Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:05

Samantha_ schreef:
Ik snap even niet hoe 14 en 23 km vergelijkbaar kunnen zijn?

En ik blijf erbij, boven de 30 is echt nodig voor marathon training. Ja je gaat mentaal stuk, maar dat is nou net het deel waar je op wilt oefenen. Want in een marathon ga je ook stuk.

Mijn trainer heeft mij bijv ook hele zware intervallen laten doen, dat ik echt zei, ik kan niet meer. Of een hele snelle 10, dat ik echt stuk ging. Dat deed hij om me mentaal te trainen, want een marathon is ook stuk gaan en niet meer willen.

Nou, als je Kiprun inlaadt in Garmin en die zegt 14km. Dan kun je die gewoon starten en dan loop je ondertussen de 23 van Ben (die niet op de Garmin gezet kan worden). Dan bijt dat elkaar niet. Je loopt gewoon het schema van Ben en omdat dus het Kiprun schema in 95% van de gevallen korter is dan dat van Ben kun je die gewoon laten lopen en dan krijg je wel netjes een plingeltje van 'training completed', maar je gaat door totdat je die van Ben hebt afgerond.

Hier een voorbeeldje waarom dat dus totaal niet bijt:

Afbeelding

Ik vind het gewoon fijn als er toch wat meeloopt op de achtergrond zeg maar.

En met die 30.5 op 5 januari ging ik ook stuk.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:22

O zo bedoel je, dus eigenlijk kies je de lange afstand dan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:30

Sherivey schreef:
Samantha_ schreef:
Ik snap even niet hoe 14 en 23 km vergelijkbaar kunnen zijn?

En ik blijf erbij, boven de 30 is echt nodig voor marathon training. Ja je gaat mentaal stuk, maar dat is nou net het deel waar je op wilt oefenen. Want in een marathon ga je ook stuk.

Mijn trainer heeft mij bijv ook hele zware intervallen laten doen, dat ik echt zei, ik kan niet meer. Of een hele snelle 10, dat ik echt stuk ging. Dat deed hij om me mentaal te trainen, want een marathon is ook stuk gaan en niet meer willen.

Eens. Iig voor je eerste marathon.

Je kunt je niet voorstellen wat het met je doet, zowel fysiek als mentaal, om zo'n afstand te lopen, of om zo lang achtereen bezig te zijn.
Je moet gaan leren een knop om te zetten.

Ik durf ook best te zeggen dat het al die lange trainingen zijn geweest waardoor ik een paar weken terug een 12-uurs militaire training heb kunnen volhouden.
Ik ging echt stuk, maar het lukte ook wel om de knop om te zetten. Omdat ik al 'gewend' was aan vermoeidheid en langdurig bezig zijn.

Voordat ik daadwerkelijk langere duurlopen deed, had ik dat nooit ervaren.

Ben mega benieuwd of het me gaat lukken, Zie er enorm tegenop om die training te doen maar lijkt me zo gaaf om 1 x die marathon te lopen. Doel is wel gelijk onder de 4 uur en dan nooit meer (zei ik ook bij de halve :Y) )

Ik begin maandag met mijn nieuwe baan **\O/** dus ik moet wel echt gaan kijken hoe het mijn energie zit want baan en gezin komen eerst. Kan dus goed zijn dat al mijn plannen de prullebak in moeten maar we gaan het zien. Blijven luisteren naar mijn lijf gaat echt mijn key zijn. Heb nog geen startbewijs en kan evt ook nog uitwijken naar Mei. En anders, een andere keer. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:35

"Eens en nooit meer", zei iedere marathonloper bij zn eerste marathon, waarna er nog tig volgden :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:36

Ik luisterde gisteren toevallig een podcast over de long run, dat wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat de lopers die minstens 1 20 mi (32 km) long run hebben gelopen, een grotere kans hadden om hun marathon succesvol uit te lopen. Des te meer 20 mi long runs, des te hoger de kansen werden. Dit onderzoek keek dan vooral naar het fysieke deel, maar ik kan me voorstellen dat vooral het mentale deel heel veel meespeelt ook daar in. En dan is 20 mi natuurlijk een mooi rond nummertje, dat kan je makkelijk omzetten naar 30 km om daar ook een mooi rond nummer uit te krijgen. De gehele podcast ging over de mythe over dat duurlopen langer dan 3 uur niet goed zouden zijn ivm blessurerisico etc, maar zij zeiden dat juist voor langzame lopers het positief kan zijn om de 30/32 km te lopen ipv max 3 uur aan houden, want dan kom je jezelf echt tegen als je tijdens een 5-6 uur durende mara pas net op of over de helft bent.

