Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:02

Volgens mij is het bijna overal in de wereld bal (geweest). Niemand heeft gerekend op deze pandemie. Laten we beetje lief naar elkaar blijven doen.
Ergens in 2021 wordt alles beter. De vaccins zijn er. Daarna schouders eronder en de economie weer opbouwen. Ik wens iedereen een hele fijne jaarwisseling en blijf gezond :knuffel:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:05

Tja, deze discussie hebben we al gehad. Het handhaven hier is gewoon een probleem. Vuurwerkverbod is hier niks van te merken, handhaving ook niet maar dat is er geen enkel jaar tot oud en nieuw zelf. Dan staan de me bussen klaar. Het maakt alleen geen indruk, dus wat moet je dan?
Net als een avond klok, dat heeft alleen nut als je ook kan handhaven en ik zie niet gebeuren dat dat in NL werkt. Helaas.

Ik zit dus alleen, net als het hele jaar al zowat :') zodat hond een beetje kalm blijft. Nooit bang geweest voor vuurwerk, maar omdat ik niet verwacht had dat het zo erg zou zijn heeft hij een keer alleen gezeten en ik ben bang dat er toen iets gebeurd is want vanaf toen reageert hij dus wel. Passend bij de rest van het jaar oud en nieuw vieren dus...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:08

besita schreef:
Electra
Ik denk echt niet dat nederland meer tegenstand heeft dan elders ..ik denk dat het net afhangt wat je volgt..er is in Belgie net zoveel tegenstand tegen de maatregelen ..in Frankrijk ,Spanje ,Duitsland ..kijk maar naar alle grootsteden
Denk dat alleen de overheden daar sneller hebben ingegrepen ( of het helpt is een andere zaak ) ..sneller mondmaskers ,sneller lockdown ,sneller niet-essentiele winkels ,horeca en contactberoepen dicht, avondklok etc

Ik heb familie in Griekenland, Engeland en Canada, die houden zich echt wel aan de strenge maatregelen.

Hoe vaak zijn hier nu al illegale feesten geweest? De jeugd die zich massaal keert tegen de hulpverlening, de vele wappies die protesteren? De politici die openlijk de maatregelen en adviezen afvallen?

Het zal best overal voorkomen, maar het lijkt hier wel vaker en meer dan ergens anders.

Er wordt hier ook ontzettend veel zwaar vuurwerk (nog steeds) afgestoken. Nu ook gewoon op klaarlichte dag.

En nee, ik zeg zeker niet dat het ergens anders beter is.
Ik ben tevreden over de maatregelen van onze regering/MTO.
Ik wil nergens anders wonen, maar dat eigenwijze gedoe van burgers, irriteert me mateloos. ;)

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:10

Electra, volgens mij is dat altijd een probleem. Niet alleen tijdens corona, alleen is het nu duidelijker omdat er meer niet mag. Geweld naar hulpverleners is er altijd, vuurwerk afsteken wanneer het niet mag, noem maar op. Ik zou juist meer en strenge handhaving willen, omdat het nu niet alleen maar overlast is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:13

Maar lijkt het hier niet ook vaker en meer dan ergens, omdat je nu eenmaal het nieuws hier volgt? Ik kijk geen journaals uit Frankrijk, lees geen Franse kranten, zit niet op Franse social media. Dus naar mijn idee zijn ze in Frankrijk super braaf. Maar dat zal vast in werkelijkheid afwijken van mijn idee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:14

Mindim schreef:
Het gaat hier prima, dank je. Als ik gewoon de media volg, dan ja, dan vind ik Nederlanders een stel zeikers met zeer egoïstische trekjes. Wie de schoen past trekke hem aan ;)

Ah oke, nou ja, join the club dan :j
Ik vind het wel meevallen.. :)

Overigens, als ik een beetje rondgoogle vind ik in alle landen illegale feestjes, ook in Frankrijk ;-)
En daar waren ook rellen :j
Maar nu zijn we helaas weer beland in het vergelijken van landen (ja ik ook) .. dat is gewoon bijna niet te doen.. maar goed, als er naar NL gewezen wordt vind ik dat lastig, want ik denk dat het overal soms wel en soms niet goed gaat...

