Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:22

Ik wil me ook graag melden :). Leuk om jullie verhalen te lezen.
Wil zelf t rennen weer meer gaan oppakken.. Nouja, gister eigenlijk serieus weer begonnen.
Afgelopen voorjaar begonnen met start to run. Maar dat beviel niet zo. Merkte dat ik mezelf beetje in de maling nam.. Als ik weet dat ik nog 500meter moet, kan ik niet meer na 400meter... Niet verder gekomen dan les 10 ofzo.. Toen ik keer zonder Evy ging rennen haalde ik zonder probleem 3,7km aan een stuk. Ook dan ben ik vlak voor t eind er helemaal klaar mee. Maar das meer psychisch volgens mij! Tijdje blijven hangen op 4 km rondje. Tot ik met mn vriendje ging rennen en hij zei; kom, we doen n iets groter rondje. Ik wist van te voren niet hoe ver t zou zijn.. Maar rende zo zonder probleem 11,5 km. Zelfde verhaal weer; pas bij laatste paar honderd meter wil ik niet meer door haha.

Vanaf september niet meer gelopen.. Ja af en toe 3 of 4 km.. Maar dat is op 1 hand te tellen.
Nu wil ik de 31e mee doen aan n hardloopwedstrijdje.. Wil 10km lopen. Dus gister met nieuwe hardloopschoenen (halleluja wat een fijne schoenen!) gewoon maar gegaan om te kijken hoe t er voor staat. (Of t wel haalbaar is) En gelukkig viel t mee. 11,5 km gerend in 71min. Stukje langzamer dan van de zomer, maar prima startpunt weer. Ga komende twee weken dus hard trainen om de 31e mn eerste wedstrijdje te rennen.

Kiwipitje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:33

En vandaag weer nieuwe shakes / kokosolie / andere gezonde prut besteld dus kan er weer tegen aan zaterdag. Dan 5 min wandelen - 20 min hardlopen - 5 min wandelen. Zie er als een malle tegen op. Kan ik dat wel? :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:47

Wat voor shakes? :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:41

Nou kiwipitje, klinkt gezond, dat gezonde prut :P. Je gaat die 20 minuten vast halen!

Welkom eefste, en zoo wat een afstand ineens!

Ik heb een nieuw afstandsrecordje, 4 km achter elkaar hardgelopen. Mét mijn nieuwe reflectiehesje, toch handig om goed zichtbaar te zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:44

tuurlijk red je dat! Onthoud 1 ding: 90% is mentaal. Het is een gevecht tegen het stemmetje in je hoofd wat je gaat overtuigen om te gaan wandelen. Zorg dat je een plaatje van je doel op je netvlies hebt staan (mooi en strak in bikini, een finish met een bepaalde tijd op de klok en allemaal publiek wat juicht voor je, die nieuwe tas die jezelf hebt beloofd als je een mijlpaal hebt bereikt) en dat visualiseer je dan om dat stemmetje weg te duwen naar de achtergrond zodat je het kan nergeren. Als dat lukt, wordt lopen ineens lekker en leuk ipv zwaar en afzien :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:51

Amen Romy!
Afbeelding

En 't gaat je zaterdag hartstikke lukken Kiwipitje!

Ik ben al een paar dagen niet fit, maar toen ik vanochtend opstond viel het mee. Dus ik dacht, HOERA, intervaltraining. Tijdens het warmlopen liep ik mezelf al stuk joh :=. Heb één keer 2 minuten op hoog tempo gelopen en toen was ik echt zo kapot dat ik de rest van m'n standaard 5K-rondje in rustig tempo heb afgemaakt en zelfs dat was al zwaar. Was toch iets te overmoedig dus, maar alsnog blij dat ik een rondje heb gedaan :).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:53

Een interval met 2 minuten op het hoge niveau vind ik anders ook wel behoorlijk heftig. Het schijnt het meest effectief te zijn als je 30 seconden afwisselt. Dus 30 seconden hoog, 30 seconden rustig, 30 seconden hoog, enzovoort. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:56

Mag ik hier even inbreken? :o Drie weken geleden bij de eerste aanzet heb ik een zweepslag opgelopen. Heb twee weken oo krukken rond gelopen en nu gaat het wel weer, het blijft een pijnlijke plek. Iemand ervaring hoe dat zich terug opbouwde?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:01

ja mee eens! Maar je hebt het wel gedaan, goed hoor!!

