Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:44

Wat naar Kylan, hopelijk loopt alles nog los op werk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:52

Fenn schreef:
War vervelend Kylan! Hou je taai.

En mooie hardlooprondjes weer :D ik lees sinds een tijdje mee omdat ik zo geniet van het idee binnenkort weer te kunnen rennen. En de afgelopen twee weken in mijn training voor het eerst sinds een jaar pijnvrij zo'n 100 meter gejogd *\o/* dus befunny, 4km is zo weinig nog niet ;) overigens focus ik nu eerst op verder kunnen wandelen voor ik het hardlopen echt op ga bouwen :)

Sinds een jaar pijnvrij. Dat klinkt als een zwaar jaar :knuffel:

Ik kan nu nog wel 10 km of meer. Maar ik wil me nu met lopen focussen op de omgeving en eigenlijk niet meer op een prestatie. Dat gaat toch achteruit en mogelijk helemaal wegvallen. Denk dat ik een zelfde jaar tegemoet ga. En hoop dat ik over een jaar het zelfde kan zeggen als jij nu :j

Goed dat je rustig aan opbouwd. Ik denk dat iemand snel teveel wil. Maar ik denk na alles dat je dit gaat lukken :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:01

Het was ook een leuk jaar :D , zwanger, nu een blije baby. Ik heb hier al eerder vertelt dat dit niet zo goed ging qua lijf. Overigens had ik daarvoor ook al snel last van blessures. Dus dat rustige opbouwen heb ik eerder kunnen leren en ik geniet gewoon van het buiten zijn.

En 10 is een leuke afstand om een mooi groot rondje mee te rennen befunny. 4 ook nog. En sterkte met afbouwen :(:)

Ik vind jullie instagramtips trouwens ook heel leuk!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:10

Oh, gefeliciteerd (denk ik op te maken uit je bericht)!
Ik heb zelf doorgelopen tot 34 weken, en deed in die laatste weken 10x 1 minuut hardlopen afwisselen met 1 minuut wandelen. Als een opbouwschema naar de 5km, maar dan andersom :D. Vijf maanden na de bevalling kreeg ik van de bekkenfysio groen licht om weer voorzichtig aan het hardlopen op te pakken. Die eerste maanden vond ik het nog best pittig hoor, de combinatie van sporten met borstvoeding en gebroken nachten was en is niet heel ideaal te noemen. Het hardlopen gaat de laatste weken wel weer steeds lekkerder.
Lang verhaal kort, luister naar je lijf, sporten tijdens de zwangerschap is gezond en laat je niet afschrikken door je omgeving!

Kylan, sterkte :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:23

Fenn schreef:
Het was ook een leuk jaar :D , zwanger, nu een blije baby. Ik heb hier al eerder vertelt dat dit niet zo goed ging qua lijf. Overigens had ik daarvoor ook al snel last van blessures. Dus dat rustige opbouwen heb ik eerder kunnen leren en ik geniet gewoon van het buiten zijn.

En 10 is een leuke afstand om een mooi groot rondje mee te rennen befunny. 4 ook nog. En sterkte met afbouwen :(:)

Ik vind jullie instagramtips trouwens ook heel leuk!

O God dat is echt heeel anders.
Gefeliciteerd *\o/*

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:17

Kylan, dikke knuffel. Niet leuk als je zoveel geeft en dan zo’n deksel op de neus krijgt :(:)

Wat is iedereen goed aan het lopen!
Ik lees braaf mee maar heb elke keer geen tijd/puf een hele bijleespost te schrijven. Ik leef altijd helemaal mee met jullie loopjes en struggles, zo fijn! Dit topic motiveert echt.

