[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:14

Ja, daar doe ik het voor :D
De pil schiet met mijn gezondheid niet op, en dan hoef ik tenminste niet elke dag aan dat ding te denken, ik ben af en toe zo;n gatenkaas _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:06

Spiraaltje wordt vergoed door de zorgverzekering, maar gaat inderdaad wel van je eigen risico af.
Ik heb hem zo op kunnen halen bij de apotheek, maar verwacht dus eigenlijk binnenkort nog een afrekening van het zilveren kruis.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:45

Hey... Ik kom zo maar binnen vallen ik heb al een deel doorgelezen maar het is erg veel :P

ik zit er al een jaar aan te denken om te stoppen met de pil..... kijken hoe ik me dan voel (fitter, meer zin aan sex etc) ik ben nu al 6 jaar aan de pil en dat vind ik toch best lang en het is tenslotte rommel wat je slikt.

nu is alleen mijn vraag... dames wat gebruiken jullie nu jullie gestopt zijn met de pil voor anticonceptie? ik voel me bij alleen met een condoom vrijen gewoon niet veilig.... dan ben ik gestrest tot ik weer ongesteld ben......

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:54

p_ponypaard schreef:
Hey... Ik kom zo maar binnen vallen ik heb al een deel doorgelezen maar het is erg veel :P

ik zit er al een jaar aan te denken om te stoppen met de pil..... kijken hoe ik me dan voel (fitter, meer zin aan sex etc) ik ben nu al 6 jaar aan de pil en dat vind ik toch best lang en het is tenslotte rommel wat je slikt.

nu is alleen mijn vraag... dames wat gebruiken jullie nu jullie gestopt zijn met de pil voor anticonceptie? ik voel me bij alleen met een condoom vrijen gewoon niet veilig.... dan ben ik gestrest tot ik weer ongesteld ben......

waarom ga je dan niet voor een spiraaltje.
heb je 5 jaar ook geen omkijken naar, of je de pil nog moet slikken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:59

p_ponypaard:
Ik gebruik nu de Nuvaring......
Het principe is hetzelfde als de pil, je brengt de ring in en laat hem 3 weken zitten, dan haal je hem eruit en 'vier' je je stopweek....
Het bevat slechts de helft van de hormonen t.o.v de pil....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:45

Even een vraagje hier, vind het een beetje overbodig om er een heel topic over te starten.

Een vriendin van mij slikt gewoon de pil. Ik weet niet hoe nauwkeurig ze dit doet, dit heb ik nog niet gevraagd. Maar goed, tijdens de laatste stopweek is de bloeding uitgebleven. Ze vertelde wel dat ze gedurende de strip voorafgaand aan die stopweek een tussentijdse bloeding(kje) heeft gehad.

Kan het met een relatief kleine tussentijdse bloeding gebeuren dat vervolgens in de stopweek de bloeding helemaal uitblijft?

Ze zei dus bang te zijn zwanger te zijn. Maar ze durft zelf geen test te doen (We wonen behoorlijk ver uit elkaar, dus kan er niet zomaar even heen). Nu komt ze woensdag naar mij (was al afgesproken) en ik heb voorgesteld om woensdag samen een test te doen, just in case. Maar ze twijfelt een beetje (waarschijnlijk gewoon angst) en zegt nu te denken dat ze toch niet zwanger is.

Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord over een bloeding die volledig uitblijft in een stopweek, maar wilde hier dus vragen of mensen het wel eens meegemaakt hebben, zonder dat er verder iets aan de hand was.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:57

Jha ik ben ook al aan het rondkijken... maar de nuvaring lees ik over dat 2 op de 100 vrouwen per jaar toch zwanger raken... best veel en ik kan me ook nog geen voorstelling maken met hoe ik dat ding in breng en weer uit krijg.....

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:17

p_ponypaard hoeveel vrouwen worden tijdens het slikken van de pil wel niet zwanger?
Gebeurt ook vaak genoeg.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:17

shiloh, volgens mij hoeft het niet persee te betekenen dat ze zwanger is hoor.
want als ze veel stress heeft enzo dan kan de bloeding ook uitlbijven.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:29

Afspraak bij de dokter gemaakt, mijn spiraaltje gaat eruit! :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:34

daisies schreef:
Afspraak bij de dokter gemaakt, mijn spiraaltje gaat eruit! :)

komt er dan weer een nieuwe in, of ga je aan een andere anticonceptie

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:43

jha maar bij (goed) gebruik van de pil is dat percentage veel lager volgens mij

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:27

Er komt zeker geen nieuwe, heb hem nu 3 maanden en heb er zo'n last van. Ik weet zeker dat ik nooit meer klaag over gewone menstruatie klachten, dat is niks bij dit. Ik wil denk ik de 24-4 pil proberen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:46

hallo allemaal,
ik zit ook met een vraag en hopelijk kan iemand het me vertellen. Allereerst wil ik zeggen dat ik net de h.a. heb gebeld voor een antwoord maar die zijn niet meer bereikbaar. Die kan ik dus niet eerder bereiken dan maandag.
Het zit zo; ik heb nu een andere pil gekregen dan die ik had, na een afspraak met de doc. Ik had microginon 30 en nu diane 35 (getal weet ik niet zeker), kan ik de nieuwe gewoon gaan slikken? Of moet daar een stopweek tussenzitten? Is hij dan ook meteen helemaal veilig of een week oid niet?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:47

daisies schreef:
Er komt zeker geen nieuwe, heb hem nu 3 maanden en heb er zo'n last van. Ik weet zeker dat ik nooit meer klaag over gewone menstruatie klachten, dat is niks bij dit. Ik wil denk ik de 24-4 pil proberen