Pauline, ik begrijp je vraag niet? Wil je weten hoe je aan een zweepslag komt of hoe nu weer op te bouwen naar je oude niveau? Wat was je oude niveau? heb je eerder zweepslag gehad? Slik je iets van preparaten nu? (glucosamine, ijzer, magnesium enz zijn heel goed voor je spieren en doorbloeding!)

Ik ben maandag gewoon gestopt na mn loopscholing, beetje 4 km loopsprintjes getrokken en toen terug mn bed in. was zooo misselijk en had veel pijn in mn nieren :(

Gisteren wel sporttest gehad bij mn personal trainer. was zo flauw! Ze meten dan het vermogen van je spieren per kg lichaamsgewicht. In deze test was 4.4 profniveau, ik scoorde 4.3 :+ 3 jaar terug zat ik op 4.5/4.6 dus ben iets gedaald in kracht wat logisch is wanneer je meer op duur gaat trainen. Dus met dit en niet fit zijn in het achterhoofd mag ik wel tevreden zijn :)

Nu rust, zondag proberen 10km onder de 50 min te lopen!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:44

Wat vervelend Pauline!.. Hopelijk kan je snel rustig aan weer starten. Heb gelukkig geen ervaring met zweepslag, dus kan je geen advies geven..

Wauw Romyv! Klinkt goed. 10km onder 50min.. Jeetje, das snel.

Ik heb net nog even snel voor ik ga werken n klein rondje van kleine 4 km gerend. Helaas niet meer tijd. Ongeveer 19 min (had geen mobiel bij me, dus beetje ongeveer tijd en afstand).
Wil de 31e, als ik 10km wedstrijdje ga rennen, wel liefst in uur ongeveer halen.. Hoop dat dat gaat lukken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:12

owww ik weet niet of het gaat lukken hoor, het is mn doel! :)

Heb je al eens 10 gedaan en wat is dan ongeveer je tijd? In een wedstrijdje loop je altijd ietsjes harder he :) Kunst is niet te hard starten, gewoon op de 10km/h en als je kracht over hebt laatste stukje iets versnellen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:37

Ik liep van de zomer 11,5 km in 65 min. Maandag deed ik er (ongetraind... Al paar maanden nauwelijks gelopen) 71 min over. Niet zo vlot dus. Naja maakt tuurlijk ook niet veel uit. Ga gewoon wat proberen. Komende dagen nog even veel lopen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:33

Dank je wel Romyv en Eefste. Ik slik niks, mijn niveau was gewoon amateur, vijf kilometer rennen..ik had me opgewarmd als gewoonlijk en de spier scheurde. Maar ik vraag me af welk moment je weer kunt gaan opbouwen en hoe dan? Maar wellicht kan ik dat beter aan een fysio vragen, daar had ik nog niet over na gedacht. :)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:31

Ja dat stemmetje daar heb ik ook last van. Alleen de eerste 10 min en dan gaat het lopen een stuk lichter.
Gisteren les 30 van Evy afgerond en heb 5 km gelopen en 34.28 min.
Al met al zeer tevreden.
Ga in januari met het volgende programma beginnen 5 tot 10 km.
Deze maand maak ik vol met 3x 5 km in de week lopen.
Mijn doel voor 2014 is 10 km binnen 60 min.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:59

Eefste is het wel zo verstandig om gelijk zonder training weer zo'n heel eind te lopen?

Pff heb de balen, knie is nog steeds niks beter. Morgen wilde ik een 7,5 run lopen voor Serious request maar dat ga ik maar niet doen. Vrees ook voor eind van de maand.. Maandag in ieder geval afspraak bij de fysio!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

Balen elinebakker! Succes bij de fysio!

Goed bezig mellen95!

