Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:20

DarkShines schreef:
Maar in de meeste gevallen hebben we geen keus en om er dan gedachtes op na te houden als: ik wil een gezond kind en anders geen vind ik een beetje eng. Begin dan niet aan kinderen want geen kind is perfect. Een kind kan een hoop toevoegen aan het leven van de ouders maar er zijn ook dingen die je er voor zult moeten laten. Of het kind nu bepaalde beperkingen heeft of niet.
Ik vind uitspraken zoals van Denice dan ook nogal...nou ja ik zou niet graag je kind zijn zeg maar.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:28

Ik vind dat er hier nogal kwistig met de term 'perfect' wordt rondgestrooid... Als iemand er voor kiest een kind dat
gehandicapt ter wereld gaat komen weg te laten halen dan willen ze meteen maar een perfect kind? Dan heb ik oud nieuws:
het perfecte kind bestaat niet, dat is algemeen bekend.
Ik vind dan ook dat de bewering dat mensen die abortus laten plegen 'alleen maar perfecte kinderen willen' nogal
kortzichtig is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:28

DarkShines schreef:
Maar in de meeste gevallen hebben we geen keus en om er dan gedachtes op na te houden als: ik wil een gezond kind en anders geen vind ik een beetje eng. Begin dan niet aan kinderen want geen kind is perfect. Een kind kan een hoop toevoegen aan het leven van de ouders maar er zijn ook dingen die je er voor zult moeten laten. Of het kind nu bepaalde beperkingen heeft of niet.
Ik vind uitspraken zoals van Denice dan ook nogal...nou ja ik zou niet graag je kind zijn zeg maar.

Waarom? Ik kan er echt wel inkomen, dat je denkt het niet aan te kunnen, dat hjet je leven verwoest...Bovendien: een 'normaal' kind is op gegeven moment wel zo ver dat het zelfstandig voor zich kan zorgen, een trots voor de ouders: een zelfstandig, 'goed functionerend' persoon in de wereld te hebben gezet. Dat kan niet met en geestelijk gehandicapt kind, ie zullen altijd een vorm van toezicht nodig hebben. Ze zullen zo lang als ze leven zterk afhankelijk zijn van de ouders, wat ingrijpend werkt op het leven van de ouders. Dat mensen dit niet aan kunnen/willen gaan zie ik best in...

Ik denk ook dat ik een mooier en beter leven zal gaan krijgen zonder kinderen, omdat kinderen in mijn leven geen toegevoegde waarde zouden hebben. Als ik deze keuze mag maken, waarom zou iemand er dan niet voor mogen kiezen een gehandicapt kind te laten aborteren?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:29

Mas schreef:
Ik vind dat er hier nogal kwistig met de term 'perfect' wordt rondgestrooid... Als iemand er voor kiest een kind dat
gehandicapt ter wereld gaat komen weg te laten halen dan willen ze meteen maar een perfect kind? Dan heb ik oud nieuws:
Ik vind dan ook dat de bewering dat mensen die abortus laten plegen 'alleen maar perfecte kinderen willen' nogal
kortzichtig is.

Amen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:33

Adil18 schreef:
DarkShines schreef:

Waarom? Ik kan er echt wel inkomen, dat je denkt het niet aan te kunnen, dat hjet je leven verwoest...Bovendien: een 'normaal' kind is op gegeven moment wel zo ver dat het zelfstandig voor zich kan zorgen, een trots voor de ouders: een zelfstandig, 'goed functionerend' persoon in de wereld te hebben gezet. Dat kan niet met en geestelijk gehandicapt kind, ie zullen altijd een vorm van toezicht nodig hebben. Ze zullen zo lang als ze leven zterk afhankelijk zijn van de ouders, wat ingrijpend werkt op het leven van de ouders. Dat mensen dit niet aan kunnen/willen gaan zie ik best in...

Ik denk ook dat ik een mooier en beter leven zal gaan krijgen zonder kinderen, omdat kinderen in mijn leven geen toegevoegde waarde zouden hebben. Als ik deze keuze mag maken, waarom zou iemand er dan niet voor mogen kiezen een gehandicapt kind te laten aborteren?

Niet alle gehandicapte mensen hebben altijd toezicht nodig.
Mijn broer was 18 toen hij naar een appartement zou gaan. Hij zou daar samen met een aantal andere gehandicapte jongeren komen wonen en na een paar jaar zou hij helemaal op zichzelf gaan wonen. Zonder toezicht.
Dus het is wel mogelijk!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:35

Ikzelf zou zo'n kindje wel laten weghalen denk ik, niet dat ik zo'n perfect kind wil, maar als je het kan verkomen heb ik liever dat het kind een goede start krijgt (later kan nog vanalles mislopen natuurlijk, dat risico hou je altijd maargoed).

Voor mij is de levenskwaliteit heel erg belangrijk, en daarom zou ik graag een kindje willen die zo 'gezond' mogelijk begint met z'n leven (in de baarmoeder dus).