Ik ben bij de fysio geweest. Het is mijn heup, er zit daar een spier die ik waarschijnlijk iets overbelast heb door het vele slalommen en glibberen en glijden tijdens de night trail. Het goede nieuws is dat ik lekker weer verder mag rennen *\o/* Wel voorzichtig en even niet op onverharde paden, maar ik ben allang blij! Soms wel pijn achteraf maar daarvoor heb ik Naproxen gekregen en ik moet blijven rekken. Ik ben zo opgelucht!
Nu proberen weer consequent om de dag te lopen, niet vaker. En lekker af te wisselen qua tempo en duur. Ik sla vaak zo door en overbelast weer :D

Ik ga steeds meer richting marathon willen doen. Eerst was het een duidelijke nee, toen twijfel en nu ben ik al aan het nadenken welke in het najaar leuk zou zijn. Ik zie alleen zo op tegen die trainingen. Echt respect voor iedereen hier hoor! Al die duurlopen inplannen is wel een kunst!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:35

Wel een tof doel Lisitano! Lekker dat je weer mag van de fysiotherapeut.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:14

Wat fijn dat je weer mag Lisitano *\o/*

En mooi doel! Ik ben (nog) niet echt ervaren op de langere afstanden, maar ik vind de trainingen juist heerlijk! Ik plan het altijd in mijn agenda, omdat het er anders niet van komt en dat geeft me echt rust en focus. Alleen de >25km trainingen zijn wel een aanslag, zeker in de zomer als het warm wordt, dan gaat de wekker op zondag om 5 uur :z :Z

Maar goed, wij zijn vrij flexibel omdat we geen kinderen hebben en niet zo moeilijk zijn qua ritme.

Gaat natuurlijk ook wel eens mis, gisteren was ik wat later dan gepland omdat ik graag bij daglicht wilde lopen na 2 volle dagen op kantoor. Ik was even vergeten dat ik een afspraak had met externen, dus ik zat er wat verhit bij :') Dat probeer ik normaal gesproken te voorkomen, gelukkig betrof het o.a. een ex-topsporter, dus alle begrip :))

Laatste dag kantoor dit jaar, het is heerlijk rustig, iedereen is al in de vakantiemodus denk ik :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:01

Lisitano wat fijn dat je weer kunt en mag rennen!
Waarom zie je zo op tegen de lange trainingen?
Hoe langer, hoe leuker juist!

Gisteren een appje van mijn loopmaatje waar ik zaterdag een marathon mee wil trailen dat haar man positief getest is op corona.
Het staat dus nog even op losse schroeven of ze meegaat.
Qua weer lijkt het redelijk, wel buien.
Als ze niet meegaat moet ik even kijken of ik er een marathon van maak of anders een dertiger.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:11

Duurlopen zijn fijn, maar ik vind vooral het plannen lastig. Ik heb ook een kind van twee en die kan ik niet meenemen met lange trainingen, dat vindt hij te lang in die wagen. Ik heb geen loopmaatjes voor dergelijke afstanden en de hond kan ook (nog) niet mee. Ik bedenk me nu wel dat we natuurlijk verhuizen naar duin en strand. Ik kan vanaf hier makkelijk naar Meijendel rennen en bijna alleen maar duinen tegenkomen dus dat is eigenlijk nog best leuk.
Misschien moet ik het maar zien als het ultieme ‘nieuwe woonomgeving verkennen’ :D
Waar ik nu woon is vooral kaswegen, (mini-)polder en langs N-wegen. Zo saai.

Hahaha Ninus, lekker nazweten tijdens je afspraak :))
Wel heerlijk zo’n rustige kantoordag!

SV, balen voor je maatje zeg. Heeft ze zelf ook klachten? Heb je lekker vakantie? Mooi plan weer!

Ik ga zo weer even met de hond samen. Alvast een stukje Haagsche duinen verkennen. Altijd leuk om in een nog wat onbekende omgeving te dwalen en nieuwe paden te ontdekken.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:15

Dat is balen SV! Duim dat ze toch mee kan! Het weer lijkt inderdaad redelijk. Wij lopen een 10km en gaan daarna lekker lunchen in de stad :))

Jammer dat jullie niet wat meer in de buurt wonen (of eerder andersom eigenlijk := ), ik vind alleen lopen heerlijk, maar af en toe met iemand anders lopen is ook leerzaam en gezellig!

