Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:27

Netjes gedaan Suliko! En mooie foto's :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:28

leonie87 schreef:
Piekosjj ik ga Iets totaal anders in een ander vakgebied doen :') Maar de basis is het maken van een planning en dat beheers ik wel.

Over tijden lopen versus afstand, ik denk ook dat je wel echt de afstand moet pakken want uiteindelijk moet je ook echt de afstand afleggen.

Danseresje id dhorloge trilt als je er buiten zit. Kan soms heel irritant zijn overigens maar ook heel behulpzaam.

Vervelend dat wachten koekie!

Me vervelen niet echt, idd lekker door het bos heen. Maar het vergt gewoon wilkracht om door te blijven gaan. Voor mij wordt het echt een mentaal ding zeg maar. Het is een gevecht met het stemmetje in mijn hoofd. ik verveel me wel een beetje als ik steeds op dezelfde paden en omgeving loop.

Samantha_ ik heb nog niet echt vastgepind op 1 marathon. Ik ga voor nu proberen te trainen voor Rotterdam (genoeg doorverkoop kaartjes beschikbaar) en anders evt Leiden maar zoals gezegd, wat lukt dat lukt. Nieuwe baan gaat gewoon veel energie kosten en ik heb ook nog een gezin en de trainingen die ik geef. Dus ik heb echt maar beperkte optie om te trainen en dan moet ik wel genoeg energie hebben om zulke afstanden te doen. Zeker voor een eerste keer.

Hou met Leiden er rekening mee dat het ineens warmer kan zijn dan tijdens je trainingsblok. Afgelopen jaar is de 10k afgelast omdat er teveel mensen onwel waren geworden door de warmte op de hele en halve marathon. Het was ongeveer 25 graden en zonnig. Wat an sich niet super warm is, maar door waar in het jaar het is was het ineens 10 graden warmer dan een week eerder zegmaar. Ik heb toen de halve gedaane n vond het te doen maar het is absoluut een overweging

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:30

Wat gaaf Suliko, leuk om zo spontaan te besluiten, en als het dan nog lukt ook, top!

Ja vorig jaar in Leiden was het heel warm ja.
Dat is wel het nadeel met voorjaar marathons. Ik liep vorig jaar halve in Utrecht, toen was het ook best warm, moesten we ook nog uur in de volle zon in startvak wachten voor we mochten, pfff.
Hopelijk dit jaar beter geregeld.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:39

IMAY1990 schreef:
Hou met Leiden er rekening mee dat het ineens warmer kan zijn dan tijdens je trainingsblok. Afgelopen jaar is de 10k afgelast omdat er teveel mensen onwel waren geworden door de warmte op de hele en halve marathon. Het was ongeveer 25 graden en zonnig. Wat an sich niet super warm is, maar door waar in het jaar het is was het ineens 10 graden warmer dan een week eerder zegmaar. Ik heb toen de halve gedaane n vond het te doen maar het is absoluut een overweging
Ik heb Leiden al eens gelopen (HM) en ik ga best goed op warmte dus dat is geen ramp. Maar nogmaals ik zit echt nergens aan vast.

Wauw Suliko wat goed! Doet ze even! Jij bent echt lekker bezig *\o/*

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:37

Wat heerlijk Suliko! En zelfs nog tijd gehad om zulke mooie foto's te schieten :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:45

Oh en over vervelen; ik liep in principe altijd samen met mijn man, en zelfs dat ging vervelen :+ . We hadden elkaar na 1,5u samen rennen vaak niks meer te vertellen, en dan moesten we vaak nog 1-1,5u haha.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:47

Prachtige foto’s SV en Suliko!

Ik verveel me eigenlijk ook nooit maar dat komt omdat mijn brein altijd wel weer een nieuw onderwerp bedenkt om over te denken :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:00

iirrssjjee schreef:
Oh en over vervelen; ik liep in principe altijd samen met mijn man, en zelfs dat ging vervelen :+ . We hadden elkaar na 1,5u samen rennen vaak niks meer te vertellen, en dan moesten we vaak nog 1-1,5u haha.

