GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:13

Ik weet dus nu dat ik niet te lang moet pauzeren.
Hoelang heb jij gepauzeerd Setteli? Wanneer was je laatste bestelling?
4 maanden was hier geen probleem dus ik denk dat er bij jou langer tussen zat?

Pallatin

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:54

Zijn er hier mensen die FH (genetisch bepaald hoog cholesterol) hebben en GLP-1 medicatie gebruiken? Zo ja, hebben jullie medicatie via een commerciële partij en wat zijn jullie ervaringen wat betreft de cholesterol waardes?
Ik lees dat GLP-1 medicatie een gunstige invloed heeft op het LDL gehalte in het bloed en ik zit nu op een punt dat ik zelf niet veel meer kan veranderen qua levensstijl om het lager te krijgen en ik me wil verdiepen in eventueel preventief gebruik. De enige ‘winst’ is nog gezonder eten en dat is dagelijks een strijd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:11

Ik ken niemand die dat voor die indicatie gebruikt, maar best goede kans dat het wel iets zal doen op het LDL. In deze case report (https://www.google.com/url?sa=t&source= ... HU2B6TgYO-) heeft rybelsus (orale variant van ozempic) een positief effect on top of triple therapie voor het cholesterol dus ik verwacht dat het als eerste stap ook wel iets zal doen. Of het voldoende is om de streefwaarde te bereiken is natuurlijk afwachten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:58

Suzanne F. schreef:
Ik weet dus nu dat ik niet te lang moet pauzeren.
Hoelang heb jij gepauzeerd Setteli? Wanneer was je laatste bestelling?
4 maanden was hier geen probleem dus ik denk dat er bij jou langer tussen zat?

eind augustus. Dus 4 maanden.
Vragenlijst ga ik zo invullen. Ik laat jullie weten wat eruit komt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:18

Oke, ik kan mij hier dus ook gaan melden,
Vanaf volgende week ga ik starten met mounjaro.

Ik vind het rete spannend, want dit is een zijspoor wat loopt naast een traject voor een maagverkleining. Ze hopen dat mounjaro genoeg effect heeft om een operatie uit te kunnen stellen of zelfs niet te hoeven doen.

Mag ik vragen aan de mounjaro gebruikers, hoeveel mensen inmiddels zijn afgevallen? en hoeveel overgewicht je had?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:33

Toevallig vandaag een item voor mij.

Ik ben in een jaar tijd 22,7% van mijn begingewicht verloren met Mounjaro. De grootste winst zat vooral in het eerste half jaar. Vanaf september wil het eigenlijk niet meer zo goed. Ik let wel op wat ik eet (ik eet normaal, geen strict dieet ofzo) en ik sport nog altijd tijd 2x in de week. Net als in het begin, maar het afvallen is gewoon gestagneerd. In de laatste 6 weken ben ik nog geen 0,2% van mijn begingewicht verloren.

Per saldo heb ik nu het gewicht van 25-30 jaar geleden weer terug. Daar mag ik natuurlijk heel tevreden mee zijn. Ik denk dat hopen op nog meer gewichtsverlies eigenlijk zinloos is, ik heb het gevoel dat dit het gewoon wel is. Wat prima is.

Het echte werk gaat denk ik nu nog komen. Afbouwen en stabiliseren zonder terug aan te komen. Dat vind ik best wel iets engs, want 'gaat me dat lukken?'. Nou ja, maar eens proberen.

Ik zit nu op 3,5mg per 4 dagen. Plan is om eerst de dosis af te bouwen naar 1,25mg per keer en daarna de dagen tussen de prikken in op te lengen. Volgens mijn berekeningen ben ik dan plm 2 maanden bezig om die dosis te verlagen met 1 klikje per keer (eerst met 10mg pen, daarna met 5mg pen). Dan nog een 2 maanden de tijd nemen om weer op 1x per week te prikken te komen. Nou ja, en van daar uit maar zien hoe het gaat. Gaat het goed, dan wil ik in september gewoon helemaal stoppen.

En dan maar flink hopen dat mijn vetcellen en hormoonspiegels zich gewoon ge-reset hebben naar gezonde waarden en ik dus weer zonder medicatie kan. Fingers crossed!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:52

Wauw!
Dat zou dus eigenlijk redelijk vergelijkbaar zijn met een maagverkleining? Al hoewel je daar natuurlijk nog wel meer mee kwijt zou kunnen raken.