Ik heb dit jaar nog nooit zo rustig gezien in mn oude wijk rond deze tijd, ik hoor hier amper knallen, s avonds zijn de straten redelijk leeg.. het winkelcentrum hier is leeg
het vaccin komt eraan (uiteraard moet ook daar weer over geklaagd worden :D ) er zijn gelukkig vangnetten voor een aantal mensen en laten we hopen dat we medio 2021 echt beter gaan :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:16

Cer schreef:
@Electra en Mindim: gaat het een beetje ?
Ik voel me op en top Nederlander.... en ik vind mezelf niet perse verwend of zeikerig... dankjewel :j

Ik vind dat van mezelf ook niet :D

Maar een groot deel van de rest van Nederland wel ;)

Iedereen wil overal inspraak in en maatregelen zijn goed, als je er zelf maar geen last van hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:20

MyWishMax schreef:
Electra, volgens mij is dat altijd een probleem. Niet alleen tijdens corona, alleen is het nu duidelijker omdat er meer niet mag. Geweld naar hulpverleners is er altijd, vuurwerk afsteken wanneer het niet mag, noem maar op. Ik zou juist meer en strenge handhaving willen, omdat het nu niet alleen maar overlast is.

Je hebt gelijk, wij luisteren nooit, maar nu valt het meer op.

Er gaat hier op dit moment (maar al vele weken) zoveel keihard vuurwerk af, dat je niet gelooft dat er een vuurwerkverbod is.
Nou rijdt er geloof ik maar 1 politie auto 's avonds op dit witte eiland... dus handhaving is een dingetje :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:20

Electra63 schreef:
Maar een groot deel van de rest van Nederland wel ;)

Dat is misschien zo.. ik vind een deel van de NLs ook zo :j
maar dat vind ik van een deel van andere nationaliteiten ook..

wat mijn persoonlijke dingetje is in dit soort uitspraken is "surinamers zijn lui" is niet oke om te zeggen.. "nederlanders zijn verwend" vind ik in deze ook niet oke. Ik probeer beiden niet te doen (dat lukt mij best aardig.. niet generaliseren, gewoon niet.. :)
Een deel van, een aantal, een groot deel.. whatever.. maar niet 'alle'..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:23

Electra63 schreef:
MyWishMax schreef:

Je hebt gelijk, wij luisteren nooit, maar nu valt het meer op.

Er gaat hier op dit moment (maar al vele weken) zoveel keihard vuurwerk af, dat je niet gelooft dat er een vuurwerkverbod is.
Nou rijdt er geloof ik maar 1 politie auto 's avonds op dit witte eiland... dus handhaving is een dingetje :D

Haha serieus 1 maar? :') Hier rijden er meer maar wij zijn te ver weg om regelmatig te surveilleren. Dat deden ze wel op vrijdag en zaterdagavond in normale tijden, maar met vuurwerk komen ze niet langs en als je belt duurt het uren als ze al komen. :+

Snap ik ook wel weer, want het is hier jarenlang uit de hand gelopen met extreem veel geweld naar de politie. Ik zou hier ook niet meer heen willen als er gebeld wordt vanwege vuurwerk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:26

moonsparkle schreef:
Ik volg hier altijd het corona nieuws vond het ook interessant om te lezen hoe het in andere landen ging, maar wat is dit een vervelend topic geworden :o

Ik vraag me af waarom de ziekenhuizen nog geen corona vaccins mogen krijgen? Zou het zijn omdat er nog geen goed registratie systeem is?

Ze mogen niet nu starten omdat er nog geen registratie is, geen belscripts, gewoon omdat de randvoorwaarden nog in stelling worden gebracht.
Het tweede is dat volgens de planning het zkhpersoneel voorlopig nog niet aan de beurt is.
Gommers en Kuipers zijn het daar (logischerwijs) niet mee eens. Iedereen vind dat zij nu het meeste recht hebben en ook in de zkhzorg is het gruwelijk nijpend.
Maar het advies is nu beginnen met beschermen van de oudsten en dus de instellingen en hun personeel. Dat is dus niet het zkh.

Hoe dol ik ook op Gommers ben als persoon, hij spreekt (uiteraard) voor zijn eigen straatje en kijkt naar de IC bedden. En niet naar alle andere zorg in NL.

Overigrns vind ik ook dat wat hij heeft gezegd gruwelijk wordt opgeblazen. Ook bij Beau zei hij al hetzelfde, maar zei er ook bij "maar ik ben een IC-arts. Ik wil gewoon beginnen en gas geven. Dat is mijn beroep. En we kijken later wel hoe we problemen oplossen."
Nederland kiest gelukkig niet voor die tactiek. Je ziet in Engeland, die ook bekend staan om de "gewoon beginnen" tactiek wat voor ellende daar van komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:27

Ik voel me sowieso geen Nederlander, maar eigenlijk gewoon een mens. Toevallig in Nederland geboren en ik woon hier nog steeds heel graag (als je de regen niet mee rekent).

