GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:08

Nyaleti, dè bijwerkingen van medicatie is dat je vrijwel vanzelf gewoon minder gaat eten.

Wat je dan nog wel eet, kan maar beter wat eiwit en wat vezels hebben. Je lichaam gaat daar om vragen.
Ook knetterbelangrijk: drink water. Zeker 2 liter per dag. Anders krijg je uitdrogingsverschijnselen (en daar word je echt vies ziek van).

Dus drinken en om de eiwitten denken, dan komt het snel goed.
Prikje zelf lijkt eng, is niets aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:11

Nyaleti schreef:
Ik vraag me af, hoeveel % is het een mindset?
Even als voorbeeld hierboven. Nu een bakje yoghurt, voorheen (ongezonde) restjes. De medicatie remt zoete trek maar bijvoorbeeld een restje pizza valt niet perse onder zoete trek maar mischien meer onder een slechte gewoonte?
Is de prijs van de pennen een goede stok achter de deur? "Zoveel aan uitgegeven, dan moet ik wel m'n best doen"
Of houden de bijwerkingen je tegen om veel / ongezond te gaan eten?
Of als je al even bezig bent en ziet dat het dus wél kan (afvallen) dat dat ook een flinke motivatie is.

Vanuit werk valt me wel op dat heel veel mensen het echt lang blijven gebruiken. Maar weinig mensen die volledig gestopt zijn heb ik het idee. Uiteindelijk gaat bijna iedereen wel microdosen. Yazen bijvoorbeeld motiveert dit zelf ook, dat is bijna allemaal 15mg.

Ik denk dat het bij mij wel echt mindset is, ik WIL het niet eten.
Heb vaak genoeg trek in dingen maar dwing mijzelf anders te eten.
Ik zou ook zeker meer kunnen eten dan ik doe qua trek.
Ik zit vanaf het begin op een lage dosis (eerste 6 maanden ofzo op de startdosis en sindsdien opgebouwd naar 4mg, Mounjaro). Probeer het ook bewust zoveel mogelijk op eigen kracht te doen ik de hoop dat afbouwen goed gaat.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:14

Bedankt voor de antwoorden!

Setteli, zou je die vraag ook niet bij de apotheek kunnen neerleggen? Pin mij er niet op vast maar in sommige gevallen kan je volgens mij zelf het recept ook uitprinten uit je digitale portaal bij de huisarts.
Wat ik wel gelezen heb is dat een recept in Europa gewoon geldig is en het is zeker de moeite om uit te zoeken waar het goedkoper is. Weet vanuit mijn werk dat meer mensen bepaalde medicatie uit andere landen halen en het verschil echt enorm kan zijn, voor sommige is het echt de moeite waard om eens in de zoveel tijd heen en weer te vliegen/rijden

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:16

tirzasarah10 schreef:
Bedankt voor de antwoorden!

Setteli, zou je die vraag ook niet bij de apotheek kunnen neerleggen? Pin mij er niet op vast maar in sommige gevallen kan je volgens mij zelf het recept ook uitprinten uit je digitale portaal bij de huisarts.
Wat ik wel gelezen heb is dat een recept in Europa gewoon geldig is en het is zeker de moeite om uit te zoeken waar het goedkoper is. Weet vanuit mijn werk dat meer mensen bepaalde medicatie uit andere landen halen en het verschil echt enorm kan zijn, voor sommige is het echt de moeite waard om eens in de zoveel tijd heen en weer te vliegen/rijden

Je bedoelt denk ik opisop_shop. Ik krijg geen recept van mijn huisarts helaas

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:20

Hoe kom jij dan aan je recept/spuit?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:21

Wat ik mij afvraag voor de mensen die niet goed afvallen.
Snaaien jullie ook zoveel?

Ik bedoel het zojuist benoemde restje. De koek om 8 uur.
Dat zijn dingen die ik niet doe.
Het zoveel goedkoper in de boodschappen, daar geloof ik hier ook niet in.

