Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:06

Gommers is niet voor eigen straatje aan het preken, hij preekt voor ons allemaal. We kunnen allemaal van de fiets/paard/stoep vallen en spoedeisende hulp en operatie nodig hebben. En dat kan misschien over drie weken ontzettend lastig worden. Of stel je voor dat je vader/moeder/ander familielid een hersenbloeding of hartaanval krijgt en niet behandeld/gered kan worden want er is geen personeel/bed meer over? Want hoe je het ook went of keert, die kant gaan we blijkbaar op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:09

Wake up call zodat er duidelijker ingegrepen kan worden.
Raddraaiers worden heen gezonden, ik snap heel goed dat optreden van politie tot escalatie kan leiden. Maar ik vind dit erg slap overkomen.
We lopen nu door bureaucratisch gedoe achter de feiten aan.

Legio evenementen/tentenbouwers die werkloos zijn, had hen opdracht gegeven om in oktober en november locaties in te richten.
Doktersassistenten die zich aanmelden om te prikken.
Ggd is op zoek naar prikkers, verplegend personeel kan elkaar toch prikken.

Besluiten moeten zorgvuldig genomen worden, maar soms zou het goed zijn om wat praktischer en slagvaardig te handelen.

En mijn opmerking naar De Jonge is allesbehalve denigrerend!
Ik schrok van zijn gezicht en uitdrukking.
Die man staat onder enorme druk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:09

bigone schreef:
Gommers is niet voor eigen straatje aan het preken, hij preekt voor ons allemaal. We kunnen allemaal van de fiets/paard/stoep vallen en spoedeisende hulp en operatie nodig hebben. En dat kan misschien over drie weken ontzettend lastig worden. Of stel je voor dat je vader/moeder/ander familielid een hersenbloeding of hartaanval krijgt en niet behandeld/gered kan worden want er is geen personeel/bed meer over? Want hoe je het ook went of keert, die kant gaan we blijkbaar op.

En dat is absoluut waar. Maar als de vaccins naar de IC gaan kunnen ze dus niet naar de vph-zorg. En ook daar is het nijpend, kunnen mensen steeds minder vaak gedouchet worden doordat er geen personeel is en komt de minimale zorg in het geding. Vallen mensen uit, lijden bewoners onder de situatie.
Is dat dan minder erg, omdat jij en ik daar geen last van hebben?

Dat is wat ik bedoel, Gommers ziet de IC en legt daar prioriteit. Logisch, hij staat dáár iedere dag met zijn neus bovenop en worstelt daarmee. Maar een arts in het verpleeghuis ziet hoe daar de bewoners in steeds problematischere situaties komen en zal dat belangrijk vinden.
Feit is, het is allemaal belangrijk. En het is nu prioriteiten stellen in een situatie waar alles diep donkerrood is. En dat is niet makkelijk.

Tienus, een vpk die collegas moet prikken kan niet voor patienten zorgen. Is dat dan verstandig, personeel weghalen uit de zkh om elkaar te prikken? Ze hebben maar 2 handen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:13

secricible schreef:
bigone schreef:

En dat is absoluut waar. Maar als de vaccins naar de IC gaan kunnen ze dus niet naar de vph-zorg. En ook daar is het nijpend, kunnen mensen steeds minder vaak gedouchet worden doordat er geen personeel is en komt de minimale zorg in het geding. Vallen mensen uit, lijden bewoners onder de situatie.

Dat is wat ik bedoel, Gommers ziet de IC en legt daar prioriteit. Logisch, hij staat dáár iedere dag met zijn neus bovenop en worstelt daarmee. Maar een arts in het verpleeghuis ziet hoe daar de bewoners in steeds problematischere situaties komen en zal dat belangrijk vinden.
Feit is, het is allemaal belangrijk. En het is nu prioriteiten stellen in een situatie waar alles diep donkerrood is. En dat is niet makkelijk.

Tienus, een vpk die collegas moet prikken kan niet voor patienten zorgen. Is dat dan verstandig, personeel weghalen uit de zkh om elkaar te prikken? Ze hebben maar 2 handen...