Haha kan me voorstellen dat je op een gegeven moment uitgepraat bent dan.

Haha Lies, mijn brein draait dan inderdaad overuren. En naderhand denk ik dan, ik moest iets opschrijven maar wat was het ook alweer.

Ik heb gisteren gesport. Kan sinds deze week weer alle oefeningen doen, wel fijn. Ook core weer goed kunnen doen. Dus lekker branden die buikspieren.
Mag van de fysio nu ook squatten dus dat doe ik elke dag. Zo probeer ik toch wat sterker te worden.
Vandaag na werk een rustig loopje 5 km doen, morgen een langere loop gepland, ik hoop 15 km, benieuwd hoe dat gaat.
Maandagochtend afspraak huisarts, benieuwd of hij me doorverwijst.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:09

Nice Suliko!! Mooie foto’s ook!

Ik verveel mij ook nooit tijdens het lopen, heb denk ik net zo’n brein als Lies-sparkle en ik geniet van de omgeving en bovenal ben ik zo dankbaar dat ik kan lopen (klinkt beetje wollig, zal de leeftijd zijn :+ )

Hopelijk krijg je die doorverwijzing, samantha!

Ik heb een vraag de ervaren lopers: wat is wijsheid qua trainingen in aanloop tot 9 feb de groet uit Schoorl run.
Ik heb een aantal ideeën, maar de ervaring wijst uit dat ik niet altijd de beste keuzes maak daarin _O-

Dinsdag heb ik een slowrun gedaan (5km) en dat ging top
Normaal doe ik idealiter 1x een slow, 1x interval(6,7 km en 1x een longrun (8-met de laatste paar keer max 10) en toen ging ik stuk :+

Wat is nu handig

Mijn doel op de langere termijn is om op een goede manier die 14 te kunnen lopen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:28

Welke afstand ga je lopen in Schoorl?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:43

De 10km
Dus ik kan het als een training zien

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:51

Verveling tijdens het lopen ken ik ook niet. Uberhaupt verveling niet. Ik ben oprecht blij als ik even niets hoef :+

Prachtige foto’s weer Supervixen en Suliko!

En samantha heerlijk dat je weet wat kunt!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:59

SV, helemaal vergeten te reageren op jouw modderploeteren, ziet er ook echt heerlijk uit! En wat leuk die steenmannetjes. Ik ben wel eens bij het Reichswald geweest, maar dan aan de andere kant van de 504 weg, dus dichter bij de Nederlandse grens. Heel mooi bos, zo divers! Zou je misschien het GPX bestand van je route met me kunnen delen? Lijkt me leuk om die eens te lopen!
En ja, de lange trails maken me zeker sterk, maar ook het regelmatiger lopen en snelheidstrainingen hebben ervoor gezorgd dat ik flink vooruit ben gegaan de afgelopen 2 maanden, dat is echt leuk om te merken!

En dankjewel allemaal, zo leuk om het dan hier te kunnen delen! :D

Piekosjj, voor de foto's heb ik wel even mijn horloge op pauze gezet. :+

Lies & 99, beide ook herkenbaar :')

Samantha, fijn dat er weer wat vooruitgang in zit en je meer kan!

Sall, ik begrijp niet helemaal wat je vraag precies is. Die verdeling van soorten loopjes lijkt me heel goed! Waardoor ging je precies stuk? En is het stuk gaan wat je wil voorkomen?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:13

Weet je ook waarom je stuk ging Sall? Was het te ver, ging je te snel?