Ik snap niet dat sommige mensen ander zo beoordelen, ieder z'n keus toch, ik heb net zoveel respect voor mensen die en gehandicapt kindje laten komen dan zij die het laten aborteren. Het is altijd een moeilijke keus imo...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 06-10-08 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:36

Mas schreef:
kortzichtig is.

Eens.
Ik hoef geen perfect kind, maar als ik zou kunnen kiezen wil ik wel graag een gezond kind, wie wil dat nou niet?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:38

C_arola schreef:
Mijn broer was 18 toen hij naar een appartement zou gaan. Hij zou daar samen met een aantal andere gehandicapte jongeren komen wonen en na een paar jaar zou hij helemaal op zichzelf gaan wonen. Zonder toezicht.
Dus het is wel mogelijk!

Ok, maar ik praat meer over de zwaar gehandicapte kinderen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:38

Precies mijn punt patsur, en tussen een gezond kind en een perfect kind
zit toch wel een wereld van verschil lijkt mij...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:39

Adil18 schreef:
C_arola schreef:
Dus het is wel mogelijk!

Ok, maar ik praat meer over de zwaar gehandicapte kinderen

De topic gaat over alle gehandicapte kinderen.
Misschien is het handig om er dan bij te zetten dat je het over zwaar gehandicapte kinderen hebt, is duidelijker Lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:40

Adil18 schreef:

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen het kiezen voor geen kind of het kiezen voor abortus omdat het kind een handicap heeft.

Ik zou trouwens zelf niet weten wat ik zou doen hoor. Ik zit niet in de situatie. Ik denk dat het zeker goed is om er eens over na te denken maar ik kan me voorstellen dat wanneer je echt voor de keuze gesteld wordt het toch weer een heel ander verhaal is.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:45

Ten eerste respecteer ik ieder zijn keuze. Als ik voor die besllissing zou staan laat ik het laten weghalen. Ik heb 3 jaar geleden voor die keuze gestaan.

Daar ik suikerziekte heb kreeg ik een echo om te kijken op e.v.t handicaps dit vanwege het vergrote risico, (gelukkig is onze zoon gezond ter wereld gekomen hij is wel doof aan een kant daar groeit hij mee op en leert hij er mee leven. Zou het een handicap hebben liet ik het gelijk weghalen.

Ik heb 6 zeer zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapte " kinderen'' in een volwassen lichaam waar ik 22 uur per week de zorg voor draag. Dit doe ik met heel veel liefde en plezier zou niets anders meer willen maar om dit prive te hebben zou ik niet kunnen.
Deze groep mensen hebben een verstandelijk nivo van tussen de 3 maanden tot 4 jaar kunnen bijna niets zelf een enkelling kan eten en of zelf drinken maar de rest kan niets, enkel wachten tot ze gewassen worden en uit bed gehaald worden wonen in een groep met mensen die ze misschien niet rond zich willen hebben. Thuis wonen is voor hun niet mogelijk. Ze krijgrn op uur en tijd eten en drinken ongeacht of ze zin hebben in iets, lusten ze het wel wat ze krijgen???? wie weet het?? Mijn team doet enorm zijn best om onze jongens zo goed mogelijk te verzorgen maar wat is goed in de ogen van de familie?? Ik zou het persoonlijk niet kunnen de zorg overdragen aan een vreemde vaak jonge mensen die op hun manier denken goed voor jou kind te kunnen zorgen.

Ik heb ouders die het liefs zelf voor hun kind willen zorgen maar de middelen niet hebben om ze thuis te kunnen houden denk aan liften, aangepaste badkamer bed e.d. Als ik dan het verdriet in hun ogen zie als ze naar hun kind komen en ze heeft geknoeid met drinken (shirt en broek nat) want we hebben nog geen tijd gehad om haar te verkleden en wat ze zelf kunnen wil je ook niet uit handen pakken dus...........soms 6 keer daags een schoon shirt aan. Ze hebben toch het liefst dat men hun dochter ziet als een mooi en net meisje netjes verzorgd in de rolstoel. Ik weet zeker dat ik dat niet kan wel op mijn werk ben ik dan klaar ga ik naar huis om mezelf weer op te laden om de volgende dag weer met frisse moed naar mijn werk te gaan men kan dit niet 24 uur volhouden tenminste ik niet. Voor degene die dit kunnen diepe respect.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:55

Het valt me op dat er veel word gepraat over de zwaar gehandicapte kinderen.
Maar wat als je zwanger bent van een licht verstandelijk gehandicapt kind? Of een kind met epilepsie of een kind dat doof of blind is?
Zou je het kind dan ook weg laten halen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:58

@zacharyhill, ik zie dat je in zeeuws vlaanderen woont, mag ik vragen waar je werkt? Kan me voorstellen dat je er door je werk zo dicht op zit dat je zo iets hebt van nee dit wil ik niet. Geen één ouder wil zijn kinde overleveren aan "vreemden" die er dan voor gaan zorgen.