Kijk dat is precies wat ik eerder ook bedoelde. En dit geldt niet alleen voor de vph zorg. Maar ook in de gehandicaptenzorg. Wij hadden in 1 weekend de helft van het team positief. Dat is niet meer op te vangen met eigen mensen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:15

@secredible en zo zie je maar dat alles niet eenvoudig is.

Als vaccin makkelijk te verspreiden is, zou ik praktisch denken, zorg dat vaccin voor afdeling aanwezig is. Stel twee personen aan die de collega’s per afdeling/dienst prikken.
Dan is het binnen een halfuur geregeld lijkt mij.
Als ziekenhuis 1000 dosis binnen krijgt, moet het toch mogelijk zijn om afgemeten aantal op afroep naar de afdeling te krijgen.
Wat ik begreep dat me meeste ziekenhuizen wel -80 C vriezers hebben.

En zouden de vaccins niet vanuit de ziekenhuizen in stikstof containers naar de verpleeghuizen gebracht kunnen worden zodat het personeel daar zichzelf kunnen enten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:22

secricible schreef:
bigone schreef:

We hebben het over 4000 ic verpleegkundigen en 600 intensivisten, laten het er met wat anderen er nog bij 5000 zijn, die 5000 moeten op de been blijven wat nu al bijna onmogelijk is dus elk zetje kan helpen.
Dan hebben we het over 10.000 prikken in totaal wanneer echt iedereen zich laat vaccineren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:24

Eens Tienus ..lijkt me toch echt niet de grootste moeilijkheid om vp personeel te enten ..lijst van het personeel en 1 of 2 op afdeling die iedereen enten
Hoelang is een verpleegkundige hiervoor even afwezig ? 5 min ofzo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:26

tienus63 schreef:
@secredible en zo zie je maar dat alles niet eenvoudig is.

Als vaccin makkelijk te verspreiden is, zou ik praktisch denken, zorg dat vaccin voor afdeling aanwezig is. Stel twee personen aan die de collega’s per afdeling/dienst prikken.
Dan is het binnen een halfuur geregeld lijkt mij.
Als ziekenhuis 1000 dosis binnen krijgt, moet het toch mogelijk zijn om afgemeten aantal op afroep naar de afdeling te krijgen.
Wat ik begreep dat me meeste ziekenhuizen wel -80 C vriezers hebben.

En zouden de vaccins niet vanuit de ziekenhuizen in stikstof containers naar de verpleeghuizen gebracht kunnen worden zodat het personeel daar zichzelf kunnen enten.

Er is voor de vph nu toch een systeem? Met centrale prikplekken waar je je kan laten prikken. Voor de zkh niet, omdat ze volgens het eerste plan gewoon nog niet aan de beurt zijn.

Wat jij noemt is zeker een optie, een die andere landen ook doen. Maar dat levert extra risico’s op, vaccins moeten gemonitord qua temperatuur worden met klein vervoer. Zie duitsland, waar dat mis ging. Frankrijk gebruikt deze methode ook en schat hiermee een verlies in van 30% van de vaccins.
Personeel moet beschikbaar zijn op 1 dag (je kan niet nog even een vaccin naleveren natuurlijk).
En je zadelt het zkh met een bak extra werk op als distributeur voor 100en kleine instellingen. Want je zal wel moeten monitoren en registreren.

Dan moet er in iedere instelling een dokter beschikbaar zijn als daar geprikt gaat worden. Want personeel mag wel prikken, maar doet dat onder verantwoordelijkheid van een arts. Dat is in een zkh allemaal niet zo lastig, in een vph een stuk lastiger, daar loopt niet dagelijks een dokter rond. En wil je als dokter die verantwoordelijkheid hebben over mensen die je niet in je eigen behandeling hebt? Want het ligt dus ook bij die dokter om af te wegen of iemand het vaccin mag hebben. Dat is anders als via centrale prikposten.
Hier werd in eerste instantie over gesproken en ik weet dat onze artsen echt vol in de protestmodus vlogen en weigerden om die verantwoordelijkheid te dragen. Eigen bewoners, ja. Maar personeel dat je medisch gezien niet kent? Maar wel verantwoordelijk bent?

