GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:22

Mijn darmen zijn even van de wap. Heb toch niet echt iets raars gegeten. Maar dit wordt dag 2 met van die zwavel oprispingen. Heb ik zelden. Misschien zat er iets in de sauzen. Dus ik weeg mn laagste gewicht met kerst :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Ik ben even dom geweest. Ik was een aantal weken geleden vergeten te spuiten, kwam niet uit, weer vergeten en zo verder. Voor ik het wist was er een week voorbij. Maar ik was wel mooi op gewicht gebleven. Dus toen dacht ik, ik ga nog even een tijdje niet spuiten en maar eens kijken hoe het gaat.
Helaas kwam de snaaidrang toch weer terug en langzaamaan ook het gewicht weer meer.
Ik zat al op het randje qua BMI met gezond en overgewicht, maar ik zit nu weer echt in het overgewicht. |(
BMI van 25,7 (ik begon op 31,3).
Maar vanmorgen was ik ook qua gewicht de 60 kg weer gepasseerd, dus ik ben weer begonnen met spuiten. Eerst maar weer begonnen met 2,5 mg en dan maar eens zien hoe het gaat.
Stom stom, maar ja dan weet ik dat ook weer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Na maanden met jullie meelezen, wikken en wegen zit mijn eerste Mounjaro shot (2.5mg) erin sinds vrijdagavond (laat) 19 december! Vanavond om 11uur gaat de tweede erin. Ik weet niet of ik deze ochtend of morgenochtend als week/weegmoment moet nemen, maar de teller staat op -1.4kg *\o/*. Ben ben wel toe aan een leuke start van 2026! Ik ben 1.69 en was 85.7kg, hoop naar de 70kg te gaan (maar juich ook al bij <85,<80,<75kg). 2 maanden geleden was ik nog 87kg, maar thuis komen te zitten (hersenschudding)en dus minder actief, en heb ik mijn voeding wat neergeschaald naar laat (groot) ontbijt met vroeg avondeten, geen lunch meer. Wanneer ik weer aan het werk ga, ga ik terug naar 3 eetmomenten.

Geen vervelende bijwerkingen, wel een week met wat migraines (staat los van mounjaro). Ik heb nog een fijne eetlust, maar het gaat niet mis bij 'honger'. Voorbeeld: ik maakte weer eens de klassieke fout om niet te lunchen, en dan het gat naar diner toch te groot blijkt. Normaal triggert dat een eetbui, maar kreeg nu zin om een gezond gerecht klaar te maken. Ik houd van koken en kookboeken, helaas is dit verstoord door de eetstoornissen en is doorbladeren van een kookboek al een trigger.

Mijn geschiedenis.
Ik heb een verstoorde relatie met eten - al vanaf mijn 13e - en heb twee eetstoornissen (combinatie van anorexia en boulimia nervosa). Jojo over een range van 20-25 kg. Ondereten, calorieen tellen, weight watchers, koolhydraatarm, maar ook de sport route heb ik geprobeerd. De sportroute was wel de gezondste misschien, ik was mooier gespierd 68kg dan uitgehongerd 62kg. Mijn valkuil is weinig eten, vanalles op de 'mag niet' lijst. Hoe strenger ik begin, des te meer steken de eetbuien de kop op; weinig eten, dan ineens vanalles willen voelen en proeven, eetbui en dat er weer uit werken. Helaas blijven er dan wel voedingsstoffen hangen. Afvallen is heel lastig, pas na 4 maanden 5-6x sporten/week zie ik een dalende lijn op de weegschaal. Ik eet niet per se veel, dus dieet verminderen wil ik niet (tegenovergestelde, ik probeer juist te eten om eetbuien te voorkomen). Aankomen gaat helaas heel makkelijk (denk aan 3 kg op een conferentie weekend, wat er doodleuk niet terug afgaat).

Verlies van controle maakt dit ook erger. Mijn sportregime van 5-6X sporten (dit heb ik nodig om slank te zijn) ging helemaal mis met verhuizingen, 10 jaar vele migraines (en daardoor minder actief > aankomen > controleverlies > versterking eetstoornissen). Medicatie tegen migraine gooide er nog eens 12kg bovenop in 3 maanden. Inmiddels gaat het best goed met de aandoening die tot migraines leidt (tot een hersenschudding recent, maar goed, ik herstel goed nu).