Jaloers Lisitano, wonen bij duin en strand! Ik wil niet uit Friesland weg, maar zou zo graag vlakbij zee wonen. Dat doe ik nu ook, maar heb er niet zoveel aan :D

Heb net de boot geboekt voor een dagje Terschelling volgende week vrijdag, gaan we daar een rondje hardlopen. Blijft toch het mooiste eiland, kom er al mijn hele leven en heb er jaren gewerkt, dus voelt als thuiskomen.

Er zit alleen iemand in de trein echt enorm verkouden te zijn, echt schijtirritant, blijf lekker thuis met je gehoest en gerochel :roll: zit niet echt te wachten op een verkoudheid zo vlak voor mijn verlof :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 10:03

Kylan, wat ruk op je werk zeg! Sterkte.

Lisitano, ik plan die lange duurlopen op mijn vrije zondag, first thing in the morning. :)

SV, wat balen van je loopmaatje!

Ninus, zooo irritant, die zwaar verkouden mensen in het OV.
Vervelend voor hen, natuurlijk. Maar ik hoef idd niet aangestoken te worden. :=

Ik heb vanochtend een oplopende piramidetraining gedaan. Was heerlijk! Wel pikkedonker in het begin en dichte mist. Klein wereldje zo. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:33

Lisitano een kind maakt het inderdaad een stuk lastiger, dat snap ik. Een nieuwe omgeving verkennen is wel altijd leuk!

Ninus jammer inderdaad dat je niet zo dichtbij woont. Mijn vriend komt uit Noord West Friesland en zijn ouders wonen daar nog, dus ik ben daar ook nog wel eens te vinden. Mooie provincie, maar ik zou er zelf nooit willen wonen :P
Wel weer tof dat je zo makkelijk naar de eilanden kunt. Ik ben zelf nog nooit op de eilanden geweest. Staat nog op de bucketlist.

Sherivey lopen in de mist geeft altijd wel wat speciaals en een piramidetraining is ook een leuke training.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:44

Ik heb tijdens mijn studie in Leeuwarden gewoond maar ben blij dat ik weer lekker terug ben in Apeldoorn. Ook nog een tijdje in Zutphen gewoond. Hardlopen daar was ook niet zo motiverend. Hier gelukkig veel uitvalswegen naar bos waarbij ik ook graag nieuwe stukjes probeer te ontdekken.

Fijn Lisitano dat je groen licht hebt van de fysio. Ik heb hetzelfde met een marathon. Eerst dacht ik dat ik dat nooit zou willen, leek ook zover weg. Maar nu ik steeds beter ga lopen en het ook steeds leuker vind komt dat doel voor een marathon toch dichter bij. Gewoon 1x, een wellicht nog een keer als het erg leuk was :Y)

Vanmorgen nog een fijne ronde gelopen. Had niet zoveel zin dus had Ieris gevraagd, zij was alleen druk dus toen een andere vriendin gevraagd. Die kon ook niet maar gaf mij als doel de 12 km mee, dus daar gingen we voor. Gelijk nieuwe tuig van Elmo goed kunnen proberen. Mijn heupgordel was helaas nog niet binnen. Maar merkte bij Elmo al wel verschil, tuig bleef veel stabieler liggen en had veel meer vrijheid. Op het einde kwam ik toch Ieris nog tegen die een pittige training aan het doen was. De laatste km met haar mee gegaan, doel was 4.45 geloof ik, en heb nu samen met haar mijn snelste km gelopen in 4.36 *\o/* (Met een beetje hulp van Elmo) Dat was wel even leuk. Zaterdag gaan we samen en zondag probeer ik ook nog een rondje te gaan.

Afbeelding

Mijn vakantie is vandaag begonnen en heb al leuke dingen gepland staan. We gaan eindelijk naar een speciaalzaak voor de hardloopband en ook al een lekker dagje sauna geboekt met een vriendin. Hopelijk nog wat leuke hardloopkilometers maken en mijn vakantie is geslaagd :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:49

Mist heeft iets magisch, vast lekker om wat meer tempo te lopen in die mist :) Ik heb echt bewondering voor je discipline, Sherivey!