Als ik de media volg en vaak ook hier in het topic, dan is het negatieve ook wel heel erg uitvergroot. We praten ook graag over alles wat mis gaat. Soms wordt ik daar dan wel een beetje somber van. Alsof het hele land bestaat uit op pannen slaande wappies.

Maar dat is natuurlijk niet zo. Om me heen ziet de wereld er veel beter uit. Geen wappies. Mensen die hun best doen zich aan de maatregelen te houden, die er zeker de ernst wel van in zien. Mensen die zich toch ook willen laten vaccineren om het grotere belang. Het is hier nagenoeg stil... en dat op 31 december... :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:30

Nou ja daar ben ik het mee eens Jessix :j

Ik reageer dan ook een tikje overdreven op berichten die imo de mensen verder uit elkaar drijven.. wij vs zij en jullie en hullie etc.. #valkuil :o
Laatst bijgewerkt door Cer op 31-12-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:30

Hier is het ook stil. Al maanden trouwens. Maar ja
"In klein dorpje vlak bij Oss houdt men zich al maanden aan de maatregelen"
Verkoopt gewoon niet zo lekker als krantenkop.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:39

Ik ben vooral bang voor januari. Een maand die al blue monday/ gevoel van uitzichtloosheid geeft.
De consequenties van de feestdagen en corona spelen waarschijnlijk nog door. Alles nog dicht. Buiten donker en grauw.

Voor mij zal het wel gaan. Nieuwe uitdaging in het vooruitzicht enzo.

Maar ik kan nu al meevoelen met de mensen waar het moeilijk voor is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:42

Ook zonder corona heb ik al een schurft hekel aan januari. Donkere maand, koud nog, ik vind er niks aan :+.

Nu heb ik een vooruitzicht dat ik misschien slaag en hopelijk daarna snel een grote mensen baan, dus nog wel iets leuks. Maar ik ben blij als het gewoon weer voorjaar is :+.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:47

Es_ther schreef:
Ook zonder corona heb ik al een schurft hekel aan januari. Donkere maand, koud nog, ik vind er niks aan :+.

Nu heb ik een vooruitzicht dat ik misschien slaag en hopelijk daarna snel een grote mensen baan, dus nog wel iets leuks. Maar ik ben blij als het gewoon weer voorjaar is :+.

Ik denk dat, dat ook de valkuil is voor veel mensen. Nieuw jaar dus laat het voorjaar maar komen. Maar eigenlijk is de winter pas net begonnen... Dus zeker nog twee maanden doorbijten in kou en regen. Wat mij wel helpt is dat je straks wel al gaat zien dat het steeds iets langer licht blijft. Maar kan me voorstellen dat het voor mensen die het al moeilijk hebben nog zwaarder is.

Ik hoop op een voorjaar als afgelopen voorjaar. Het was in veel opzichten een k** jaar, maar wat het weer betreft hebben we wel mazzel gehad!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:49

Cer schreef:
En als Gommers een sneer geeft richting de politiek, waarbij het randje al heel breekbaar is, weet ik niet of dat nou zo verstandig is van hem..

We weten niet wat er achter gesloten deuren besproken wordt.
Denk dat gommers en kuipers heel goed weten wat er op de werkvloer speelt, maar dat zij zich door de trage politiek en alle lagen die mee moeten/willen beslissen, zich met de rug tegen de muur gezet voelen.
Geloof niet dat dit de mensen zijn die zomaar wat roepen en vast houden aan hun oorspronkelijke meningen en ideeën.
Zij hebben heel goed in de gaten dat het virus zich als een gladde aal beweegt waar weinig grip op te krijgen is.

Ik zie het meer als wake-up call van hem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:50

Ik snap het wel van Kuipers en Gommers. De onderbezetting in de ziekenhuizen is dramatisch. Daarom heb ik ook gewoon steeds het idee dat er te weinig naar bepaalde adviezen word geluisterd door het kabinet. Zij zijn toch uiteindelijk degene die de knoop doorhakken.
Ze zijn nu al een paar weken bezig in het VK maar daar gaat het ook niet de goede kant op. Helpen de vaccins dan wel?

Voor volgend jaar hoop ik dat we covid voor een groot deel achter ons kunnen laten, dat we weer kunnen lachen en dansen en knuffelen. En dat we weer elkaar in levende lijve kunnen ontmoeten ipv achter een scherm... IRL een drankje doen ipv via zoom. En dat we de mondkapjes kunnen verbranden met oudjaar 2021 :D Want eerder een vuur maken is niet goed voor het milieu.