Spannend een nieuwe baan Leonie! Ga je iets heel anders doen dan je nu doet, of een zelfde soort functie op een nieuwe werkplek?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:40

Precies dat, Piekosjj. Als ik 3 uur op rustig tempo loop, dan zit ik nog niet in de buurt van 30 km.
Dus ik heb bewust voor trainingen van 30, 32 en 35 km gekozen. En ja, met 35 km ben ik dan zo'n 4 uur bezig. Maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben.

En dan nog zijn de laatste kilometers van een marathon dan zwaar. :+
Scheelde wel heel erg dat bij de Kustmarathon het mooiste gedeelte aan het einde zit.
Kilometer 7 tot 20 over de sluizen waren hel. :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:46

Haha nou inderdaad, mijn halve marathon van onderhand bijna 5 jaar geleden (omg, ik word oud :') ) deed ik in 2 uur 20 min. Dat is een 5+ uur marathon? Jeetje, ik moet er niet aan denken _O- En als je dan een 30 km long run doet, is je marathon ook nog iets van minstens een uur / anderhalf uur langer dan dat? Ik zou me dan echt heel graag héél comfortabel voelen tijdens die 30 km long run, dat je echt weet dat je het kan. Ik blijf maar bij endurance rijden denk ik :D Dat paard rent wel door :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:56

Piekosjj schreef:
Haha nou inderdaad, mijn halve marathon van onderhand bijna 5 jaar geleden (omg, ik word oud :') ) deed ik in 2 uur 20 min. Dat is een 5+ uur marathon? Jeetje, ik moet er niet aan denken _O- En als je dan een 30 km long run doet, is je marathon ook nog iets van minstens een uur / anderhalf uur langer dan dat? Ik zou me dan echt heel graag héél comfortabel voelen tijdens die 30 km long run, dat je echt weet dat je het kan. Ik blijf maar bij endurance rijden denk ik :D Dat paard rent wel door :))

Ik hoor dit van zoveel enduranceruiters :')

Maar 160 km te paard doe ik hen dan weer niet na hoor. :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:11

Samantha_ schreef:
O zo bedoel je, dus eigenlijk kies je de lange afstand dan.

Precies :D

Ik zal eerlijk zeggen dat ik echt tegen de lange runs opzie hoor. Ik ben met 26km al 4 uur onderweg ofzo.
En mentaal zal het vast goed zijn om te doen, maar neemt niet weg dat ik er tegenop zie. Ik zeg ook van 1 keer een marathon. Dan nooit meer.
Maar dat zei ik ook van de halve waarik ook gewoon begonnen ben met een schema en dan zien waar het schip strandt. En ondertussen heb ik er 3 officieel gedaan en een stuk of 6 in de training. Maar ver blijft het.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:12

Of ik ooit tot het niveau marathon kom? Geen idee... Is in eerste instantie niet mijn insteek. Maar wie weet als het hardlopen ineens heel lekker gaat, dat ik daarin ga opbouwen O:) . Hou het voor nu lekker bij de lange afstanden wandelen. Voordeel is wel, wandelend ken ik de afstanden :') :j . Hardlopend ben je er uiteindelijk korter mee bezig <<)

Reichswald, hij gaat op het lijstje erbij +:)+

Ik heb trouwens de oude Evy bestanden van 2006 ook gevonden.... Kan ik het een beetje gaan afwisselen.

Wil ook nog gaan kijken of ik een opbouwschema in mijn horloge kan zetten, dan kan ik evt ook gewoon met een luisterboek gaan en mogelijk daarmee ook mijn snelheid wat minder laten opjutten...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:56

Weet iemand dat trouwens, als je zelf een workout maakt in connect en je zegt dat je op hartslagzone wil trainen: moet je dan je vensters in je hardloopactiviteit aanpassen? Of geeft je horloge vanzelf een melding dat je buiten je zone zit? En geeft ie automatisch aan dat je qua tijd je stukje hebt voldaan? Heb namelijk hardlopen en wandelen afgewisseld.
Heb deze functie van het horloge eigenlijk nooit echt gebruikt, behalve bij zwemmen, waarbij mijn horloge netjes de baantjes telde en ik wist dat heen schoolslag was en terug rugcrawl...