Ninus, wat heerlijk dat je naar Terschelling gaat. Ik ben daar nog nooit geweest. Wel Ameland en natuurlijk Texel, het heeft toch wel iets bijzonders om op een eiland te zijn. Extra vrij ofzo.

Suusje, wat woon jij toch heerlijk! Lekker tempo zo en heel fijn dat het tuig bevalt!
Klein puntje :D Het tuigdeel bij de staart is nog te lang. Het moet eindigen voor de staartaanzet.

Wij zijn nu ook druk met de verbouwing en verhuizing maar als dat gaat liggen zal het al beter gaan. Dan kan partner wat meer opvangen.
Vanochtend 7,5 km gelopen met ook onverharde paden en een stuk strand. Het ging niet heel goed. Ik heb rustig aan gedaan maar kreeg wel pijn op weer een andere plek nu waardoor ik echt als houten Klaas liep. Even afwachten hoe dat vordert. Het was desondanks echt heerlijk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:36

Mooie foto's Lisi, wat heerlijk dat je zo over het strand kan rennen!
En leuk dat je nu ook een marathon in je hoofd hebt zitten!
Ja snap ook wel dat het soms lastig is met een kleine van 2.
Mijn ventje is nu 9 en dan is het zo veel makkelijker, even geduld nog :D ;)

Shirevey lekker getraind, leuk piramide training!

Ninus, wat goed dat je man verkeersregelaar is bij wedstrijden, en dat jij dat ook wil doen! Denk dat er hier ook best wat behoefte aan is, want op sommige wedstrijden mis je ze gewoon echt.
Mooi dat je zo makkelijk naar Terschelling kan met de boot, heerlijk om daar te lopen.
Ik ben in mijn jeugd op elk eiland geweest behalve Texel.
Ik vond Ameland en Terschelling ook de mooiste.

Baalen SV dat je trainingsmaatje niet mee kan. Misschien kun je als je het leuk vind bij Suusje en mij aansluiten, wij doen zaterdagochtend nog een rondje, maar weet niet of het voor jou voldoende kilometers zijn, denk dat wij het op maximaal 17,5 houden.

Ja was echt grappig vanmorgen, ik was aan de late kant wakker, en moest nog best veel doen. Dacht ik pak mooi de kortste training van mijn weekschema, 6 keer 1km in 4.50m/ km, met 3 minuten dribbelpauze.
Kom ik terug gerend van de 4e km loop ik ineens Suusje met Elmo tegen het lijf!
Na 3 min dribbelen is zij mee gegaan om ook nog 1 km vol te maken, ging echt super snel, we hadden beide een beker gewonnen volgens onze horloges, snelste km ooit! We hadden 4.34m/km.
Dan duurt een kilometer wel erg lang zeg op die snelheid!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:26

Gisteren na alweer een maand gedwongen rust (dikke enkel, een binnenpees achter de Achillespees ontstoken) op de nieuwe Brooks een 4K rondje langzaamlopen kunnen doen. Maar ooowww dat ging wel heel erg lekker, laatste 200 meter voor de lol elke 50 meter het tempo toch even omhoog gegooid :) . Nu nog pijntjes-vrij maar durf bijna niks meer te hopen (vandaar pas vandaag een post)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:30

Ik duim voor je mee Gem, hopelijk blijf je pijnvrij nu.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:33

Lekker gelopen allemaal, leuk om bij te lezen. En mooie foto's ook.
Het lijkt me leuk zo met je hond te kunnen lopen. Mijn lab is daar te lui voor en mijn mini zou graag willen, maar die gaat voor mijn voeten slingeren denk ik. Ik denk ook dat het voor een hondje van 4,5 kilo niet zo goed is.....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:45

Ieris ik wil zeker een keer aansluiten bij jullie, lijkt me hartstikke leuk.
Het is nog niet zeker of mijn maatje meegaat zaterdag. Zij heeft nog geen corona.
Als ze wel corona heeft ga ik alleen voor een lange afstand.
Gaaf dat je zo'n snelle kilometer liep.