Mijn doel: eetstoornis rustiger maken en 15kg afvallen. Liever langzaam dan snel. Sporten daarnaast (Joggen en krachttraining). Mounjaro motiveert me ook het sportregime weer aan te wakkeren, het gevoel dat ik sneller resultaat zal boeken dan 4 maanden stemt gunstig. Ik heb deze week netjes 4x gesport en ga nu aan de 5e beginnen.

Shoutout naar dit topic en in het bijzonder Zonnetje81, die altijd klaarstaat voor vragen en beeldmateriaal leverde hoe ik te werk moet gaan met de spuit _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Interessant Setteli, voor jou minder leuk natuurlijk maar er werd inderdaad al voorspeld dat je aan zou komen bij helemaal stoppen. Dat gebeurde dus bij jou ook. Daarom durf ik ook niet te stoppen. Ben benieuwd hoe jouw lichaam reageert als je nu weer begint. Is dat de startdosering die je nu neemt?

Welkom Forumster. Ik hoop dat het je helpt om van je eetstoornissen af te komen en dat het niet versterkend werkt. Dat je weet waar je mee bezig bent en niet doorslaat zeg maar. Heb je begeleiding?
Dat heel makkelijk aankomen en niet kunnen afvallen herken ik wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Ik hoop het ook Suzanne! Het gaat vooral mis wanneer ik denk goed bezig te zijn maar de weegschaal wat anders zegt. Dus ik hoop dat deze positieve stimulans juist helpt. Ik denk dat het ook triggers kan minderen, als je minder bezig bent met aan eten denken. Ik heb verstandige uren en stomme uren. Ik denk dat Mounjaro kan helpen tijdens de stomme uren :De Ik heb de eetstoornissen al een jaar of 15, en een verstoorde verhouding nog tien jaar langer, ik geef dit een goede poging. Wil het gezond doen, met meer eten van het goede, sporten, en niet te hard afvallen.

Ik heb wel wat hulp gehad bij een maatschappelijk praathuis. Of dat hielp weet ik niet, het heeft me wel uit de schaamte gehaald. Er is me wel een therapie/ traject voorgesteld, maar dit zou € 1900 gaan kosten, wat ik toen niet had liggen. Hier kan ik wel een paar maanden mounjaro mee spuiten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

Suzanne F. schreef:
Interessant Setteli, voor jou minder leuk natuurlijk maar er werd inderdaad al voorspeld dat je aan zou komen bij helemaal stoppen. Dat gebeurde dus bij jou ook. Daarom durf ik ook niet te stoppen. Ben benieuwd hoe jouw lichaam reageert als je nu weer begint. Is dat de startdosering die je nu neemt?

Ja en ik had eigenlijk in mijn hoofd dat ik langzaam af zou bouwen. Maar ik ben eigenwijs. :+
2,5 mg is inderdaad de startdosering. Even weer streng zijn voor mezelf. Zo jammer als alles er straks weer aan zit

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:35

Ik heb helemaal niet de behoefte aan stoppen. Heb zo veel jaren zitten stoeien met die verschrikkelijke trek. Nu ook met de kerst en alle vooraf gaande borrels zit ik nog steeds in de marche die ik voor mezelf heb gesteld. En ik merk dat ik nu ook weer veel behoefte heb aan mijn vaste eet patroon en gewoontes. Voor mij is het helemaal prima zo. Volgende week nog 2 appelbeignets en dan was dat het weer voor dit jaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Ben benieuwd of het nog voor je gaat werken, Setteli. Verhaal is dat wanneer je eenmaal gestopt bent, de medicatie een volgende ronde veel minder goed voor je gaat werken.
Hoop dat jouw ervaring anders mag zijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:14

Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar, ik hoop het voor je dat het weer werkt!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Ik ben in het begin gestopt geweest en bij mij werkte het ook weer toen ik weer begon.