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:00

Wat een modder SV!! Hahaha ik ga dat ook echt een keer doen. Prachtige plaatjes met die stenen. Ik heb het even opgeslagen voor ooit :D

@Germie, waarom ga je niet eens een paar keer met een goed hardlooptrainer lopen? Iemand die je kan helpen met je techniek. Dat je niet in een sneller cadans kan lopen is moeilijk te geloven. Maak je dan van die enorm lange passen?
Ik heb in het verleden met een loopgroep van de atletiekvereniging gelopen en die loopscholing sessies zijn echt heel waardevol.

Verder begrijp ik nog steeds niet goed waarom je perse die marathon moet lopen, terwijl je dat binnen de gestelde tijd niet redt. Of eigenlijk; ik snap best dat je dat als doel kunt hebben, maar waarom ben je er op dit moment zo op gefocust terwijl je lichaam duidelijk aangeeft dat dat niet realistisch is op dit moment? Jij vind het negatief als iemand dat zegt, maar zo gek is dat toch niet?
Maar kudo's voor jou, ik moet er niet aan denken; 7 uur hardlopen en dan binnenkomen als er niemand meer is.

Ik merk overigens wel dat ik ietsje sneller loop nu ik 9 kilo kwijt ben *\%/* Het gaat makkelijker.
Maar 10 jaar geleden was ik echt een stuk sneller dus leeftijd zal ongetwijfeld meespelen.

Overigens nog geen uitslag van de hartecho te vinden online. Heel apart. Wil zo graag weten wat er wel/niet gezien is. Of er een verklaring is voor mijn hogere onderdruk. Maar de cardioloog heeft geen haast met het beoordelen van de echo denk ik O:)
Ik volg ondertussen rustig het schema van runna verder, op een heel rustig tempo. Mijn challenge is gewoon zoveel mogelijk in zone 2 blijven ;)

@Tiggs als ik gezond(er) verklaard ben, wil ik ook zo'n hardloopanalyse doen. Benieuwd of daar dan nog zaken zijn waar je makkelijk je voordeel mee kunt doen.

@piekosj hahaha ja laat paard maar lekker dat lange stuk rennen LOL

Ik vraag me af voor de marathon lopers; als je dan lange stukken traint; verveel je je dan ook wel eens? Uiteindelijk is het een mentaal spelletje dan natuurlijk, want er zijn vast ook stemmetjes dat je wilt stoppen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:02

Danseresje schreef:
Weet iemand dat trouwens, als je zelf een workout maakt in connect en je zegt dat je op hartslagzone wil trainen: moet je dan je vensters in je hardloopactiviteit aanpassen? Of geeft je horloge vanzelf een melding dat je buiten je zone zit? En geeft ie automatisch aan dat je qua tijd je stukje hebt voldaan? Heb namelijk hardlopen en wandelen afgewisseld.
Heb deze functie van het horloge eigenlijk nooit echt gebruikt, behalve bij zwemmen, waarbij mijn horloge netjes de baantjes telde en ik wist dat heen schoolslag was en terug rugcrawl...

Bij mij geeft Garmin elke keer aan als je nieuwe blokje (lopen of wandelen) start. Ik heb de meldingen zo ingesteld dat Garmin om de minuut roept in welke hartslagzone ik loop.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat ik een vrouwenstem heb ingesteld, maar een man hoor :(:)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:25

Koekie73 schreef:
Danseresje schreef:

Bij mij geeft Garmin elke keer aan als je nieuwe blokje (lopen of wandelen) start. Ik heb de meldingen zo ingesteld dat Garmin om de minuut roept in welke hartslagzone ik loop.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat ik een vrouwenstem heb ingesteld, maar een man hoor :(:)

Dat laatste, dat is ook nog steeds mijn grootste vraagteken met de aanwijzingen in een koers die ik volg. Alles qua audiomeldingen staat uit, maar in de instellingen staat het op een vrouwenstem en ondanks dat het dus uit staat, hoor ik een mannenstem :')

Maar, waar stel ik in dat Garmin mij braaf laat weten in welke hartslagzone ik loop? Of kan ik het ook heel makkelijk qua doel in mijn schermpje zien of gaat ie trillen als ik buiten de hartslagzone kom?

Vervelend trouwens dat je nog steeds geen uitslag hebt. Wanneer heb je de afspraak voor de uitslagen?

Jaren geleden merkte ik ook dat het hardlopen makkelijker ging toen ik gewicht begon te verliezen (mede door het hardlopen). Nu wil ik het ook weer gebruiken om gewicht te verliezen (icm gezond eten) en mijn conditie te verbeteren. Zodat ik met mijn wandelingen mogelijk iets minder lang onderweg ben, maar het vooral conditioneel beter aan kan!