Ik heb ook per dag het aantal calorieën waarop je af zou moeten vallen.

Ik las pas ook iets van hashimoto en altijd in de overlevingsstand staan en daarom alles gelijk opslaan als (buik) vet.

Dus ik vraag me af of de mensen die niet het beloofde afvielen ook zoveel minder zijn gaan snoepen en eten.
Of dat ze dat vooraf ook al minder deden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:27

Op is op shop: Dit bedoel ik niet zo banketstaaf zoals het er staat maar, waarom lukt het nu dan wel en voorheen niet?
Is dat omdat die foodnoise weg is?

Dees schreef:
Nyaleti, dè bijwerkingen van medicatie is dat je vrijwel vanzelf gewoon minder gaat eten.

Wat je dan nog wel eet, kan maar beter wat eiwit en wat vezels hebben. Je lichaam gaat daar om vragen.
Ook knetterbelangrijk: drink water. Zeker 2 liter per dag. Anders krijg je uitdrogingsverschijnselen (en daar word je echt vies ziek van).

Dus drinken en om de eiwitten denken, dan komt het snel goed.
Prikje zelf lijkt eng, is niets aan.

Maar dat is toch net zo goed een mindset switch? Nu bijvoorbeeld de keuze kunnen maken om een voedzame maaltijd te kiezen ipv bijvoorbeeld een pizza?

Ik bedoel het niet op de man, ik ken jullie verhaal natuurlijk niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 20:28

Dees schreef:
Ik ga bewust naar kleinere pennen. Mijn ervaring is dat als je langer dan 12-13 weken met een pen doet, de werkzaamheid daarvan wel afneemt. Merk je niet bij de laatste dosis uit een pen, merk ik zeer duidelijk wel bij de 1e dosis uit een nieuwe pen.
(Mounjaro ervaring)

Ik heb dat totaal niet gemerkt. Misschien maakt het uit als de spuit amper uit de koelkast komt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:38

Ik val al lange tijd niet af.
Ik eet niet veel calorieën. Ik snack niet, alleen soms in sociale omstandigheden maar met inmiddels al bijna 6 weken stootkuur prednison mag ik niet klagen over een kilo er bij.
Maar ja. Dat is bij mij de reden natuurlijk ook.

Ik wil overstappen naar Mounjaro, dat zou mogelijk anders werken. Maar ik ben nu zo intensief met onderzoek en nieuwe medicatie voor astma bezig, dat ik dat even parkeer om te overleggen tot maart.

Ik vind het wel fijn jullie positieve ervaringen te lezen. Het is jullie gegund!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:45

Mijn stootkuur prednison/dexa is voorbij en ik bouw af met prednison.
Maar ik weeg nu wel 80 kg. :o

Zou ik in aanmerking komen nu?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:46

opisop_shop schreef:
Hoe kom jij dan aan je recept/spuit?

Via Get Wellis

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:54

@nyaleti:
Het is duidelijk dat je zelf het middel niet gebruikt en de werking niet snapt. Als alles op wilskracht ging en minder eten makkelijk was of hielp zaten we niet in dit topic.

Wat is je doel? Dat we onszelf wederom moeten verantwoorden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:58

Dit spul doet veel meer dan de eetlust en trek verminderen. Het doet ook dingen met je metabolisme en vetverbranding. Ik eet alweer meer dan eerst maar toch kom ik niet aan. Lijkt wel alsof mijn hele stofwisseling beter werkt nu.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:59

Nyaleti schreef:
Op is op shop: Dit bedoel ik niet zo banketstaaf zoals het er staat maar, waarom lukt het nu dan wel en voorheen niet?
Is dat omdat die foodnoise weg is?