En, again, je hebt te maken met registratie. Mensen zijn skeptisch op zo’n nieuw vaccin dus je wil goede registratie. Als er iets mis is wil je concreet en duidelijk kunnen terughalen wie er risico lopen. Welke batch, of welk merk er verkeerd blijkt te zijn, wie hebben dat gehad? Wanneer moeten mensen terug voor de tweede prik? Je wil dat helder en snel terug kunnen halen.
Dat registratiesysteen wordt nu afgerond obv de adviezen van EMA en de gezondheidsraad en draagt fors bij in de veiligheid.
Ik heb het al meerdere keren genoemd, maar in Engeland is hieraan voorbij gelopen. Artsen hebben op een papiertje op hun bureau staan wie wat gehad heeft en wanneer ze terug moeten komen. Dat is echt middeleeuws en zo ontiegelijk foutgevoelig. Als daar iets mee mis gaat daalt je vaccinatiebereidheid direct fors en mogelijk onder de 70% en dan heb je veel grotere problemen dan een weekje later starten met vaccineren.

Het klinkt heel makkelijk, maar er zijn genoeg dingen waar je rekening mee moet houden. Voldoende prikkers is niet het grote probleem. Distributie, veiligheid en verantwoordelijkheid wel.
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-12-20 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:27

bigone schreef:
secricible schreef:

We hebben het over 4000 ic verpleegkundigen en 600 intensivisten, laten het er met wat anderen er nog bij 5000 zijn, die 5000 moeten op de been blijven wat nu al bijna onmogelijk is dus elk zetje kan helpen.
Dan hebben we het over 10.000 prikken in totaal wanneer echt iedereen zich laat vaccineren.

Want het reguliere zkh-personeel heeft het niet zwaar? Alleen het IC personeel heeft er recht op, de andere zkh-medewerkers niet, die op een cohort staan? Op basis van wat?

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:28

Er staan niet alleen IC verpleegkundigen op de IC.. andere verpleegkundigen zijn al doorgeschoven naar de IC :j (oa operatieassistentes etc)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:03

Zo je kunt ook op alle slakken zout leggen. Op verpleegafdeling kunnen mensen elkaars werk nog een keer overnemen, of verpleegkundigen van het leger of weet ik veel. Een ic verpleegkundige is veel moeilijker te vervangen dus wat als daar de helft van afvalt ? Zij werken met mensen in levensgevaar anders lig je niet op de ic en ze moeten nu al voor meer mensen zorgen dan goed voor ze is. Qua vaccinatie moeten er keuzes gemaakt worden. Maar ik zie wel wat er gebeurt alleen hoop ik niet dat de zorg over drie weken compleet plat ligt met de ic voorop .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:06

Er zijn geen vpk meer om elkaars werk over te nemen, alles ligt op z’n gat. Daarom stevenen we op code zwart af. En daarin is geen verschil meer tussen de IC en de reguliere afdelingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:08

Heftig verhaal bij omroep Gelderland van verpleger. Die ziet geen schaamte bij patiënten die met Sinterklaas de regels hebben weggewuifd en nu ziek in het ziekenhuis liggen. Bizar. Een pijnlijk verhaal. Een man wilde percee Sinterklaas vieren met iedereen.werd ziek. Te ziek voor de ic en is nu dood. Tjsa

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... met-corona

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:15

idinn schreef:
Maar lijkt het hier niet ook vaker en meer dan ergens, omdat je nu eenmaal het nieuws hier volgt? Ik kijk geen journaals uit Frankrijk, lees geen Franse kranten, zit niet op Franse social media. Dus naar mijn idee zijn ze in Frankrijk super braaf. Maar dat zal vast in werkelijkheid afwijken van mijn idee.

Heel blij ben ik met deze toffe post. In mijn ogen is nl het tegenovergestelde waar. De Fransen zijn van nature zeer actie bereid als het om stakingen gaat etc. Niemand van de overheid kan daar enige invloed op uit oefenen. Het is in mijn ogen wat eng zelfs, zo hard gaat het er dan aan toe en zolang houden de mensen dat vol. Frankrijk kan echt heel erg veel leren van NL als het om polderen gaat. De Fransen staken nog liever een bedrijf kapot dan ook maar iets toegeven. Dus dat revolutionaire zit in de genen, en zoals ik wel eens gegrapt heb tegen een vriend hier is dat de Fransen als baby al revolutionair zijn :=
Duidelijk moge zijn dat ik dit geen goede zaak vind.