Om nog even terug te komen op Mas haar opmerking over perfecte kinderen. Er wordt hier soms op een manier gesproken alsof een niet goed, geld terug garantie hebt op kinderen. En dat vind ik veel te makkelijk gedacht. Het gaat toch om een levend wezen en je weet niet van te voren of het kind gelukkig zal zijn of niet. Het is nogal moeilijk om van te voren in te schatten wat de kwaliteit van leven zal zijn van het kind. En ook als het kind geen beperkingen heeft dan kunnen die altijd nog komen, dat gevaar blijft altijd. Iedereen wenst een gezond kindje maar als je denkt dat je alleen in staat bent gelukkig te zijn met een gezond kind moet je niet aan kinderen beginnen want er kan altijd wat mis gaan.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:00

Die dingen zie je vaak niet op een echo. De echo die ik gehad heb komden ze zien of het kind down had, spina bifida ook van af welke wervel de verlamming zit, tevens kunnen ze lichamelijke afwijkingen wel zien denk aan klompvoetjes groei afwijkingen waterhoofd.

Maar of een kind epilepsie heeft komt men vaak na de geboorte achter.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:02

@darkshines ik werk voor stichting tragel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:05

zacharyhill schreef:
@darkshines ik werk voor stichting tragel.

Dat dacht ik al. Daar woont mijn broer (de Sterre) en mijn moeder is er voorzitter van de cliëntenraad geweest (tot niet zo lang geleden).

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:25

Misschien ken ik je broer? Ik werk op locatie de sterre ik weet niet waaar je broer woont?? Mag via een pm als je het vertellen wilt.

En ja daar er ik zo dicht op zit zou ik het zelf niet kunnen kijk als je tijdens de bevalling complicaties krijgt is het iets anders dan ga je je voor de 100 % inzetten maar weet je het van te voren dan is de keuze voor mij gemaakt. Ik hoor van ouders ook dat als ze het geweten zouden hebben vaak ook een ander besluit hadden genomen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:05

over dat perfect... had ik beter kunnen verwoorden met gezond, sorry;) Darkshines verwoord het precies zoals ik bedoel. Als je perse een gezond kind wil, moet je niet aan kinderen beginnen. Hier op bokt kom ik zovaak tegen van: als je een dier koopt zorg er dan ook voor! En als je daar even slecht over praat dan is het oei! En over kinderen '' njah, als t blijkt geestelijk gehandicapt te zijn.. haal het dan maar weg '' Is zo makkelijk gezegd, ik vind dat gewoon hard om te zeggen.. Ik ken veel ouders met gehandicapte kinderen (zoals mijn opa en oma) en mijn god, wat was dat een verijkking voor hun leven, wat een geweldig leuke jongen was dat:) En dat hier dan mensen zo makkelijk doen.. Als ik zwanger zou zijn van een kindje die gewoon elke dag pijn zou krijgen en ik weet dat oke.. dan zou ik met pijn in mijn hart het laten weghalen, maar ik vind dat als je een kindje krijgt en het is gewoon wat beperkt ( bijv syndroom van down) het wel een recht heeft op leven.. Mjah dat vind ik. Als je er persoonlijk al depressief van word dat het geen gezond kind is, moet je t laten weghalen.. Maar ik schrik soms van de makkelijke reacties:)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:07

Nou inderdaad Pinuts, ik schrik daaar toch ook steeds van, en sta er ook versteld van eigelijk.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:08

ik snap t wel, ik zou ook liever een gezond kind willen.. Maar ja, het feit hoe makkelijk mensen zeggen. geestelijk gehandicapt=weghalen. Gewoon keihard

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:10

ik noem dat anders, werkelijk waaar.

het risico van aan kinderen willen beginnen is, dat het wel eens niet helemaal gezond kan zijn. en zoals ik al vaker gezegt heb, wil je dat niet dan moet je er naar mijn mening niet aan beginnen. en dat vind ik echt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:15

Meiden probeer elkaars mening en keus te respecteren
als iemand nee zegt dan is dat zijn eigen keus ieder denkt er anders over en heeft andere gedachtes over het krijgen van een gehandicapt kind.
Laatst bijgewerkt door shilady op 06-10-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:15

Njah er is een grens, zoals ik al zei: als ik erachter zou komen dat ik een kindje zou krijgen met veel pijn.. ja dan zou ik het wss laten weghalen, maar verder.. Als je aan kinderen begint moet je er alles voor willen geven, je hele leven.. alles. Je moet er helemaal achter staan. En als je bij voorbaat al denkt: getver, ik wil geen geestelijk gehandicapte die op zijn 40ste nog gelooft in sinterklaas.. pff dan vraag ik me af of je kinderen waard bent, serieus echt waar. Vind dat kei, en keihard.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:15

daan: ik heb ookal gezegd, eigen mening, maar ik vind het hard, dat is mijn mening.