@Zonnetje ik zie het als interesse, niet als aanval.
Dus ik reageer ook gewoon :j

Puur verandering in mindset, mogelijk gemaakt door de mounjaro. Aan het begin hielp het ontzettend dat de foodnoise weg was. Ik kon ook ineens boodschappen doen en overal voorbij lopen. Hoefde niet meer alles op te eten, inclusief de restjes van de kinderen want " zonde om weg te gooien". Ontbijten met leftover pizza want " zonde om weg te gooien" (en lekker natuurlijk).
Die foodnoise is wel steeds meer terug gekomen, ik kan zelf goed Nee zeggen nu. En denk ook niet na een slechte dag "laat nu maar zitten want alles is nu toch al verloren".
Ik ben in het verleden vaker flink afgevallen, op een gegeven moment sluipt het er dan toch weer in.
Daarom huiverig én benieuwd hoe het straks zal gaan.
Duurt nog eventjes, maar toch ook weer niet al te lang denk/hoop ik.
Ik zit over 2 kilo op het doel dat ik mij bij mijn start stelde, wat ik in een jaar tijd wou halen (nu 9 maanden onderweg), maar ik wil er daarna nog minimaal 5 kilo af. Liefst nog meer zodat ik wat reserve heb want na het stoppen of minderen veer je vast en zeker weer wat terug omhoog.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:25

DuoPenotti schreef:
Wat ik mij afvraag voor de mensen die niet goed afvallen.
Snaaien jullie ook zoveel?

Ik bedoel het zojuist benoemde restje. De koek om 8 uur.
Dat zijn dingen die ik niet doe.
Het zoveel goedkoper in de boodschappen, daar geloof ik hier ook niet in.

Ik heb ook per dag het aantal calorieën waarop je af zou moeten vallen.

Ik las pas ook iets van hashimoto en altijd in de overlevingsstand staan en daarom alles gelijk opslaan als (buik) vet.

Dus ik vraag me af of de mensen die niet het beloofde afvielen ook zoveel minder zijn gaan snoepen en eten.
Of dat ze dat vooraf ook al minder deden.
Ik gebruik nu 2 jaar Ozempic/Wegovy/Rybelsus en heb Hashimoto's.
Op het moment sta ik gepland voor een gastric bypass en ben vandaag met mijn pre operatieve dieet begonnen en ik eet op dit dieet precies evenveel als voorheen. (Tussen de 800 - 1100 calorieën)
Ben wel iets afgevallen met Ozempic, maar echt minimaal.
Ik vind het wel ontzettend fijn werken om geen suikerdippen te krijgen, die heb ik bijna totaal niet meer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:26

Rustig aan Zonnetje.
Je vat mijn bericht anders op dan hoe ik het bedoel. Ik doel in m'n 2e bericht ook op de mindset zoals in m'n 1e bericht.

Nu wel de juiste eet switches kunnen maken; is dat mindset met Mounjaro / Ozempic als stok achter de deur (kosten, bijwerkingen, resultaat) en dus niet zo zeer de medicatie zelf? Ik ben daar gewoon benieuwd naar, in hoeverre de medicatie zijn werk doet maar ook in hoeverre het de knop om zet voor mensen om nu echt door te pakken.

Je kan bijvoorbeeld ook Ozempic spuiten en alsnog ongezond blijven eten, dan val je alsnog af omdat je minder eet maar echt correct is het niet. Maar dat lees ik hier totaal niet, mensen lukt het juist ook om structureel gezonde keuzes te blijven maken.

Eigenlijk wat opisop zegt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:33

Maar het middel doet zoveel meer dan alleen eetlust en heel de dag gedachtes over wel/niet eten onderdrukken. Alles bij elkaar maakt dat je andere keuzes maakt. Dan wel minder eet of bepaalde dingen makkelijk laat staan. Ik track zoals voorheen mijn eten.