Ik loop nu zo'n 4 km aan een stuk, eigenlijk vrij makkelijk. Zit nu te denken om in mei de vestingloop in Den Bosch te gaan doen, dat is op zich toch wel een realistisch doel als ik elke week 3 keer loop? Of denken jullie van niet?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:12

Ik ga maandag beginnen! heb wat oppeppers gehad (goede schoolcijfers, lieve vriendinnen gekregen)
Loop met de shuttle-run-test/piepjestest met moeite trap 6. hoeveel km zal ik gaan hardlopen?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:13

Super DeEenhoorn! Qua kilometers heb ik geen idee.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:17

Zou 1 km wel te halen zijn, waarvan 100 meter opwarming en 100 meter cooling down?
ik ga ook beginnen met de 30-day challenges planken en muurzitten (hoek van 90 graden) dus ik wil niet meteen 4 km gaan doen of zo

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:55

1 km moet te doen zijn hoor :). Probeer je niet teveel te focussen op afstand en tijdsduur, maar ga gewoon lekker rennen als eerste begin. Niet helemaal tot het gaatje gaan, niet keihard en tot je halfdood bent, maar gewoon muziek op (of niet) en gáán :). Tenminste, dat werkt voor mij wel goed om te bekijken wat je eerste conditie is :).
Vind je combinatie wel pittig, als je alle3 in 1 keer wilt gaan doen. Misschien dat ook rustig opbouwen?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:36

jaa :D die eerste dag van de 30-day's hoef je die dingen maar 10 sec. vol te houden, dus moet te doen zijn :D

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:14

Hihi, dat gaat vast nog zwaarder worden DeEenhoorn!

Ik heb net 5,1 km gelopen, in 34 minuut 45 seconden. Was wel ongeveer de snelheid die ik verwacht had, al hoopte ik natuurlijk dat ik op een of andere magische manier sneller zou gaan. Wel de eerste keer dat ik zo ver achter elkaar gelopen heb.
Qua kleding vind ik het wel een beetje lastig, de afgelopen keren een thermoshirt lange mouw en een loopshirt aan gehad, maar dacht dat dat te koud zou zijn dus nu een thermoshirt met fietsjasje (winddicht waterafstotend) maar dat was eigenlijk te warm. Misschien ga ik toch maar voor zo'n winddicht thermoshirtje kijken. Wat dragen jullie als je loopt?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:41

Ik zit nu op een gewoon hardloopshirt en een dun jasje, met savonds nog mijn reflectievestje (houd ook warmte vast). Laatste keer alles aangehouden, maar de keren daarvoor ook regelmatig mn jasje onderweg uitgetrokken en dan reflectievestje weer aan :). Vind het wel lastig om te beslissen wat ik aantrek :').

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:13

Mijn winteroutfit is momenteel sporttop (mouwloos) met een thermoshirt (lange mouwen) en een hardloopjas. Als ik het onderweg warm krijg dan doe ik mijn jasje uit, die knoop ik scheef van schouder naar middel, dat loopt prima. Ik vind de combi van sporttop die me droog houdt in combinatie met een thermoshirt die kou tegengaat erg fijn.

Vandaag wilde ik eigenlijk hardlopen, maar het was zulk schijtweer dat ik maar voor pilates ben gegaan :o. Heb wel 5km gewandeld naar de stad en weer terug (met paraplu :Y)) dus nog wel lekker in beweging geweest.

En vandaag gestart met oefeningen voor m'n enkel in het kader van het onderzoek naar enkelblessures waaraan ik deelneem. Pfoeh, ik vond ze pittig! Bij de fysio moest ik wat balansoefeningen doen en die gingen wel aardig, maar deze van het onderzoek zijn nog wel een tandje moeilijker. Ben ook wel ruim 20 minuten bezig geweest denk ik. Moet 3x per week een set oefeningen doen. Als ik het trouw volhoud dan is na de periode van 8 weken oefenen mijn kans op een enkelblessure weer even groot als voordat ik de blessure opliep, nu is er nog wel een vergrote kans op relaps. Ben benieuwd wat voor resultaat het oplevert!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:06

Beter iets te heftig en zwaar en spierpijn, dan TE rustig, en dan zoiets hebben van: ik HEB een goede conditie, dus dan hoef ik niet meer te sporten :+