Als laatste aankomen is trouwens niet leuk. Mijn eerste 2 Elfstedentochten in de achterhoede gelopen en bij mijn 2e deelname op dag 1 zo goed als laatste binnen. Mijn derde deelname kreeg ik vooral heel leuke reacties van de bestuursleden dat ik zo op tijd binnen was :D!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:29

Danseresje, je kunt een scherm aanmaken met daarin alleen je hartslag. Je ziet dan aan de kleuren in welke zone je loopt. Eventueel kun je zones ook nog als doel instellen en dan piept/trilt ie als je te hoog of te laag zit.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:44

@danseresje bij mijn forerunner kun je dat instellen bij audiomeldingen > hartslagwaarschuwingen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:48

Thanks tiggs en koekie. Ga het maandag uitproberen. Rustig opbouwen met lopen op hartslag en dan een luisterboek op. Heb een opbouw gemaakt, 3 dagen per week in de agenda gezet, naar mogelijk wissel ik het dan een beetje af met de correspondende week van Evy. Op die manier haal ik ook hopelijk ook de valkuil eruit dat ik elke les net een beetje verder wil lopen.
Leuk dat Garmin een prognose maakt van hoeveel kilometer er mogelijk gelopen gaat worden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:52

Koekie73 schreef:
Ik vraag me af voor de marathon lopers; als je dan lange stukken traint; verveel je je dan ook wel eens? Uiteindelijk is het een mentaal spelletje dan natuurlijk, want er zijn vast ook stemmetjes dat je wilt stoppen?

Vervelen doe ik me niet of ik laat dat gevoel gewoon niet echt toe. Ik loop meestal mijn lange lopen in het bos en dan verveel ik me zelden. Er is altijd wat wel moois te zien in de natuur waar ik van kan genieten. Vooral als je weer leuke nieuwe paadjes loopt.
Op de weg lang alleen lopen heb ik ook regelmatig gedaan, dan helpt het luisteren naar podcasts of muziek.
In het bos heb ik eigenlijk nooit muziek mee.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:03

Leuk Leonie, nieuwe baan! Dat kost ook altijd veel energie ja. Welke marathon ga je lopen?

Helemaal mee eens Piekosj, die lange duurkoop zijn echt wel nuttig.

Ik heb vorige x 1 keer 30 en 1 keer 32 gelopen en wil nu of vaker die afstand doen of nog 35 erbij.

Echt vervelen wil ik het niet noemen, loop net als SV meestal in het bos. En de vorige keren heb ik de 30 km in wedstrijd verband gedaan. Ook omdat er dan verzorgingsposten zijn en andere route is altijd leuk natuurlijk.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:57

Danseresje schreef:

Hier trilt hij als je te snel of te langzaam loopt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:38

Koekie73 schreef:

Oh zeker wel. Tijdens de donkere dagen wel wat erger. Dan begin ik vaak in het donker met lopen.
De zon op zien komen is dan wel super gaaf.

Maar toen ik bvb voor de Kustmarathon trainde, liep ik veel langs het strand. En dat gaat na een lang stuk in je eentje langs de zee wel vervelen.
Anderzijds krijg ik soms mijn beste ideeën tijdens die lange lopen. :D

Danseresje, ik heb nog nooit hartslagzones ingesteld. Maar als ik boven of onder de ingestelde temporange loop, dan trilt/piept mn horloge.
Bij het einde/begin van een nieuwe interval piept ie ook. :)

Germie, als je daadwerkelijk voor een marathon wilt gaan, zul je toch echt af moeten van het opzien tegen 'lange' afstanden. Bijna iedere week een halve marathon of meer is vrij gebruikelijk in je voorbereiding. :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:50

Piekosjj ik ga Iets totaal anders in een ander vakgebied doen :') Maar de basis is het maken van een planning en dat beheers ik wel.

Over tijden lopen versus afstand, ik denk ook dat je wel echt de afstand moet pakken want uiteindelijk moet je ook echt de afstand afleggen.

Danseresje id dhorloge trilt als je er buiten zit. Kan soms heel irritant zijn overigens maar ook heel behulpzaam.

Vervelend dat wachten koekie!

Me vervelen niet echt, idd lekker door het bos heen. Maar het vergt gewoon wilkracht om door te blijven gaan. Voor mij wordt het echt een mentaal ding zeg maar. Het is een gevecht met het stemmetje in mijn hoofd. ik verveel me wel een beetje als ik steeds op dezelfde paden en omgeving loop.

