ook uren aan houden.
Probeer me zelf nu te leren om die momenten op te roepen als ik me ellendig voel.

Ik vertrouw wel veel op me instincten zoals vandaag. Ik had een vreemd gevoel, ga dus een rondje lopen door de wei. Ik 'vond' 2 lammeren. Prima, maar het gevoel ging niet weg. Dus ik verder zoeken, hing er 1 geit met z'n horentjes in het hek. Gevoel over, alles klopte weer.
Kennis van me beredeneerd dit soort dingen logisch voor me:
"Je hebt de kudde gezien en onbewust heb je gezien dat er 1 miste. Dat heb je dus onthouden en je handelt er dan naar."
Geen idee of het zo is, maar het zou maar zo kunnen.

Hebben mensen hier ook dat ze soms echt kunnen gaan staren/ dromen...? Je weet wel zo'n momentje dat mensen roepen, "Aarde aan..." met een zwabberent handje voor je ogen er bij.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 01:28

arian_wolf schreef:
hoog sensitieve personen HSP hooggevoeligheid??

Wie heeft er hier ervaring mee of heeft het zelf??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

:):)

ik heb dat wel, (al dan niet alles of even heftig maar wel dingen die ik heel erg herken!) ik zie of iemand liegt of een masker op heeft voor de buitenwereld, ik weet gelijk of er iets niet klopt aan een persoon, al kan ik dr niet de hand op leggen WAT maar ooit komt het uit, gelijk/een paar weken/maanden of miss wel jaren! maar het komt eruit.
Als iemand zn dag niet heeft en nogal geirriteerd is voel ik me enorm poedersuiker, ik weet dat t dan niet op mij gericht is maar voelt wel poedersuiker... en zo nog meer :P
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 26-06-09 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 01:32

Veulen84 schreef:
Me overgevoeligheid voor indrukken daar leef ik gewoon mee. Ik ga 's avonds en 's ochtends altijd lekker een uurtje wandelen met de hond. Helemaal in stilte en zonder iemand, dan voel ik me altijd meteen beter en minder moe.

Vaak als ik te veel heb gedaan dan hou ik gewoon iets eerder op met inspannende dingen. Dan ga ik rustige stille werkjes doen (dat is het geluk met mijn werk). Gelukkig zijn er weinig mensen die daar een punt van maken (en mijn bestuur zeker niet omdat ik me werk wel netjes doe)

Maar mijn overgevoelige reactie op signalen van mensen dat blijft lastig vind ik. Ik kan soms me dagen ellendig voelen over opmerkingen van mensen. Heb dan ook geen manier om er weer gewoon van terug te komen.
Laatst zij iemand, "Nu denk je dat je niks vergeten bent, maar als je dan thuis komt..." Ze bedoelde er waarschijnlijk niks mee, maar haar houding en mijn gevoel en die tekst. Dat zorgt er dan voor dat ik het nu nog weet en me er raar bij voel. Bij haar doe ik dan ook extra me best om niks te vergeten...
Maar als iemand iets liefs zegt het zelfde, "Soms vind ik je wel grappig hoor" Dan krijg ik de rillingen en dat kan dan ook uren aan houden.
Probeer me zelf nu te leren om die momenten op te roepen als ik me ellendig voel.

Ik vertrouw wel veel op me instincten zoals vandaag. Ik had een vreemd gevoel, ga dus een rondje lopen door de wei. Ik 'vond' 2 lammeren. Prima, maar het gevoel ging niet weg. Dus ik verder zoeken, hing er 1 geit met z'n horentjes in het hek. Gevoel over, alles klopte weer.
Kennis van me beredeneerd dit soort dingen logisch voor me:
"Je hebt de kudde gezien en onbewust heb je gezien dat er 1 miste. Dat heb je dus onthouden en je handelt er dan naar."
Geen idee of het zo is, maar het zou maar zo kunnen.

Hebben mensen hier ook dat ze soms echt kunnen gaan staren/ dromen...? Je weet wel zo'n momentje dat mensen roepen, "Aarde aan..." met een zwabberent handje voor je ogen er bij.

daar herken ik ook dingen van !! ik heb t niet altijd en even sterk bij elk persoon en moment...maar hebt t wel...
ik vertrouw ook heel veel op mn instincten. ik heb dus nu al 2x op een paard gereden terwijl ik het gevoel had dat dit niet de juiste dag was en die 2x ben ik dr ook afgevallen en alle 2 x gekneust van geweest (de ene x licht de andere x zwaar) Als ik een persoon niet geheel vertrouw (en dus een raar gevoel bij krijg) op een andere manier als wat ik hierboven beschreef in vorige post, dan zal ik dr ook nooit mee alleen zijn als het niet openbaar is.