Voorlopig heb ik nog geen groen licht voor een operatie, en als ik goed ga met mounjaro, dan wil ik ook niet aan een operatie beginnen. Dus dit soort berichten zijn wel een beetje hoopvol natuurlijk!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:19

Ik ben ook -25,6% afgevallen met MJ in 7 maanden. Ben nu ook 3 weken bezig met een beetje af te bouwen. Ik ben niet voornemens te stoppen met MJ.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:34

Ik was 22% afgevallen (van 75 kg naar 58,5 kg). Ik was weer iets aangekomen toen ik was gestopt, maar nadat ik op 2e kerstdag weer gespoten heb, ben ik inmiddels alweer een kilo kwijt en zit nu op 59 kilo.

Edit: ik ben 30/31 maart begonnen

Ik heb de vragen van Wellis ingevuld en wacht het antwoord af.
Laatst bijgewerkt door Setteli op 29-12-25 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:39

Ik ben begin oktober begonnen en nu 15kilo kwijt geraakt met Mounjaro. Maar ik ga voor nog 35-40kilo afvallen. In het begin ging het heel erg snel, eigenlijk te snel.
Nu ongeveer 1 kilo per week.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 18:51

Ik ben 22% kwijtgeraakt (van 90 naar 70 kilo) met Mounjaro in ongeveer 6 maanden en heb nu een gezond bmi. Als ik op dit gewicht blijf vind ik het prima, als er nog 5 kilo afgaat ook :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:00

Ik ben 33 kg afgevallen, 3 april begonnen. Mijn bmi is met 10 punten gedaald. Ik ben er nog niet, ik moet nog zo'n 43 kg ongeveer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:01

Super leuk die opsomming van positieve ervaringen! _/-\o_ We zouden ze eigenlijk moeten verzamelen. Kan zoiets nog aan de openingspost toegevoegd?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:04

Is het bij jullie vooral portie grote aanpassen of eten jullie echt anders?
De huisarts bleef vandaag aardig vragen wat ik voelde en ik zei ik ben blij dat ik niet meer zo streng in mijn hoofd nadenk hier zit zoveel in of oe als ik nu pasta/brood/aardappelen eet zit er weer een kilo aan. Geen stress als ik niet ergens een zero fris kan krijgen en ik had echt moeite iets van iemand aan te nemen als ik geen verpakking kon controleren op wat ik naar binnen werkte. Ik val bog steeds echt langzaam af maar het gaat er af en ik heb geen stress. Hij bleef ook doorvragen wat ik dan met kerst ging eten en kreeg er beetje naar gevoel bij, heel erg dat vingertje van zoeken naar je heb te veel en ongezond gegeten. Nou vieren wij geen kerst en was het bij ons zo idioot druk bij de winkels dat zowel ik als mijn moeder dachten joe broodje is prima :o
Het zal vast niet de bedoeling zijn geweest maar voelde al met al erg naar. Ik moet er maar niet te veel over nadenken en zeker als ik hier lees heeeeel blij zijn dat de huisarts er wel voor open staat.

Vind iedereen die zo onwijs afgevallen is wel erg knap en leuk om mee te lezen!! Zijn toch enorme resultaten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:22

het was bij mij echt minder grote porties en minder tussendoor eten. Ik kon echt na het avondeten een dikke koek nemen bij de thee en later bij mij cola zero weer de chips open trekken of een reep chocola.
Ik kan het koekje makkelijk overslaan (of een kleintje) en die chips taal ik niet echt naar.
In de weken dat ik even niet gespoten heb kwam dat wel weer terug en ook dat ik door bleef eten in de chips. Echt niet leuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:32

Zouden we dan nooit meer zonder kunnen? Ben wel benieuwd hoe Wellis dat ziet eigenlijk. Of een Yazen ofzo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:34

Ik eet anders én minder.
Ik at vaak de volgende dag restjes op bijvoorbeeld maar eet nu echt braaf iedere ochtend yoghurt met eiwitpoeder, zaden en fruit. Heb ik (op al mijn werkdagen) tussen de middag warm gegeten, dan eet ik in de avond salade.
Op mijn vrije dagen eet ik met de pot mee met kleinere porties. Daarnaast heel veel groente.
En ik snack echt heel heel heel veel minder. Normaliter at ik heel veel chips en chocolade en dat eet ik bijna nooit meer en ik kan dan heel goed maat houden. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal gaan als ik zou stoppen.
Vandaag in Duitsland een nieuwe spuit gehaald, de 15mg was daar 90euro goedkoper dan de vorige hier in Oostenrijk, dus dat ritje kon mooi uit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:35