Kent iemand van jullie het merk Victus? Voor gelletjes enzo? Ik heb een proef box besteld.
Ik ben wel fan van Maurten gels, deze verpakking lijkt er in elk geval erg op. Ook drankjes die erbij zitten zag ik, before en after drank.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:31

Ik ging te hard, qua tempo
En ik had mijn warming up intensiever gemaakt

Nu hik ik tegen die afstand op, omdat ik er twee weken uit heb gelegen

Aan de ene kant wil ik de komende dagen een interval en een longrun (10) doen en misschien een slowrun in aanloop naar die zondag

Maar misschien moet ik die zondag gewoon mee nemen in mijn trainingsschema en de longrun deze week 8 of 9 lopen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:41

germie schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik ben bezig, na een blessure, op te bouwen naar 5k met garmin coach Jeff Galloway. Ik vind het extreem langzaam gaan :') ik zit nu in week 4 en loop 8x 1 minuut, met steeds 2 minuten wandelen ertussen. Ondanks dat ik in die minuut ondertussen 13 km per uur loop, mijn hartslag voor mijn doen vrij laag blijft en ik iedere keer aangeef dat de belasting zeer laag was. Ik weet dus nog niet echt wat ik ervan vind := benieuwd hoe dit verdergaat.

Is die 8 minuten echt de gehele training? Of heb je ook nog een warming up en loopscholing en cooling down? Ik had bij Jeff dat je ook snelle passen moest gaan maken en walk-run-walk sliders. Maar ik deed geen 5k schema.

Ja, dat is de hele training inderdaad. Geen andere oefeningen of wat dan ook erbij := de totale training duurt dan 29 minuten, want je moet steeds 2 minuten wandelen ertussendoor en nog 5 minuten cooldown :=

Ik ben een beetje spuit 11 zie ik, heb nog 4 pagina's bij te lezen weer :o . Maar ik ga inderdaad weer iets meer m'n eigen ding doen. Liep van de zomer een km of 7 redelijk fijn, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik dat weer op kan pakken op een iets hoger tempo dan dit schema aangeeft. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:58

Dat klinkt inderdaad als heel weinig. En zelf wat meer doen, maar het schema nog niet stoppen? Dan kun je zien wat er later komt. Je zou misschien ook 9 of 10 keer 1 minuut kunnen doen?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:21

Sall, ik zou voor een training 10 niet persee een warming up pakken. Als je dat toch heel fijn vind kun je 1km slow jog pakken met wat extra techniek pasjes erin.
Wat betreft je opbouw erheen. Dit weekend een 9km lopen en verder gewoon jou eigen run verdeling aanhouden want die is top. Wel zou ik ervoor kiezen om na je interval training 2 dagen rust te hebben. Zo ben je voldoende hersteld voor een lekkere 10km.
Als Lies zich koest houd, komt dat echt wel goed!

Ken het merk Victus van naam maar niet in gebruik. Ben benieuwd naar je ervaring Samantha.

Voor mijn long run vandaag uiteindelijk gekozen voor de duinen maar dan het hm parcours. Dat is 100% verhard maar 90% van de tijd met een fijn zandpad ernaast. Zo kon ik mooi afwisselen en hoefde ik niet door de blubber :+ Bij km 6 pakte ik even een verkeerde afslag en belande alsnog op een hele toffe single track voor 1.5km. Zoveel leuker maar braaf mijn route vervolgd (hoewel ik soms een bospad niet kon laten :') ). Ik had nog spierpijn van de bootcamp woensdag en mijn benen voelde flink zwaar. Daarbij was ik mijn oortjes vergeten wat ik soms toch echt een hele fijne afleiding vind (zeker verhard!). Kortom, het was fysiek en mentaal zwaar vandaag maar wel gelukt :D met zelfs 1 bonus km. Garmin vind nu 90 uur herstel op zijn plaats _O- . Morgen geef ik weer training dus vrees dat hij pech heeft.
Afbeelding
Flink wat paden zien er zo uit;
Afbeelding
Maar gelukkig sommige ook zo;
Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:29

Wel een mooie omgeving :j
Hier in de duinen zijn sommige stukken ook volledig ondergekopen. Tenzij je echt het zandgedeelte van de duinen in gaat. Dat is nog gewoon zwaar. :))

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:01

Wauw mooi zeg, lekker gelopen!
Ik ga ook een klein rondje lopen nu, 5 km door de wijk.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:46

Was nog redelijk licht, dus stukje langs startbaan gegaan:

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:47

Mooie route zo te zien Leonie.

