wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:09

8 dagen? Betekent dit dat je volgende week palliatieve sedatie gaat krijgen?

Jeetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:10

Oh begreep ik het dan verkeerd? Dat is dus geen goed nieuws dan..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:14

ik dacht gewone verpleging

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:15

spicegirl schreef:
volgende week dinsdag pas de 1e keer verpleging, dus 8 dagen later is ook niet zo vlot :n maar goed.

Wie heeft de morfine toegediend dan? En die dagen voor je dagelijkse lichaamsverzorging zorg gedragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:18

Rocamor schreef:
8 dagen? Betekent dit dat je volgende week palliatieve sedatie gaat krijgen?

Jeetje

Nee joh, dat zou wat zijn.... Zolang van tevoren besluiten ze dat niet. Stel je voor zeg! Staat volgende week de verpleegkundige op de stoep met de palliatieve sedatie, zegt Spice:"ho wacht, nu even niet, ik ben net een taart aan het bakken." :+

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:26

Wat is bagerbsensuppe??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:32

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:57

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:58

Als er palliatieve zorg gestart moet worden duurt dat geen 8 dagen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:01

Polly schreef:
Laurora schreef:
Oh wat ontzettend fijn dat marcel thuis is, dat geeft vast een heleboel rust (bij mij in elk geval wel, wetende dat je hubby je ieder moment kan knuffelen)
Maarree kunnen ze echt niet even een infuus bij je aanleghen voor vocht? Dat is toch niet zo heel erg moeilijk lijkt me >;)
Geniet in elk geval van je dag, en van je jam.
Ik denk aan je, veel liefs <3

Als de verwachting is dat het palliatief is (en er dus een overlijden word verwacht) gaan ze natuurlijk geen vocht toedienen, dat is alleen maar rekken.
Palliatief beleid is gericht op comfort (pijnbestrijding en bestrijding van de bijwerkingen van de pijnbestrijding) en rust (evt slaap medicatie of medicatie tegen bijwerkingen van de pijnbestrijding as onrust en hallucinaties).
Ik heb uit de berichten van TS nog steeds de indruk dat ze op korte termijn komt te overlijden, dat geeft ze zelf meerdere malen aan, en dan is het beleid dus gebaseerd op comfort en rust.

Maar als ik TS hoor dat een smelttablet niet eens smelt in haar mond.... Een droge mond hebben is echt verschrikkelijk.... Als het aanvullen van vocht bijdraagt aan comfort dan zou een arts toch niet moeten schuwen zo'n infuus aan te leggen...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:05

backerbsensuppe is wel lekker, hoor ! :Y) :9

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:06

Die bagerbsensuppe is dat niet veel te zwaar op de maag Spice?

Als je ècht uitgedroogd bent houd je zelfs water niet binnen. Dat gaat simpel weg niet. Om over uitdroging heen te komen werkt enkel een infuus. Ontzettend raar dat je dat niet krijgt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:08

backerbsensuppe is helemaal niet zwaar. Die "bolletjes" die erin liggen zijn een soort beschuitjes. De soep zelf is een lichte bouillon.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:09

https://www.ichkoche.at/klare-backerbse ... ept-190263[/quote]

Ziet er niet echt lekker uit.[/quote]

Idd.. lijkt me ook een vorm van euthanasie

Anyway; lieve ts geniet van iedere dag en regel alles zoals jij dat wil! Daar ben je prima toe in staat denk ik.
Is er nog iets wat je graag zou willen?
Je kunt met een Ambu overal heen worden gebracht he! Doen ze graag!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:09

Pivione schreef:
Als er palliatieve zorg gestart moet worden duurt dat geen 8 dagen.

Wel als ze achteraan moet sluiten in de lijst bezoekers, 1 per dag...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:10

sevke schreef:
backerbsensuppe is helemaal niet zwaar. Die "bolletjes" die erin liggen zijn een soort beschuitjes. De soep zelf is een lichte bouillon.

Als je uitgedroogd bent blijft ook bouillon niet binnen.