Samantha_ ik heb nog niet echt vastgepind op 1 marathon. Ik ga voor nu proberen te trainen voor Rotterdam (genoeg doorverkoop kaartjes beschikbaar) en anders evt Leiden maar zoals gezegd, wat lukt dat lukt. Nieuwe baan gaat gewoon veel energie kosten en ik heb ook nog een gezin en de trainingen die ik geef. Dus ik heb echt maar beperkte optie om te trainen en dan moet ik wel genoeg energie hebben om zulke afstanden te doen. Zeker voor een eerste keer.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:57

Spannend Leonie, een nieuwe baan! Gefeliciteerd en succes ermee!

Fijn dat horloge trilt als je er buiten komt. Ga het maandag ervaren. Misschien dat ik ook nog wel wat in mijn zelf gefabriceerde schema ga veranderen, maar voor nu is het een schema om in 12 weken op te bouwen naar 30 minuten...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:19

De discussie laat ik even langs me heengaan, ik sluit me helemaal aan bij wat Piekosjj uit de podcast heeft gehaald.

Bij workouts op basis van snelheid en hartslagzones geeft mijn garmin inderdaad tril- of geluidmeldingen en vaak is het ook zichtbaar op de watchface.

Koekie, de meeste lange afstanden loop ik onverhard in het bos en dat verveeld echt nooit! Elk stukje natuur is weer anders, soms gaat het om iets kleins als een koolmeesje of een bloem zien en ik ben alweer afgeleid en vrolijk. Of ik moet opletten op de grond als de route technisch is. Nee, verveling ken ik eigenlijk niet. Ik kan het wel eens zwaar hebben, maar dat vergt ook juist focus en is een mentaal spelletje. Als het makkelijker voelt, ben ik vooral heel hard aan het genieten. :D Ik vind lange afstanden ook echt leuker dan korte, je komt zoveel tegen onderweg (letterlijk, maar ook meer figuurlijk jezelf, gedachten) en je kan zo hele stukken in een flow komen en fijne hormoontjes aanmaken of afzien en daar heel veel voldoening uithalen, heerlijk!
Ik dacht dat ik op de weg lopen saaier zou vinden, maar dat is gewoon heel anders dan trails. Ik vind trails absoluut leuker, maar op de weg kan ik me goed focussen op consistent lopen, tempo vasthouden, minder nadenken over hoe ik mijn voet neerzet en juist meer rechtuit kijken, met een muziekje, luisterboek of podcast aan.
Van de stemmetjes in mijn hoofd die eigenlijk willen stoppen, die ik meer nog ben tegengekomen op fietsreizen, heb ik vooral geleerd dat je echt meer kan dan je denkt en het soms heel simpel is: nog een stapje, nog een rondje trappen en je alleen daar nog aan denkt en het toch automatisch blijft doen. Oh ja, en op tijd eten! Niet genoeg eten kan mentaal je zo ontzettend tegenwerken, al ver voordat je een hongergevoel krijgt of slap wordt.

Ik zit nog even na te genieten. *\o/* Ik ging 20 km op de weg lopen, gewoon rustig. Toen merkte ik dat ik de eerste 4 km onder de 6:00 liep en dacht ik, laat ik eens kijken of ik dat vol kan houden. Ik moest ook een omweg maken doordat de weg een brug op was afgesloten. Toen begon het idee te spelen om mijn PR op de halve marathon (dat was 6:00 op een trail hm) te doorbreken. En dat is gelukt terwijl het nog steeds ontspannen voelde! :D Heel consistent 5:40/5:45 gelopen, de tweede helft wat meer rond 5:35 en de laatste kilometers mezelf nog even gepusht. Kwam thuis met het idee nog wel door te kunnen. De route was verrassend leuk, het weer perfect, netjes op 8 en 15 km een gelletje en een reepje genomen. Ik ben verbaasd hoe soepel het ging, en nieuwsgierig hoe vlot ik de hm kan lopen als ik er vol voor ga haha, maar het consistent trainen met het marathonschema en alle (vaak langere) trailruns als long runs beginnen echt zijn vruchten af te werpen! Geeft vooral ook vertrouwen voor de marathon!

Het was een puur Hollands rondje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 22:23

Keurig gedaan en heerlijke foto's met dat zonnetje! Die tweede foto, echt mooi.
Van trails word je zo sterk, als je na een paar zware trails een vlakke loop op de weg doet, gaat dat vaak zoveel makkelijker. Dat is altijd wel een fijn gevoel.