En Samantha, is dat Schiphol? Of een ander vliegveld? Ik rij wel eens met m'n paard langs de startbaan van Eelde. Heb er 1 keer een rondje hardgelopen.

Ik ben weer thuis en KAPOT. Maar I did it. *\o/* Ik zag zo tegen die long run aan dit weekend. Zondag kan ik absoluut niet, morgen wil mijn vriend langskomen en die zegt van ik wacht wel op je in huis als ik kom, maar voor mij voelt het dan als gedram. Ik ben immers toch zo'n 4 uur onderweg voor 26km.
Dus ineens kwam er een ingeving: direct na m'n werk weg. Dan loop ik wel 2 uur in het donker, maar dan heb ik morgen gewoon de hele dag voor m'n paard en kan m'n vriend op een normaal tijdstip langskomen. En zo voel ik geen tijdsdruk.

Dus op pad, op mijn carbonschoenen. Ik heb daar nu 3 keer op gelopen en ben echt sneller er mee hoor. Ik had nu 11.1km in 90 minuten, vorige week 10.5.
Een andere training die ik de week er voor deed had ik ook echt zo'n 8 seconden per km sneller dan wat ik normaal loop. En de eerste keer dat ik er op liep was de training 15km en dat heb ik notabene in 2 uur gehaald. Nu moest ik langer door, dus heb me niet extreem gehaast.
Ik heb de halve marathon in 2.58 gehaald wat eigenlijk te snel is voor de long run, maar het ging. Helaas kwam ik daarna de man met de hamer tegen en na 23km was het kwartje op. Ik kwam ook op een grindpad en carbonschoenen moet je echt niet gebruiken op oneffenheden. Ook deed m'n hardlooplampje het niet (is denk ik kapot), dus ik kon daar ook echt niet anders doen dan wanden en op de tast dat pad afleggen.
Maar toch een mooi 26.45km gedaan in 3.53 uur. Stijf, moe, spierpijn, maar het was wel goed dat ik toch zo'n lange run gedaan heb. Die 3 uur is bij mij toch wel een breekpunt lijkt het.

Zit nu volgens Garmin op 66.1 km van 25-31 januari, maar dat komt ook omdat ik dus zondag een 23km deed en nu de andere long run.

Maar ben zo blij dat ik me er doorheen gewurgd heb. Ik vind die lange runs mentaal ook zwaar.

Maar nu even bijkomen en zien dat ik wat in de maag krijg. :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:50

Suliko, die foto's! Echt geweldig <3! En dan jouw rondje zo lekker +:)+ echt knap dat tempo. Volgens mij loop je mooi op schema voor Utrecht?

Leonie, 90u herstellen :') dat vindt mijn daarbij ook wel vaker en heel vaak negeer ik het :j

Mooie foto Samantha! Langs welke startbaan is dit?

Ik ga morgen naar Geldermalsen voor een wandeltocht. Doel is de 40km te lopen. Twee weken terug 35km goed gelopen.... Dus waarom niet :+

Iemand tips trouwens? Ik heb nu poeder van high5, koolhydraten en eiwitten. Dat doe ik in mijn softflask, maar om het op te laten lossen moet ik aardig schudden en dat schuimt behoorlijk. Maar ik wil geen lucht in mijn softflask.... Iemand tips hoe dit makkelijk/goed op te laten lossen zonder dat het een enorme schuimparty wordt? _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:59

Lost dat niet op als je gaat lopen? Dat doet bij mij die (smerige) bcaa namelijk wel gewoon. Het lijkt niet op te lossen, maar na een half uurtje lopen is het toch opgelost.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:04

Wat komen er mooie foto’s voorbij! Ik heb vanochtend op de Tacx gefietst en ga morgen met iemand die ik heb ontmoet bij de zwemcursus samen zwemmen. Super leuk!

@danseresje, schudden, laten staan en dan lucht er uitzuigen :)