Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:30

Wat ontzettend gaaf SV! Prachtige foto's en gelukkig heb je de wasmachine voor de vieze spullen _/-\o_
Dat haarspeldbocht paadje omhoog, <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:31

O wat gaaf SV, pittige loop ook! Top gedaan!

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 15:39

Sherivey dat zijn de steenmannetjes bij Kleef, een man heeft dat helemaal gebouwd in het bos en hij zorgt ervoor.
Een jaar geleden ofzo, heeft een idioot het helemaal kapot gemaakt. Daarna heeft die man het weer opnieuw opgebouwd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:39

Wat leuk en gezellig SV!

Hier heeft de verkoudheid ook toegeslagen. De eerste keer dit jaar, ondanks 4 dagen per week treinreizen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 15:40

Beterschap Tiggs.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:41

Ik denk dat iedereen toch anders loopt. Ik kan helaas niet wandelen zonder zweefmoment met 8min/km. Kon dat maar, dan was de wereld een stuk minder complex. Ik heb dus veel langer nog gewoon een zweefmoment.

Verder volg ik wel een schema, ben bezig met die van Ben Parkes (en laat Kiprun er naast lopen, want die is eigenlijk altijd korter dan van Ben). En ik ga kijken hoe lang ik Ben nog ga volhouden of de motivatie verlies.
Verder verzin ik het gewoon niet hoor van die langste run. Ik heb gewoon hier al links naar die argumentatie geplaatst. Dat je bij langere runs te moe zou worden en dat het niet verstandig zou zijn. Ook het asics schema gaat 'maar' tot 25.7km, en dat maar 1 keer. En dat is een algemeen schema voor IEDEREEN die een keer een marathon wil lopen.
Ook het sportrustenschema is gebaseerd op niet te lange runs en dan voldoende tijd om te herstellen en als je wel langer loopt staat er expliciet bij dat je meer hersteltijd moet plannen. Ook Dennis Licht gaf aan toen ik hem een keer belde niet tot meer dan 26km te willen gaan eigenlijk wegens de hersteltijd bij langzamere lopers. Dus tja, het is niet verzonnen.
En misschien ben ik wel gewoon niet gemaakt voor de marathon, dat kan. Maar ik geef het nu nog niet op.

Ik zie veel leuke steentjes op de foto's SV, maar ook 1 foto met mij eigenlijk net even te veel water hoor, haha.

Beterschap Tiggs.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-25 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:41

Suliko schreef:
Leonie, oh, dat is suf. :') Hopelijk word je snel goedgekeurd! Ik kan anders ook wel een oproepje plaatsen in die groep? En goed idee om je 30(+) km training op de weg te doen. Vooral als je die afstanden nog overweldigend vind en het ter voorbereiding is voor een wegmarathon! Maar, als je wel eens 20+ trails wil lopen, dan weet je me te vinden :D
Ik zit wel alsnog te overwegen om de Hivernaltrail te lopen... heb hem doorgestuurd naar mijn loopmaatje, 30 km met 930 hoogtemeters is een goede voorbereiding voor de Vogezen!
Zijn de Loonse en Drunense duinen niet wat droger?

Ow als jij oproepje wil doen! Heel graag :Y)
Haha leuk dat ik je heb kunnen inspireren! Hij lijkt mij ook echt heel tof, Misschien dat ik wel gewoon de 20km pak! Dat kan ik wel en is dan gewoon een leuk extra training. Moet alleen beetje opletten want als ik ieder weekend weg ben gaat mijn man klagen _O-
Je zou denken dat de duinen droger izjn maar ook daar staan hele stukken echt onder water (wel minder heftig als de kampina.) Linksom of rechtsom, vies word ik sowieso, ik wil alleen wel gewoon kunnen blijven rennen zonder tot aan mijn kuiten in het water te komen.