Kortom, ik wil iedereen hier een fijn en gezond nieuwjaar toewensen met niet teveel stress en eenzaamheid. En elkaar bedanken dat we er toch voor elkaar zijn geweest in dit topic, dat we elkaar moed in hebben gepraat als het even niet meer ging. En ik hoop dat we dat volgend jaar toch nog blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:51

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:55

Maar Relaxed, moet hij in de houding springen als zij wat roepen dan?

En Tienus ook... Gommers geeft zelf aan dat hij denkt als IC arts.. maar er zijn méér mensen om rekening mee te houden..
Want waarom is het pad nu bepaald zoals het is bepaald? Dat heeft Hugo toch ook niet in zn eentje bedacht?? of wel?

Een wake up call? Omdat DeJonge (en Rutte) niet in de gaten hebben dat het mis aan het lopen is?

Want nu komt de verpleegzorg toch eerst? Als die niet als eerste gaan, dan krijg je de bond van verpleegzorgers die gaan staan roepen.. En de kleinkinderen weer die zeggen dat Hugo ouderen vermoord (dat was nl tijdens de eerste piek zo).

Hoe moet het dan? Er is altijd wel iemand het niet mee eens?

En wat Secricible zegt ook :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 31-12-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:56

Dit jaar staan voor het eerst mijn paardjes nog lekker relaxed op de wei te eten. Terwijl ze voorgaande jaren al lang bij de buurman in de afgesloten stal hadden staan bibberen met de radio aan omdat het niet meer te doen was. Ik zag het somber in, maar het is hier qua vuurwerk echt veel rustiger geweest de afgelopen dagen tov voorgaande jaren. Verderop wat carbid, maar dat doet ze niet zoveel. Afkloppen natuurlijk, maar echt heel fijn dit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:59

purny schreef:
Ik snap het wel van Kuipers en Gommers. De onderbezetting in de ziekenhuizen is dramatisch. Daarom heb ik ook gewoon steeds het idee dat er te weinig naar bepaalde adviezen word geluisterd door het kabinet. Zij zijn toch uiteindelijk degene die de knoop doorhakken.
Ze zijn nu al een paar weken bezig in het VK maar daar gaat het ook niet de goede kant op. Helpen de vaccins dan wel?

Dit is precies wat er overal gebeurt. Er is vanaf het begin gezegd dat die vaccins op de korte termijn niks gaan opleveren. Pas als een wezenlijk deel van de bevolking is gevaccineerd gaan we effect krijgen. De meeste landen hebben nog geen 1% gevaccineerd. Ter vergelijking: de groepsimmuniteit lag op 10% en dat deed ook nog helemaal niks in het tegengaan van de besmettingen.
Mensen hebben het idee dat nu de vaccins er zijn we zsm moeten beginnen en dan is alles opgelost. Ga er maar vanuit dat we voorlopig nog maanden bezig zijn voor je enigzins effect gaat zien van de vaccins. Er is 70% vaccinatiegraad nodig om uit te doven, dus pas bij 50% ofzo zul je enigzins kunnen gaan versoepelen. Tot die tijd leveren die vaccins niks op.

Relaxed schreef:
https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-rea ... ~ad4bd776/

Nou de oproep wordt lekker serieus genomen :n

Hij neemt het heel serieus als ik dit lees. Hij gaat zelfs kijken wat er mogelijk is om de strategie om te gooien. Maar dat is gek genoeg niet iets dat je even binnen een paar uurtjes doet in een periode waarin NL door de jaarwisseling op z’n gat ligt.
Gelukkig waait hij niet met alle winden mee “oooh, jullie kunnen de vaccins direct inzetten? Prima!”

“Oh, maar de gezondheidsraad adviseerde ouderen er mee te vaccineren, goh, nu zijn de vaccins op... sorry!”

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:00

Ik zag gisteren een blik bij De Jonge in de ogen; ik kreeg medelijden.
Die man weet het ook niet meer.

Blik van onzekerheid, onwetendheid en aan het eind van zijn latijn zijn.

Hoorde gisteren wel een komische opmerkingen van een boer wbt enten;
De boer heeft een hele grote draaimelkstal, 40 stands of zo.
Zet prikker bij de uitgang, een voor een mensen in de carroussel laten op de plek waar normaal de koeien gemolken worden, 1,5 meter gegarandeerd, en draaien maar.
Geen kruisende looplijnen.
Ik vond het grappig gevonden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:04

Ik zou echt niet durven zeggen van een blik hoe iemand zich voelt....
Ik denk dat hij het druk heeft, dat wel :j
Wat jij aangeeft vind ik een beetje denigrerend overkomen... :)