Al bood je me voorheen 1000 euro pm het heeft niks met kosten te maken dat het nu werkt maar het middel werkt. Het is geen placebo middel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:50

Het doet voor mij misschien qua afvallen tijdens kuren niet zoveel.
Maar wel op bijwerkingen. Ik werd ook heel vervelend op al die prednison. Ik kon me erg druk maken en de focus leggen op iets. Dan was ik zó bezig dat iets gedaan moest worden. Op een vervelende manier. Dat kon gaan over een kozijn schilderen, een bepaald paar schoenen wat lekker zit, maar niet meer verkocht werd vinden. Dan kon ik uren bezig zijn met zoeken, meerdere dagen. Of een muur die geverfd moest. Zó bezig met kleuren zoeken. Lastig voor te stellen, maar het was op een vervelende manier.
Ik kan ook meestal niet heel veel meer dan mijn telefoon vasthouden. S8nds Saxenda heb ik dat niet meer.

Ook had ik elke stootkuur s nachts zin in een banaan. Ik echt zelden bananen, we hebben ze nooit in huis en ik heb de overgelopen 30 jaar nooit toegegeven aan die drang. Maar ook dat heb ik niet meer sinds Saxenda.
Het werkt dus ook op dat soort systemen.
Dus ik kan me de rust van geen zin in snacken heel goed voorstellen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:02

Ik zit inmiddels al 4,5 jaar op prednison en dat is ook 1 van de redenen van mijn overgewicht.
Want 4,5 jaar geleden sloeg mijn astma zo op tilt dat ik van vrij onbezorgd leven naar afgekeurd thuis ging, met elke 2 maanden een ziekenhuisopname. Ik heb gemiddeld 8 stootkuren prednison per jaar, met nog 12 andere medicaties erbij, waar een heleboel invloed op mn metabolisme hebben.

Via de internist krijg ik mounjaro, en hopen we dat het wat gaat doen.
Zelf heb ik twijfels, juist vanwege de hoeveelheid medicatie's, maar wie niet waagt wie niet wint toch?

Ik vind het wel heel mooi om te lezen dat mensen er zoveel baat bij hebben!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:39

Niemand die heeft hetzelfde lijf, voor een ieder werkt de medicatie anders. Sommigen vallen 2kg per week af, anderen vallen er helemaal niet mee af.

De insinuatie dat wanneer je weinig tot niets ermee afvalt, je vast te veel of de verkeerde dingen hebt gegeten.... dat is fout. Dat gaat zooooo voorbij aan waar deze medicatie over gaat.
Hou eens op het vingertje te wijzen naar mensen met een kilo teveel. Als je zelf medicatie gebruikt, zou je toch moeten weten dat overgewicht over heel veel meer gaat dan wat je eet.

En zo niet, lees dan svp het boek Vet Belangrijk voor de broodnodige eye-openers.

Mariska, mijn pennen komen alleen uit de koelkast voor de prik.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:52

Nyaleti schreef:
Rustig aan Zonnetje.
Je vat mijn bericht anders op dan hoe ik het bedoel. Ik doel in m'n 2e bericht ook op de mindset zoals in m'n 1e bericht.

Nu wel de juiste eet switches kunnen maken; is dat mindset met Mounjaro / Ozempic als stok achter de deur (kosten, bijwerkingen, resultaat) en dus niet zo zeer de medicatie zelf? Ik ben daar gewoon benieuwd naar, in hoeverre de medicatie zijn werk doet maar ook in hoeverre het de knop om zet voor mensen om nu echt door te pakken.

Je kan bijvoorbeeld ook Ozempic spuiten en alsnog ongezond blijven eten, dan val je alsnog af omdat je minder eet maar echt correct is het niet. Maar dat lees ik hier totaal niet, mensen lukt het juist ook om structureel gezonde keuzes te blijven maken.

Eigenlijk wat opisop zegt

Mijn eetkeuzes zijn niet zo superbewust veranderd op mounjaro als andere posters hier. Ik tel bijvoorbeeld geen calorieen, houd geen macros bij etc. Dit deed ik wel obsesief voordat ik mounjaro gebruikte. Alles moest op een weegschaal en werd op de gram afgewogen.

Voordat ik op mounjaro begon was ik geen grote snacker, maar nu kijk ik er helemaal niet meer naar om. Geen bewuste keuze, gewoon geen zin in. 3 maanden terug een pot ben en jerries gekocht zodat ik af en toe een toetje kan scheppen. Ik vergeet het gewoon. Elke keer dat ik de vriezer induik is het een "Oh ja, dat had ik ook nog. Maar nu geen zin in".