Hele discussie over gehaast en snel... Tja er moet ergens een lijn getrokken worden. Of dat nou is omdat het verkeer er weer door moet, omdat vrijwilligers er geen 10 uur hoeven/willen staan, of omdat het ter bescherming is van de lopers zelf. Feit blijft dat als je 10min per km doet, je een wandel tempo hebt. En als je niet harder kan, hoe hard je ook traint, dan is dat onwijs klote, en zou voor mij ook zeer demotiverend zijn, maar dan moet je misschien andere doelen stellen. Bv wat danseresje doet. Dat is toch super gaaf zulke mooie evenmenten mee te doen! En allemaal met medaille. Waarom, waarom moet je persee die marathon lopen? Ondanks dat werkelijk iedereen je verteld dat het een slecht idee is. NIet om jou te pesten, niet om je te kleineren of buiten te sluiten maar voor je eigen bestwil.

Wat betreft sneller worden in het algemeen zijn mijn tips.
Zorg voor een goed schema. Afwisseling in terrein, maar ook tempo en training is echt heel belangrijk.
En als je echt vooruitgang wil boeken, sluit je aan bij een altetiek verening en ga interval trainen met een groep (bij voorkeur op de baan). Hierdoor wordt je meer uitgedaagd en ga je echt uit je comfortzone komen. Je kan jezelf daarmee echt over een grens heen pushen waar je jezelf misschien niet zo makkelijk overheen kan krijgen.

De opmerking gewicht. Ja gewicht telt zeker mee. En als je nu bv 5 kg zwaarder bent dan 5 jaar geleden, is het zeker niet gek dat het nu meer moeite kost.

Whaha dat ziet er wel heel leuk uit SV! Heerlijk lekker blubberen! Tof ook al die steenmannetjes. ik herriner me ze nog van vorige keer toen jij daar liep. Als ik dit zie denk ik ach ik ga gewoon blubberen morgen :') maar dat past dan helaas weer niet in het schema.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:43

Ik wil gewoon bij die 0.1 tot 0.01 procent horen en dat gaat echt wel lukken hoor. Met een mooie medaille. Ik ga die wens niet opgeven. 2 jaar geleden zeiden jullie dat ik te veel deed omdat ik door de pijn moest lopen van de fysio. Nou, dat hebben we ook gewoon overleefd en de fysio had toch echt gelijk.

En die wedstrijdlicentie komt er ook gewoon als ik een run wil doen waar dan het startvak gunstiger is. Dat is niet anders dan anderen die lid worden van iets om een beter startvak te krijgen. Heb het zelfs vorig jaar nagevraagd bij de Atletiekunie, het is echt voor iedereen, of je nu wint of niet. En je mag het dus ook gewoon gebruiken voor een gunstiger startplek. Het had me ergernis gescheeld bij de 4mijl van Groningen. Bij de TT run had het me niets gescheeld. Maar zo leer je weer en weet je ook welke runs ik dit jaar niet wil doen en welke wel.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-01-25 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:46

Mooie omgeving om in te lopen SV. Wat een waterplas! En die steentjes zijn wel heel bijzonder om te zien, wat een toewijding van die man om het zo bij te houden.

Beterschap Tiggs.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:53

Tuurlijk zeggen ze dat het voor iedereen is, ze verdienen geld aan ieder lid. :')

Ik zie bij elk evenement voor aan de mensen staan die super snel lopen. No way dat ik zelf ga bedenken om daar bij te willen staan, dat vind ik echt zo krom gedacht.

Ik zou inderdaad bij een atletiek vereniging gaan of een loop trainer in de arm nemen. Zag gisteren toevallig een filmpje van iemand die een loop analyse kreeg, wel interessant.

Maar goed je moet het zelf weten, je luistert toch niet naar alle goedbedoelde adviezen hier.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:56

SV, wat lüllig dat iemand het gesloopt heeft! Moet een werk voor die man geweest zijn om het weer op te bouwen.