Nou ik heb reactie terug. Ze hebben mijn abonnement weer gepauzeerd. Ze geven aan dat ik op kan starten met 5 mg, maar dat 10 mg nog echt teveel is. Dat weet ik ook wel, maar ik wil graag een 10 mg pen, waar ik dan 5 mg mee spuit. Maar dat kan ik denk ik moeilijk aangeven, pffff

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:36

opisop_shop schreef:
Ik eet anders én minder.
Ik at vaak de volgende dag restjes op bijvoorbeeld maar eet nu echt braaf iedere ochtend yoghurt met eiwitpoeder, zaden en fruit. Heb ik (op al mijn werkdagen) tussen de middag warm gegeten, dan eet ik in de avond salade.
Op mijn vrije dagen eet ik met de pot mee met kleinere porties. Daarnaast heel veel groente.
En ik snack echt heel heel heel veel minder. Normaliter at ik heel veel chips en chocolade en dat eet ik bijna nooit meer en ik kan dan heel goed maat houden. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal gaan als ik zou stoppen.
Vandaag in Duitsland een nieuwe spuit gehaald, de 15mg was daar 90euro goedkoper dan de vorige hier in Oostenrijk, dus dat ritje kon mooi uit.

Hoe haal jij de spuit in Duitsland? Met een recept van je eigen arts?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:42

Setteli schreef:
Nou ik heb reactie terug. Ze hebben mijn abonnement weer gepauzeerd. Ze geven aan dat ik op kan starten met 5 mg, maar dat 10 mg nog echt teveel is. Dat weet ik ook wel, maar ik wil graag een 10 mg pen, waar ik dan 5 mg mee spuit. Maar dat kan ik denk ik moeilijk aangeven, pffff

Hé wat vervelend. Ik moet dus elke 3 maanden maar activeren dan want anders gaan ze bij mij ook moeilijk doen. Ik krijg nu ook een grote pen opgestuurd waar ik 4-5 maanden mee doe.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:47

ja baal er echt van. Ik ga maar even antwoorden in de hoop dat ik toch die 10 mg ga krijgen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:50

Ik ga bewust naar kleinere pennen. Mijn ervaring is dat als je langer dan 12-13 weken met een pen doet, de werkzaamheid daarvan wel afneemt. Merk je niet bij de laatste dosis uit een pen, merk ik zeer duidelijk wel bij de 1e dosis uit een nieuwe pen.
(Mounjaro ervaring)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:52

Setteli schreef:

Klopt, dat kan gewoon.
Vorige keer was hij op mijn zorgpas bijgeschreven en die kunnen ze in Duitsland natuurlijk niet uitlezen, dus heb ik de spuit hier gehaald.
Nu extra gevraagd om papieren recept want ik vond het hier veel te duur.
Gewoon even mailen van tevoren met een Duitse apotheek!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:55

Ik vraag me af, hoeveel % is het een mindset?
Even als voorbeeld hierboven. Nu een bakje yoghurt, voorheen (ongezonde) restjes. De medicatie remt zoete trek maar bijvoorbeeld een restje pizza valt niet perse onder zoete trek maar mischien meer onder een slechte gewoonte?
Is de prijs van de pennen een goede stok achter de deur? "Zoveel aan uitgegeven, dan moet ik wel m'n best doen"
Of houden de bijwerkingen je tegen om veel / ongezond te gaan eten?
Of als je al even bezig bent en ziet dat het dus wél kan (afvallen) dat dat ook een flinke motivatie is.

Vanuit werk valt me wel op dat heel veel mensen het echt lang blijven gebruiken. Maar weinig mensen die volledig gestopt zijn heb ik het idee. Uiteindelijk gaat bijna iedereen wel microdosen. Yazen bijvoorbeeld motiveert dit zelf ook, dat is bijna allemaal 15mg.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:02

opisop_shop schreef:
Setteli schreef:

Klopt, dat kan gewoon.
Vorige keer was hij op mijn zorgpas bijgeschreven en die kunnen ze in Duitsland natuurlijk niet uitlezen, dus heb ik de spuit hier gehaald.
Nu extra gevraagd om papieren recept want ik vond het hier veel te duur.
Gewoon even mailen van tevoren met een Duitse apotheek!

Helaas krijg ik geen recept van mijn eigen huisarts.