Wat een pech Gem, hopelijk blijf je nu in een stijgende lijn.

Lisitano voorzichtig aan met die pijntjes.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:26

Nog nieuws SV?

Ik ben vandaag vrij, maar toch (in een iets rustiger tempo) aan het werk, had nogal met personeelsadministratie af te handelen, dat voelt niet goed om pas in het nieuwe jaar op te pakken.

Vanochtend 5km gelopen, had niet zoveel tijd en was moei, dus had geen in om voor 7 uur op te staan := Morgen lopen we 10km in Leeuwarden.

Nou, volgens mij moeten we maar een meeting op Ameland plannen :D Leuk om daar een keer met een groepje te lopen :j

En mochten jullie nog een keer een leuke route in het weekend lopen dan houd ik me aanbevolen, dan neem ik mijn wederhelft mee en maken we er een weekend van. Is altijd wel gedoe met oppas hier thuis, maar als ik het wat op tijd weet dan komt dat ook vast goed :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:10

Fijn dat je toch even hebt kunnen lopen vanochtend @Ninus. Soms is in je bed blijven liggen ook wel heel erg lekker.

Ik heb net ook even gelopen, in de zeikende regen. Kind naar bed gebracht voor z'n middagslaap, man is thuis aan het werk, dus gauw even de ruimte gepakt. Anders moest ik vanavond in het donker én in de regen :')

Heb 6,5km gedaan met elke laatste 150m van de kilometer versnellen. Echt wel even lekker :j en vanavond lekker met de beentjes omhoog op de bank!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:57

Geen nieuws nog Ninus.

Wat een bikkel dat je in die zeikregen hebt gelopen Musli.

Hier weer ingeschreven voor de indian summer ultra 50km. Met mijn trailvriendin die nog nooit een ultra heeft gelopen.

Iemand nog zin om de 35km van de steamtrail te lopen?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:07

Leuk dat je er weer bij bent Fenn! Lekker genieten van het opbouwen en gezellig mee kletsen hoor :)

Lisitano wat fijn dat je door mag lopen van de fysio! Even goed op jezelf blijven passen en dan is het idee van een marathon vast wel haalbaar in het najaar! Mooie plaatjes ook met je knappe hond op het strand <3

Ninus zo'n planning foutje heb ik ook wel eens gehad nog een beetje oververhit in een overleg :') gelukkig is er meestal wel begrip voor haha.

SV ik hoop dat je loopmaatje toch gewoon lekker mee kan morgen! En gaaf dat je de Indian Summer hebt ingeschreven :D de Steam trail is mij nog net even te lang vooruit om al in te plannen maar ik vond het vorig jaar wel erg mooi, dus wie weet!

Sherivey, piramide training is leuk! Goed bezig :)

Suusje mooie ronde met je knappe hond. Fijn dat het tuig zo goed bevalt.

Gem wat lekker! Fijn dat het zo goed ging :)

Goed bezig Musli, in de regen overdag is toch nog net iets beter dan in de regen in het donker :') Soms moet je je momentje even pakken haha.

Ik heb gisterenavond 5km en vanmorgen 6,5 gelopen. In mijn route plattegrond van vanmorgen kun je met wat fantasie een slak zien, dat paste wel goed bij mijn gevoel :7 Ik ben ook nogal flink verkouden dus leuke dingen als intervallen of lange afstanden naar het bos trek ik even niet zo. Hopelijk snel weer echt fit, ik heb nog wat kilometers te maken om de 100 vol te maken deze maand. De komende dagen wat vaker op pad, ik heb nu vakantie dus dat moet lukken <|- **\O/**

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:28

Lekker vakantie Kylan! Geniet ervan en hopelijk ben je snel van je verkoudheid af.

We gaan morgen samen! Ze test nog steeds negatief, vanavond nog een laatste test. Duimen dat die ook negatief blijft.