Germie, iets overleven of verstandig bezig zijn is nog altijd een wereld van verschil.
Ik snap niet zo goed voor wie je je nou precies wilt bewijzen.
Ik ken een hoop lopers, maar ik ken werkelijk niemand die in de achterhoede hoort qua tempo, die toch een wedstrijdlicentie heeft.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:01

Germie, dat het je linksom, rechtsom of achterstevoren gaat lukken, dat twijfel ik niet aan.
Wat ik wel jammer vind, is dat de realiteitszin vaak lijkt te ontbreken. Als er een evenement met pacers en verzorgingsposten wordt georganiseerd en je komt bij lange na niet aan het gevraagde tempo, dan zie je dat naar mijn idee als een persoonlijk iets, 'de wereld is tegen mij en wil niet dat ik mijn doel haal'.
Zo komen jouw reacties op alle goed bedoelde tips en adviezen hier ook op mij over. En ik merk dat dat bij iedereen wrevel veroorzaakt, wat jij weer (naar mijn mening) te persoonlijk oppakt.

Daarnaast ben je héél selectief in het reageren op tips, adviezen en vragen en komt er behoorlijk vaak een niet altijd te volgen uiteenzetting.
Als voorbeeld: ik vraag net hoe de looptechniek is. Enige wat je schrijft is dat je geen 8min/km kan wandelen zonder zweefmoment. Nou, 8min/km wandelen is voor slechts weinig wandelaars weg gelegd, dit zijn veelal de wandelaars met héél lange benen.

Nogmaals, realiteitszin blijft belangrijk. Ik ga mezelf ook niet tegen beter weten in opgeven voor een tocht waarbij je minimaal 6,5km/u moet lopen, alleen maar omdat ik die tocht wil uitlopen. Of voor een prestatie-Kennedymars waar een limiet van 15 of zelfs 12u op staat, terwijl ik weet dat ik bij lange na niet voldoe aan het tempo wat daarbij gelopen moet worden!
Dat is niets persoonlijks van de organisatie naar mij toe, maar dat zijn nou eenmaal de eisen waar je aan moet voldoen.

Daarnaast, wandeltochten zijn vaker niet dan wel met stempelposten en er zijn er ook geboren waarbij je tijd bijgehouden wordt. Als voorbeeld de Kustmarathon: daarvan krijg je je persoonlijke magazine met foto en je gelopen tijd.

Maar, blijf vooral lekker doorgaan gaan met hardlopen! Het is hartstikke knap wat je al bereikt hebt en nogmaals, ik ben er van overtuigd dat jij op de één of andere manier je marathon wel gaat uitlopen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:02

Wat gaaaaaf SV!!
Heel bijzonder die steenmannetjes! Heel sprookjesachtig

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:03

Kijk vooral eens een filmpje van de start van een loop, als ik al zie hoe de wedstrijd lopers wegschieten. Die irriteren zich dood als er een minder snelle loper tussen staat lijkt me.

Die steen mannetjes zijn gaaf zeg, wat een werk om bij te houden ook.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:06

Die steenmannetjes doen mee aan het buitenland denken. Volgens mij zie je ze ook vaak in de bergen toch?
Wel echt zo naar dat mensen menen dit te moeten slopen -O- , maar gelukkig heeft die beste man het dus weer opgebouwd!

Je zei dat het bij Kleef is? Misschien moet ik ook eens die kant op gaan voor wat steviger wandelingen met op en neer :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:11

Samantha_ schreef:
Kijk vooral eens een filmpje van de start van een loop, als ik al zie hoe de wedstrijd lopers wegschieten. Die irriteren zich dood als er een minder snelle loper tussen staat lijkt me.

Die steen mannetjes zijn gaaf zeg, wat een werk om bij te houden ook.

Ik erger me al aan mensen die echt een stuk langzamer lopen dan ikzelf en dan toch in een sneller startvak staan.

Dus ja, ik kan me helemaal voorstellen dat de wedstrijdlopers hier helemaal niet op zitten te wachten. Die lopen namelijk over het algemeen wel voor de klassering.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:14

Ja precies, en bij veel evenementen word de weg ook vrijgehouden voor de wedstrijd lopers. Maar hoe doen ze dat dan als er ook langzamere wedstrijd lopers bij zijn?
Want in evenementen die ik heb gelopen schieten er even een aantal in record tempo voorbij, en kan je daarna weer op de gehele weg lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:22

Samantha_ schreef:
Ja precies, en bij veel evenementen word de weg ook vrijgehouden voor de wedstrijd lopers. Maar hoe doen ze dat dan als er ook langzamere wedstrijd lopers bij zijn?
Want in evenementen die ik heb gelopen schieten er even een aantal in record tempo voorbij, en kan je daarna weer op de gehele weg lopen.