Weet je zeker dat je niet iets langer wilt wachten? Ik had er ook veel last van en wilde hem er na drie maanden uit laten halen, maar de huisarts zei dat het tot een half jaar kan duren voordat je lichaam er aan gewend is. En inderdaad, na 4 maanden werd het ineens een stuk beter en na 5 maanden heb ik nergens meer last van gehad. Ik ben blij dat ik hem heb laten zitten!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:59

p_ponypaard schreef:
jha maar bij (goed) gebruik van de pil is dat percentage veel lager volgens mij

Misschien heb je iets aan deze folder:

http://www.nvog.nl/files/anticonceptie.pdf

Daar staan de meeste anticonceptiemiddelen in beschreven en vind je ook een tabel over de betrouwbaarheid. Overigens blijkt de nuvaring in theorie iets minder betrouwbaar te zijn dan de pil, maar in de praktijk blijkt de pil een stuk minder betrouwbaar. Blijkbaar hebben toch veel vrouwen moeite om de pil volgens de regeltjes te slikken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:04

Pytje schreef:
hallo allemaal,
ik zit ook met een vraag en hopelijk kan iemand het me vertellen. Allereerst wil ik zeggen dat ik net de h.a. heb gebeld voor een antwoord maar die zijn niet meer bereikbaar. Die kan ik dus niet eerder bereiken dan maandag.
Het zit zo; ik heb nu een andere pil gekregen dan die ik had, na een afspraak met de doc. Ik had microginon 30 en nu diane 35 (getal weet ik niet zeker), kan ik de nieuwe gewoon gaan slikken? Of moet daar een stopweek tussenzitten? Is hij dan ook meteen helemaal veilig of een week oid niet?

Dat staat gewoon in de bijsluiter. ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:10

blond, had erover heen gelezen. (de bijsluiter lijkt een zelfgetypt ding van de apotheek, maar ze zijn de enters vergeten) Dank je!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:18

Mijn spiraaltje is eruit, deed weer erg veel pijn. Ga over een maandje beginnen aan de 24+4 pil :)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:55

Deed het meer pijn dan het plaatsen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:45

Nee minder, bij het plaatsen ging ik bijna van mijn stokje, kreeg even zo'n gevoel dat ik moest overgeven maar minder erg dan eerst. Ben blij dat 't eruit is. Heb 3 maanden vreselijk veel pijn gehad,

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:11

Zijn er hier mensen met ervaringen met de 24+4 pil??
Ik ben momenteel aan de 3de pilsoort en wordt simpel van al die bijwerkingen. Klopt het dat je daar met de 24+4 minder last van hebt?
Heb ook gedacht over hormoonspiraaltje, maar dat wordt niet aangeraden als je nog nooit kinderen hebt gehad omdat het dan lastig of zelfs onmogelijk kan zijn zo'n ding te plaatsen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:19

@ Poohbeer: geen ervaring met de 24+4 pil, maar wel met een hormoonspiraaltje en ik heb ook nog nooit kinderen gehad.
Ik heb de eerste er netjes 5 jaar in gehad en heb nu sinds 2-3 weken de oude laten vervangen en meteen een nieuwe laten plaatsen.
Ik wil eigenlijk niets anders meer, ben er zo tevreden over!
Plaatsen was prima te doen, ok, leuk is anders, maar heb daarna 5 jaar niet aan anticonceptie hoeven denken, wat een zaligheid!

En pas toen ik gestopt was met de pil, merkte ik pas hoeveel bijwerkingen ik daarvan had. Ben dus erg blij dat ik al 5 jaar geen pil meer slik.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:12

Poohbeer schreef:
Zijn er hier mensen met ervaringen met de 24+4 pil??
Ik ben momenteel aan de 3de pilsoort en wordt simpel van al die bijwerkingen. Klopt het dat je daar met de 24+4 minder last van hebt?
Heb ook gedacht over hormoonspiraaltje, maar dat wordt niet aangeraden als je nog nooit kinderen hebt gehad omdat het dan lastig of zelfs onmogelijk kan zijn zo'n ding te plaatsen...

Bij mij was het niet lastig, ging goed. Bij 10 % doet het veel pijn, ik hoor bij de 10 % dus kan je verder niet informeren :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:06

Volgens mij is er een site, waar je een test kan invullen welke anticonseptie het beste bij jou past, misschien iets voor de twijvelaars?