Ik ben het eens met de opmerking van de geschiedenislerares over de aard van de Fransen.

Daar komt nog bij dat op dit moment er grote onvrede heerst→ denk aan de gele hesjes. Een te grote groep in dit land gaat er te lang niet op vooruit, zelfs niet als 2 mensen in het gezin fulltime werken. De belastingdruk is hoog, verschil tussen rijk en arm groot en er zijn in dit land zeker tendensen dat mensen de ouderwetse revolutie willen. Alles afbreken om dan maar weer te zien hoe we het kunnen opbouwen. Begrijpelijk vind ik dat, maar ook een gevaarlijke ontwikkeling. Voor mensen die daar meer over willen weten kijk dan de uitvoering van de VPRO Europa van G Mak de aflevering over Frankrijk. Erg boeiend en duidelijk.

Onlangs is er een zwarte man door ongekend politiegeweld omgebracht→ de beweging "black lives matters " is ongekend boos de straat op gegaan. Er is bewezen dat er sprake was van rascisme en de agenten zijn op staande voet ontslagen.

Ook Frankrijk kent zijn virus ontkenners en de wappies.

De overheid heeft onlangs gemeend te moeten besluiten dat politie die gefilmd zijn tijdens arrestaties, demonstraties etc, niet meer openbaar herkenbaar door wie dan ook in beeld gebracht mogen worden. Dat heeft deze bewegingen op de been gebracht in de grote steden en als een steenpuist die openbarstte en konden we zo wereldwijd getuigen zijn van vreselijk veel geweld van de demonstranten. Afschuwelijk.

Hier heb ik ook de andere vragen beantwoord. Het is niet geweldig in Frankrijk en er zijn grote problemen en de overheid doet te weinig om die echt constructief op te lossen.

Alleen op dit moment rondom de covid gaat het redelijk goed ook al lopen de cijfers weer op. De overheid met zijn lockdowns heeft op tijd ingegrepen en nu er een beetje versoepeld wordt, zie je ook de cijfers weer op lopen mede.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-12-20 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:38

pien_2010 schreef:
Alleen op dit moment rondom de covid gaat het redelijk goed ook al lopen de cijfers weer op. De overheid met zijn lockdowns heeft op tijd ingegrepen en nu er een beetje versoepeld wordt, zie je ook de cijfers weer op lopen mede.

Idem hier.
Wordt nu in de media geroepn om strenge maatregels maar het probleem is dat er nog geen reden voor ís.
Beetje als racen op een circuit; je kan geen regenbanden monteren als het nog niet regent.
Achteráf heeft iedereen altijd gelijk.
Hier worden gaan regels wel per gelíjk in indien nodig en wordt opgelegd wat er nodig is; meer kan de overheid niet doen.

Op dit moment is het % Covid op UCIs net 22% en de ziekenhuzen hebben geen enkel probleem met bedden.
We gaan vást weer een golf tegemoed maar nú is er lándelijk geen reden voor beperkingen.
De verschillende gemeentes en deelstaten nemen hen verantwoordelijkheden perféct; beperken en sluit lokaal/regionaal wanner en waar nodig.
De bevolking geeft _/-\o_ gehoor.

Iedereen heeft maskers o, houdt afstand en voor de rest is het sociaal balanceren tussen feest en en beschermen.

Geen vuurwerk, núl!