Wat ik wel eens meemaak, vnml bij wedstrijden waar je bvb 2x een rondje van 5 km loopt voor je 10 km wedstrijd, is dat er een fietser/quad oid komt om aan te roepen dat de kopgroep komt. Die zijn dan al aan hun 2e rondje bezig, terwijl de recreatielopers nog in hun eerste zitten.

Gaat meestal gewoon goed. Maar je moet er dan ala langzame loper wel rekening mee houden dat je ruimte maakt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:24

Goh ik ga nogeneens meer inhoudelijk op Germie reageren. Drie verschillende trainingsprogramma's tegelijkertijd afwerken en alsnog niks er van volgen, een goede startpositie willen terwijl je niet in de kopgroep loopt, met een trainings-evenement meelopen waarvan je weet dat je niet de minimale snelheid kan lopen. Echt :wave: Ik zou zeggen: lees je eens fatsoenlijk in op de trainingsleer en sluit jezelf aan bij een personal trainer.

Jeetje SV wat een modder! Of nouja dat is amper meer modder te noemen toch, gewoon water :+ Ziet er wel uit als een prachtige locatie! Bij ons zie je ook vaak van die torentjes in de bergen, al word het nu geadviseerd om ze niet meer te maken omdat het 't natuurlijke leven aan kan tasten als iedereen de steentjes etc steeds verplaatst. Maar dit ziet er wel heel magisch uit! En natuurlijk niet te vergelijken met de torentjes bij ons in de bergen. Dit is echt een kunstwerk, prachtig

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:26

Sherivey schreef:
Samantha_ schreef:

Wat ik wel eens meemaak, vnml bij wedstrijden waar je bvb 2x een rondje van 5 km loopt voor je 10 km wedstrijd, is dat er een fietser/quad oid komt om aan te roepen dat de kopgroep komt. Die zijn dan al aan hun 2e rondje bezig, terwijl de recreatielopers nog in hun eerste zitten.

Gaat meestal gewoon goed. Maar je moet er dan ala langzame loper wel rekening mee houden dat je ruimte maakt.

Ja klopt dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Een wedstrijd waar je 4x2,5 km liep. Word je dan ingehaald bij 5 km door de kop die bijna klaar is. :j

En bij de marathon, kwam de halve die uren later gestart was voorbij gedenderd. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:35

Hahaha ja, bij de kwart in Rotterdam hebben ze dat opgelost door tijdslimieten in te stellen. Anders heb je de wedstrijdlopers van de marathon in je nek zitten, want die finishen ook op de Coolsingel. Die starten alleen een uur voordat de kwart start.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 16:51

Danseresje in het Reichswald kun je heerlijk wandelen, met heuvels inderdaad. Mijn vriend en ik gaan er ook nog wel eens wandelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:53

En dan geef je ze de ruimte, doe ik ook gewoon. En ik ga rustig verder met waar ik aan begonnen was. Niet meer en niet minder.

Maar ik merk hier dat je in jullie ogen geen wedstrijdlicentie mag aanschaffen, terwijl dat gewoon mag, voor elke loper die dat wil. Daar is dus niets mis mee. Ik heb hier zelfs een tijd terug het antwoord van de atletiekunie gepost. Dat ik er nog geen heb is omdat het toch weer 27 euro is. En ik nog geen run gedaan heb daarna waar ik hem nodig had. Maar als die komt, dan schaf ik er gewoon 1 aan als ik denk dat het me zal helpen. Daarmee doe ik niets fout, is het gewoon toegestaan. Overigens liep er bij de 4 mijl van Groningen iemand mee onder de wedstrijdlopers die LANGZAMER was dan ik. Dus die heeft dat ook gedaan.
Je kunt bij die grote runs ook ergens lid van worden en dan krijg je ook een eerder startvak. Dat is hetzelfde. En dat is ook gewoon legaal en toegestaan. Dus niemand doet wat verkeerd als die een wedstrijdlicentie koopt of lid wordt om in een ander startvak te staan.