Het grootste effect van de mounjaro op mij is dat ik veel minder grote honger heb en sneller vol zit. En tussen eetmomenten in denk ik helemaal niet aan eten of snacken/tussendoortjes.
Ook is mijn smaakpalet iets veranderd. Dingen vind ik nu sneller te zout/zoet of vet smaken.
Laatst een slavink want ik dacht dat ik daar zin in had, en na de eerste hap al spijt want het was te vet en zout voor mij nu.

Ik ben hiervoor vooral dik geworden van nog een keer opscheppen met avondeten of nog een restje pakken later op de avond. Continue honger, en een mentale strijd om niet toe te geven. Dat ging dan ook gepaard met pijnsteken in mn maag en flink knorren als ik niet ingaf.

Ik merk ook dat het mentaal heel fijn is dat mij geen zorgen meer maak als ik wel een slechte keuze maak. Eerst zat ik zo in de stress als ik toch een keer een tussendoortje pakte of een ijsje oid. Schuldgevoel naderhand. Nu lukt het om alles met mate te doen omdat ik gewoon veel sneller heb "Ja dat was lekker/genoeg geweest".

Ben vooral heel erg blij dat deze medicatie bestaat. Het gevoel hebben dat je jezelf moet uithongeren voor 1 kilo in de maand hou ik iig niet vol.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:20

Hier ook geen indicatie dat de spuit afneemt. Ik neem 2,5 mg per week uit een 15 mg spuit en doe er dus echt lang mee.. komt wel maar 2 min per week uit de koeling. Mag helaas max 3 weken pauzeren, moet anders opnieuw opbouwen vanaf 2,5 pen. Dus een volle koelkast hier..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:54

Ik zit nu op ruim 30% gewichtsverlies na ongeveer 9 maanden. Ik hoef niet meer af te vallen. Pas weer in maatje 38/40. Ik spuit nu nog 1,25 mg mounjaro om af te bouwen. Dat lijkt goed te gaan. Wel weer wat meer trek uiteraard maar goed te doen.
Het lijkt wel of ik er galstenen aan heb overgehouden. Maar dat gebeurt vaker als je veel afvalt heb ik begrepen. Mijn galblaas wordt eruit gehaald in jan/feb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 07:17

Deri schreef:
Ben vooral heel erg blij dat deze medicatie bestaat. Het gevoel hebben dat je jezelf moet uithongeren voor 1 kilo in de maand hou ik iig niet vol.

Eens met Deri. Ik viel echt heel moeilijk af. Ik moest mezelf echt uithongeren en afzien om wat af te vallen. Eigenlijk niet vol te houden. Het was kiezen tussen kwaden: of gelukkig zijn en dik of ongelukkig en slank. Ik voelde mezelf doodongelukkig als ik zo’n honger had de hele dag. En dan nog amper afvallen werkte helemaal niet motiverend. Het was niet vol te houden.
En Ozempic verandert dit compleet. In je lichaam zelf en in je hoofd. Wat Deri zegt; je maakt andere keuzes omdat je het te vet of te zout vindt. Je eet minder en in je lichaam veranderen er dingen. Waardoor je ineens wel kan afvallen. En je geen suikerdipjes meer hebt. En de stabiliteit is geweldig.
Als je ondanks GLP-1 toch door blijft eten als voorheen dan is er iets anders aan de hand denk ik. Ik hoor maar zelden dat het echt niks doet, vooral Mounjaro geeft over het algemeen veel resultaten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 07:53

@dees
Mocht je dit zeggen door mijn post.
Ik bedoel het meer andersom.

Dat mensen al flink overgewicht hebben zonder echt veel te snaaien.
Dus niet door medicatie veel meer laten staan.

Er is namelijk een groep waar het niet goed bij werkt. En ik vraag mij af of dat het die groep is.