Vaccineren gaat op wat logistieke vertraging bij de fabrikant na perfect volgens plan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:44

Inderdaad HC, het lijkt heel veel. De lockdowns vond ik zwaar en met mij vonden dat velen, maar voor nu ben ik blij dat er hier gewoon rust heerst. De reguliere zorg in de ziekenhuizen vrijwel overal gaat gewoon door, idem bevolkingsonderzoeken (wellicht in Nice, Parijs ea hard getroffen gebieden minder of niet) en alleen in de EPAHS (bejaardenhuizen) zijn de problemen groot vandaar dat men daar met mobiele units zoveel mogelijk en zsm wil gaan enten.
Ook vond ik het heel fijn dat we nu 2 weken onze boodschapjes weer mogen doen en zonder verklaring mogen gaan en staan waar we willen. Dus kom maar op , zn lock down 3. De relatieve vrijheid heeft ons hier goed gedaan en we kunnen er weer tegen aan. Ook hier is men heel voorzichtig, en dat is misschien ook wat anders in de grote steden daar die zo dichtbevolkt zijn. Dan is het ook moeilijker.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-12-20 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:45

Ineens komt er een andere minister ten tonele, die ook zaken gaat verkondigen:

https://nos.nl/artikel/2362550-van-ark- ... ouden.html

Nu schijnt het zelfs al zo te zijn dat er al nauwelijks/geen IC bedden meer zijn..... Dus welke moeten er dan vrij gehouden worden?

Een kraamvrouw met heftige complicaties, een hartaanval, een groot trauma..... Maar ook die heftig zieke corona patiënt.... Geen plek meer, geen personeel meer

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:48

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:49

Ja, ik vind het ook wel bijzonder dat v. Ark nu ineens ook ten tonele komt. Het is deels haar rol natuurlijk, maar het scheot verwarring, laat minister de Jonge nou gewoon spreekpersoon blijven in deze. Hoe minder poppetjes, hoe beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:52

pien_2010 schreef:
dat is misschien ook wat anders in de grote steden daar die zo dichtbevolkt zijn. Dan is het ook moeilijker.

Gisteren in Málaga geweest. Ook in het uitgaansdeel voor studenten.
Ronduit _/-\o_

Zal vást in Madrid, Barcelona, Sevilla wellicht zelfs Málaga weer verder oplopen; is nu eenmaal een oorzaak-gevolg jojo tussen vrijheden en infecties.
Nú echter houdt men zich over het algemeen goed aan de regels.

Ik heb een ruime voorraad luxe koffiebonen is huis voor een mógelijke quarantaine in januari/februari en verder is het koffiedik kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:06

tienus63 schreef:
De postcodekanjer blijft nog even onder pet.
https://nos.nl/l/2362597#UPDATE-container-50033724

Verstandig van ze.

Ding stond gisteren in onze woonplaats.

Ze gaan wel zeggen in welke provincie en streek hij is gevallen. Om de spanning nog even op te voeren maar wie weet Tienus ???

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:16

Wij spelen niet mee, en die kanjer kan helaas de tijd niet terug draaien.

Ze stonden van de week toch ook al bij Suzanne F in de straat.
Zij woont in heel andere hoek van het land dan ik. Het is gewoon mensen proberen te prikkelen om mee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:21

tienus63 schreef:

Zij woont in heel andere hoek van het land dan ik. Het is gewoon mensen proberen te prikkelen om mee te spelen.

Volgens mij heb ik eens gelezen dat ie het hele jaar bij suzanne dr werk staat :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:22

https://nos.nl/artikel/2362634-genoeg-v ... oneel.html

Het zkhpersoneel vaccineren zou niet ten kostte gaan van de vaccinaties van instellingen. Dat is wel hoopvol.
Het blijft dan nog wel lastig dat de gezondheidsraad juist heeft aangeraden ouderen te vaccineren met het vaccin, maar ook daar is ruimte voor, hoewel wat minder.
Mooie uiteenzetting van cijfers zo.

Hopelijk roepen ze dan 8 januari ook gewoon al het zkhpersoneel op om zich op de centrale priklocaties mee te vaccineren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:30

Relaxed schreef:
tienus63 schreef:

Volgens mij heb ik eens gelezen dat ie het hele jaar bij suzanne dr werk staat :j

Klopt. Hij staat op het terrein bij mijn werk, achter het gebouw. Samen met de Coca Cola truck. Heb er vorige week een foto van gepost hier op Bokt. Toen werd de kanjertruck net weer opgepoetst en de lampjes getest. Maar dat is in Utrecht en hij is dus al op pad begrijp ik. Ik weet eigenlijk niet of hij standaard het land doorrijdt in deze tijd of dat hij rechtstreeks naar zijn eindbestemming gaat.