Verder heb ik 4 of 5 schema's bekeken voordat ik ergens aan begon, maar volg nu gewoon primair die van Ben Parkes. En ja, heb Kiprun er naast lopen, maar als ik bij Kiprun een longrun van 14km moet doen en bij Ben van 23, dan bijt het elkaar niet. Net als een easyrun van 6km bij Ben en 50 minuten bij Kiprun. Ik hou met aantekeningen bij wat ik gedaan heb op het schema van Ben. En zoals gezegd kom ik nu op het punt dat de long runs langer worden en ik dus ga twijfelen. Juist omdat er dus ook mensen zijn die zeggen dat ik niet naar die 30km moet gaan. Als het allemaal makkelijk ging had ik geen twijfels. Maar nu dus wel. Maar kennelijk mag je niet twijfelen. Ik kijk gewoon hoe ver ik ga komen met het schema van Ben.

En ik had al aangegeven van mijn looptechniek. Ik ben denk ik een hiellander, maar ook niet altijd en dat is niet meteen fout lees ik ook overal. Een teenlander ben ik sowieso niet. Ik zie ook niet m'n hele voet als ik naar beneden kijk, dus dat is dan ook weer ok. Ik zie wel een onregelmatigheid aan het einde van een lange run, maar die is er niet als je gaat meten. Mijn schoenen slijten het snelst op de bal van de voet en aan de buitenkant van de hak. Dus an sich ook niets raars.

Maar er is tot nu toe echt niemand geweest die last van mij gehad heeft met een run. Daar zorg ik wel voor. Ik ben iemand die bij twijfel gewoon dingen netjes vraagt.

Ik ben nog nooit in het Reichswald geweest. Is ook niet voor een middagje te doen hier vandaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:57

Ik snap even niet hoe 14 en 23 km vergelijkbaar kunnen zijn?

En ik blijf erbij, boven de 30 is echt nodig voor marathon training. Ja je gaat mentaal stuk, maar dat is nou net het deel waar je op wilt oefenen. Want in een marathon ga je ook stuk.

Mijn trainer heeft mij bijv ook hele zware intervallen laten doen, dat ik echt zei, ik kan niet meer. Of een hele snelle 10, dat ik echt stuk ging. Dat deed hij om me mentaal te trainen, want een marathon is ook stuk gaan en niet meer willen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:03

Samantha_ schreef:
Ik snap even niet hoe 14 en 23 km vergelijkbaar kunnen zijn?

En ik blijf erbij, boven de 30 is echt nodig voor marathon training. Ja je gaat mentaal stuk, maar dat is nou net het deel waar je op wilt oefenen. Want in een marathon ga je ook stuk.

Mijn trainer heeft mij bijv ook hele zware intervallen laten doen, dat ik echt zei, ik kan niet meer. Of een hele snelle 10, dat ik echt stuk ging. Dat deed hij om me mentaal te trainen, want een marathon is ook stuk gaan en niet meer willen.

Eens. Iig voor je eerste marathon.

Je kunt je niet voorstellen wat het met je doet, zowel fysiek als mentaal, om zo'n afstand te lopen, of om zo lang achtereen bezig te zijn.
Je moet gaan leren een knop om te zetten.

Ik durf ook best te zeggen dat het al die lange trainingen zijn geweest waardoor ik een paar weken terug een 12-uurs militaire training heb kunnen volhouden.
Ik ging echt stuk, maar het lukte ook wel om de knop om te zetten. Omdat ik al 'gewend' was aan vermoeidheid en langdurig bezig zijn.

Voordat ik daadwerkelijk langere duurlopen deed, had ik dat nooit ervaren.