Helaas weet ik zelf hoe het voelt om uitgedroogd te zijn. En nee ik was niet ziek maar wel te eigenwijs om niet voldoende te drinken

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:10

Krijg je naast een droge mond dan ook niet een gigantisch pijnlijke keel?
Ik moet er niet aan denken %)
en lukt praten dan nog wel?

Edit: jemig, serieus 8 dagen wachten? :wow: Wat bizar dat het nog zo slecht geregeld is in een 'zorgland' als Nederland.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:11

Cayenne schreef:
Krijg je naast een droge mond dan ook niet een gigantisch pijnlijke keel?
Ik moet er niet aan denken %)
en lukt praten dan nog wel?

Edit: jemig, serieus 8 dagen wachten? :wow: Wat bizar dat het nog zo slecht geregeld is in een 'zorgland' als Nederland.

Kom op zeg.
8 dagen wachten is NIET waar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:12

Ehh, ik reageer ook alleen maar op wat ik hier lees := Heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee.
Ik hoop uiteraard dat het veel sneller kan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:13

Ik heb inmiddels wat inzicht gekregen in terminale zorg en ik vind het erg vreemd dat het 8 dagen zou duren. En ook dat je dagenlang zonder vocht wordt gehouden zonder infuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:14

Idem hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:19

Als dit om 'gewone' verpleging gaat en Marcel is thuis zou dat best kunnen hoor.. Marcel is er immers en er word veel van naasten verwacht, het gaat ook niet om het 'doodgaan' waar ze 8 dagen op moet wachten, dat heeft TS ook nooit gezegd.
Laten we nou alsjeblieft ophouden met het roepen dat dingen niet waar zullen zijn. Echt respectloos vind ik dat. Als je kijkt hoe slecht TS geweest is kunnen er best stukjes missen, morfine is niet niks en ik weet van mijn moeder dat zij door de morfine (die zij overigens ook gewoon thuis had) dat zij echt niet helder was en dingen vergat. Laten we dan niet gaan hameren op dingen die wel anders zullen liggen.
Er zijn een aantal mensen die vooral vraagtekens zetten en reageren als ze vinden dat TS ergens op aangesproken moeten worden, ik vraag me af waarom die mensen blijven volgen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:21

Laten we dit topic niet gaan gebruiken om telkens twijfel te uiten of alles wel precies klopt. Ik denk niet dat Spice erop zit te wachten om zich in deze staat nog te moeten verantwoorden.
Vervelend om te zien dat op de momenten dat ze op sterven ligt iedereen steun betuigd maar vanaf het moment dat het ietsjes beter lijkt te gaan er weer volop getwijfeld moet worden.
Dus laten we Spice ook steunen op de momenten dat ze in staat is zelf in het topic te lezen en schrijven.

Spice, ik ben echt onder de indruk van je kracht en hoop dat je een goede nacht, en morgen weer een goede dag hebt!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:28

Laurora schreef:
Maar als ik TS hoor dat een smelttablet niet eens smelt in haar mond.... Een droge mond hebben is echt verschrikkelijk.... Als het aanvullen van vocht bijdraagt aan comfort dan zou een arts toch niet moeten schuwen zo'n infuus aan te leggen...

Dan is het tijd voor andere medicatie, bij terminale patiënten houd je de mond en lippen vochtig door ze op een nat gaasje of washandje te laten zuigen of kleine slokjes water (of wat dan ook) te geven.

Een vocht infuus geef je als de patiënt is uitgedroogd en de verwachting is dat de patiënt daar weer van opknapt.

Bij een patiënt die zelf nog kan en/of wil eten en drinken is palliatieve sedatie ook nog niet aan de orde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:30

Lieve mensen, heeft het echt zin om hierover zo te discussiëren? Kunnen jullie geen discussietopic openen over deze situatie en dit topic gewoon vrij houden voor sterkte wensen en de updates van Priscilla en Marcel? Ik word een beetje moe van al die discussies en ik kan me voorstellen dat Priscilla en Marcel hier al helemaal niet op zitten te wachten...